OT: Värmepump, golvvärme, radiatorer, m.m.

Det här får bli värmetråden. Nån som kan tipsa om ett riktigt kompetent företag som jobbar med balansering av värmesystem? I vår förening har det nog aldrig gjorts - vissa kan lätt få 26-27 grader i sina lägenheter medans andra knappt får 19 med termostaterna på max. Sex huskroppar, fyra av dem har golvvärme i bottenplan. Alla lägenheter har ett litet skåp med shuntar, tvåplanslägenheterna har två dylika skåp.

Tillägg: Har du termostater och misstänker problem så skruva bort kroppen och känn så att stiftet går in och ut som det ska. Annars knacka med en hammare tills det släpper. Görs med fördel innan man luftar..
Hej, det är inte bara själva ventilen till termostaten som kan krångla, det flesta system har även manuell skruvventil på retursidan av elementet, kan vara dold under ett täcklock, den kan på äldre element ha förmågan att stänga sig själv. Så kolla även den felkällan, den ventilen används för att balansera flödet genom elementen, typ strypa lite på övervåningen för att kunna öppna upp mer på nedervåningen för att balansera grundflödet lite.

Det här får bli värmetråden. Nån som kan tipsa om ett riktigt kompetent företag som jobbar med balansering av värmesystem? I vår förening har det nog aldrig gjorts - vissa kan lätt få 26-27 grader i sina lägenheter medans andra knappt får 19 med termostaterna på max. Sex huskroppar, fyra av dem har golvvärme i bottenplan. Alla lägenheter har ett litet skåp med shuntar, tvåplanslägenheterna har två dylika skåp.
Har tyvärr inga tips men däremot beröm! Jag jobbar i energibranschen med bl.a. projektledning av byten av fjärrvärmecentraler och kan säga att injustering är en åtgärd som det alldeles för ofta bortses ifrån. Det är gott om nymodigheter (jag är "bara" 36 så det handlar inte om att det var bättre förr) i branschen som ska revolutionera allt möjligt men sen glömmer man grunderna, dem kommer man aldrig ifrån. Trådlösa termometrar i varje lägenhet i all ära men vad ska man ha dem till om de ändå inte kan styra något?

Nu när det blev varmare ute är kaoset tillbaka, vilket jag ju borde ha kunnat räkna ut. Så det är flödet till golvvärmen som måste ställas ner.

Är det rött vred mittemot termostaten? Eller var styr jag det? Antar medurs stryper och moturs öppnar?

Bäst är väl att öppna alla strypningar och ventiler på max på golvslinga och i elementen, kolla även ev ventiler på elementens retursida. Sen måste du sänka värmen i din värmepump så du inte skickar för hett vatten i golvvärmen
Efter det får du långsamt börja strypa/shunta golvvärmen först då du ska ha lägst temp där, och högst värme i elementen. Har du ställt in grundinställningen på värmepumpen? Många har pumpar har riktvärden att börja med, gammalt/nytt hus, golvvärme/element.
Vi bor i nordligaste Norrbotten och värmer upp 125 m2 boyta, plus källare och stort garage med en bergvärmepump och bara klassiska element. inställningen är där 33 graders framledning vid minus 15 grader, huset är byggt 1964 och det enda som gjorts är nya fönster och ytterdörr.

Nu när det blev varmare ute är kaoset tillbaka, vilket jag ju borde ha kunnat räkna ut. Så det är flödet till golvvärmen som måste ställas ner.

Är det rött vred mittemot termostaten? Eller var styr jag det? Antar medurs stryper och moturs öppnar?
Nu tycker jag att vi lugnar oss lite, tar ett steg tillbaka och dricker en kopp kaffe innan vi går bananer :)

Hur länge har ni bott i huset? Om ni har bott där fler vintrar, har det då betett sig så här då också? Börja inte skruva för mycket på inställningarna om det inte varit problem tidigare. Och jag vill bara upprepa det jag tidigare sagt - det är bättre att ta dit en röris än att fråga på nätet (även om jag delvis jobbar med det här och har golvvärme+radiatorer hemma). Det är jättesvårt att få hela bilden på ett forum och risken är att vi ställer till det genom att tipsa vidare.

Men det jag kan säga är att du inte ska behöva justera något när temperaturen ute stiger, då ska värmepumpen automatiskt dra ner framledningstemperaturen och golvvärmen ska stänga ventilerna. Sen är golvvärmen trög som sagt så golvet kan fortsätta vara varmt trots att ventilerna är stängda, men är de inte stängda är det något som inte stämmer.

Mycket klokt i de två föregående inläggen.

Du vill nog justera ner kurvan ett eller två steg om du nu har (minst) tillräckligt varmt uppe och för varmt nere. Sen är det rimligt att ställa ner termostaten på golvvärmen om du vill använda den för att reglera värmen i rummet och sensorn sitter där. Om termostaten bara ska skydda golvet och sensorn mäter där någonstans så kanske du ska låta termostaten vara.

Jag skulle för övrigt föredra att ha termostaten så att den känner av och begränsar temperaturen i rummet. Jag gissar att du har rätt stor yta golvvärme och ska det bli bra rumstemp både vid regnstorm och vindstilla med solinstrålning så är det svårt att klara sig med endast utegivare och bra kurva

Nu tycker jag att vi lugnar oss lite, tar ett steg tillbaka och dricker en kopp kaffe innan vi går bananer :)

Hur länge har ni bott i huset? Om ni har bott där fler vintrar, har det då betett sig så här då också? Börja inte skruva för mycket på inställningarna om det inte varit problem tidigare. Och jag vill bara upprepa det jag tidigare sagt - det är bättre att ta dit en röris än att fråga på nätet (även om jag delvis jobbar med det här och har golvvärme+radiatorer hemma). Det är jättesvårt att få hela bilden på ett forum och risken är att vi ställer till det genom att tipsa vidare.

Men det jag kan säga är att du inte ska behöva justera något när temperaturen ute stiger, då ska värmepumpen automatiskt dra ner framledningstemperaturen och golvvärmen ska stänga ventilerna. Sen är golvvärmen trög som sagt så golvet kan fortsätta vara varmt trots att ventilerna är stängda, men är de inte stängda är det något som inte stämmer.
Hejda sig! Det är ju som fråga doktorn i tv, rekommenderar alltid amputation.

Som sagt golvvärmen vill ha lägre temp än radiatorerna.
Så ställ Värmepumpen att mata varmvatten till radiatorerna . Sen ska shunten blanda upp till o retur vatten till en lägre temp till golvet ..
Hur shunten och dess blandningsventil justeras borde väl gå att hitta på nätet . Kan nog va frågan om nån insexskruv bakom något lock till blandningsventilen iaf har lk så..

Eller vad händer när du ställer ner dom motordrivna rumstermosterna ? Då borde väl flödet till golvet strypas också?

Senast ändrad:
Eller vad händer när du ställer ner dom motordrivna rumstermosterna ? Då borde väl flödet till golvet strypas också?
Japp, med det var ju inte det flödet som skulle strypas? Man får ge sig på ventilen om man vill minska flödet som går tull shunten. Men det kanske sitter en termostat där oxå?.

Haha, gillar läkarliknelsen… Men jag som House - här har vi inte tid för diagnos, funkar behandlingen vet vi.

Vi är nyinflyttade så första vintern.
Grannar i likadana hus byggda samtidigt (gud vad tråkigt det konceptet är egentligen, men vad ska man göra) har samma problem med ojämn temp.

Ja, ställer jag ner tempen på rumstermostaterna regleras flödena i de enskilda slingorna.

Ja, jag fattar att jag inte ska behöva pilla med värmen bara för att utetemperaturen ändras - det är just det som gör att jag fattar att något är fel.

Jag har nu rätt temp i hela huset utom bottenvåningen där golvvärmen finns. Där är det nu 22,5.

Utetemp -2, framledning 38,7, beräknad 38,5. Returledning 34,8.

Och om du ställer ner termostaterna i golvvärmerummen då ..borde väl tempen där sjunka i källaren så du får samma i hela huset?

Ja jo, det kan jag ju förstås göra. Men det känns som en fullösning och sägs inte vara eftersträvansvärt som lösning?

(Även om det inte är en källare utan ovan mark med fönster typ golv till tak…)

Haha, gillar läkarliknelsen… Men jag som House - här har vi inte tid för diagnos, funkar behandlingen vet vi.

Vi är nyinflyttade så första vintern.
Grannar i likadana hus byggda samtidigt (gud vad tråkigt det konceptet är egentligen, men vad ska man göra) har samma problem med ojämn temp.

Ja, ställer jag ner tempen på rumstermostaterna regleras flödena i de enskilda slingorna.

Ja, jag fattar att jag inte ska behöva pilla med värmen bara för att utetemperaturen ändras - det är just det som gör att jag fattar att något är fel.

Jag har nu rätt temp i hela huset utom bottenvåningen där golvvärmen finns. Där är det nu 22,5.

Utetemp -2, framledning 38,7, beräknad 38,5. Returledning 34,8.
38 grader framledning vid -2, det känns rejält med värme. Nåväl, stryp i små steg till bottenvåningen.
Det handlar om balans, köket tex har ju rimligen något lägre temp i golvslingan då det finns så mycket som ger spillvärme där, kyl, frys, spis, ugn, brödrost, vattenkokare, diskmaskin, människor. Så har ni varit borta hela dagen så ska köket kännas svalare, sen när ni börjar stöka där så stiger tempen direkt. Mixtra bara med en inställning åt gången, skriv ned vad som gjordes, ett dygn senare så är det dags att analysera, osv.
Sen verkar många system ha svårt att reglera kring noll grader. Huset är nytt ändå så det borde ju vara väldigt okänsligt för vindens kylande effekt .

Kul, då gissade vi rätt angående problemet. Jag gissar att du har "ointelligent" gammelpanna och cp? I så fall är ett tips att antingen köra pumpen året runt eller att sommartid köra den någon gång då och då.

Kul, då gissade vi rätt angående problemet. Jag gissar att du har "ointelligent" gammelpanna och cp? I så fall är ett tips att antingen köra pumpen året runt eller att sommartid köra den någon gång då och då.
Ja, det är gamla grejor. Den bör ha kört hela tiden till del la av. Vi har några grader på golvet i badrummet även på sommaren.

Återbrukar denna tråden då…
Har problem med värmen på framförallt plan 2.
Förutsättningar, Nibe 310, vattenburen golvvärme bottenvåning och vattenburna radiatorer övervånng. Litet parhus 114 kvm.
Allt verkar styras av en cirkpump och shunt vid värmepumpen.
Jag har luftat, sänkt trycket till 0,5 och sedan fyllt på upp till drygt 1,0 flera gånger utan resultat.
Niben ger rätt framledning (25-28gr) med hänsyn till värmekruva och utetemp. Shunten och cirkpump verkar fungera. Cirkpumpen har tre lägen och den står i låge tre. Man hör skillnad när man ändra mellan lägena.

Förrà vintern körde jag kurva 5 med förskjutning -1. Körde även kurva 4 men då klarade den inte de kallaste månaderna.
Med kurva 5 fick jag dra ner rumstermostaterna på bottenvåning annar blev det alldeles för varm. På plan 2 drog jag ner termostaten i sovrummet en del medan de andra drogs ner bara lite.

Nu har jag bytt till värmekurva 6 och noll förskjutning och har skruvat upp rumstermostaterna på bottenvåningen till max så de bromsar inget, ändå håller rummen inte mer än max 21 grader. elementen på plan 2 står också på max och blir inte ens ljumna och det blir inte mer än ca 18 grader.
Vi vill ha ca 22 grader på bottenvåning och ca 20 på plan 2.

Vi har tidigt i våras bytt reläkortet då reläerna som styrde shunten bråkade. Rörisen såg då att kompressor och cirkpump funkade.

Slingorna för tillopp blir inte varma, returslingorna är kalla.
Ställdonen verkar fungera till golvet.
Det känns som den värme som produceras inte kommer ut i varken golv eller radiatorer ordentligt.

