Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
me.I.am sa:Har Happy förädlat evolutionsläran? Såg några inlägg om att människan utvecklade en större hjärna p.g.a att animaliskt protein började ingå i kosten.
BjornR sa:... Men vad har evolutionen med nutid att göra?
me.I.am sa:BjornR sa:... Men vad har evolutionen med nutid att göra?
Hm, var skall jag börja...
h.g.j sa:För den som känner att den vill odla till livsmedel så behöver ni faktiskt inte ta bort djurproduktionen först, börja först och främst med att odla upp all jordbruksmark som håller på att växa igen... det är ledsamt när man ser bara 60 år gamla kort hur landskapet växr igen... och nu pratar vi delar av landet där det inte råder brist på MTB vänliga stigar heller....
Du skriver så mkt att jag inte orkar läsa allt, än mindre svara.Cadde sa:Dr_Rydell sa:Sen tycker jag det är kul att höra de som älskar komjölk tänker. Skulle du kunna byta ut det mot ett glas bröstmjölk? Om nej, varför inte?
Det är jätteenkelt faktiskt.
1) Bröstmjölk (alltså inte från ko/get) har ingen produktionskedja som andra mejeriprodukter har. Dvs, vart skall man ens få tag i bröstmjölk som en VUXEN (vilket inte veganer är så kanske inte ett problem för dom?) människa kan konsumera utan att riskera att få diverse bieffekter? Dessutom har "alla" druckit bröstmjölk i deras tidigare liv. De som inte gjort det kanske är dom som blev veganer?
Men visst, om du kan starta en kedja där du kan få kvinnor att laktera i tillräckligt stora mängder för att tillfredställa ens en liten klick av samhällets behov av mjölkprodukter så sätt igång på direkten. Det finns faktiskt en marknad där ute... Den är för nuvarande svart eftersom det är "omoraliskt" att dricka bröstmjölk.
2) Människomjölk är INTE samma som mjölken från en kossa/get. Heck, inte ens kossa gentemot getmjölk är ju samma. Precis som tofu INTE är ett alternativ till kött i dagens läge. Det smakar inte samma, det går inte att använda i samma recept och tillagningen är inte densamma.
3) Eftersom det är en nischmarknad så skulle bröstmjölk kosta helvetes så mycket mer än vår komjölk gör idag. Speciellt med tanke på att du per definition hade behövt anställa varenda kvinna som skall sitta där och laktera hela dagarna.
Tyvärr är det så att människor är smartare än kossor. Människor kan faktiskt tänka bortom "skall bli kul att komma ut i hagen idag och tugga gräs".
Samtidigt hade du haft ungefär 200% av alla "feminister" på dig på en halv sekund som sagt att du skall hängas på torget för att du utnyttjar kvinnor. Och tro mig... Det finns bra mycket värre människor i "feministiska" cirklar än det finns i vegan/vegetarian cirklarna.
Men kan du lösa alla de tre punkterna och få bröstmjölk att vara minst lika bra som komjölk, ha samma hållbarhet och smaka* densamma så för all del kör på. Jag hade inte brytt mig om mjölken kom från ko eller människa om de två produkterna var likvärdiga.
*- Ja, jag känner skillnad på Arla och andra mejerier, dricker BARA Arla då dom andra smakar skit. Detta trots att båda är lågpastöriserad komjölk. Lantmjölk är godare men tyvärr dyrare, därför jag inte köper den sorten.
För att vända på argumentet. Om djur kunde rösta och dom röstade på att leva ett liv på en svensk bondgård med allt det innabär gentemot i skogen. Skulle du börja äta kött då?
För som jag ser det, om djur var intelligenta nog att rösta, så skulle dom rösta för att bo på en bondgård för att slutligen avsluta sina liv snabbt och smärtfritt. Alternativet att dom skulle bo i skogen är ett bra mycket hårdare liv med konstant risk att bli äten levande av rovdjur. För att inte tala om vilket lidande dom får lida när dom blir sjuka mitt ute i vildmarken och inget rovdjur hittar dom.
Fast du kan ju prova själv. Gå du ut i skogen och bryt båda benen och bind dina händer bakom ryggen. Se hur kul din överlevnad blir...
BjornR sa:me.I.am sa:BjornR sa:... Men vad har evolutionen med nutid att göra?
Bara att börja. Finns gott om tid. Besvara också min andra fråga.
me.I.am sa:BjornR sa:me.I.am sa:BjornR sa:... Men vad har evolutionen med nutid att göra?
Bara att börja. Finns gott om tid. Besvara också min andra fråga.
För att kunna diskutera ordentligt måste jag veta vilket fack du placerat mig i, för eller emot att äta kött?
Det verkar som att du tog mitt inlägg som för (eller mot) iaf, att döma av din reaktion.
Nåväl, om framtiden är övervikt och diabetes? Svårt att sia om, men det lär vi märka.
erik h sa:Det är sällan de som inte bryr sig, bryr sig mycket om att påverka andra att inte heller bry sig.
