[OT] Veganer

manneblask

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Fråga: Finns det något veganskt alternativ till ägg?
Och då menar jag någon produkt eller råvara man kan köpa som har ungefär samma höga näringstäthet som ägg, avseende dels protein, men framförallt essentiella vitaminer och mineraler. Jag tvivlar, men motbevisa gärna! :unsure:

Det var någon förståsigpåare som sa ungefär att ett ägg innehåller "allt man behöver förutom C-vitamin".
Tofu. Med silkestofu kan du göra typ identisk scrambled eggs. Vitaminerna har jag dock dålig koll på men sojabönor i sig innehåller många bra saker. Tofu är superladdat med protein och finns i många varianter. Checka bl.a. https://www.yipin.se/

Jonrun

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Förutom vitamin B12 så är det väl lågt behov av vitamintillskott för veganer om kosten är någorlunda vettig (under hälften av energibehovet utgörs av sega råttor)?

Mineraler tror jag kan vara ett större behov av?

Edit tillägg: A-vitamin och D-vitamin?
Någon som kan tipsa om ett bra multivitamintillskott för veganer som saknar matlagningsinspiration och inte orkar laga 10 olika rätter i veckan?
Gammal fråga ser jag, men apoteket har en burk med piller som heter just Vegan 👍

manneblask

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Och vill man ersätta ägg i bakning rekomenderar jag "aquaphaba" dvs spad från t.ex. kikärtor. Brukar frysa det i iskubspåsar och ta fram vid bakning. Har samma effekt som ägg och inga bismaker :)

Jonrun

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Tänkte fråga vad ni veganer käkar för frukost?
Själv tycker jag det är gött med valfri havregurt med skivad banan, lite russin och färsk finhackad ingefära (ca 1msk)
Banan ger en mjuk start för magen, Ingefäran är störtbra för mage/tarmar och resten vetifan 😁

manneblask

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Själv tycker jag det är gött med valfri havregurt med skivad banan, lite russin och färsk finhackad ingefära (ca 1msk)
Banan ger en mjuk start för magen, Ingefäran är störtbra för mage/tarmar och resten vetifan 😁
Jag kör också gurt mest. Helt såld på Plantis Soygurt dock men ibland kör jag havre också. Brukar ha bär och havreringar till. Annars blir det gröt med kanel/äppelmos eller mackor med veganost (när man är lat) och lite mer grönsaker och sånt på helgen.

Jonrun

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Jag kör också gurt mest. Helt såld på Plantis Soygurt dock men ibland kör jag havre också. Brukar ha bär och havreringar till. Annars blir det gröt med kanel/äppelmos eller mackor med veganost (när man är lat) och lite mer grönsaker och sånt på helgen.
Plantis kör jag med ibland när jag vill ha lite lyxigare frulle, den är så satans dyr haha

manneblask

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Plantis kör jag med ibland när jag vill ha lite lyxigare frulle, den är så satans dyr haha
Sant, Jag brukar inte vanligtvis käka frukost så ofta så de brukar hålla länge :p men rådande Corona-situation gör att jag har jobbat hemma i 2v, då går det åt en förpackning i veckan typ 😅
Vilken Havregurt brukar du köra med?

manneblask

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Äter själv dom, men i betydligt mindre dosering än rek. då jag tvivlar på att det är nödvändigt med kosten jag äter.
Jag kör faktiskt bara b12 och D-vitamin (har inget med vegan att göra iofs). Har bra värden på de tester av nivåer jag brukar göra. Men funderar på att förenkla och köra på "Vegan-burken" med bara för att.

Jonrun

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Sant, Jag brukar inte vanligtvis käka frukost så ofta så de brukar hålla länge :p men rådande Corona-situation gör att jag har jobbat hemma i 2v, då går det åt en förpackning i veckan typ 😅
Vilken Havregurt brukar du köra med?
Oatly tror jag, blev osäker nu... Sen varierar jag mellan Naturell, Vanilj samt Hallon/Blåbär.
Onödigt mycket socker i dom smaksatta, men kompenserar det med mitt IKKE intag av godis etc :)

manneblask

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Oatly tror jag, blev osäker nu... Sen varierar jag mellan Naturell, Vanilj samt Hallon/Blåbär.
Onödigt mycket socker i dom smaksatta, men kompenserar det med mitt IKKE intag av godis etc :)
Ah! Hade för mig de låg typ samma i pris. Men kan ha fel! Ja det är nog därför jag har dille på Soygurt vanilj 🙈

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Jag tycker havregurt är rätt otäckt. Kör plantis eller alpros naturella soygurt om jag äter yogurt. Aldrig smaksatt med ännu mer socker. Annars oftast med sojadryck. Alltid havregryn rakt av till. Eventuellt lite sylt.

Senast ändrad:

bokaj

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Oatlys havregurt tycker jag är ok, naturell för att slippa det onödiga sockret så att jag kan äta godis när jag vill det istället :)
Testade valios variant nyligen, den påminde en del om långfil om ni testat det? Det blev mest märkligt så jag skippar den framöver.

Annars är bröd med smör (mjölkfritt), jordnötsmör och något sött t.ex. sylt eller banan väldigt gott till kaffet. Nått annat jag nyligen upptäckt är ajvar relish på smörgås, den o-starka varianten. Hummus när man orkar göra egen, tycker att de man hittar i butiken är både dyra och sällan bra. Levande-pastej! En variant av leverpastej som vi hittade på för ett tag sen, gjord på mixade kidneybönor och kryddad på samma sätt som leverpastej, blir väldigt bra faktiskt.

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Det är lite en fråga om att inte äta för ensidigt också. För mig som redan äter kopiösa mängder havregryn är inte havredryck/gurt ett optimalt komplement om kosten ska spridas över många näringskällor.

manneblask

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Som skrivit innan så tycker jag scrambled tofu är en nice frukost om man vill lyxa till det. Jordnötssmör och banan på macka glömde jag såklart, klassiker!

Konsensus

Medlem
[OT] Veganer
Fråga: Finns det något veganskt alternativ till ägg?
Och då menar jag någon produkt eller råvara man kan köpa som har ungefär samma höga näringstäthet som ägg, avseende dels protein, men framförallt essentiella vitaminer och mineraler. Jag tvivlar, men motbevisa gärna! :unsure:

Det var någon förståsigpåare som sa ungefär att ett ägg innehåller "allt man behöver förutom C-vitamin".
Du frågar om ett alternativ till ägg ur näringssynpunkt, hmm! jag har under min jäkligt långa karriär inom kost och måltid inte hanterat ett (1) naturligt livsmedel/råvara med den komplexiteten som ett ägg har (inte vad jag vet i alla fall), jag kan inte se annat än behöva blanda flera livsmedel för att fylla näringsvärdet och den positiva funktion ett ägg har för kroppens hälsa. Att hitta ett substitut som härmar äggets kemiska struktur är inget bekymmer, några har lämnats som förslag i forumet. Men näringsmässigt, nja! Nu blir jag lika nyfiken som du :-)

Fishy

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Du frågar om ett alternativ till ägg ur näringssynpunkt, hmm! jag har under min jäkligt långa karriär inom kost och måltid inte hanterat ett (1) naturligt livsmedel/råvara med den komplexiteten som ett ägg har (inte vad jag vet i alla fall), jag kan inte se annat än behöva blanda flera livsmedel för att fylla näringsvärdet och den positiva funktion ett ägg har för kroppens hälsa. Att hitta ett substitut som härmar äggets kemiska struktur är inget bekymmer, några har lämnats som förslag i forumet. Men näringsmässigt, nja! Nu blir jag lika nyfiken som du :-)
Lever? (Organet)

Konsensus

Medlem
[OT] Veganer
:-) veganskt alternativ till ägg.
Konsensus skrev: hmm! jag har under min jäkligt långa karriär inom kost och måltid inte hanterat ett (1) naturligt livsmedel/råvara med den komplexiteten som ett ägg har (inte vad jag vet i alla fall)

Därav lever.
Se frågeställningen vilket jag också lämnade tanke om. Att hitta animaliska produkter med den typen av uppbyggnad i näringssynpunkt är inte helt omöjligt, men nu var frågeställningen vegan.

