[OT] Värnplikt

Haxx

Ny medlem
[OT] Värnplikt
Hej. Vad anser ni om att införa allmän värnplikt istället för att ha det könsbaserat, som det är i dagsläget?

På aftonbladet fanns nån artikel om det idag.

MVH /Henrik

[OT] Värnplikt
Dum idé. Värnplikten är överhuvudtaget ett koncept som inte längre fungerar. En liten men välutbildad yrkesarmé är bättre. Både tack vare att den som gör jobbet frivilligt och får en anständig lön för det är mer motiverad, samt att utrustningen numera är så viktig att den måste få kosta vad den kostar.

Det här med att snabbutbilda mängder med småkids i åldrarna 18-20 år funkade för 50 år sedan. I dagsläget är ett sådant försvar inte värt ett smack.

[OT] Värnplikt
Eric W: Du är kille så för dig borde det väl inte innebära någon skillnad... Möjligt att det blir svårare att få göra lumpen än innan eftersom ännu fler "slåss" för att få/slippa. :)

Förresten, överklaga bara inskrivningsbeslutet så tror jag det är lunch! Tror inte dom orkar läsa överklagandena iaf... ;)

[OT] Värnplikt
Haxx skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej. Vad anser ni om att införa allmän värnplikt
> istället för att ha det könsbaserat, som det är i
> dagsläget?

Könsneutral lagstiftning verkar rätt rimligt i mina ögon, men värnplikten bör förpassas till historien.

[OT] Värnplikt
Muerto skrev:
> Eric W: Du är kille så för dig borde det väl inte
> innebära någon skillnad... Möjligt att det blir
> svårare att få göra lumpen än innan eftersom ännu
> fler "slåss" för att få/slippa. :)

Haha, jäklar ja, läste lite snabbt där. Fick för mig att han menade att _alla_ skulle göra lumpen.
:) Vilken tur!

[OT] Värnplikt
Oskar_ skrev:
> jag kommer inte gå i särmegadamp lumpen.

Säg inte det, du är inte där än. Vem vet, med försvarets ständigt sinande anslag så kanske de snart byter ut mc-ordonanserna mot cykelbud, och då kanske du blir tvångsinkallad.

[OT] Värnplikt
jag vill göra lumpen.. en framtid som yrkesmilitär inom flyget eller i utlandet i fn-tjänst ligger i bakhuvudet som en dröm..

[OT] Värnplikt
Skulle egentligen bli inkallad som flygmekaniker långt upp i norrland till slutet av nästa sommar, men eftersom det blev så långt framflyttat så valde jag att tacka nej. Tror det blir bättre om jag går i skola istället.

Förresten, visste ni att mönstringen bygger på att man cyklar freeride? Först styrka som går ut på att lyfta en stång från golvet (dra på bakhjulet), sedan så är det kondition som består av att cykla (ta dig upp för downhilbacken), sedan så är det intelligenstest (mecka sönder din dj3 gaffel). Så för dom flesta freeride åkarna så kommer det gå finfint. Har aldrig satt min fot på ett gym och fick 8,8,8 på testerna :-)

[OT] Värnplikt
Vore fint med ett all-mountain-kompani. Cannondale Prophet, M90P och AK5C. Då vore det roligare.

För att vara allarlig så anser jag att allmän värnplikt inte borde heta så längre, eftersom det inte är någon plikt, och istället borde bli helt frivilligt.

[OT] Värnplikt
burner i skolan skrev:
> jag vill göra lumpen.. en framtid som yrkesmilitär
> inom flyget eller i utlandet i fn-tjänst ligger i
> bakhuvudet som en dröm..