Någon jag pratade med sa att om jag stryper lite på flödet till golvslingorna kommer mer värme till plan 2. Men det behövdes ju inte förra vintern…
491AAEB1-CE03-4D2D-B9E1-15B7E2D2A553.jpeg
1268B937-F306-4F75-A119-37EA940446F4.jpeg

Senast ändrad:
Jag har oxå lite problem hemma. Tror på allvar att termostater på högtemperatur-sidan är av ondo. Det blir lixom lite kortslutning då en del slingor är korta med gamla grova rör och andra är långa med smala rör. Det verkar funka bättre att balansera flödena manuellt. Men det är lite experiment i pågående. Har du provat? Regleringen av temperatur sköter sig med framåtkopplingen på utetemperatur och så justeras värmekurvan lite av inomhustemperaturgivaren. Back to basics.

L
Jag har oxå lite problem hemma. Tror på allvar att termostater på högtemperatur-sidan är av ondo. Det blir lixom lite kortslutning då en del slingor är korta med gamla grova rör och andra är långa med smala rör. Det verkar funka bättre att balansera flödena manuellt. Men det är lite experiment i pågående. Har du provat? Regleringen av temperatur sköter sig med framåtkopplingen på utetemperatur och så justeras värmekurvan lite av inomhustemperaturgivaren. Back to basics.
Nu är ju jag ekonom och min kunskap i ämnet har lite att önska men har märkt att lokala rörisar är bättre på avlopp än vp-teknik. För byte av reläkortet använde jag en firma tio mil från där jag bor.
Jag har justerat flödena till varje golvslinga själv för de var helt felaktiga. Även ställdonen satt på fel slinga så det var lite pill när vi flyttade in för 1,5 år sedan. Men det har funkat väldigt bra.

Vilket flöde tänker du på?

Har du kollat så elpatronen ger effekt i alla tre stegen, så du inte har tappat något effektsteg?
Det har jag inte tänkt på.
Pumpen kommer snabbt upp i temp efter man tappat varmvatten. Och pumpen indikerar att framledningstempen är rätt enligt inställd värmekurva och yttertemp.
Eller tänker jag fel?
Hur kollar man elpatronen mer än att pumpen indikerar att den startar.

Förutsättningar, Nibe 310, vattenburen golvvärme bottenvåning och vattenburna radiatorer övervånng. Litet parhus 114 kvm.
Jag har luftat, sänkt trycket till 0,5 och sedan fyllt på upp till drygt 1,0 flera gånger utan resultat.
Niben ger rätt framledning (25-28gr) med hänsyn till värmekruva och utetemp. Shunten och cirkpump verkar fungera. Cirkpumpen har tre lägen och den står i låge tre. Man hör skillnad när man ändra mellan lägena.

Förrà vintern körde jag kurva 5 med förskjutning -1. Körde även kurva 4 men då klarade den inte de kallaste månaderna.
Med kurva 5 fick jag dra ner rumstermostaterna på bottenvåning annar blev det alldeles för varm. På plan 2 drog jag ner termostaten i sovrummet en del medan de andra drogs ner bara lite.

Nu har jag bytt till värmekurva 6 och noll förskjutning och har skruvat upp rumstermostaterna på bottenvåningen till max så de bromsar inget, ändå håller rummen inte mer än max 21 grader. elementen på plan 2 står också på max och blir inte ens ljumna och det blir inte mer än ca 18 grader.

Vi har tidigt i våras bytt reläkortet då reläerna som styrde shunten bråkade. Rörisen såg då att kompressor och cirkpump funkade.

Det känns som den värme som produceras inte kommer ut i varken golv eller radiatorer ordentligt.

Någon jag pratade med sa att om jag stryper lite på flödet till golvslingorna kommer mer värme till plan 2. Men det behövdes ju inte förra vintern…Visa bilaga 589718Visa bilaga 589717
Jag har en liknande uppsättning, med skillnaden att golvvärmen har en egen cirkulationspump. Jag hade liknande problem förra vintern, "fick inte ut" värmen i golvet på bottenvåningen. Radiatorerna funkade som normalt, men på grund av att det inte tillfördes någon värme på bottenvåningen, blev det kallt i hela huset.
Cirkulationspumpen gick och jag hade inte ändrat något från föregående vinter.
Det visade sig till slut bero på att skovelhjulet i cirkulationspumpen för golvvärmen, hade lossnat från motoraxeln. Om din cirkulationspump också är ovanligt varm, så kanske du har råkat ut för samma sak?
(Fast då borde ju dina radiatorer på övervåningen vara kalla också...)

Här är ju tråden som jag längtat efter. Har kollat runt på nätet efter information men blir inte klokare. Provar här istället.
Jag installerade en Bosch 3800 frånluftsvärmepump i somras. Bor i ett tvåplans hus där frånluftsvärmepumpen ger värme till golvvärmen på nedre plan. Drog på värmen för 10 dagar sedan och på inrådan av installatören så har jag fullt/öppet flöde till alla golvslingor. Allt verkar fungera perfekt men har några funderingar.
1. Kompressorn går i princip hela tiden (utetemperaturen har varierat mellan 0 och +13 under dessa dagar.
2. Kompressorn har även gått när jag eldat i min braskamin vilket gjort att det blivit varmt på nedre plan och inget värmebehov från golvvärmen egentligen behövts. Borde inte värmepumpen känna av att det är varmt i huset på inluften till pumpen? Är det någon mening med att jag eldar överhuvudtaget?
3. Fick tips om att låta innetermometrarna reglera golvvärmen, så inga mer öppna spjäll utan satte tillbaka "hattarna" på golvslingorna. Då tyckte jag att det funkade. Kompressorn slog av och värmen var behaglig. Problemet var att pumpen då larmade för "Hög framledningstemperatur". Den hade då med denna lösning ökat från 28 till 48 grader.

Om jag vill ha nytta av braskaminen, hur skall jag då göra? Ska jag köra med öppna spjäll och installera en inomhusgivare?

/Jari

Jag har en liknande uppsättning, med skillnaden att golvvärmen har en egen cirkulationspump. Jag hade liknande problem förra vintern, "fick inte ut" värmen i golvet på bottenvåningen. Radiatorerna funkade som normalt, men på grund av att det inte tillfördes någon värme på bottenvåningen, blev det kallt i hela huset.
Cirkulationspumpen gick och jag hade inte ändrat något från föregående vinter.
Det visade sig till slut bero på att skovelhjulet i cirkulationspumpen för golvvärmen, hade lossnat från motoraxeln. Om din cirkulationspump också är ovanligt varm, så kanske du har råkat ut för samma sak?
(Fast då borde ju dina radiatorer på övervåningen vara kalla också...)
Bra tanke. Jo det är på övervåningen det är kallast med kalla radiatorer.
Får kolla detta med pumpen igen!

Om jag vill ha nytta av braskaminen, hur skall jag då göra? Ska jag köra med öppna spjäll och installera en inomhusgivare?

/Jari

Jag har ingen kamin, än, men väldigt mycket solinstrålning vilket värmer huset otroligt mycket soliga dagar även om utetemperaturen är låg. Aktiverade innegivaren i samband med att tråden startades och upplever att vi blivit av med värmetopparna och oftast ligger nära önskade 21,5 grader.

Samtidigt rekommenderar iaf Nibe inte innegivare i kombination med trög golvvärme typ ingjuten i betongplatta, när värmen väl behövs är golven kalla… Misstänker att givaren behöver sitta ganska långt ifrån kaminen för att inte pumpen ska få fnatt. Alternativet för dig skulle annars vara att alltid elda lika mycket och ställa ner värmekurvan motsvarande. Men sporadisk myseldning är nog svårt att trimma ihop med VP.

Vad gäller termostaterna måste du ha minst en slinga helt öppen så att pumpen alltid kan skicka ut värmen, annars får du larmet som du beskriver. I mitt fall har jag två våningar med radiatorer dit pumpen alltid har fullt flöde, då kan jag göra lite vad jag vill med golvvärmen på bottenvåningen.

Ovan baserat på vad jag läst och testat mig fram till. Kan vara fel.

Först, tar för givet att du har luftat alla radiatorer på övervåningen och att alla termostater är fullt öppna. Har ett liknande system själv och jag fick lira med strypningen till golvslingorna för att få upp önskad mängd/värme till övervåningen där jag har radiatorer. Efter några försök och dagar fick jag önskad effekt.