Medan de som bryr sig, ganska typiskt också bryr sig om att påverka andra att också bry sig.
Det ligger liksom i sakernas respektive natur.
Det är därför vegosar och klimatvänner gärna missionerar för dem som inte bryr sig om de två problemställningarna, att börja göra det och ändra sitt beteende för att knuffa världen i en hållbarare riktning.
Det omvända förekommer ju i princip inte eftersom det inte finns motsvarande omvända problemställning...
Konkret sa:Förstår fortfarande inte varför folk (veganer) tycker att man skall dra ner på köttkonsumtionen när folk (veganer) själva inte har sopat framför egen dörr.
Om köttätarna ska dra ner på kött ska väl veganerna dra ner på grönsaker. Rättvist ska vara rättvist. ?BjornR sa:Konkret sa:Förstår fortfarande inte varför folk (veganer) tycker att man skall dra ner på köttkonsumtionen när folk (veganer) själva inte har sopat framför egen dörr.
Har du något exempel?
Eveningstar sa:Om köttätarna ska dra ner på kött ska väl veganerna dra ner på grönsaker. Rättvist ska vara rättvist. ?BjornR sa:Konkret sa:Förstår fortfarande inte varför folk (veganer) tycker att man skall dra ner på köttkonsumtionen när folk (veganer) själva inte har sopat framför egen dörr.
Har du något exempel?
BjornR sa:Eveningstar sa:Om köttätarna ska dra ner på kött ska väl veganerna dra ner på grönsaker. Rättvist ska vara rättvist. ?BjornR sa:Konkret sa:Förstår fortfarande inte varför folk (veganer) tycker att man skall dra ner på köttkonsumtionen när folk (veganer) själva inte har sopat framför egen dörr.
Har du något exempel?
Men då måste jag ju köpa en bil och börja köra till jobbet istället för att kunna dra ner på grönsakerna. Låter som en bra plan!
iMats sa:Och här är något för köttkramare:
https://www.djurensratt.se/blogg/skakande-film-fran-belgiskt-slakteri
edit: tänker framförallt på filmen, fy fan va vidrigt... :-(
Drosa sa:Det är verkligen en artikel som lyktstolpen borde läsa.
LesGrossman sa:Drosa sa:Det är verkligen en artikel som lyktstolpen borde läsa.
Är man såpass fundamentalistiskt lagd lär man knappast ta in fakta............
plumse sa:Ok, jag kanske kastar sten i glashus nu med ett pretto-inlägg för jag har också deltagit i den tidigare så underliga "debatten", men vad sägs om att försöka lämna de som numera saknar yttranderätt i tråden utanför?
plumse sa:Ok, jag kanske kastar sten i glashus nu med ett pretto-inlägg för jag har också deltagit i den tidigare så underliga "debatten", men vad sägs om att försöka lämna de som numera saknar yttranderätt i tråden utanför?
toshiba sa:Finns det nån vegan kvar i tråden? I så fall, kan ni förklara varför man inte får äta tex ostron och andra medlemmar i djurriket som saknar centralt nervsystem?
jonja sa:Men att djur far illa vid slakt är väl inget argument mot köttätande? Fixa avarterna istället. Det är väldigt obehagligt för fisken att hamna i en trål uppe i nordatlanten. Är det ett starkt argument mot fiskätande?
iMats sa:jonja sa:Men att djur far illa vid slakt är väl inget argument mot köttätande? Fixa avarterna istället. Det är väldigt obehagligt för fisken att hamna i en trål uppe i nordatlanten. Är det ett starkt argument mot fiskätande?
Nu har jag ju med den länken inte argumenterat utan det var väl mer ett dåligt exempel på hur billigt kött framställs. Men att djuren behandlas på det viset är väl definitivt ett argument mot visst köttätande. Går nog välja kött där djuren behandlas bättre än så och jag hoppas och tror att svenskt kött är bättre. Fast när det gäller grisuppfödning är jag lite tveksam... Hur många grisfarmar finns det där man ser djuren utomhus?
BjornR sa:Varit diskussioner om det. Ingen vet och därför är man osäker och inte äter dom. Med honung är det också väldigt mycket diskussioner om det är etiskt rätt eller ej. Finns interna konflikter bland veganer också otroligt nog.
Säg inte så, då kommer de snart bilda trossamfund och få skattemedel via kyrkoavgiften.toshiba sa:BjornR sa:Varit diskussioner om det. Ingen vet och därför är man osäker och inte äter dom. Med honung är det också väldigt mycket diskussioner om det är etiskt rätt eller ej. Finns interna konflikter bland veganer också otroligt nog.
Aha, verkar finnas tillfälle att uppfinna en "helig skrift" och ta kommando över hela rörelsen...
