[OT] Veganer

manneblask

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Hm, kokosolja och majsstärkelse fick jag fram när jag googlade själv.
Man kan göra veganost med massa olika råvaror. Inget kommer från animalier i alla fall. Seitan, tempeh och tofu är exempel på "färdigprodukter" som funnits i flera tusen år och har få ingredienser.
Finns väldigt mycket olika växtdrycker också, processen är ganska enkel du blötlägger havre t.ex. = havredryck. Sen berikas dem oftast med vissa vitaminer och sedan smaksättning och kanske surhetsreglerande medel.

Generellt så har veganska produkter mindre klimat avtryck, färre ingredienser, längre hållbarhet och "cruelty free" om man nu bryr sig. Finns många bra svenska företag som satsar mycket och gör väldigt bra produkter. Oatly, Yipin och Anamma bl.a.

manneblask

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Absolut, China Resources äger en del i företaget. Precis som många andra. Men företaget är fortfarande grundat i Sverige och drivs från Malmö med produktionsanläggning i Landskrona. Nu blev det lite OT.

Mitt svar var delvis riktat till din fråga om hur pass processat och "skit" det var, blev bara en lite sidenote med svenska företag då många tycker det är viktigt.

jonas-ni

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Generellt så har veganska produkter mindre klimat avtryck, färre ingredienser, längre hållbarhet och "cruelty free" om man nu bryr sig. Finns många bra svenska företag som satsar mycket och gör väldigt bra produkter. Oatly, Yipin och Anamma bl.a.
Absolut, China Resources äger en del i företaget. Precis som många andra. Men företaget är fortfarande grundat i Sverige och drivs från Malmö med produktionsanläggning i Landskrona. Nu blev det lite OT.
Maten har säkert många goda egenskaper, om det har jag inget att säga.

Däremot undrar jag om det omvända gäller, det vill säga om en svensk vegan äger ett slakteri blir slakteriet då mer "cruelty free".

manneblask

Aktiv medlem
[OT] Veganer

Däremot undrar jag om det omvända gäller, det vill säga om en svensk vegan äger ett slakteri blir slakteriet då mer "cruelty free".
Nej. Begreppet innebär att man inte dödar/utnyttjar djur för mat, kläder, hud/hårvårdsprodukter, mjölk, osv.

Jonrun

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Nej. Begreppet innebär att man inte dödar/utnyttjar djur för mat, kläder, hud/hårvårdsprodukter, mjölk, osv.

En vegan äger inte ett slakteri :)

ooms

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Att utnyttja djur för att hålla oss sällskap eller arbeta åt oss, är det ok?

Jag tänker ex.vis på kaninen eller marsvinet som hålls i bur för att barnen ska vara glada, eller hästen som kör ut timmer i skogen eller drar gräsklipparen i parken. Eller akvariefiskar.

Jonrun

Aktiv medlem
[OT] Veganer

Jag tänker ex.vis på kaninen eller marsvinet som hålls i bur för att barnen ska vara glada, eller hästen som kör ut timmer i skogen eller drar gräsklipparen i parken. Eller akvariefiskar.
Det beror helt på..... Många faktorer och egna bedömningar, samt mycket sunt förnuft som spelar in.
Det som är viktigt för min egen del är att djurhållning med allt vad det innebär i den animaliska industrin, det är att det helt enkelt ser förjävligt ut. Levande varelser vare sig det är djur eller människor ska behandlas med respekt och det är inte fallet i dagens samhälle.

manneblask

Aktiv medlem
[OT] Veganer

Vad som är okej eller inte är ju egentligen upp till var och ens etik och moral. Jag tycker det handlar om att många aldrig ens ifrågasätter varför man äter vad man äter, gör vad man gör trots den påverkan det ofta har på andra varelser som inte har rätten att tala.