Först, tar för givet att du har luftat alla radiatorer på övervåningen och att alla termostater är fullt öppna. Har ett liknande system själv och jag fick lira med strypningen till golvslingorna för att få upp önskad mängd/värme till övervåningen där jag har radiatorer. Efter några försök och dagar fick jag önskad effekt.
Japp, luften är kollad och termostater öppna.
Jag har inte börjat labbs med strypningen av golvslingorna ännu då jag tänker att det måste vara annat fel då det funkar väldigt bra förra vintern. Nu är rumstermostaterna på bottenplan helt öppna och det är precis den orkar hålla 21 grader. Förra vintern fick jag dra ner rumstermostatern nere, annars hade det blivit 30 grader nere.

I högtemperaturslingan. Den som går till radiatorerna. Mät gärna rörtemperaturen. Om rören är kallare på övervåningen kan en spekulera om vattnet hellre tar andra vägar. Kan kanske åtgärdas genom att strypa lite på väl valda ställen?
Här får jag blotta min okunskap. Hur vet jag vilka dessa slingor är, syns de på bilden ovan?

Det har jag inte tänkt på.
Pumpen kommer snabbt upp i temp efter man tappat varmvatten. Och pumpen indikerar att framledningstempen är rätt enligt inställd värmekurva och yttertemp.
Eller tänker jag fel?
Hur kollar man elpatronen mer än att pumpen indikerar att den startar.
Det måste nog en elektriker mäta upp

Här får jag blotta min okunskap. Hur vet jag vilka dessa slingor är, syns de på bilden ovan?

Jag tänker fortsätta spekulera baserat på vad som brukar vara en hygglig ingenjörsmässig känsla. Om man som jag och många andra har någon form av värmepump av lite enklare eller äldre modell så har den två värmeslingor, en för varmvatten och en för radiatorvatten. Radiatorer kräver en rätt hög framtemperatur. Golvvärme vill däremot ha en lägre. Samtidigt vill man ha cirkulation för att sprida värmen jämt. Det är såklart en ekvation som inte går ihop enkelt. Därför kör man två slingor. En separat lågtemperaturslinga till golven som har sin egen cirkulationspump och en högtemperaturslinga till radiatorerna som drivs av cirkulationspumpen i värmepumpen.

Oberoende om golvvärme eller inte så cirkuleras allt vatten till radiatorerna av samma pump. Förr var det kockspanna och grova rör som gällde, alltså konvektion. Jag har sådana grova rör kvar till en gammal riktigt fet sektionsradiator i hallen, som ligger direkt ovanför värmepumpen. När jag kör den radiatorn på termostat så tror jag att det blir rejält med "kortslutning" när den ställer sig rätt öppen. Det kan bli väldigt mysigt just där ibland trots att en del andra radiatorer inte är så varma. När den öppnar mycket tror jag att det i de långa och smala rören som snirklar sig genom huset upp andra våningar och rum via ett koppel till modern panelradiator inte blir så mycket flöde. Den enkla lösningen är att strypa lite till de radiatorer som inte behöver fullt flöde för att hålla värmen. Jag stryper hellre med ventil än termostat. Termostat vet en ju aldrig vad den håller på med. Då blir det lite bättre tryck för att driva flöde till de radiatorer som behöver och som ska vara fullt öppna ändå. Radiatortermostater är väl bra om en har ett speciellt rum där det skall vara svalare. Men nu är det ju motsatt problem vi har här :-)

Jag tänker fortsätta spekulera baserat på vad som brukar vara en hygglig ingenjörsmässig känsla. Om man som jag och många andra har någon form av värmepump av lite enklare eller äldre modell så har den två värmeslingor, en för varmvatten och en för radiatorvatten. Radiatorer kräver en rätt hög framtemperatur. Golvvärme vill däremot ha en lägre. Samtidigt vill man ha cirkulation för att sprida värmen jämt. Det är såklart en ekvation som inte går ihop enkelt. Därför kör man två slingor. En separat lågtemperaturslinga till golven som har sin egen cirkulationspump och en högtemperaturslinga till radiatorerna som drivs av cirkulationspumpen i värmepumpen.