Eveningstar sa:Säg inte så, då kommer de snart bilda trossamfund och få skattemedel via kyrkoavgiften.toshiba sa:BjornR sa:Varit diskussioner om det. Ingen vet och därför är man osäker och inte äter dom. Med honung är det också väldigt mycket diskussioner om det är etiskt rätt eller ej. Finns interna konflikter bland veganer också otroligt nog.
Aha, verkar finnas tillfälle att uppfinna en "helig skrift" och ta kommando över hela rörelsen...
Det handlar snarare om ansvar. Det är vi konsumenter som genom val i köttdisken kan stoppa den vidriga djurhanteringen. Köp kött efter ursprung och inte efter pris.jonja sa:iMats sa:Och här är något för köttkramare:
Men att djur far illa vid slakt är väl inget argument mot köttätande? Fixa avarterna istället. Det är väldigt obehagligt för fisken att hamna i en trål uppe i nordatlanten. Är det ett starkt argument mot fiskätande?
json88 sa:Det handlar snarare om ansvar. Det är vi konsumenter som genom val i köttdisken kan stoppa den vidriga djurhanteringen. Köp kött efter ursprung och inte efter pris.jonja sa:iMats sa:Och här är något för köttkramare:
Men att djur far illa vid slakt är väl inget argument mot köttätande? Fixa avarterna istället. Det är väldigt obehagligt för fisken att hamna i en trål uppe i nordatlanten. Är det ett starkt argument mot fiskätande?
Samma ansvar har veganer som köper importerad, naturskövlande sojaprodukter.
Jaha, ok. Men det hindrar väl inte alla att ta ansvar för vad man äter? Att slakta uttjänta mjölkkor är väl optimalt utnyttjande av resurs.BjornR sa:json88 sa:Det handlar snarare om ansvar. Det är vi konsumenter som genom val i köttdisken kan stoppa den vidriga djurhanteringen. Köp kött efter ursprung och inte efter pris.jonja sa:iMats sa:Och här är något för köttkramare:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5033176
Mjölkkor slaktas när dom inte blir lönsamma.
https://www.naturskyddsforeningen.s...ument-media/2009_jordbruk_mat_sojarapport.pdf
Se sida 4.
Majoriteten av den importerade sojan är ju till djuren. Gäller även ekologiskt och kravmärkt kött tillägg: och svenskt kött. Vilken industri skövlar mest natur?
json88 sa:Jaha, ok. Men det hindrar väl inte alla att ta ansvar för vad man äter? Att slakta uttjänta mjölkkor är väl optimalt utnyttjande av resurs.BjornR sa:json88 sa:Det handlar snarare om ansvar. Det är vi konsumenter som genom val i köttdisken kan stoppa den vidriga djurhanteringen. Köp kött efter ursprung och inte efter pris.jonja sa:iMats sa:Och här är något för köttkramare:
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=5033176
Mjölkkor slaktas när dom inte blir lönsamma.
https://www.naturskyddsforeningen.s...ument-media/2009_jordbruk_mat_sojarapport.pdf
Se sida 4.
Majoriteten av den importerade sojan är ju till djuren. Gäller även ekologiskt och kravmärkt kött tillägg: och svenskt kött. Vilken industri skövlar mest natur?
En hatstudie borde antingen vara en studie av hat eller studie gjord för att sprida hat. Hur i hela fridens namn du får det att gå ihop med den länkade studien är över mitt förstånd. Dessutom verkar du ha vänt på implikationspilen och negerat ett av påståendena i författarnas slutsats för att den ska passa ditt påföljande snack.Lyktstoplemedhjul sa:Scott tokig sa:fredrikw sa:Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Det är inte många proffscyklister som är
> vegetarianer, om någon..
I Linda McCartney Pro Cycling Team var samtliga cyklister vegetarianer, dock finns inte detta lag längre.
Här har du en lista över några idrottare som är veganer som är associerade till Organic Athlete, en hel del cyklister
http://www.organicathlete.org/pro-activist
Ja och du kan hitta intervjuer där de dessa cyklister i Team Linda berättar att de åt kött i smyg för att orka... ;-)
Vad exakt var det de inte orkade längre? Orkade de inte hålla koll på basic näringslära längre eller var de bara allmänt uppgivna över livet?
Allmänt kul när köttätare använder näringslära som skydd för sitt lustmördande ^^
Oftast är det de personerna som kan säga saker som att "jag tror inte på näringslära", hörde jag en gång från en annans statusnedlussad person.
Men för att vara lika seriös som tråden är i övrigt postar jag en hatstudie.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC1790759/
Nej jag tror inte att en vegan kosthållning ökar IQ:n, inga studier att backa upp med, vad jag säger är att de med högre IQ oftare råka tänka in sig i denna kosthållningen
:)
edit: Sen ska vi inte underskatta the Power of empati, tror empati trumfar intelligens varje dag i veckan när det gäller huruvida man vill utnyttja djur för smaklökarnas skull.
I mångt och mycket möte rjag hellre en människa som har hög empati än intelligens om jag måste förlita mig på hens förmåga och jag är utlämnad. Empati varje dag i veckan då faktiskt