Återbrukar denna tråden då…
Har problem med värmen på framförallt plan 2.
Förutsättningar, Nibe 310, vattenburen golvvärme bottenvåning och vattenburna radiatorer övervånng. Litet parhus 114 kvm.
Allt verkar styras av en cirkpump och shunt vid värmepumpen.
Jag har luftat, sänkt trycket till 0,5 och sedan fyllt på upp till drygt 1,0 flera gånger utan resultat.
Niben ger rätt framledning (25-28gr) med hänsyn till värmekruva och utetemp. Shunten och cirkpump verkar fungera. Cirkpumpen har tre lägen och den står i låge tre. Man hör skillnad när man ändra mellan lägena.
Förrà vintern körde jag kurva 5 med förskjutning -1. Körde även kurva 4 men då klarade den inte de kallaste månaderna.
Med kurva 5 fick jag dra ner rumstermostaterna på bottenvåning annar blev det alldeles för varm. På plan 2 drog jag ner termostaten i sovrummet en del medan de andra drogs ner bara lite.
Nu har jag bytt till värmekurva 6 och noll förskjutning och har skruvat upp rumstermostaterna på bottenvåningen till max så de bromsar inget, ändå håller rummen inte mer än max 21 grader. elementen på plan 2 står också på max och blir inte ens ljumna och det blir inte mer än ca 18 grader.
Vi vill ha ca 22 grader på bottenvåning och ca 20 på plan 2.
Vi har tidigt i våras bytt reläkortet då reläerna som styrde shunten bråkade. Rörisen såg då att kompressor och cirkpump funkade.
Slingorna för tillopp blir inte varma, returslingorna är kalla.
Ställdonen verkar fungera till golvet.
Det känns som den värme som produceras inte kommer ut i varken golv eller radiatorer ordentligt.
Någon jag pratade med sa att om jag stryper lite på flödet till golvslingorna kommer mer värme till plan 2. Men det behövdes ju inte förra vintern…
Visa bilaga 589718Visa bilaga 589717