Fishy

Aktiv medlem
[OT] Veganer
:-) veganskt alternativ till ägg.

Se frågeställningen vilket jag också lämnade tanke om. Att hitta animaliska produkter med den typen av uppbyggnad i näringssynpunkt är inte helt omöjligt, men nu var frågeställningen vegan.
Jo,😊 jag såg frågeställningen men tolkade naturligt livsmedel som inte enbart veganskt livsmedel.

Helt klart en intressant fråga faktiskt. Jag konsumerar en hel del ägg, 1-5 st. om dagen och har senaste tid snokat efter något veganskt som kan komma i närheten. Det är väl isf. sötmandel och andra nötter, även frön?

manneblask

Aktiv medlem
[OT] Veganer

Vilka delar av ett ägg ur en näringssynpunkt är det som inte går att hitta i vegansk kost menar du?

Edit: Läste nog lite snabbt, du menar ur synvinkeln från en produkt. Möjligt att det finns berikade produkter som har samma uppsättning. Men kan inte komma på nån rakt av. Det finns ju dock flera produkter som tillsammans gör jobbet, och sen finns det ju den etiska aspekten också. Men det är upp till var och en att välja helt klart.

Jonrun

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Oatlys havregurt tycker jag är ok, naturell för att slippa det onödiga sockret så att jag kan äta godis när jag vill det istället :)
Testade valios variant nyligen, den påminde en del om långfil om ni testat det? Det blev mest märkligt så jag skippar den framöver.

Annars är bröd med smör (mjölkfritt), jordnötsmör och något sött t.ex. sylt eller banan väldigt gott till kaffet. Nått annat jag nyligen upptäckt är ajvar relish på smörgås, den o-starka varianten. Hummus när man orkar göra egen, tycker att de man hittar i butiken är både dyra och sällan bra. Levande-pastej! En variant av leverpastej som vi hittade på för ett tag sen, gjord på mixade kidneybönor och kryddad på samma sätt som leverpastej, blir väldigt bra faktiskt.
Just det ja, Valios tycker jag e riktigt god. Den hade jag glömt att den fanns. Nu måste jag genast åka o handla :))

För att komplettera ytterligare så äter jag en jäkla massa Hampafrön (skalade såklart) Där finns ett ENORMT stort o nyttigt näringsinnehåll för er som missat det.
Även gott på glass (vegansk i mitt fall)
Sen brukar jag göra bredbart pålägg av dom, häll i matberedare (tror jag det heter) släng i en sked med neutral kokosolja o kör till en smet. Tryck ner i en glasburk, förvara mörkt och bre på mackan. Glöm inte att ha i salt klm jag på 👍

julgus

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Gott också. Någon droppe olivolja samt salt i (gärna sånt pudersalt). Sjukt gott istf akrylamid chips...
Och av någon anledning så räcker en mindre mängd för att man ska bli nöjd.. till skillnad från ostbågar, jordnötsringar, chips som på något underligt sätt skapar ökat behov/sug efter varje tugga..

Pumpafrön är också ett sånt där superfrö som innehåller sjukt mycket bra och en grym proteinkälla (som så många hetsar om) 🙂

Jonrun

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Gott också. Någon droppe olivolja samt salt i (gärna sånt pudersalt). Sjukt gott istf akrylamid chips...
Och av någon anledning så räcker en mindre mängd för att man ska bli nöjd.. till skillnad från ostbågar, jordnötsringar, chips som på något underligt sätt skapar ökat behov/sug efter varje tugga..
Gött att rosta solrosfrön i stekpanna med lite olja och salt också, mitt bästa substitut för vanliga cancersnacks :))

Jonrun

Aktiv medlem
[OT] Veganer
På tal om frön o göttigheter....Ingen som har en Sram guide R frambroms till övers i fint och fungerande skick? Slet av min nuvarande o stampade sönder skiten förut :/

theBrand

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Mycket jordnötssmör blir det till frukost :)

Endera på macka eller tillsammans med sylt på havregrynsgröt eller steelcut-havregröt (på sojamjölk). Jag har lite korsallergier med pollenallergi och undviker gärna sojamjölk utan att tillaga den.

Vill man lyxa till det blir det tofu-scramble (med en pytteskopa kalanamak) eller skivad marinerad tofu på mackan. Händer att vi köper Quorns Veganska skivor med rökt smak också.

En annan favorit är rostmacka med hummus och skivad tomat, eller cashewnötskräm med någon form av smaksättning :)

manneblask

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Mycket jordnötssmör blir det till frukost :)

Endera på macka eller tillsammans med sylt på havregrynsgröt eller steelcut-havregröt (på sojamjölk). Jag har lite korsallergier med pollenallergi och undviker gärna sojamjölk utan att tillaga den.

Vill man lyxa till det blir det tofu-scramble (med en pytteskopa kalanamak) eller skivad marinerad tofu på mackan. Händer att vi köper Quorns Veganska skivor med rökt smak också.

En annan favorit är rostmacka med hummus och skivad tomat, eller cashewnötskräm med någon form av smaksättning :)
Vattnas i munnen 🤤

Konsensus

Medlem
[OT] Veganer
Vilka delar av ett ägg ur en näringssynpunkt är det som inte går att hitta i vegansk kost menar du?

Edit: Läste nog lite snabbt, du menar ur synvinkeln från en produkt. Möjligt att det finns berikade produkter som har samma uppsättning. Men kan inte komma på nån rakt av. Det finns ju dock flera produkter som tillsammans gör jobbet, och sen finns det ju den etiska aspekten också. Men det är upp till var och en att välja helt klart.
Stämmer, jag tolkar frågeställningen så, en (1) råvara från växtriket som ersätter ägget. Det är inga bekymmer att plocka flera råvaror i växtriket och kombinera dessa för att ersätta.

julgus

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Kan varmt rekommendera Anammas formbara färs.. blanda i hackad lök, vitlök, kanske lite liquid smoke och stek som hamburgare - blir galet gott tillsammans med andra hamburgaretillbehör.

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Kan varmt rekommendera Anammas formbara färs.. blanda i hackad lök, vitlök, kanske lite liquid smoke och stek som hamburgare - blir galet gott tillsammans med andra hamburgaretillbehör.
Den är ju så smaklös som den är att en rejäl dos peppar och lite paprika sitter fint också. Eventuellt en finhackad torkad shiitake eller två.

Jag gillar kryddor i maten..

ooms

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Alla de här kött- och mjölksurrogaten (vegofärs, plant beef, havremjölk/yoghurt, veganost, etc), är inte de väldigt processade? Tillsatser och skit?

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Alla de här kött- och mjölksurrogaten (vegofärs, plant beef, havremjölk/yoghurt, veganost, etc), är inte de väldigt processade? Tillsatser och skit?
Processade, ja. Ofta förvånansvärt få tillsatser dock. Inte värre än det mesta i charkhyllan.

Ska väl tillägga att jag hittills inte smakat på en veganost som varit ens nära så bra att jag övervägt att köpa den själv.

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Jag käkar rätt blandat. Uppskattar bekvämligheten och variationen i färdiga grejer men gör av med signifikanta mängder grönsaker och bönor också.

ooms

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Vad görs veganosten på? Havremjölk? Och hur ystas den? Ostlöpe lär ju inte få användas iom att det kommer fr djurriket. Eller är veganosten nåt helt annat än "vanlig ost"?

Rattnalle

Aktiv medlem
[OT] Veganer
Vad görs veganosten på? Havremjölk? Och hur ystas den? Ostlöpe lär ju inte få användas iom att det kommer fr djurriket. Eller är veganosten nåt helt annat än "vanlig ost"?
"ost", är min uppfattning. Oklart. Jag undviker iaf.

På samma sätt som tofu i viss bemärkelse är en färskost gjord på soja.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer