[OT] Veganer

[OT] Veganer
jonja sa:
Felet är inte att kött kräver 10 ggr mer växter utan att vi har blivit åt helvete för många pga att allt för många alltför länge har tyckt det varit en grundläggande mänsklig rättighet att skaffa hur många barn som helst.

Bla de stora religionerna har varit väldigt duktiga på att plantera det tänkesättet. Viktigare att expandera och konkurrera ut de andra religionerna och ateisterna än att maten räcker till alla.

Sparar detta ifall jag får lust att skriva en biografi.

[OT] Veganer
Lyktstoplemedhjul sa:
Drosa sa:
Eveningstar sa:
Var dras gränsen?
Bakterier? Encelliga organismer? Djurplankton? Kvalster? Fästingar? Bananflugor? Myggor?

Bananflugor skulle jag tro. Skulle en vego cykla och råka få en fluga i halsen så bryter han nog ihop totalt om han inte lyckats kräka upp den levande. Förresten så kan nog en vego inte cykla för tänk om han råkar köra över någon myra eller snigel som ligger där på marken.

Alltså att jag har viss förmåga att vara intellektuell visste jag men är det verkligendan här "standarden" ligger ute i stugorna. WOW.
Kanske skulle göra ett IQ-test trots allt ^^

Edit: Har kommit fram till en sak angående den här tråden, antingen är här ett gäng internetuppkopplade troll eller så är det helt enkelt den kognitiva dissonansen som upprör, enligt vissa källor ska kognitiv dissonans kunna leda till direkt aggressivt beteende. Själv är jag inte ens säker på vad kognitiv dissonans verkligen innebär då jag gärna har flera tankar i hvuudet samtidigt :=
Gör gärna ett IQ-test och återkom med resultatet. Men om du gör ett misstänker jag starkt att vi antingen får se resultatet utan bevis på hur det uppnåtts eller så får vi inte se resultatet då det inte stämmer med din bild av dig skälv som varandes intellektuell.

[OT] Veganer
jonja sa:
Felet är inte att kött kräver 10 ggr mer växter utan att vi har blivit åt helvete för många pga att allt för många alltför länge har tyckt det varit en grundläggande mänsklig rättighet att skaffa hur många barn som helst.

Bla de stora religionerna har varit väldigt duktiga på att plantera det tänkesättet. Viktigare att expandera och konkurrera ut de andra religionerna och ateisterna än att maten räcker till alla.
Vilka stora religioner menar du?
Jag vill minnas att Hans Rosling debunkade religionsargumentet ganska hårt och att barnafödandet snarare hänger ihop med fattigdom och andra levnadsstandardsfaktorer.

[OT] Veganer
Jonja har helt rätt i sak, se bara en graf på jordens befolkningsökning...man behöver inte vara cykelforskare för att förstå att detta inte håller.

[OT] Veganer
jonja sa:

Så katolikernas preventilmedelsförbud är i själva verket en ondskefull konspiration i syfte att överta jorden. Spännande teori.

[OT] Veganer
GoranS sa:
Lyktstoplemedhjul sa:
Drosa sa:
Eveningstar sa:
Var dras gränsen?
Bakterier? Encelliga organismer? Djurplankton? Kvalster? Fästingar? Bananflugor? Myggor?

Bananflugor skulle jag tro. Skulle en vego cykla och råka få en fluga i halsen så bryter han nog ihop totalt om han inte lyckats kräka upp den levande. Förresten så kan nog en vego inte cykla för tänk om han råkar köra över någon myra eller snigel som ligger där på marken.

Alltså att jag har viss förmåga att vara intellektuell visste jag men är det verkligendan här "standarden" ligger ute i stugorna. WOW.
Kanske skulle göra ett IQ-test trots allt ^^

Edit: Har kommit fram till en sak angående den här tråden, antingen är här ett gäng internetuppkopplade troll eller så är det helt enkelt den kognitiva dissonansen som upprör, enligt vissa källor ska kognitiv dissonans kunna leda till direkt aggressivt beteende. Själv är jag inte ens säker på vad kognitiv dissonans verkligen innebär då jag gärna har flera tankar i hvuudet samtidigt :=
Gör gärna ett IQ-test och återkom med resultatet. Men om du gör ett misstänker jag starkt att vi antingen får se resultatet utan bevis på hur det uppnåtts eller så får vi inte se resultatet då det inte stämmer med din bild av dig skälv som varandes intellektuell.

Jeebus vad många som slänger sig med termen "troll" som fort någon postar något som inte stämmer in med deras världsbild

[OT] Veganer
pennan sa:
Jonja har helt rätt i sak, se bara en graf på jordens befolkningsökning...man behöver inte vara cykelforskare för att förstå att detta inte håller.
Att vi är några för många sett till hur vi nyttjar tillgängliga resurser håller jag med om.
Om västvärlden slutar upp med sin överkonsumtion så löser sig dock en hel del.
Ang befolkningsökningen så har den ju börjat plana ut, men det dröjer några år till innan den avstannar.

[OT] Veganer
eketjall sa:
pennan sa:
Att vi är några för många sett till hur vi nyttjar tillgängliga resurser håller jag med om.
Om västvärlden slutar upp med sin överkonsumtion så löser sig dock en hel del.
Ang befolkningsökningen så har den ju börjat plana ut, men det dröjer några år till innan den avstannar.

Nordkorea kanske är en lösning på spåret...

[OT] Veganer
"Slå ett slag för klimatet – ät mer kött!

Miljörörelsen propaganda mot den animaliska maten är totalt kontraproduktiv och ett svek mot såväl miljön som mänskligheten.

Det är säkert ingen slump att vi hittar samma ekonomiska intressen bakom klimatlarmens köttpropaganda och Big Food som driver industrialiseringen av jordbruket.

Stäng alltså kött- och mjölkfabrikerna, släpp ut djuren på bete och se till att människor livnär sig på det vi en gång under jägar/samlarstadiet blev genetiskt präglade att äta."

https://www.google.se/amp/s/anthropocene.live/2016/08/24/sla-ett-slag-for-klimatet-at-mer-kott/amp/

[OT] Veganer
Snuten sa:

Miljörörelsen propaganda mot den animaliska maten är totalt kontraproduktiv och ett svek mot såväl miljön som mänskligheten.

Det är säkert ingen slump att vi hittar samma ekonomiska intressen bakom klimatlarmens köttpropaganda och Big Food som driver industrialiseringen av jordbruket.

Stäng alltså kött- och mjölkfabrikerna, släpp ut djuren på bete och se till att människor livnär sig på det vi en gång under jägar/samlarstadiet blev genetiskt präglade att äta."

https://www.google.se/amp/s/anthropocene.live/2016/08/24/sla-ett-slag-for-klimatet-at-mer-kott/amp/

Du tror inte det finns ekonomiska intressen i det där? Och klimatlarmens (anti)köttpropaganda är inte helt utan anledning och det kommer bland annat från forskare utan ekonomiska intressen. Sen finns det ju olika typer av köttproduktion och just naturbeteskött har mindre påverkan och en hel del poänger, bland annat för den biologiska mångfalden, allt är ju inte svart eller vitt. Så sista stycket är väl helt ok. Det vi blev genetiskt präglade att äta är väl viltkött och inte ens i närheten av de mängder folk stoppar i sig idag.

Bra artikel angående detta som motsäger det din länk säger: http://www.gp.se/nyheter/debatt/rättshaveri-i-miljödebatten-1.4534699

[OT] Veganer
iMats sa:
Snuten sa:

Du tror inte det finns ekonomiska intressen i det där? Och klimatlarmens (anti)köttpropaganda är inte helt utan anledning och det kommer bland annat från forskare utan ekonomiska intressen. Sen finns det ju olika typer av köttproduktion och just naturbeteskött har mindre påverkan och en hel del poänger, bland annat för den biologiska mångfalden, allt är ju inte svart eller vitt. Så sista stycket är väl helt ok. Det vi blev genetiskt präglade att äta är väl viltkött och inte ens i närheten av de mängder folk stoppar i sig idag.

Bra artikel angående detta som motsäger det din länk säger: http://www.gp.se/nyheter/debatt/rättshaveri-i-miljödebatten-1.4534699

Jonas Paulsson som skrivit artikeln i GP startade Djurens Parti, det gör ju naturligtvis att alla varningsklockor ringer. Han verkar dessutom vara motståndare till EKO-odling, vilket för mig också ger dåliga vibbar.

