[OT] Våtdräkt

LilleB

Medlem
[OT] Våtdräkt
Kanske lite fel foum, men kanske en del med triatlonerfarenhet här!
Häller på och söker våtdräkt, har kikat lite på Colting Open Sea / T 04 någon som har koll på dessa eller tips på andra våtdräkter (crawlsim)

[OT] Våtdräkt
Dra nånstans man kan prova. bor du nära motala är lewa sport ett alternativ. kallt att provsimma nu men...

en dräkt sitter bra om den känns tajt som sa*** när man står upp innan man hoppat i..

generellt så är även tjockare dräkter sämre då du får sämre rörlighet. är du en bra simmare kommer du hata det.

[OT] Våtdräkt
Dra nånstans man kan prova. bor du nära motala är lewa sport ett alternativ. kallt att provsimma nu men...

en dräkt sitter bra om den känns tajt som sa*** när man står upp innan man hoppat i..

generellt så är även tjockare dräkter sämre då du får sämre rörlighet. är du en bra simmare kommer du hata det.

Man får vad man betalar för. Tjockare dräkter ställer högre krav på riktigt flexibla material i axlar och armar och det kostar. Sedan blir det ju såklart klumpigare desto tjockare dräkt man ska ha. När jag vågsurfar på vintern så har jag en 6/5/4 med huva, även fast det är en toppmodell så är den såklart rätt mycket jobbigare att ha på sig än en 3/2. Å andra sidan hade det varit jäkligt kallt att surfa i en 3/2 på vintern. En tjockare dräkt ger också mer flytförmåga.

Jag har en Orca simdräkt som nog sitter som den ska på mig, dvs tight som tusan, men jag tycker nästan jag får obehagskänslor av den. Den har någon psykologisk inverkan på mig, klämmer lite lätt på nedre delen av halsen som får det att kännas som att jag inte kan andas, måste stanna till, ta några brösttag och sedan komma igång igen och då går det bra. Har simmat vansbro i min surf 3/2 och den har jag inga som helst problem att simma i.

[OT] Våtdräkt
Jag har ingen egen erfarenhet av Coltings våtdräkter men jag har sett att det klagats en del på kvalitén (Facebook-grupper runt triathlon).

Hur som helst har jag en Orca S7 som jag använt två säsonger som jag tycker funkat väldigt bra. Sprintar och en halv Ironman har kört.

[OT] Våtdräkt
Funderat på swimrun? Då är det ju klokt att ta en sån med dragkedja fram. Vidrigt (tycker jag) att springa med uppdragen våtdräkt. Tight och varmt! Förlorar säkert någonting i framdrift i vattnet men kan väl inte vara avgörande på motionsnivå.
Zone3 gör bra våtdräkt både för vanlig sim och swimrun.
Edit: med uppdragen menas alltså dragkedja stängd... ;)

Senast ändrad:
[OT] Våtdräkt
Man får vad man betalar för. Tjockare dräkter ställer högre krav på riktigt flexibla material i axlar och armar och det kostar. Sedan blir det ju såklart klumpigare desto tjockare dräkt man ska ha. När jag vågsurfar på vintern så har jag en 6/5/4 med huva, även fast det är en toppmodell så är den såklart rätt mycket jobbigare att ha på sig än en 3/2. Å andra sidan hade det varit jäkligt kallt att surfa i en 3/2 på vintern. En tjockare dräkt ger också mer flytförmåga.

Jag har en Orca simdräkt som nog sitter som den ska på mig, dvs tight som tusan, men jag tycker nästan jag får obehagskänslor av den. Den har någon psykologisk inverkan på mig, klämmer lite lätt på nedre delen av halsen som får det att kännas som att jag inte kan andas, måste stanna till, ta några brösttag och sedan komma igång igen och då går det bra. Har simmat vansbro i min surf 3/2 och den har jag inga som helst problem att simma i.

