[OT] Våtrumsbehörighet nödvändigt?

yasheeve

Ny medlem
Står i full färd med att leta reda på någon som kan hjälpa oss att kakla om vårt badrum.
Har sett att vissa firmor lämnar 5 eller 10 års garanti på sina jobb.
Hur sköts detta rent praktiskt ?? Finns det några standard papper man kan kräva av firman?

Anledningen till att jag e så jekla noga är att det är en hyresrätt och att man är ansvarig 10 år framåt i tiden.. Man vill ju inte flytta härifrån varpå något år senare bli stämd gärnet för att badrummet inte va ordentligt gjort.

I princip så behövs ingen "våtrumsbehörighet".. bara det är fackmannamässigt utfört.
Dvs att man följer BBV (byggkeramikerrådets branschregler.. f.d. PER).
Det är väl iallafall vad försäkringsbolagen säger om jag inte fattat även det fel.

Att anlita någon med våtrumsbehörighet verkar ju i praktiken inte heller vara någon garanti för något..

Såå. hur petig skall man vara? Hur nog är det egentligen?
Kan man hyra in någon snubbe som garanterar att hanteverkaren gör det korrekt?

Hur minskar man riskerna för sig själv på enklaste sätt?
(Och nej.. att skippa renoveringen är inget alternativ :)

Tack på förhand.

Hmm, renovera en hyresrätt? Får man fråga varför?

Är det inte bättre att kontakta hyresvärden om att man vill ha det gjort och förhandla fram en deal med honom/henne/dom? Då går du ju fri från ansvar.

Mårten skrev:
-------------------------------------------------------
> Hmm, renovera en hyresrätt? Får man fråga
> varför?
>
> Är det inte bättre att kontakta hyresvärden om
> att man vill ha det gjort och förhandla fram en
> deal med honom/henne/dom? Då går du ju fri från
> ansvar.

Varför = Det ser för djevligt ut rent sagt.
Eftersom vi inte köpte en bostadsrätt så lägger jag gärna en klumpsumma på att fixa iordning lägenheten eftersom vi räknar med att bo här i 8-10 år.

Jag har fått för mig att en hyresvärd räknar med att få tillbaka sina investeringar bra mycket snabbare än 8-10 år för ex en renovering av badrum.
Så en hyreshöjning på 1000 spänn (vilket jag inte tror räcker) blir ganska mycket mer pengar.

Min tanke va att anlita någon firma som just tar det ansvaret och har försäkringar som täcker eventuella dolda fel som smyger fram om säg 8 år.

men jag kanske tänker helt fel..

Du bör nog cleara med värden iaf. Surt för dig om han ska stambyta om fem år, river ut ditt dyrköpta badrum och stoppar in ett standardbadrum i alla fastighetens lägenheter.. Men jag köper helt klart ditt resonmenang.

om du gör det utan OK från värden så kan han vräka dig. Som en bonus får han badrummet renoverat och kan höja hyran för nästa hyresgäst.

Jag har OK från värden. Det enda de sa va typ "se bara till att det blir ordentligt gjort för din egen skull".

Om de renoverar badrummen genomgående i alla lägenheter, om ex 4 år, påtvingas man detta då eller kan man avstå?

(Stambyte är vad jag vet redan gjort för inte allt för länge sedan och är nog inte aktuellt inom en överskådlig framtid)

Det är väl inte Familjebostäder som är din hyresvärd? Dom vräkte ju ett par för att dom hade renoverat köket själva....

Stambyte kommer du nog inte undan, en allmän upprustning kan du *nog* klara dig undan enligt en relativt färsk dom kring en hyresgäst önskemål om att inte få sitt kök utbytt vid en stamrenovering. Och han vann. Men det vet säkert Mårten mer om, han kanske sitter med en inloggning i RixLex t.o.m?

Som Happys rörmokare så har jag ju självklart stött på många kakelsättare. Enligt mig så fuskas d galet mycket och d e ofta från folk utan våtrumsbehörighet .
Oftast e d utlänska arbetare som inte vet vad vi här i svedala kräver i våra badrum . Dom kan alltså var grymma hantverkare men misslyckas pga utbildning ... Capice !?

Satsa på utbildade inom våtrum !

Stampe: Tyvärr min bok om Nyttjanderätt hos flickvännen så jag kan inte ge något bra svar.

Pinsamt att inte kunna det här när jag tentade skiten för bara en vecka sedan. :P

Nåja, lagen går ju alltid att kolla upp:

JB 12 kap.
24 a § Bostadshyresgäster har rätt att på egen bekostnad i lägenheten utföra målning, tapetsering och därmed jämförliga åtgärder. Minskar därigenom lägenhetens bruksvärde, har hyresvärden rätt till ersättning för skadan.

Enligt Karnov är kakelsättning av våtutrymmen att likna vid denna typ av arbeten. Vad deras källa är vet jag inte. Utförs arbetet bristfälligt kan man som hyresgäst bli ersättningsskyldig för hyresvärdens kostnader för att återställa lägenheten.

Om du anlitar en hantverkarfirma bör du med framgång kunna få skadestånd från dom om arbetet utförts bristfälligt. Tänker inte gå in på lagrum då jag inte vet riktigt var vi hamnar... Annars lär det väl regleras i avtalet man skriver med firman som ska utföra arbetet.

Senast redigerad av en moderator:
Kakla själv? Det är inte så jäkla svårt, du är noggran och ser till att det blir bra gjort.

Har vart med och kaklat två badrum själv, tar tid men blir snyggt. Här är min kompis Skoglings egenkaklade badrum:

nazi_bathroom.jpg ht=479

Puh!

Trodde nästan att det var en nasse som kaklat, men det där hakkorset är spegelvänt

EDIT: nej, det är ju inte spegelvänt det är jag som är ute och cyklar!

EDIT2: Nej, men se på fan; det blå-vita på andra väggen är spegelvänt!!!

Aha, fler jur.kand.stud?! Jag hade omtenta på CA:n i fredags :) Tokigt svår mellanmansfråga :(

Mårten skrev:
> Pinsamt att inte kunna det här när jag tentade
> skiten för bara en vecka sedan. :P

Själva kaklandet är egentligen inte särskilt svårt. Tar lång tid jämfört med om ett proffs gör det men brukar bli minst lika bra - de har ju så bråttom.. När man kaklat själv så börjar man kika på hur det ser ut på andra ställen och det brukar vara minst sagt slarvigt.

Men däremot är det väl bra om fuktspärren under är gjord av nån som kan och dessutom kan garantera den i x antal år. Vet inte om de ställer upp på att göra det utan att få göra hela jobbet, har ingen aning om hur det funkar.

pa/412: Jomenvisst, Jur.Kand.Stud i Uppsala här. :P

Mellanmän är the shit tycker jag. :P Har skrivit PM om gränslandet mellan bud och mellanman. Ganska intressant var det faktiskt. Nästan lika kul som det om "Advokats fel i utförande av uppdrag"... :)

Jag har mest problem med avtalstolkning och sådana här saker som liksom saknar egentlig lagstiftning. Tex. när en hyresgäst anlitar en hantverkare att kakla ett badrum. Finns ingen lag som riktigt passar in. Konsumenttjänst, nope. Konsumentköp, nope. KöpL, nope... Varfan hamnar man!?

Fredrik Larsson skrev:
> Kakla själv? Det är inte så jäkla svårt, du
> är noggran och ser till att det blir bra gjort.
>
> Har vart med och kaklat två badrum själv, tar
> tid men blir snyggt. Här är min kompis Skoglings
> egenkaklade badrum:

Får väl tillägga att det hela är ett gammalt grovt skämt. Jag googlade fram bilden och är absolut inte nazist på något vis. Ville bara klargöra detta. :o)

//Skogling

Skogling skrev:
> Ville

Vaddå, Ville var väl inte inblandad den gången?

yasheeve skrev:
> Står i full färd med att leta reda på någon som kan hjälpa oss att kakla om vårt badrum.
> Har sett att vissa firmor lämnar 5 eller 10 års garanti på sina jobb.

