[OT] Vargjakten

[OT] Vargjakten
ujja skrev:
-------------------------------------------------------
> vargen
> dödar möjligheten att utöva jakt
> överhuvudtaget (åtminstone på samma sätt som
> tidigare).

"Tidigare" som i när det fanns gott om varg, eller "tidigare" som i att det knappt fanns några vargar?

Jag gissar att din variant av "tidigare" är ett tidsperspektiv som är ganska kort.

[OT] Vargjakten
ujja skrev:
> zarkov skrev:
> > Nu var det ju vargjakten jag tänkte på, där
> > handlar det ju enbart om kukförlängeri och
> > hämndbegär (på vargen som enligt för många
> > jägares sätt att tänka dödar _deras_ vilt)
>
> Det är knappast något hämndbegär eller att
> vargen dödar viltet i sig utan snarare att vargen
> tidigare).

Lös hund är ju knappast vara det enda sättet att jaga klövvilt. Eller är det adrenalinkicken av att få döda något som är det viktigaste?

> Samtidig som vargjakt är politik, det är inte
> politiskt hållbart att centralt besluta om en
> vargstam utan att lokalt få påverka och reglera
> stammen.
=utrotning.

[OT] Vargjakten
MagnusA skrev:
> Adam7125 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag undrar vad ni storstadsbor skulle tycka om
> att
> > det drev runt varg på era bakgårdar.
> > Sist en varg siktades i Stockholmsområdet
> dröjde
> > det inte mer än två dagar innan den
> avlivades.
> >
> >
> > /Adam
>
>
> Menar du att du är orolig för att stöta på en
> varg? De utgör knappast något hot mot
> människor.

Man kanske har djur som blir dödade och uppätna?

[OT] Vargjakten
Jakt med lös hund är av tradition en vanlig jakt i skandinavien och inte alls så vanlig i övriga europa och de länder där man har varg. Vargen har varit utrotad i Sverige och dess återkomst blir då av naturliga skäl lite knepig med tanke på den jakttradition som blivit i Sverige.
Sen att vissa har konstiga ideer om jägare och deras inställning kan man fråga sig vad det baseras på. Är det far och farfar som helt skjutgalna gubbar?
När det kommer till vildsvin som också varit utrotade är inte tongångarna desamma. Där är det ett jävla tjat om att jägarna inte skjuter tillräckligt.

[OT] Vargjakten
zarkov skrev:
> Eller är det adrenalinkicken av att få döda något som är det viktigaste?

Vem är värsta skurken, jägaren som lägger stor vikt på att snabbt och skonsamt fälla ett vilt i skogen eller den som köper fulkött på affären där djuren har åkt genom halva europa i en trång bil i väntan på att släpas ur bilen in till slaktmasken.
Fundera på det nästa gång du öppnar plastförpackningen med grisfile och känner lukten av urin (=stressad gris). Behöver jag tala om att jag köper mitt griskött från en liten gård med frilevande grisar som slaktas på gården. Av dom jag känner som har lite koll på djurhantering, råvaror och matlagning är i stort sett alla jägare eller har anknytning till jägare.

[OT] Vargjakten
ujja skrev:
>
> Det är knappast något hämndbegär eller att
> vargen dödar viltet i sig utan snarare att vargen
> tidigare).

Lite nyfiken att höra på vilket sätt?

[OT] Vargjakten
zarkov skrev:
> Tob skrev:
> -----
> > zarkov skrev:
> >
>
> > > Jo, visst vet jag det. Det är hyckleriet
> bland
> > > "jägarna" jag vänder mig emot, att de inte
> > > vågar erkänna att det bara handlar om
> > > troféjakt. Genetik och acceptans, my ass!
> >
> > Jakt handlar absolut inte bara om stora
> trofér,
> > de som tror det är helt ute och cyklar.
> > De största hycklarna är väl de som är
> > motståndare till jakt och någon gång stoppat
> > kött i munnen eller dragit upp en fisk ur en
> > sjö.
>
> Nu var det ju vargjakten jag tänkte på, där
> handlar det ju enbart om kukförlängeri och
> hämndbegär (på vargen som enligt för många
> jägares sätt att tänka dödar _deras_ vilt)

Att tro att vargjakten bara finns för att hänga ett skinn på väggen eller är en machopryl är ju inte heller rätt syn på det hela.

[OT] Vargjakten
Ola skrev:
> Lite nyfiken att höra på vilket sätt?

Drivande hundar skallar samtidigt som drevdjuret håller sig på avstånd från hunden, det hör vart hunden är och flyttar sig hela tiden.
Älg jagas med ställande hundar dvs älgen står still medans hunden skäller.
När hunden skäller så söker vargen upp hunden, varför vet man inte, förmodligen inte för att äta hunden utan det kanske är revirhävdande.

[OT] Vargjakten
Man får väl anpassa sig till "naturen". Det skall väl vara lite utmaning? Annars kunde man lika gärna ta en skogspromenad och sen köpa köttet på ica.

[OT] Vargjakten
Jakt för nöjes skulle är faktiskt sinnessjukt. Viltvård(om det är så att man verkligen måste, typ Agapaddor i Australien, som visserligen planterats in av människor men som rubbar systemet) eller spårning och avlivning av trafikskadade djur undantaget.

[OT] Vargjakten
ujja skrev:
> zarkov skrev:
> > Eller är det adrenalinkicken av att få döda
> något som är det viktigaste?
>
> Vem är värsta skurken, jägaren som lägger stor
> vikt på att snabbt och skonsamt fälla ett vilt i
> skogen eller den som köper fulkött på affären
> där djuren har åkt genom halva europa i en
> trång bil i väntan på att släpas ur bilen in
> till slaktmasken.

Eller jägaren som tar ett chansskott på vargen i skogsbrynet trots att han inte är säker på att träffa och sedan tvingas till ett långt och potentiellt farligt eftersök efter ett skadat, argt djur? Åtminstone 4 vargar (30%) skadesköts bara under jaktens första dag, är det viltvård?

[OT] Vargjakten
16 av 27 vargar skadesköts som sagt förra året, det är nästan 60%.

för övrigt så tycker jag det är ett mycket dåligt argument att försvara nått med att det finns ännu värre exempel

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Vargjakten
fredrikw skrev:
> ja jäklar vilket kaos det hade varit om inte vi
> människor hade styrt upp naturen.

Naturen förstår inte sitt eget bästa.

[OT] Vargjakten
zarkov skrev:
> Eller jägaren som tar ett chansskott på vargen i skogsbrynet trots att han inte är säker på att
> träffa och sedan tvingas till ett långt och potentiellt farligt eftersök efter ett skadat,
> argt djur? Åtminstone 4 vargar (30%) skadesköts bara under jaktens första dag, är det viltvård?

I Dalsland var det minst 50% våda/bom-skott och även så i Dalarna om jag läst rätt. Och det är bla det jag vänder mig emot när det gäller vargjakten. Denna "Rovdjursfeber" som tycks drabba vissa jägare till den milda grad att som sagt minst 50% av skotten är våda/bom-skott.

"Jakten på varg är stoppad i Västra Götaland. En varg fälldes i Mellerud på söndagsförmiddagen och en besköts senare på Kroppefjäll vid Färgelanda.

Den första vargen sköts i trakterna av Dals Långed strax före klockan 12.

Den andra vargen, som besköts av jägare 16.15 på söndagseftermiddagen, fanns på Kroppefjäll inom Färgelanda kommun."

samt

"Varför pågick jakten så sent in på söndagen? Det var regn, dålig sikt och snart mörkt?

- Det är tillåtet att jaga en timma efter solens nedgång. Det är upp till jägaren att bedöma att det finns en rejäl chans att träffa, säger Robert Andersson på länsstyrelsen."

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.530944-vargjakten-stoppad-i-vastra-gotaland

Klar bristande omdöme hos jägaren, om man frågar mig. Så jävl viktigt kan det inte vara, att få skjuta en varg, tycker jag. Men jag kan ha fel.

[OT] Vargjakten
på sätt o vis är ju myndigheterna lite skyldiga till att så många skadeskjuts. det säger ju sig själv, 6000 st jägare som jagar 20 vargar, det är inte så svårt att räkna ut att när då en jägare får sin chans, så äre nog rätt många som tar den, även om de i normala fall borde/skulle ha avstått för att de inte haft bra läge osv.

