[OT] Vattenkokare och plastbantning

TobbeV

Aktiv medlem
Tjo!
Var ett tag sen jag skrev på forumet, mest läst titt som tätt.
Men, anyhow, kunde inte komma på ett mer lämpligt ställe än att ställa min OT-fråga, möjligtvis 1/2 OT.

Är så, att som många av dagens familjer och småbarnsföräldrar, att vi plastbantar så mycket som möjligt, och nu har turen kommit till vattenkokaren.

Har ni några erfarenheter och tips om vattenkokare där det inte är kontakt mellan vatten och plast, även locket?

vattenkokare.jpg

Ni har inte induktionshäll? Vattenkokaren försvann från mig efter induktionshällen kom in. Har inte saknat den.

Plastbantning = undvika hormonstörare och cancerrisker. Spelare säkert minimal roll för mig och min fru, men vår 2,5-åring är uppväxt på ekologiskt och i princip plastfritt. Man värmer mat på plast och sen äter den, typ.
Ingen induktionshäll tyvärr. Vattenkokaren används flitigt här hemma, men börjar bli dålig, så ny ska inhandlas i vilket fall som helst. Men inte i plast.

Köpte ganska nyligen en
OBH Nordica Legacy
Den Har nästan helt metalliskt inre. Termometern har några plastdelar.

Har den använts mer än nåt år får man väl anta att allt som kunde fällas ut redan har det.
Vetenskapligheten bakom de där frågorna är väl rätt tveksam också eller?

Edit:svar kom innan jag postade

Senast ändrad:
Finns en lärorik grupp på fb som heter plastbanta.

Men annars så är väl mitt tips en Menuett från Jula med olika temperaturlägen, t ex 40 grader för bröstmjölksersättning. Väldigt smidigt.

Den är för övrigt i rostfritt men tyvärr lite plast i locket. Rusta hade en som var helt rostfri inuti men lite halvdan kvalité.

Plastbanta är ju skoj plus att man vet att man inte får i sig massa skitämnen i onödan.

Bilagor

• 20190215_174659.jpg
    20190215_174659.jpg
    161.7 KB · Besök: 336
  • 20190215_174709.jpg
    20190215_174709.jpg
    155.7 KB · Besök: 501
Vattenkokaren har gjort sitt.
Klart vetenskapen är tveksam, men det var den med radioaktivitet också en gång i tiden. Fanns ju både radioaktiva madrasser och radioaktiv tandkräm.

Men jag vill inte skapa diskussion kring plastbantning, då vi oavsett vad som tycks kommer rensa ut det ändå.

Det vi som sagt söker är vattenkokare utan plast/vatten-kontakt.

En sån här har vi: https://www.torebrings.se/produkt/c3-vattenkokare-vit-1-2-liter-ltd/3010510 Den har plast i locket men det är ju inte i kontakt med vattnet direkt. Funkar bra. Såg lite roligare ut än de flesta andra därav köp. Haft den i 3 år utan konstigheter. Snabb och relativt tyst.
Edit: för att inte bli betraktad som foliehattsbärare: jag är inte rädd för plast, men i en vattenkokare ser jag inga fördelar med plast. Metall håller bättre och kostar inte så mycket mer,eventuellla hälsoeffekter är antagligen försumbara, men ingen tror väl att plast skulle innebära hälsofördelar jmft med metall?

Senast ändrad:
its-a-conspiracy.jpg

Banta på riktigt i stället... Kan ingen admin se till att hålla sånt här trams på just Facebook och Familjeliv där det hör hemma?

Senast ändrad:
Det är miljövidrigare att slänga bort sin existerande plast och köpa något nytt än att köra på med redan existerande lösningar.

Henrik_E sa:
Det är miljövidrigare att slänga bort sin existerande plast och köpa något nytt än att köra på med redan existerande lösningar.

Visst. Men. Detta eländiga men - som TS skriver är mjukgörare och liknande problematiska då de gör en massa ocharmiga saker med de (primärt män) som får i sig eländet. Plast är inte superlistigt att ha i kontakt med mat - speciellt inte mat som är varm. Att på sikt undvika att få i sig de ämnen som idag används som mjukgörare i plast är inte negativt.

Men den här diskussionen har väl pågått hur länge som helst. Plast produktutvecklas väl också? Har inte många av de förmodat farliga mjukgörarna förbjudits?

Dessutom kokas väl eventuella fällningar rätt snabbt bort om man kokar några vändor vatten?

Inte för att jag förespråkar att i onödan äta farliga saker men så länge folk samtidigt fortsätter äta industriell chark, bacon, köra sin diesel på tomgång medan de skrapar rutorna och andra rätt väl belagt direkt skadliga saker känns det lite som en ren samvetsåtgärd.

Jag är skeptisk till om man kan göra en vattenkokare som är elsäker utan att ha ett rejält plastskal. Skulle personligen inte känna mig bekväm med en vattenkokare med metallhölje.

Rattnalle sa:
Men den här diskussionen har väl pågått hur länge som helst. Plast produktutvecklas väl också? Har inte många av de förmodat farliga mjukgörarna förbjudits?

Dessutom kokas väl eventuella fällningar rätt snabbt bort om man kokar några vändor vatten?

Inte för att jag förespråkar att i onödan äta farliga saker men så länge folk samtidigt fortsätter äta industriell chark, bacon, köra sin diesel på tomgång medan de skrapar rutorna och andra rätt väl belagt direkt skadliga saker känns det lite som en ren samvetsåtgärd.

Du har väl rätt i det, men "Alla kan göra något, ingen kan göra allt!"

Så varför inte? Gör det man kan och sikta framåt. Tänk Gösta Rosling, han hade inte rätt i allt, men drev ihärdigt med en positiv grundinställning värden mot en ljusare framtid - kanske ett bra exempel?

I vårat fall här och nu handlar det inte om miljö eller dylikt. Vattenkokaren är slut och ska återvinnas, that's it.
Frågan i detta fallet är en förhoppning om att ge sitt barn en ren och förhoppningsvis giftfri chans samt att slippa våran nutida världs populära vällevnadssjukdomar i den mån som är påverkningsbart.
Det enda som efterfrågas är en så plastfri vattenkokare som möjligt.
Våran gamla, äckliga, trötta vattenkokare kan gärna fås mot eventuell fraktkostnad.

geologen sa:
Jag är skeptisk till om man kan göra en vattenkokare som är elsäker utan att ha ett rejält plastskal. Skulle personligen inte känna mig bekväm med en vattenkokare med metallhölje.

Jordning och jordfelsfelbrytare gör lösningen idiotsäker. Metallhöljen är normalt sätt bättre då de säkerställer "safe fail" vid skadad isolering. (Säkringen eller jordfelsbrytaren löser ut).

TobbeV sa:
I vårat fall här och nu handlar det inte om miljö eller dylikt. Vattenkokaren är slut och ska återvinnas, that's it.
Frågan i detta fallet är en förhoppning om att ge sitt barn en ren och förhoppningsvis giftfri chans samt att slippa våran nutida världs populära vällevnadssjukdomar i den mån som är påverkningsbart.
Det enda som efterfrågas är en så plastfri vattenkokare som möjligt.
Våran gamla, äckliga, trötta vattenkokare kan gärna fås mot eventuell fraktkostnad.

Du fick ett förslag ovan. Den har används 200+ gånger och lever än. Plastfri. (Men varm utsida)

Vi har en långsam sak from Biltema som jag tror är i princip fri från plast. Dock slår den inte alltid ifrån när den är tom..

Bengt-re sa:
geologen sa:

Jordning och jordfelsfelbrytare gör lösningen idiotsäker. Metallhöljen är normalt sätt bättre då de säkerställer "safe fail" vid skadad isolering. (Säkringen eller jordfelsbrytaren löser ut).

Njaaa, nu befinner vi oss ju i Sverige och då är - givetvis - TN systemet världen säkraste. Dock finns väldigt många gamla TN-C installtioner kvar och de är definitivt inte särskilt säkra om de inte är intakta i hela sin långa kedja.
I andra delar av världen finns andra system som där - givetvis - är världens säkraste.
http://www.electrical-installation.org/enwiki/Characteristics_of_TT,_TN_and_IT_systems
Sen är en klass iI vattenkokare lika säker som en klass I i kombination med en JFB. :-) beror lite på hur man värderar risker. El är alltid potentiellt farligt.

Pfaff sa:
Bengt-re sa:
geologen sa:

Njaaa, nu befinner vi oss ju i Sverige och då är - givetvis - TN systemet världen säkraste. Dock finns väldigt många gamla TN-C installtioner kvar och de är definitivt inte särskilt säkra om de inte är intakta i hela sin långa kedja.
I andra delar av världen finns andra system som där - givetvis - är världens säkraste.
http://www.electrical-installation.org/enwiki/Characteristics_of_TT,_TN_and_IT_systems
Sen är en klass iI vattenkokare lika säker som en klass I i kombination med en JFB. :-) beror lite på hur man värderar risker. El är alltid potentiellt farligt.

Det är farligt att bo i grottor också...

Finns i aluminium eller stål, ej kolfiber...
Annars kan man köra med porslinsmugg i mikrovågsugnen.

Bilagor

• 9kcwQVJtdPQhrBc.jpg
    9kcwQVJtdPQhrBc.jpg
    27.3 KB · Besök: 354
Ser ut att vara plastade handtag. Tänker att dessa kan bli varma och släppa ifrån sig farliga ångor, bäst att ta det säkra före det osäkra här känner jag.

Är det bara plaster som är hormonstörande, eller finns det annat farligt i världen som man ska akta sig för?

Tillbaka
Topp