Du bor för nära Såtenäs... ;)

Själv gjorde jag 56 dagar i flygvapnet innan den mycket stora skepsis jag hade inför det där mognade och jag sökte vapenfri tjänst. Dessutom insåg jag att jag troligen skulle sluta som general eller inburad. Ingendera lockade direkt. Numera (Tror jag rättare sagt. Civilförsvaret skulle ta över mig men jag försvann i pappershögarna...) är jag alltså krigsplacerad som vedhuggare i Malingsbokloten. Undrar om man får ta med sig hojen dit när det blir krig? Har hört att det är helt OK stigar där... :D

Att jag ens hamnade i flygvapnet som mek var en slump. När jag mönstrade i Kristianstad så glömdes jag och en annan kille bort i ett rum där och nio på fredagkvällen när chefen för mönstringskontoret skulle gå hem så hittades vi efter 8 timmars stilla väntan på nåt säkert jätteviktigt test. Enligt militär logik är man då i princip lämpad för vad som helst eftersom man har lytt order och inte ifrågasatt. Det var väl också lite pinsamt att vi hade suttit där så länge så vi fick i princip välja placering. Den andre fick den ubåtsplacering han ville ha. Jag själv fick tyvärr inte bli stridsvagnsförare då jag var för lång för det, så jag valde flygplan/vapen-mekaniker på F10 i Ängelholm då jag gillade (och fortfarande gillar) J35 Draken klart skarpt. Det blir väl dock numera en smula kluvet att uppskatta själva planet men inte vapnen, men varför ska saker vara så enkla alls?

[OT] Värnplikt
Westman skrev:
> Vore fint med ett all-mountain-kompani. Cannondale
> Prophet, M90P och AK5C. Då vore det roligare.
>
> För att vara allarlig så anser jag att allmän
> värnplikt inte borde heta så längre, eftersom det
> inte är någon plikt, och istället borde bli helt
> frivilligt.
>
> __________________________________________________

Det råder nog lite delade meningar om det där. Jag gjorde mönstringen förra veckan, och sa bara att jag inte har något intresse i att göra lumpen. Slapp att göra det, eller kom in under ubildningsreserv..

Aja, diskuterade det där lite med en söt 25-årig sköterska där och hon tyckte som jag att det är ju bättre att stå över lumpen ifall man inte är motiverad och istället "ge sin plats" till någon som verkligen vill göra lumpen. Men när jag snacka lite med min inskrivsförättare ( 50-årig f.d militär) så muttra han bara om att det var bättre för..

Så själv håller jag med dig, vore mycket bättre ifall man gjorde mönstringen och värnplikten frivillig så skulle man spara pengar och få in mer motiverade personer tror jag.
Istället för att tusentals 18-åringar som ändå inte sedan gör lumpen ska gå på en militärbas under en dag och kosta pengar för psykologer, lunch, datortest osv.

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Värnplikt
Jag får inte göra lumpen pga hörselskada, men skulle velat det, stiga upp tidigt och ta order av en högre rankad militär är något man bör lära sig, ungdomarna idag är för odisciplinerade och slappa, kommer gärna sent på morgonarna, alltid sjuka och gnälliga.

Ja jag har jobbat deltid som lärare i 3 år, elever är inte de lättaste att få pli på, lite värnplikt skulle göra dom gott.

Lite muskler och lite självkännedom skadar aldrig.

[OT] Värnplikt
Kid1000 skrev:
> Jag får inte göra lumpen pga hörselskada, men
> skulle velat det, stiga upp tidigt och ta order av
> en högre rankad militär är något man bör lära sig,
> ungdomarna idag är för odisciplinerade och slappa,
> kommer gärna sent på morgonarna, alltid sjuka och
> gnälliga.

Alltid? ;)

> Lite muskler och lite självkännedom skadar
> aldrig.

Kondition var dom duktiga på, men inte muskler. Det där med självkännedomen varierar nog med personer också. Jag hade t ex bott själv i tre år och rest (liftat runt) en hel del när jag ryckte in, men skulle trots det plötsligt lära mig ta hand om mig själv och bli mindre "morsgris". Klart märkligt...

När jag gjorde vapenfri tjänst hade vi en f d militär som arbetsledare. Ibland stod han på morgonarna och vrålade om tapto och uppstigning vid sängen i mitt rum i vår idylliska lilla stuga. Han hade nog hade lite svårt att inte vara militär, antar jag. Jag brukade be honom dra åt helfvete. En minut innan vi skulle åka var jag alltid i bilen och han var alltid sen... :D

[OT] Värnplikt
Nä inte alltid, men minnen framkallar ibland frustration :)

Men man märker skillnad på folk före och efter lumpen, oftast till det bättre.

Dagens ungdomar har svårt för auktoriteter vilket kan orsaka massa problem sen i arbetslivet.
Disciplin som att komma i rätt tid, göra det man skall utan gnäll eller undanflykter.

Visst har jag rätt ;)

[OT] Värnplikt
Allmän värnplikt existerar knappt längre - det är i praktiken helt frivilligt. Och just den där frivilligheten kan jag lova att man tänkte över både en och två gånger när man satt i busken och mådde dåligt...

...men överlag kan jag rekommendera alla, killar som tjejer, att göra GU. Då var det jobbigt men roligt - det jag har kvar idag är ett antal mycket goda vänner, en större självinsikt än jag någonsin anat och en liten filtmössa...

Oskar_, vad menar du med "särmegadamp lumpen"?

/M

[OT] Värnplikt
jag gillar inte värnplikt över huvudtaget... inte mönstring heller.. varför ska folk som jag som är totalt ointresserade av att ligga i en lergrop och skjuta med leksaksvapen ens mönstra? jag ser inte vitsen med att bli placerad i ett "lämplig till att döda"-fack då jag inte har det som intresse..

[OT] Värnplikt
Varför? För att vi inte vill höra vodkavrål och balalajkaskrammel i de svenska skogarna...

...sa man förr. Nu är risken kanske inte så stor att det plötsligt kan lukta borstj och prima kaukasus diesel i Slite hamn längre, utan det handlar mer om en internationell prägel på försvarsmakten. Svenska försvaret har, officiellt, inte haft så stor skarp verksamhet på hemmaplan på ganska lång tid, utan vi har istället varit med i fredsframtvingande och fredsbevarande insatser, bland annat under FN-flagg. Läs gärna om vad som hände i t.ex. Stupni Do i f.d. Jugoslavien under Balkankrisen, och det blir ganska självklart varför man ska genomgå GU - och eventuellt söka utlandstjänst.

/M

[OT] Värnplikt
bara de inte får för sig att köra med olika intagningsgränser för killar och tjejer i såna fall...tror inte direkt att en eventuell fiende skulle ta hänsyn till om man var kille eller tjej...

[OT] Värnplikt
Ok, lumpen är fan inte frivillig! Under mönstringen sa jag klart och tydligt vid flera tillfällen till olika personer att jag absolut inte ville göra lumpen. Dom bara nickade och sa att det lät bra. Sen skulle dom ha mig till ammunitionsröjare och sedan till bevakningsgrupchef. Sen överklagade jag inskrivningsbeslutet med hänvisnig till skador som faktiskt hade uppgivits vid mönstringen. Då äntligen slapp jag...

Satans idotsystem!

[OT] Värnplikt
och det roliga är att kvinnor har helt och hållet fritt val.. åker de till mönstringen och inte får de fys/psyk resultat de vill kan de avböjja.. det kan inte killar göra.. vi blir illa tvugna att ta de tjänster vi blir tillsagda.. om vi vill.

[OT] Värnplikt
kevlar skrev:
> När jag mönstrade fick jag i princip välja allt
> utom att springa med vapen :)
>
> Ingen mer som ska till karlskrona i januari?
>
Karlsfrona i Januari..
stackars sate:-)

Under sommarhalvåret är det dock fint där:-)

(bilder på Fänrik Larssons lyxvärnplikt)

ha det
Jan

Bilagor

• kk1.jpg
    kk1.jpg
    19.8 KB · Besök: 30
  • kk2.jpg
    kk2.jpg
    38.8 KB · Besök: 37
[OT] Värnplikt
Rättigheter - skyldigheter...

...gillar du inte det svenska, ganska snälla systemet finns det en massa att göra; till exempel rösta i nästa riksdagsval...eller byta medborgarskap.

Det finns ju en anledning till att man petat in "plikt" i "värnplikt"...

Självfallet ska det inte vara några som helst kompromisser för att man är tjej - det innebär också att man inte ska behandlas annorlunda. Självfallet ska alla, oberoende av kön, ha utrustning som är anpassad efter sina förutsättningar (allt ifrån mindre kängor till större handdukar för tjejerna) - men i grund och botten är alla lika, och ska behandlas därefter. Jag tvekar inte en sekund på att tjejer blir lika bra soldater som killar - jag har sett det själv.

Intressant att de som gjort GU alltid är mer positivt inställda till värnplikt...

/M

[OT] Värnplikt
OM vi ska ha kvar värnplikten så är det ju självklart att det ska vara könsneutral mönstring.
Nackdelen med att ta bort allmän värnplikt är ju att man riskerar att få en snäv rekrytering till militären.
Motiverade människor, visst, men till vad?

Jag läste en text av Peter Englund idag som jag tycker väl klargör skillnaden mellan yrkessoldater och värnpliktssoldater. Den handlar om Nordbat 2 i Bosnien 1994. Lite utdrag:

-Alla insåg fuller väl att uppdraget skulle bli ovanligt svårt, och vissa trodde att en bataljon bemannad med värnpliktiga inte skulle klara av detta; för detta skulle behövas väl drillade yrkessoldater av den typ som fransmän och britter kunde sätta in. Nu går det att konstatera att det gått över förväntan. Chefen för FN-styrkorna i Bosnien, den brittiske generallöjtnanten sir Michael Rose, har tillochmed kallat Nordbat 2 för sin bästa bataljon - och detta i konkurrens med förstklassiga brittiska förband som "The Coldstream Guards".

Vad är förklaringen?

En av orsakerna till detta är att man fått verka i ett område, nordöstra Bosnien, som i alla fall hittills varit jämförelsevis stabilt både politiskt och militärt. (Men vem vet vad som just nu är på gång runt Brcko?) En annan del av förklaringen är nog svenskarnas taktiska uppträdande ute på fältet. De är mer synliga än många andra. Britterna har få men stora och tungt befästa bataljonsläger, dit deras förband drar sig när mörkret faller - lite granna som de gjorde redan under Boerkriget. Svenskarna är betydligt mer utspridda: de bor i små kompaniläger, och dessutom har de upprättat en rad posteringar ute på landsbygden, posteringar som är bemannade natt och dag.

Något som har gjort de svenska soldaterna populära bland civilbefolkningen är att de, i motsats till vissa andra kontingenter, hållit sig borta från svarta börshandeln. Tidvis har det varit brist på det mesta här i Bosnien, och allt från mat till diesel har bara gått att uppbringa till rena fantasipriser: så kostade 1 kilo kaffe ett tag 120 DM, alltså runt 400 kronor. I det läget har det varit frestande för särskilt de uselt betalda styrkorna från öststaterna att sälja vidare en del av sitt underhåll på den civila marknaden. Svinnet maskeras med kreativ bokföring som egen förbrukning. (Bland annat berättas det att den ukrainska kontingenten utav någon outgrundlig anledning förbrukar tre gånger så mycket diesel som alla andra.)

Det finns dock ytterligare en faktor som är något svårare att fånga, men som är desto viktigare. Det har med människorna att göra.

Många av de brittiska och franska yrkessoldaterna är utan tvekan utmärkta krigare. Problemet är bara att de inte sällan närmat sig FN-uppdraget som sådana, alltså som om det handlade om en ren krigsuppgift. Reflexmässigt vill de ha en fiende att beskjuta, bekämpa och betvinga, och när en sådan inte har stått att uppbringa har de blivit en smula förvirrade. Som professionella militärer är också många av dem professionellt aggressiva - de brittiska förbanden ÄR imponerande, men man får ibland känslan av att ha att göra med fotbollshuliganer i uniform. Och Bosnien är inget som de har valt. För dem är uppdraget där bara ännu en kommendering i raden.

Detta i motsats till svenskarna. De är alla frivilliga. Hos dem finns därför ett engagemang inför uppgiften som ofta saknas hos andra länders yrkessoldater. Vi skall dock inte överskatta svenskarnas idealism. Bara en enda gång hörde jag någon anföra humanitära skäl som orsak till varför han valt att göra FN-tjänst i Bosnien; den vanligaste drivkraften verkar istället vara en väl ihopkokt blandning av 60% arbetslöshet och 40% äventyrslust. Men det faktumet att manskapet och det lägre befälet faktiskt alla är värnpliktiga, med icke-uniformerade arbeten och civila identiteter, gör dem nog ändå sällsynt lämpade för denna fredsbevarande uppgift.

Hela texten finns här:http://www.peterenglund.com/textarkiv/pioplut_bosnien.htm

[OT] Värnplikt
Lumpen är sjukt kul. Har skrivit av mig i frågan i en gammal tråd som handlade om tips för att slippa. Tydligen kom han undan till slut.

För att svara på frågan så tror jag att en stor del av den sköna stämningen (hehe) skulle gått förlorad i en könsneutral värnplikt.

[OT] Värnplikt
Kid1000 skrev:
> Visst har jag rätt ;)

Jo, delvis. Fast det där med auktoritetsmisstron går nog aldrig ur mig. Jag är 40 nu och det blir värre för varje år... :)

[OT] Värnplikt
Jag tror aldrig jag har haft det så bra som det året jag låg inne på F10 Ängelholm som flygplan/vapen/kamera mekaniker. Visst GU:n kunde väl vara lite dryg, men det är inget en person utan lite grundfysik inte klarar av. efter utbildningar osv. när vi kom ner på kompaniet och meckade Viggen så skötte man sig mest själv hela tiden. Jag träffade mina befäl på morgonen då de sade vad som skulle fixas under dagen och sedan på kvällen efter sista flygningen. Skötte mig mest själv uppe vid mitt labb där jag framkallade spannings foto osv.

Ångrar inte lumpen, alltid nyttigt att komma ut och göra något annat.

Ingen här på forumet som är gammal "Yxa" om vi nu snackar lite utlandstjänsgöring också?

Mvh

A.J

[OT] Värnplikt
Väldigt intressant debatt. Ja självklart säger jag, ska det vara jämlikt så ska det. Sen tänker jag vad är krig? Hur skall vi överleva? Jo det traditionella att kvinnorna ska stanna hemma å föda barn. Nä hela konceptet är förlegat, morgondagens krig kommer att föras elektroniskt det vet alla vi som jobbar med det.

Tack för ordet

[OT] Värnplikt
Tjejer får ju redan idag göra värnplikt om dom vill. Det är dock ingen plikt för dom, men det är det ju knappt för killar heller längre. Så frågan är tämligen ointressant eftersom det i praktiken redan är frivillig värnplikt för både killar och tjejer.

[OT] Värnplikt
För sista gången, värnpliken är inte frivillig som det är nu! Däremot kan man ha tur och slippa eller så får man göra den.

I mitt fall kom jag undan på håret pga. trasiga knän och en mage som säger ifrån vid ansträngning då och då, eller ja, den lägger ner verksamheten.

[OT] Värnplikt
smurfrox skrev:
> Oskar_ skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > jag kommer inte gå i särmegadamp lumpen.
>
> Säg inte det, du är inte där än. Vem vet, med
> försvarets ständigt sinande anslag så kanske de
> snart byter ut mc-ordonanserna mot cykelbud, och
> då kanske du blir tvångsinkallad.

lycran kan du ta med dig oxo, vad jag vet finns inte cammo lycra haha

[OT] Värnplikt
Jag bor i Lkpg och känner en av provflygarna på SAAB samt sonen till chefen till Sydafrikanerna som är här och tjackar flygplan. Jag har ändå inga planer på att flyga. :)

[OT] Värnplikt
Burner: Inte vet jag. Jag vill inget av det. :)

Edit:
Jag är rädd att jag bara skulle krascha det. Jg har nämligen inte så bra omdöme hela tiden vilket märks i min cykling. Hur många mer lägger omkull med flit i 20 plus bara för att se hur det känns?

Jag är sjuk, jag vet!

[OT] Värnplikt
Fy fan för att åka Herkules...

...snurra varv på varv på varv över västgötaslätten med öppen baklucka och invänta rätt förhållanden...spypåse, någon?

/M

Tillbaka
Topp