Men tillbaka till din fråga utifrån mitt eget perspektiv. Jag känner starkt för djur som är i fångenskap under dåliga förhållanden och utnyttjas. Djuraffärer, zoo med trånga burar och bullriga miljöer är inte bra. Naturreservat och djurparker som drivs av ett syfte att bevara och rädda arter tycker jag är bra om det finns en plan att återföra djuret i naturen (om det går).

Att adoptera djur som inte är önskvärda eller bortglömda för att dö är också bra. Att köpa djur för avel är inte okej.

Mina åsikter som sagt bara.

Örjan Lax

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Det beror helt på..... Många faktorer och egna bedömningar, samt mycket sunt förnuft som spelar in.
Det som är viktigt för min egen del är att djurhållning med allt vad det innebär i den animaliska industrin, det är att det helt enkelt ser förjävligt ut. Levande varelser vare sig det är djur eller människor ska behandlas med respekt och det är inte fallet i dagens samhälle.
Isåfall borde ju veganer kunna äta ägg.

Om förutsättningarna är; man har egna höns som går omkring och har det bra, har regelbundet städat i sitt hönshus, och hönsen blir gosade och regelbundet killade på magen. Kanske lät raljerande, men helt seriös fundering.

manneblask

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Isåfall borde ju veganer kunna äta ägg.

Om förutsättningarna är; man har egna höns som går omkring och har det bra, har regelbundet städat i sitt hönshus, och hönsen blir gosade och regelbundet killade på magen. Kanske lät raljerande, men helt seriös fundering.
Jag tror för många (inklusive mig själv) inte ser något animaliskt som mat. Och det finns en etisk och moralisk del där man inte äter saker som kommer från djur, oavsett.
Kan man uppnå självförsörjning genom egna höns, kossor osv och tar hand om sina djur på ett bra och respektfullt sätt är ju det såklart så mycket bättre än det industriella maskineri som står för världens kött- &
mejeriproduktion idag och också bidrar till en samlad klimatpåverkan som all transport i världen.

Jonrun

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Jag ska också för egen del säga att jag tycker det är HELT orimligt att i vuxen ålder dricka bröstmjölk från en ANNAN art dessutom.
När man tänker på det så klingar det i de flestas öron och hjärnor lite haha...

Nu är jag inte ”En sån där jävla vegan” som påpekar vad andra äter och ifrågasätter.
Däremot borde alla dra sitt strå till stacken och kanske äta liiite mer från växtriket och bromsa upp den dåliga djurhållningen i världen som inte på några sätt är acceptabel och det tror jag de flesta kan hålla med om :)

Konsensus

Medlem
[OT] Veganer
Jag stöter på diskussioner om olika koster och hanterar dem, om inte veckovis, så i alla fall några gånger i månaden. Jag ser också vad mycket skit det finns i våra livsmedel som verkligen inte behövs, det handlar främst om hel- och halvfabricerande livsmedel, men även rå fryst mat som fisk och kött berörs av tillsatser. Visst det har blivit bättre i produktionen, men det är långt ifrån bra. Jag önskar att fler fattar att vi behöver ersätta eller bara dryga ut våra måltider med mer från växtriket, då helst färska råvaror. Jag skulle aldrig förespråka eller tycka något om annans matintag eller ställningstagande. Hur det än är så är det ett levnadsavgörande beslut att äta bara äta kött, vegetariskt eller för den delen bli vegan. Jag säger bli vegan då det är att justera om hela sin livsstil i stort sett allt som berörs. I mina ögon är vegan mer än bara ett moraliskt ställningstagande angående maten.

erik h

Aktiv medlem
[OT] Veganer
För dem som forskar inom medvetande eller neurovetenskap är det rätt vanligt med någon form av vegetarisk hushållning.
När man fått lite insikt i vad som händer i de centrala nervsystemen oavsett art, så känns det rätt främmande att hacka sönder och äta upp åtminstone varelser med en utvecklad neocortex.

julgus

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Inget konstigt alls. En del bli vegetarianer, en del återgår. Var o en gör som man vill. Det man kan hoppas är att de visar respekt för de djur de avlivar, styckar o mal.
Det är aldrig för sent :-)

manneblask

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Indirekt på ämnet finns en väldigt intressant podd från P1 som heter "Borta för alltid" som jag rekommenderar. Korta avsnitt men hör ihop delvis med frågeställningarna kring vegansim och varför man bör välja liv, mångfåld och en röst för de som inte har en röst. Perfekt såhär i karantäntider! 👍

qma

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Jag har IBS där magen har svårt att smälta sockerarterna i allt möjligt (sökord:FODMAP), måste jobba med att begränsa dessa sockerarter i kosten varje dag för att få hyffsat lugn i magen. Därmed är må bra på vegankost en extrem utmaning. Min kompromiss som duger än så länge är lakto-ovo, med fokus på ris, potatis, vete och grönsaker med låga FODMAP innehåll. Vassleprotein. Har varit vegan innan jag förstod att jag hade IBS, men mådde apdåligt, fick avsmak för de flesta baljväxter.

En lite suboptimal grej med veganmat är att de halv-och-helfabrikat du hittar märkta vegan i butiken är ofta usla industrimatprodukter med en massa härdad palmolja och grejor...

manneblask

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Jag har IBS där magen har svårt att smälta sockerarterna i allt möjligt (sökord:FODMAP), måste jobba med att begränsa dessa sockerarter i kosten varje dag för att få hyffsat lugn i magen. Därmed är må bra på vegankost en extrem utmaning. Min kompromiss som duger än så länge är lakto-ovo, med fokus på ris, potatis, vete och grönsaker med låga FODMAP innehåll. Vassleprotein. Har varit vegan innan jag förstod att jag hade IBS, men mådde apdåligt, fick avsmak för de flesta baljväxter.

En lite suboptimal grej med veganmat är att de halv-och-helfabrikat du hittar märkta vegan i butiken är ofta usla industrimatprodukter med en massa härdad palmolja och grejor...
Inte ett enda halvfabrikat jag har i frys eller kyl innehåller härdad palmolja. Vet inte vad "grejor" är dock 🙂

julgus

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Har köpt såna vegankorvar - smakar ju ganska ok. Ska kolla nästa gång vad det är jag äter. :-) Käkade ikväll en underbar kikärts, curry, lök, vitlök, kokosmjölk, lime gryta idag med ris. Episkt (utan det minsta kadaver i)

manneblask

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Har köpt såna vegankorvar - smakar ju ganska ok. Ska kolla nästa gång vad det är jag äter. :-) Käkade ikväll en underbar kikärts, curry, lök, vitlök, kokosmjölk, lime gryta idag med ris. Episkt (utan det minsta kadaver i)
Anammas korv gillar jag bäst 👍 jag slängde ihop en svingod pad Thai med tofu 🤤

Snuten

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Måste annars säga att bland de sämsta köttersättningarna jag någonsin ätit är just låtsaskorvar. Vegburgare däremot, har jag ätit riktigt goda.

Snuten

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Inget konstigt alls. En del bli vegetarianer, en del återgår. Var o en gör som man vill. Det man kan hoppas är att de visar respekt för de djur de avlivar, styckar o mal.
Så är det för mig. Just nu är jag på väg in i en period där kött börjar äcklar mig lite ibland. Gris äcklar mig nästan alltid förutom i form av goda korvar. Det varierar och jag kan verkligen uppskatta vegetarisk mat ibland just för att den har en vegetarisk karaktär. Inte av ideologiska skäl alltså.

julgus

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Håller med. Just nu kan jag inte ens tänka tanken på att äta kött. En förändring som skett snabbt. Vet inte varför.
Jag har nu varit vegetarian sedan årskiftet.. utan ett egentlig beslut - det har bara blivit så... och mår bättre än någonsin.
  1. Sover bättre
  2. Vikten hålls under kontroll lättare
  3. Blodtrycket har sjunkit
  4. Lugnare mage
  5. Känner mig mer skärpt, fokuserad & lugnare i kroppen på något sätt.
Har dock inte märkt någon skillnad avseende prestation på cykeln.. tyvärr...

Så är det för mig. Just nu är jag på väg in i en period där kött börjar äcklar mig lite ibland. Gris äcklar mig nästan alltid förutom i form av goda korvar. Det varierar och jag kan verkligen uppskatta vegetarisk mat ibland just för att den har en vegetarisk karaktär. Inte av ideologiska skäl alltså.

Snuten

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Vill tillägga att jag inte är ett maniskt hälsofreak, men rökarom är en av de grejer man lärt sig undvika.
Å andra sidan använder jag både grönsaksbuljong och japansk soja i hyfsade mängder och vetetusan om det är så lyckat egentligen?

julgus

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Säkert är det väl inte helt hälsosamt. Men hur ofta lyxar man med detta? Det är ju ok som livsmedel så det är ju ingen dödsdrog. En kapsyl för 4 hamburgare. Det är ju rök i vätskeform istf hur man ätit motsv tidigare, dvs rök korv, fisk, skinka osv
Rökarom är väl inte sådär jättehälsosamt? Eller finns det sorter som är ok?

Bengt-re

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Säkert är det väl inte helt hälsosamt. Men hur ofta lyxar man med detta? Det är ju ok som livsmedel så det är ju ingen dödsdrog. En kapsyl för 4 hamburgare. Det är ju rök i vätskeform istf hur man ätit motsv tidigare, dvs rök korv, fisk, skinka osv
Röksmak är tyvärr en rad mindre charmiga ämnen, men men - rökt korv är inte heller nyttigt. Natriumnitrit, mättat fett och rökarom är väl inte receptet på ett långt och hälsosamt liv.

Men gott

theBrand

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Liquid smoke är ju vatten som man låtit rök bubbla genom (och sen koncentrerat). Så det är nog inte värre än vad som helst som fått sin rökta smak av att rökas.

(Därmed inte sagt att det är nyttigt...)

Drosa

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Jag käkar rätt blandat. Uppskattar bekvämligheten och variationen i färdiga grejer men gör av med signifikanta mängder grönsaker och bönor också.

Gör en pasta med egengjord pesto med massor av parmesanost och så toppar du anrättningen med några himmelskt goda skivor med parmaskinka så blir du av med grisfobin.

Snuten

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Skall skanna av rökarommarknaden och se om det finns ngt acceptabelt alternativ. Frugan är skeptisk, men jag testar nog.

Däremot finns der en annan invändning mot rökarom som mera handlar om smakupplevelse. Är ju som sagt lite soja- och buljongberoende och liksom då det gäller natriumglutamat(?) kan det vara lite tråkigt när en smaktillsats helt tar över och tränger bort matens egen smak. Som att gå på lunchrestaurang och äta asiatisk buffe - allt smakar samma saltiga natriumglutamat, tråkigt. Eller som att dränka en god sushi i soja.

Drosa

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Skall skanna av rökarommarknaden och se om det finns ngt acceptabelt alternativ. Frugan är skeptisk, men jag testar nog.

Däremot finns der en annan invändning mot rökarom som mera handlar om smakupplevelse. Är ju som sagt lite soja- och buljongberoende och liksom då det gäller natriumglutamat(?) kan det vara lite tråkigt när en smaktillsats helt tar över och tränger bort matens egen smak. Som att gå på lunchrestaurang och äta asiatisk buffe - allt smakar samma saltiga natriumglutamat, tråkigt. Eller som att dränka en god sushi i soja.

Rå fisk vill man nog dränka i sojasås för att överhuvudtaget lyckas få ner den utan att kräkas.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer