[OT] Våtrumsbehörighet nödvändigt?
Står i full färd med att leta reda på någon som kan hjälpa oss att kakla om vårt badrum.
Har sett att vissa firmor lämnar 5 eller 10 års garanti på sina jobb.
Hur sköts detta rent praktiskt ?? Finns det några standard papper man kan kräva av firman?
Anledningen till att jag e så jekla noga är att det är en hyresrätt och att man är ansvarig 10 år framåt i tiden.. Man vill ju inte flytta härifrån varpå något år senare bli stämd gärnet för att badrummet inte va ordentligt gjort.
I princip så behövs ingen "våtrumsbehörighet".. bara det är fackmannamässigt utfört.
Dvs att man följer BBV (byggkeramikerrådets branschregler.. f.d. PER).
Det är väl iallafall vad försäkringsbolagen säger om jag inte fattat även det fel.
Att anlita någon med våtrumsbehörighet verkar ju i praktiken inte heller vara någon garanti för något..
Såå. hur petig skall man vara? Hur nog är det egentligen?
Kan man hyra in någon snubbe som garanterar att hanteverkaren gör det korrekt?
Hur minskar man riskerna för sig själv på enklaste sätt?
(Och nej.. att skippa renoveringen är inget alternativ :)
Tack på förhand.
Har sett att vissa firmor lämnar 5 eller 10 års garanti på sina jobb.
Hur sköts detta rent praktiskt ?? Finns det några standard papper man kan kräva av firman?
Anledningen till att jag e så jekla noga är att det är en hyresrätt och att man är ansvarig 10 år framåt i tiden.. Man vill ju inte flytta härifrån varpå något år senare bli stämd gärnet för att badrummet inte va ordentligt gjort.
I princip så behövs ingen "våtrumsbehörighet".. bara det är fackmannamässigt utfört.
Dvs att man följer BBV (byggkeramikerrådets branschregler.. f.d. PER).
Det är väl iallafall vad försäkringsbolagen säger om jag inte fattat även det fel.
Att anlita någon med våtrumsbehörighet verkar ju i praktiken inte heller vara någon garanti för något..
Såå. hur petig skall man vara? Hur nog är det egentligen?
Kan man hyra in någon snubbe som garanterar att hanteverkaren gör det korrekt?
Hur minskar man riskerna för sig själv på enklaste sätt?
(Och nej.. att skippa renoveringen är inget alternativ :)
Tack på förhand.