Du har 10 års garanti på utfört arbete -detta regleras i konsumenttjänstlagen. Vid stambyten gäller oftast andra regler (ABT -Allmänna Bestämmelser Totalentreprenad), men det beror på att föreningen står som beställare.

> Hur sköts detta rent praktiskt ??

Hur menar du? Du får reklamera en eventuell skada till byggaren som gör jobbet så får han komma och titta och lösa problemet, om det är ett problem.
En annan väg är att du kontaktar ditt försäkringsbolag (här kan det blii rörigt iom att det är en hyresrätt) som tar dialogen med byggaren.

>Finns det några standard papper man kan kräva av firman?

Faktura är bra om du vill ha garanti.
BKR/PER's kvalitetsdokument kan vara bra att ha (ifyllt!), även om byggaren inte har behörighet. Det finns på sista sidan i branschreglerna som du kan ladda ner på BKR's hemsida, www.bkr.se.

> I princip så behövs ingen "våtrumsbehörighet".. bara det är fackmannamässigt utfört.

Korrekt. Annars skulle försäkringsbolagen få det svårt att kontantreglera skadorna, vilket dom tjänar bra pengar på..

> Att anlita någon med våtrumsbehörighet verkar ju i praktiken inte heller vara någon garanti för något..

Nej, absolut inte. Lyssna runt bland vänner och kollegor och kolla jobben som firman har gjort. Att någon är nöjd med en viss byggare är ju inte liktydigt med att du blir nöjd.

> Såå. hur petig skall man vara?

Väldigt petig. Det rör sig om stora pengar, typ en lyxig Moots, Vanilla eller Jeff Jones...

> Hur nog är det egentligen?

Väldigt noga. Strular man till det med tätskiktet, så ryker badrummet igen om man ska kunna garantera tätheten till 100%.

> Kan man hyra in någon snubbe som garanterar att hanteverkaren gör det korrekt?

Du kan anlita en kvalitetsansvarig som följer projektet, men det bästa är att vara påläst själv, och i ett tidigt skede precisera era krav och förväntningar på byggaren.

> Hur minskar man riskerna för sig själv på enklaste sätt?

Som sagt, var tydlig med era förväntningar på det utförda arbetet/ finishen. Ett, enligt Hus-AMA, godkänt arbete kan se förjävligt ut!
Kolla referenser på byggaren.
Plugga in reglerna och kolla gärna vilka fabrikat byggaren använder och vad som gäller för dessa.
Kolla betalningsanmärkningar och att F-skatten sköts från företagets sida. Betalar dom inte den så är du torsk på att göra det och då blir det dyrt...
När det gäller den estetiska biten i plattsättningsarbetet så är denna ganska bra att ha i bakfickan: http://www.kakelcentralen.se/docs/bilder/proffskunder/pdf/god_plattsattning.pdf
Ta inte det billigaste anbudet. Som med allt annat så får man oftast vad man betalar för och ett bra utfört arbete tar tid, och tid är pengar.

Skogling skrev:
> Fredrik Larsson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Kakla själv? Det är inte så jäkla svårt,
> du
> > är noggran och ser till att det blir bra gjort.
>
> >
> > Har vart med och kaklat två badrum själv, tar
> > tid men blir snyggt. Här är min kompis
> Skoglings
> > egenkaklade badrum:
>
>
> Får väl tillägga att det hela är ett gammalt
> grovt skämt. Jag googlade fram bilden och är
> absolut inte nazist på något vis. Ville bara
> klargöra detta. :o)
>
> //Skogling

Ja, det är ju lätt att säga så där skyddad bakom ett nick. Väldigt tråkigt när man inte kan stå för sina åsikter så där.

Mårten skrev:
> Skogling skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Ville
>
> Vaddå, Ville var väl inte inblandad den gången?

Jag kan bli!!

Har jag int sagt att jag har patent på mitt namn och alla som använder det på fel sätt kan råka ut för hårda straff!

Tillbaka
Topp