Jepp, man får vad man pungar ut för. hade en "instegsdräkt" för många år sen men har sedan gått på toppmodeller både från orca, BS och numera zone3. och valt en dräkt för "kortare distans" = inte så tjock och väldigt flexibel. men det är ljusår mellan de enkla dräkterna och de som kostart 5-6000 och vidare mot 10. att du klarar ett Vansbro i surf-dräkt är magiskt. det hade jag inte pallat :)

[OT] Våtdräkt
Jag kör lager på lager, på vintern som mest polyprotröja, utanpå det polypro-väst med huva, och 5/3-dräkt på det samt tjocka hanskar och booties. Funkar ner till 0 i vattnet men rörligheten är lite begränsad..

[OT] Våtdräkt
Jepp, man får vad man pungar ut för. hade en "instegsdräkt" för många år sen men har sedan gått på toppmodeller både från orca, BS och numera zone3. och valt en dräkt för "kortare distans" = inte så tjock och väldigt flexibel. men det är ljusår mellan de enkla dräkterna och de som kostart 5-6000 och vidare mot 10. att du klarar ett Vansbro i surf-dräkt är magiskt. det hade jag inte pallat :)
Vansbro var ju klart på 50 min, när jag surfar ligger jag och paddlar i 3-4 timmar. Vågsurfdräkter är ju, precis som simdräkter, gjorda för att vara ordentligt rörliga i ärmar och axlar. Tyvärr (kanske) har jag gått emot mitt eget råd om att betala för en flexiblare dräkt när jag köpte min simdräkt. Det är en orca S4 jag har, vilket väl är något slags instegsmodell. Kan inte påstå att jag känner mig rörligare i den är min ripcurl E-bomb.

Senast ändrad:
[OT] Våtdräkt
Funderat på swimrun? Då är det ju klokt att ta en sån med dragkedja fram. Vidrigt (tycker jag) att springa med uppdragen våtdräkt. Tight och varmt! Förlorar säkert någonting i framdrift i vattnet men kan väl inte vara avgörande på motionsnivå.
Zone3 gör bra våtdräkt både för vanlig sim och swimrun.
Edit: med uppdragen menas alltså dragkedja stängd... ;)
Det är Triathlon som är i planerna, så det blir byte mellan sim-cykel

[OT] Våtdräkt
Ja det är lite det jag velar mellan, instegsdräkt eller lite dyrare på en gång.. du som haft ett antal ungefär hur länge håller en dyrare dräkt vid "normal" slitage, jag tänker materialet i sig kanske försämras med tiden?

[OT] Våtdräkt
Jag har ingen egen erfarenhet av Coltings våtdräkter men jag har sett att det klagats en del på kvalitén (Facebook-grupper runt triathlon).

Hur som helst har jag en Orca S7 som jag använt två säsonger som jag tycker funkat väldigt bra. Sprintar och en halv Ironman har kört.
Okej, intressant info ska kolla lite om jag hittar det. Ocra har jag hört gott om.

[OT] Våtdräkt
Ja det är lite det jag velar mellan, instegsdräkt eller lite dyrare på en gång.. du som haft ett antal ungefär hur länge håller en dyrare dräkt vid "normal" slitage, jag tänker materialet i sig kanske försämras med tiden?
Materialet blir mycket riktigt sämre och sämre med tiden i bemärkelsen att det blir mindre flexibelt. Desto tjockare dräkt du har, desto mer märks det. Två-tre goda säsonger får du helt klart utan någon uppenbar försämring, sedan märker du en gradvis försämring. Men jag skulle tippa på att du kan använda dräkten utan problem i fem till tio år, särskilt om det är en tunnare dräkt (förutsatt att du sköter dräkten bra och förvarar den rätt). Materialet kommer bli stelare oavsett om du använder den eller ej, men funktionen att värma försämras också gradvis, limning och tejpning av sömmar släpper efter hand vilket gör att mer vatten kan cirkulera och kyla av dig. Allt sånt går också att laga efterhand så det är inget stort problem.

[OT] Våtdräkt

Oj, ja... det beror ju på. hur noga du är med att skölja ur. hur ofta du använder. etc.. men jag brukar ha en dräkt ett par säsonger. ofta rullar jag dock på flera... de brukar mest gå sönder om man drar av dem på ett dumt sätt eller sätter naglar i dem. under race har man bråttom... lätt hänt att man stressar och sliter.

[OT] Våtdräkt
Lyfter den här tråden lite.

Letar efter nåt att utöva utomhus med grabben, nåt som han verkligen är sugen på och inte bara hänger på för att farsan bjuder på fika eller extra skärmtid. Och eftersom han älskar sina simträningar och att bada tänker jag att vi kanske kan hitta varandra i typ open water-simning.

Vad köper man till en 11-åring? Eller hur vet man att en junior-våtdräkt är för simning och inte, säg, optimistjolle?

Hur billig våtdräkt kan man köpa till sig själv utan att man bara förstör för sig själv? Hur är Biltemas t.ex.? Wiggles billigaste? Jag är rätt tålig mot dålig utrustning men vill samtidigt inte att dragkedjan ska paja tredje gången. Sen om det är nåt vi gillar och tänker fortsätta med kan jag tänka mig att leta upp nåt riktigt bra men just nu bara så billigt som möjligt utan att vara idiotiskt.

[OT] Våtdräkt

Letar efter nåt att utöva utomhus med grabben, nåt som han verkligen är sugen på och inte bara hänger på för att farsan bjuder på fika eller extra skärmtid. Och eftersom han älskar sina simträningar och att bada tänker jag att vi kanske kan hitta varandra i typ open water-simning.

Vad köper man till en 11-åring? Eller hur vet man att en junior-våtdräkt är för simning och inte, säg, optimistjolle?

Hur billig våtdräkt kan man köpa till sig själv utan att man bara förstör för sig själv? Hur är Biltemas t.ex.? Wiggles billigaste? Jag är rätt tålig mot dålig utrustning men vill samtidigt inte att dragkedjan ska paja tredje gången. Sen om det är nåt vi gillar och tänker fortsätta med kan jag tänka mig att leta upp nåt riktigt bra men just nu bara så billigt som möjligt utan att vara idiotiskt.
Besitter ingen kunskap inom våtdräkter för simning, men har köpt ett antal dräkter för surfing genom åren och där är några avgörande faktorer konstruktion/sömmar samt materialval för isolering. Om det inte framgår vilken typ av vattensport dräkten är avsedd för, så är det nog en dräkt i de lägre kvalitetssegmentet.

Köper du Biltema-dräkten är panelerna sannolikt ihopsydda med s k "overlock"-sömmar. Då går hål rakt igenom panelerna, det är en enkel och billig teknik vilket dock innebär risk för skav, samt att vatten tar sig igenom sömmarna då de endast är "sammapressade" mha sömmen.

1686806444984.png

Köper du istället en finare dräkt är panelerna ihopsatta med en mer avancerad, och därmed dyrare teknik, som innebär att sömmen är limmad, tejpad och vattentät samt har mindre risk för skav mot huden:

1686806615769.png

Mer detaljerad läsning finns här, källa: https://surfing-waves.com/equipment/wetsuit-stitching.htm

En annan faktor är kvalitet på själva neoprenet, dyrare dräkter lyckas hålla bra stretch dvs följsamhet och enkelhet att komma i/ur trots ökad tjocklek, här har det hänt mycket de senaste åren och dagens dräkter kan vara relativt tjocka trots endast en minimal ingång via en liten öppning på bröstet (Chest Zip, CZ), och vissa skippar rentav dragkedjan helt (No Zip, NZ).

Även isoleringen påverkar, många dräkter avsedda för kallt (under 20 grader) vatten har flossad insida på strategiska platser över stora muskelgrupper som skall hålla värmen extra bra, samtidigt som dräkten skall torka snabbt mellan användningarna (Se Rip Curl Flashbomb, Billabong Furnace m fl.) och behålla stretchen.

Miljöaspekten är även den närvarande, Patagonia t ex använder inte neopren utan ett material som heter Yulex. Nischat maerial och således dyrare att framställa.

[OT] Våtdräkt

Besitter ingen kunskap inom våtdräkter för simning, men har köpt ett antal dräkter för surfing genom åren och där är några avgörande faktorer konstruktion/sömmar samt materialval för isolering. Om det inte framgår vilken typ av vattensport dräkten är avsedd för, så är det nog en dräkt i de lägre kvalitetssegmentet.

Köper du Biltema-dräkten är panelerna sannolikt ihopsydda med s k "overlock"-sömmar. Då går hål rakt igenom panelerna, det är en enkel och billig teknik vilket dock innebär risk för skav, samt att vatten tar sig igenom sömmarna då de endast är "sammapressade" mha sömmen.

Visa bilaga 632254
Köper du istället en finare dräkt är panelerna ihopsatta med en mer avancerad, och därmed dyrare teknik, som innebär att sömmen är limmad, tejpad och vattentät samt har mindre risk för skav mot huden:

Visa bilaga 632255

Mer detaljerad läsning finns här, källa: https://surfing-waves.com/equipment/wetsuit-stitching.htm

En annan faktor är kvalitet på själva neoprenet, dyrare dräkter lyckas hålla bra stretch dvs följsamhet och enkelhet att komma i/ur trots ökad tjocklek, här har det hänt mycket de senaste åren och dagens dräkter kan vara relativt tjocka trots endast en minimal ingång via en liten öppning på bröstet (Chest Zip, CZ), och vissa skippar rentav dragkedjan helt (No Zip, NZ).

Även isoleringen påverkar, många dräkter avsedda för kallt (under 20 grader) vatten har flossad insida på strategiska platser över stora muskelgrupper som skall hålla värmen extra bra, samtidigt som dräkten skall torka snabbt mellan användningarna (Se Rip Curl Flashbomb, Billabong Furnace m fl.) och behålla stretchen.

Miljöaspekten är även den närvarande, Patagonia t ex använder inte neopren utan ett material som heter Yulex. Nischat maerial och således dyrare att framställa.
Om din son simtränar så behöver han inte flythjälpen utan mest värmen utan att förlora rörlighet. Sök efter OW eller triathlon t ex ORCA har en juniordräkt. Då den måste passa så blir det att byta varje år, kolla om ni kan byta i klubben.

Vet ju inte din simbakgrund, men köp en riktig till dig också. Flexibilitet i axlarna tycker jag är viktigaste, köper du inte en OW dräkt så kommer det vara svårt att crawla.

/lars

[OT] Våtdräkt
Om det är open water-simning och inte bara bad gissar jag att det ska vara en full-size för att hålla kylan o maneter borta. Har ingen erfarenhet av dessa men mina barn hade några billiga o tunna shortys från typ Jula/Biltema när de badade en kall sommar. Funkar för den typen av verksamhet.

Har oxå surfat förr i tiden o då var bambu-fibrer på tapeten och jag har fortfarande kvar en skitskön surfdräkt som nästan är som ny. Den är i princip torr på insidan efter surf och luktar inte illa vilket kan vara en fördel. Jag tror det beror på bambufibrerna. Finns väl ngt miljöargument mot bambufibrer numera men funkar gör det!

Annars håller jag med SIE, ska det simmas måste neoprenet vara väldigt mjukt, speciellt i axlarna/armarna och då måste det kosta lite oxå.

[OT] Våtdräkt

Min son har kört triathlon sen 8år (15 idag) och det finns så mycket beg. i fint skick när dom växer ur.
Tror en del lite lata som jag har en låda liggande med hans gamla bara liggande. Bara köpt beg till honom för dom bara hållt ett år.
Typ Facebook köp o sälj triathlon borde ha en del. Orca har en fin serie för barn som lite orange o syns bra.
sedan köpte jag dam XS nåt år innan han kom in i vanliga S.
Prova helst en för liten blir lite tryckande mot bröst o kan kännas jobbig, en stor fylls bara med vatten.
Men en rätt blir det skit roligt o simma ute, det typ som cykla el cykel. Det går så mycket snabbare utan mer ansträning.
Köp inte biltema , Jula, det mer gjort för åka wakeboard etc.
Kolla tex Orca instegs modeller tror dom har en som heter openwater.
Sen är det lite lyft att att gå upp en nivå , mest i rörlighet i armarna och allmänt lite smidigare.