[OT] Vargjakten
Jensen skrev:
> på sätt o vis är ju myndigheterna lite skyldiga till att så många skadeskjuts. det säger ju sig
> själv, 6000 st jägare som jagar 20 vargar, det är inte så svårt att räkna ut att när då en
> jägare får sin chans, så äre nog rätt många som tar den, även om de i normala fall
> borde/skulle ha avstått för att de inte haft bra läge osv.

Jensen, jag förstår hur du tänker. Men en jägare kan aldrig undslippa sitt moraliska ansvar under en jakt. Det är och kommer alltid vara den som trycker av som bär allt ansvar för skottet.
Det fick jag lära mig när jag läste inför "Jägarexamen" 83-84.
Det är du som skjuter och det är du som ensam bär ansvaret för dit skott.

Men visst kan det vara så att detta faktum är en bidragande orsak till dessa bom/våda-skott. Och detta för då tanken in på om det verkligen ska vara kreti och pleti som bedriver denna typ av jakt.
Om tilldelningen var betydligt större eller om antalet jägare var i proportion mot tilldelningen. Ja då kanske det skulle bli lite mer harmoniska jägare. Men det finns inga garantier för det.

[OT] Vargjakten
+1000 på Ujja!
När ska folk lära sig detta? Vet ni hur många ärliga svenska bönder som får lägga ner verksamheten varje år på grund av snålheten i mataffärerna?

Jag bor på en bondgård, Om det fortsätter så som utvecklingen ser ut just nu får vi slakta alla djur och sälja all mark inom 10 år.
Vi får mindre och mindre för varje månad som går eftersom folk i mataffären köper vad som enligt min åsikt är SKITMAT från märken som Euro Shopper, Eldorado för att nämna några.

Ska ni prata om djurplågari kan ni ta reda på fakta först och tänka efter vem som är den riktiga boven.

ujja skrev:
> zarkov skrev:
> > Eller är det adrenalinkicken av att få döda
> något som är det viktigaste?
>
> Vem är värsta skurken, jägaren som lägger stor
> vikt på att snabbt och skonsamt fälla ett vilt i
> skogen eller den som köper fulkött på affären
> där djuren har åkt genom halva europa i en
> trång bil i väntan på att släpas ur bilen in
> till slaktmasken.
> Fundera på det nästa gång du öppnar
> plastförpackningen med grisfile och känner
> lukten av urin (=stressad gris). Behöver jag tala
> om att jag köper mitt griskött från en liten
> gård med frilevande grisar som slaktas på
> gården. Av dom jag känner som har lite koll på
> djurhantering, råvaror och matlagning är i stort
> sett alla jägare eller har anknytning till
> jägare.

[OT] Vargjakten
Maxmix skrev:
>
> Ska ni prata om djurplågari kan ni ta reda på
> fakta först och tänka efter vem som är den
> riktiga boven.
>

Ah, ett klassiskt knep i retorik: rättfärdiga en felaktighet genom att visa på en ännu värre. Rimligtvis innebär ju detta i så fall att du godtar vårt argument om att vargjakten är djurplågeri.

[OT] Vargjakten
Djurplågeri är att behöva springa runt i en iskall, mörk skog och leta efter något att äta, man hör ju hur de ylar av hunger! ;)

[OT] Vargjakten
Lillskeden skrev:
> Jag vill även inflika att trots att jag är
> väldigt pro-jakt så är jag helt klart för en
> mycket hårdare kontroll av vilka som får jaga.
> Vet att ett av jaktlagen hemmavid har hårda
> kontroller att alla i laget klarat sig bra på
> älgskjutbanan för att få vara med och skjuta
> under jakten, detta är något som jag ser mycket
> positivt på då det leder till färre vådaskott
> och i längden mindre lidande för djuren och
> mindre risk för olyckor. Årlig uppskjutning för
> att få behålla jaktlicensen kanske voire något?

Man borde kanske ha en nykterkontroll? Man ska nog ta snapsen _efter_ en lyckat skott.
Helt enkelt en alkolås på bössan!! Det är nog ingen som påstår att man härjar runt skogen nykter utan cykel?

[OT] Vargjakten
Ola skrev:
> Lillskeden skrev:
> -----

> > och i längden mindre lidande för djuren och
> > mindre risk för olyckor. Årlig uppskjutning
> för
> > att få behålla jaktlicensen kanske voire
> något?

Problemet med det är utformningen, och hur göra om man av någon anledning gör nåt års uppehåll i jakten.

(vi har föresten inte jaktlicens i sverige, vi har jägarexamen(utbildningsbevis), som kan vara grund till vapenlicens/innehavstillstånd)

>
> Man borde kanske ha en nykterkontroll? Man ska nog
> ta snapsen _efter_ en lyckat skott.
> Helt enkelt en alkolås på bössan!! Det är nog
> ingen som påstår att man härjar runt skogen
> nykter utan cykel?

För 20 år sedan hadde det varit ett bra förslag, nu tycks, tur nog, fyllskallarna vara mer eller mindre borta från jakten.

enda gången jag stött på alkohol i samband med jakt de senaste 15 åren är vid ett par sällskapsjakter där det serverats något till den gemensamma måltiden efter jakten. Men då såpass många kör bil för att ta sig hem är även det ganska ovanligt.

Klart att det även i det sammanhanget kan finnas regionala skillnader, men jag tror att det generellt blivit väldigt ovanligt med alkoholförtäring innan jakten.

[OT] Vargjakten
Pebben skrev:
> Jensen skrev:
> -----
> > på sätt o vis är ju myndigheterna lite
> skyldiga till att så många skadeskjuts. det
> säger ju sig
> > själv, 6000 st jägare som jagar 20 vargar, det
> är inte så svårt att räkna ut att när då en
> > jägare får sin chans, så äre nog rätt
> många som tar den, även om de i normala fall
> > borde/skulle ha avstått för att de inte haft
> bra läge osv.
>
>
> Jensen, jag förstår hur du tänker. Men en
> jägare kan aldrig undslippa sitt moraliska ansvar
> under en jakt. Det är och kommer alltid vara den
> som trycker av som bär allt ansvar för skottet.
> Det fick jag lära mig när jag läste inför
> "Jägarexamen" 83-84.
> Det är du som skjuter och det är du som ensam
> bär ansvaret för dit skott.
>
> Men visst kan det vara så att detta faktum är en
> bidragande orsak till dessa bom/våda-skott. Och
> detta för då tanken in på om det verkligen ska
> vara kreti och pleti som bedriver denna typ av
> jakt.
> Om tilldelningen var betydligt större eller om
> antalet jägare var i proportion mot
> tilldelningen. Ja då kanske det skulle bli lite
> mer harmoniska jägare. Men det finns inga
> garantier för det.

menar inte att jägaren inte ska ha nått ansvar. menar bara att när man låter 6000 jägare få tillstånd att skjuta nån av de 20 vargarna, så är det som uppgjort för att folk kommer skjuta om de får en chans, även om det är en dålig chans. skulle 20 st få tillstånd t.ex. så skulle man kanske inte skjuta förän man har ett bra läge. Om man visste att man skulle få skjuta sin varg så finns ju chansen att mentaliteten "skjuter jag inte, tar nån annan den". därmed inte sagt att det inte ä jägarens ansvar.

[OT] Vargjakten
Fikasvettot skrev:
> fredrikw skrev:
> -----
> > ja jäklar vilket kaos det hade varit om inte
> vi
> > människor hade styrt upp naturen.
>
>
> Naturen förstår inte sitt eget bästa.

Det värsta är att naturen inte förstår att dess bästa är att behaga oss!

Jag menar, den skall ju finnas där på våra villkor och inte tvärtom.

//K

[OT] Vargjakten
Fikasvettot skrev:
> fredrikw skrev:
> -----
> > ja jäklar vilket kaos det hade varit om inte
> vi
> > människor hade styrt upp naturen.
>
>
> Naturen förstår inte sitt eget bästa.

+10! :-)

[OT] Vargjakten
Jensen skrev:
> menar inte att jägaren inte ska ha nått ansvar. menar bara att när man låter 6000 jägare få
> tillstånd att skjuta nån av de 20 vargarna, så är det som uppgjort för att folk kommer skjuta
> om de får en chans, även om det är en dålig chans. skulle 20 st få tillstånd t.ex. så
> skulle man kanske inte skjuta förän man har ett bra läge. Om man visste att man skulle få skjuta
> sin varg så finns ju chansen att mentaliteten "skjuter jag inte, tar nån annan den". därmed
> inte sagt att det inte ä jägarens ansvar.

Som jag skrev i mitt inlägg. Jag förstår hur du menar och det ligger tyvärr mycket i ditt antagande.

Och i dagens NWT kan man läsa om ytterligare ett "Klappträ" till jägare.

"-Man sköt först av ena frambenet och då gäller det att få stopp på den. Det sköts ganska många skott under eftersöket som inte träffade innan den avlivades."

Och därmed kan nu även Värmland ställt sig till de områden som har mer än 50% bom/våda-skott tydligen.

En varg har beskjutits med minst 5 skott innan den fälldes. Dvs minst 80% av dessa skott var bom/våda-skott, 80%, troligen betydligt fler då det enligt uppgift sköts ganska många skott under eftersöket som inte träffade.

Vargen avlivades först efter att eftersöket pågått i ett par timmar. Ja men fy fan för detta säger jag bara.

Frågan man bör ställa sig är hur kan man skjuta, enligt uppgift, ett lågt framben/bog-skott under måndagsförmiddagen? "-Man sköt först av ena frambenet"

Jo man har inte analyserat sitt skott tillräckligt väl. Ett bog/framben skott för min del, som det nu var i detta fallet, tyder på att vargen rörde på sig, enligt mig. Och att skytten inte klarar av detta med ett rörligt mål av denna storleken/hastigheten och på det avståndet varpå skottet föl. Det är inte en stor jävla älg detta. Det är en liten, liten varg, då det enligt uppgift var frågan om en hanvalp. Ni kan kolla in en schäfer på 50-100m så förstår ni vad jag menar med liten.

Om vargen stod still. Ja då är ju skandalen än värre. Inte träffa stående mål. Ja då ska man nog ta sig en funderare över vad man har i skogen med en bössa att göra, enligt mig.

Jag har aldrig behövt skjuta någon hund i jobbet. Men väl övat på det som en del i mitt jobb.
OBS papphundar är väl bäst att tillägga , då man i vissa länder nyttjar "riktiga/levande" hundar under vissa övningar.

Med det som bakgrund och att man förstå att en stor varg har en mankhöjd upp till 90 cm samt att det var uppskattningsvis minst 30-40 cm snö. Samt att det i detta fallet var det inte frågan om ett stort djur, utan en valp och de är än mindre. Ja då är det lätt att inse att man inte ser mycket av vargen/målet. Och om den samtidigt rör sig. Ja då är det ett riktigt svårt mål.
Man måste då inse sin begränsning, tycker jag.

Det är en sak att skjuta på papphundar på bana och träffa.
Ingen höjdavvikelse och du vet var den ska och så vidare.
Bara att rikta, skjuta och så träffar man. Svårare än så är det inte. Men att låta en varg springa kopplad längs en rälsmålsbana. Ja det skulle säkerligen uppskattas av vissa. Om man missar första skottet så kan man i allafall stanna målet.

En del av att kunna rikta/sikta/träffa är att veta hur djuren brukar röra sig och att kunna förutse var djuret kommer vara när kula når fram (dvs när det är stilla, eller iaf still som i projicerad yta mot skytten)

För att träffa ett mål med god precision så är det mycket som ska stämma.
Själv vill jag gärna ha med en observatör/andraskytt, som stöd.

Skytten bör bla ta hänsyn till följande parametrar.

-Vapnets prestanda.
-Avståndet till målet
-Hastighet som målet håller, sidavikelsen, om det rör sig.
-Vindavdrift i sida, från eller med målet kan även de vara viktiga.
-Temperatur på ammunition och vapen.