Oberoende om golvvärme eller inte så cirkuleras allt vatten till radiatorerna av samma pump. Förr var det kockspanna och grova rör som gällde, alltså konvektion. Jag har sådana grova rör kvar till en gammal riktigt fet sektionsradiator i hallen, som ligger direkt ovanför värmepumpen. När jag kör den radiatorn på termostat så tror jag att det blir rejält med "kortslutning" när den ställer sig rätt öppen. Det kan bli väldigt mysigt just där ibland trots att en del andra radiatorer inte är så varma. När den öppnar mycket tror jag att det i de långa och smala rören som snirklar sig genom huset upp andra våningar och rum via ett koppel till modern panelradiator inte blir så mycket flöde. Den enkla lösningen är att strypa lite till de radiatorer som inte behöver fullt flöde för att hålla värmen. Jag stryper hellre med ventil än termostat. Termostat vet en ju aldrig vad den håller på med. Då blir det lite bättre tryck för att driva flöde till de radiatorer som behöver och som ska vara fullt öppna ändå. Radiatortermostater är väl bra om en har ett speciellt rum där det skall vara svalare. Men nu är det ju motsatt problem vi har här :-)
Jag är helt med på ditt första stycke, förutpom att jag inte tror golvvärmen har en separat cirk pump.
Vad jag kan se finns bara den i VP´n, enligt bilden ovan.

Av min erfarenhet så brukar en golvvärmeslinga ha lägre framledningstemperatur än radiatorer. Det du kan testa är att ändra vätskeflödet som går genom radiatorn på ventilen. På ventilen på bilden t.ex så drar man ut den silvriga delen och vrider på den. Med högre flöde genom radiatorn kommer du få mer värme i rummet som kan behövas med låg framledningstemperatur.
0131576E-9635-4FF0-A78D-BF5117C4A2C3.jpeg

Av min erfarenhet så brukar en golvvärmeslinga ha lägre framledningstemperatur än radiatorer. Det du kan testa är att ändra vätskeflödet som går genom radiatorn på ventilen. På ventilen på bilden t.ex så drar man ut den silvriga delen och vrider på den. Med högre flöde genom radiatorn kommer du få mer värme i rummet som kan behövas med låg framledningstemperatur.Visa bilaga 590046
Tack för tips! Värt att testa!

Av min erfarenhet så brukar en golvvärmeslinga ha lägre framledningstemperatur än radiatorer. Det du kan testa är att ändra vätskeflödet som går genom radiatorn på ventilen. På ventilen på bilden t.ex så drar man ut den silvriga delen och vrider på den. Med högre flöde genom radiatorn kommer du få mer värme i rummet som kan behövas med låg framledningstemperatur.Visa bilaga 590046
Nu måste jag stjäla tråden lite, det här blev intressant.

Kan jag göra det på dessa ventiler

5F88AE00-3300-4DBA-9972-4FF19DE1CE82.jpeg

Vad vrider man på åt vilket håll och kan man se vad flödet är inställt på?

Visa bilaga 590050
Med mina Google skils ser det ut att vara ventilen i länken. På sida 2 i pdf så står det att man kan justera flödet, där står även flödet. Man skruvar ut för att öka och in för att minska. Men ta det försiktigt så du inte skruvar ut hela insatsen.

Någon jag pratade med sa att om jag stryper lite på flödet till golvslingorna kommer mer värme till plan 2. Men det behövdes ju inte förra vintern…Visa bilaga 589718Visa bilaga 589717
Kan någon ge mig en hint hur jag enkelt hittar de högvärmeslingor som går till radiatorerna på övervåningen? Gissar att det är enkelt för den som har lite koll?

Vi har både radiatorer och golvvärme på markplan. Allt är vattenburet. Radiatorerna värmer tilluft som tas in under fönster, antar att det är därför de sitter där.

Golvvärmen styrs via termostat på väggen men radiatorerna har inte termostater utan endast strypventiler. Är det så man brukar göra? Hur är grundtanken vid inställning av dem isåfall? Inser att det är risk för problem med två separata termostatstyrda system.

Det är en BRF-lägenhet och vi försöker jobba ner vår uppvärmningskostnad, det här är ett av de frågetecken som dykt upp.

Visa bilaga 590050
Nej, den där kan du inte justera för du saknar själva termostaten/vredet som trycker in piggen.
Nu står den fullt öppen när du inte har de andra delarna. (eller ska göra om den inte kärvar, kan lösas med att man knackar lite på piggen så den motioneras)

Tillbaka
Topp