Kanske lite fel foum, men kanske en del med triatlonerfarenhet här!
Häller på och söker våtdräkt, har kikat lite på Colting Open Sea / T 04 någon som har koll på dessa eller tips på andra våtdräkter (crawlsim)

Orca har jag kört alla år testade en Zone 3 o sedan tillbaka till Orca.
Om det är din första borde du gå o testa storlek i butiken.

Det är lite skillnad på instegmodell och sedan gå upp några nivåer. Både i pris och hur bra det känns.
Så lite vad du har för mål. Flytförmågan ofta detsamma det är rörligheten sedan och sen dom dyraste har mindre flytförmåga men väldigt rörliga. Men det väldigt duktiga simmare som kör dom oftast.

Men Orca, Zone3, Sailfish, Colting etc i insteg borde vara likvärdiga. Viktigast att den passar bra.

[OT] Våtdräkt
En fot under rehabilitering får mig att tro att simning i havet kan vara grejen, då jag har förmånen att ha närmre dit än till simhallen.

Jag har några surfspecifika våtdräkter, från ok till hög kvalitet: en 2/2 och en 5/3 med back zip, samt en 3/2 och en 5/3 med chest zip.

Finns det någon direkt anledning utöver marginal gains att införskaffa en simning-specifik dräkt? Tanken är att simma crawl, jag har viss grundteknik men måste öva på att köra tretakt. Så då finns lite av ett mål med.

[OT] Våtdräkt
En fot under rehabilitering får mig att tro att simning i havet kan vara grejen, då jag har förmånen att ha närmre dit än till simhallen.

Jag har några surfspecifika våtdräkter, från ok till hög kvalitet: en 2/2 och en 5/3 med back zip, samt en 3/2 och en 5/3 med chest zip.

Finns det någon direkt anledning utöver marginal gains att införskaffa en simning-specifik dräkt? Tanken är att simma crawl, jag har viss grundteknik men måste öva på att köra tretakt. Så då finns lite av ett mål med.
En simdräkt är väl mer flexibel i axelpartiet. Prova med dina surfdräkter först. Känns det klumpigt och tar emot i armrörelserna, så skaffa en simspecifik.

[OT] Våtdräkt
Jag skulle tro 2/2 eller 3/2 funkar bra. Många simmar Vansbrosimningen i sådana surfdräkter. Jag tror jag har en Mares och en Gul från den tiden jag simmade Vansbro, de funkade helt ok. Kommer de upp mot 5mm kan jag dock tänka mig det börjar ta emot vid axlarna.

[OT] Våtdräkt
Ja men hur flexibelt kan det bli liksom, surfing är ju redan 90% av tiden paddla med crawlrörelse ?

Jag märker stor skillnad mellan en billigare simdräkt och en dyrare. Det sliter lite mer på en och går tyngre för axlarna.

Dyraste har bara nån mm kring armarna.
Man undrar hur det ens kan hålla ihop.

Sen vill du inte ha för mycket flyt heller även om man tror det, så blir det lite ligga på vattnet istället i vattnet.

Funkar det för enda målet då funkar det.
Sen om börjar simma mer o mer kan ju uppgradera sig.

Ska du simma själv i havet skulle jag rek och köpa en ”simboj” o ha med. Dels få med sig värdesaker om man vill och en bra trygghet.

[OT] Våtdräkt
Jag märker stor skillnad mellan en billigare simdräkt och en dyrare. Det sliter lite mer på en och går tyngre för axlarna.

Dyraste har bara nån mm kring armarna.
Man undrar hur det ens kan hålla ihop.

Sen vill du inte ha för mycket flyt heller även om man tror det, så blir det lite ligga på vattnet istället i vattnet.

Funkar det för enda målet då funkar det.
Sen om börjar simma mer o mer kan ju uppgradera sig.

Ska du simma själv i havet skulle jag rek och köpa en ”simboj” o ha med. Dels få med sig värdesaker om man vill och en bra trygghet.
Tänkte hoppa i idag för test då jag rotat fram både badmössa och simglasögon, bara för att sedan inse att min ankel är för svullen för att få på (och framförallt av) dräkten. Så det blir en vecka eller tre fram i tiden, då hinner jag beställa en flytboj med.

Tillbaka
Topp