Man kan undra hur många av jägarna som hade skjutit in sina vapen och ammunition under rådande väderför hållanden, plusgrader som nu rådde, och att dom har acklimatisera sin ammunition till rådande omständigheter Nej det tror jag att jag kan påstå att mycket få har gjort utan att ta i.

Nu låter jag kanske lite gnällig. Ja då får det vara så. Men det facto att det skjut så pass många dåliga skott kan inte vara acceptabelt, tycker jag.

[OT] Vargjakten
Rätt intressant inlägg i debatten i Ring P1 för en stund sen. Frun till fårbonden i Dalsland som fängslades för jaktbrott när han sköt den varg som rivit hans får för 7-8 år sen.

Hon argumenterade väldigt bra, men hon är väl van. Dock faller hela hennes resonemang på en punkt, och det är att det finns ett alternativ till, och det är bättre inhägnad. Ordentliga stängsel håller ute en varg. Om det kostar för mycket så är det bara att lägga ner djurhållningsverksamheten. Svårare än så är det inte!

[OT] Vargjakten
På detta forum, happymtb, kan man läsa om olika saker i alla olika trådar. Mer eller mindre seriösa, mer eller mindre initierade inlägg. En del signaturer är ofta återkommande och man kan notera att många besitter gedigna kunskaper i "kärn-ämnena", d.v.s. cykling. Där läser jag gärna vad de skriver.
Tyvärr minskar respekten för en del (ingen nämnd, ingen glömd...) när samma personer sedan kommer med osakliga inlägg inom områden där de tror sig veta mer än vad som är fallet. Eller också gillar de att provocera. Oavsett anledningen till okunniga inlägg, så minskar som sagt respekten för de som gör dessa inlägg, även de inlägg de sedermare gör inom cykling; "Jaså, är det XXX som uttalar sig, den pajasen behöver vi ju inte ta på allvar..."

[OT] Vargjakten
stormberg skrev:
> "Jaså, är det XXX som uttalar sig, den pajasen
> behöver vi ju inte ta på allvar..."

Det var länge sedan jag tog folk som dödar djur för att tillfredsställa sitt behov av spänning på allvar.

[OT] Vargjakten
Tycker också det är fascinerande att se så fort vargar nämns så verkar all sans och reson försvinna (i båda läger) för att försvara sin ståndpunkt och det är fritt fram att häva ur sig vad som helst utan större eftertanke.

[OT] Vargjakten
Just i denna tråden verkar det dock som om de som jagar (varg och annat), respektive de som inte gör det, är de som mest... (ha-ha, nu höll vi på att trilla dit igen...)

[OT] Vargjakten
Atlas skrev:
> Jag är lite sent in i debatten, vem skall jag
> hata?

ALLA!

[OT] Vargjakten
42Hz skrev:
> Atlas skrev:
> -----
> > Jag är lite sent in i debatten, vem skall jag
> > hata?
>
> ALLA!

Nej, det var inte snällt!

[OT] Vargjakten
Atlas skrev:
> Jag är lite sent in i debatten, vem skall jag hata?

Atlas. För din del så kan jag varmt rekommenderar att du bör hata de soldyrkande LVG:arna ;7)
Du vet. Sådan som jag, med vita skoskydd.

Men SCF är också ett bra alternativ, tycker jag.

Nu är vi allt bra oseriösa, flåt.

[OT] Vargjakten
Atlas skrev:
> Jag är lite sent in i debatten, vem skall jag
> hata?

Comhem, alltid comhem.

/* Jörgen */

[OT] Vargjakten
Tur att inte älgjakten sköts(!) lika dåligt m.a.p skadeskjutningar. Men där har man ju lika bråttom att hinna döda innan någon annan hinner före.

geologen skrev:
> Ordentliga stängsel håller ute en varg.

"Alla, som i Västergötland bo, ingen undantagen, skola bygga varggård eller hålla vargnät".

Går säkert att applicera Västgötalagen på resten av landet.

[OT] Vargjakten
+1

42Hz skrev:
> Tycker också det är fascinerande att se så fort
> vargar nämns så verkar all sans och reson
> försvinna (i båda läger) för att försvara sin
> ståndpunkt och det är fritt fram att häva ur
> sig vad som helst utan större eftertanke.

Tillbaka
Topp