Jag hoppas att du läste hela artikeln under min länk? Man förespråkar ju inte precis villkorslös köttkonsumtion i artikeln. Det är hela livsmedelsproduktionssystemet och hur man rubbar och gör våld på ekossystemet som ifrågasätts.

En annan sak man måste ta med i ekvationen (jag tror någon nämnde det längre upp?) är den politiska oviljan att anpassa befolkningsmängden till ekosystemet. Istället för att skapa "luft" i ekosystemet genom att undvika överbefolkning, strävar man efter att tweaka det tills det slår bakut. Senaste tweaken är att vi inte skall äta animaliska livsmedel, trots att människan med största sannolikhet har gjort det sedan hon uppstod.

Senast ändrad:
[OT] Veganer
Snuten sa:
Jag hoppas att du läste hela artikeln under min länk?.

Får erkänna att jag ögnade genom den lite snabbt bara men tyckte iofs att den verkar vettig. Då jag sitter på jobbet slarvade jag lite med mitt svar inser jag. Men det här med betesmark som kolsänka har jag läst forskning om tidigare och den debattartikel jag länkade till drog jag mig till minnes och letade reda på. Oavsett Jonas bakgrund har han poänger. Men som biolog tycker jag absolut att just naturbete är bra och det finns alldeles för lite av det. Mycket av betet sker idag på gammal åkermark utan biologisk mångfald.

Det jag mest reagerade på var inledningen i ditt inlägg, ät mer kött. Det är ju inte riktigt så det bör gå till men att äta "rätt" kött är ju lite mer åt rätt håll. Kopplingen kött/mejeriproduktion har en mycket negativ inverkan på miljön och bör minskas, inte minst med tanke på befolkningstillväxten som skett under senare tid. Som någon nämnde så kommer den sannolikt plana ut enligt Rosling och det vi bör planera för är en befolkning på runt 10-11 miljarder (?). Mindre kött och mer vegetarisk löser en hel del.

[OT] Veganer
Edit: Missade att det var en annan användare än den jag trodde....

Senast redigerad av en moderator:
[OT] Veganer
Paco sa:
Luktapåblommorna sa:
Jag tycker en ska äta sina egna barn för det finns det exempel på i djurriket. Naturligt och det där.

Efter att ha läst dina inlägg i div trådar så tror jag att du behöver få prata med nån.

Oskar sa:

[OT] Veganer
toshiba sa:
Finns det nån vegan kvar i tråden? I så fall, kan ni förklara varför man inte får äta tex ostron och andra medlemmar i djurriket som saknar centralt nervsystem?

Jag äter inte dem för att jag tycker de är äckliga. Jag kan väl inte hitta något direkt argument varken för eller emot. Sen är inte jag så religiöst övertygad om veganismens fördelar eller moraliska överlägsenhet som jag upplever att många inom "rörelsen" är.

[OT] Veganer
iMats sa:
Snuten sa:
Jag hoppas att du läste hela artikeln under min länk?.

Får erkänna att jag ögnade genom den lite snabbt bara men tyckte iofs att den verkar vettig. Då jag sitter på jobbet slarvade jag lite med mitt svar inser jag. Men det här med betesmark som kolsänka har jag läst forskning om tidigare och den debattartikel jag länkade till drog jag mig till minnes och letade reda på. Oavsett Jonas bakgrund har han poänger. Men som biolog tycker jag absolut att just naturbete är bra och det finns alldeles för lite av det. Mycket av betet sker idag på gammal åkermark utan biologisk mångfald.

Det jag mest reagerade på var inledningen i ditt inlägg, ät mer kött. Det är ju inte riktigt så det bör gå till men att äta "rätt" kött är ju lite mer åt rätt håll. Kopplingen kött/mejeriproduktion har en mycket negativ inverkan på miljön och bör minskas, inte minst med tanke på befolkningstillväxten som skett under senare tid. Som någon nämnde så kommer den sannolikt plana ut enligt Rosling och det vi bör planera för är en befolkning på runt 10-11 miljarder (?). Mindre kött och mer vegetarisk löser en hel del.

Ja att skriva "ät mer kött" är ju naturligtvis en provokation och ett svar på motsatsen "ät mindre kött".

Jag tycker Lars Bern, som skrivit artikeln jag länkade till, är en intressant debattör som inte räds att ifrågasätta politiskt bekväma "sanningar". Han är säkert ute och cyklar ibland, men ofta har han poänger när han skriver om tex mat, läkemedelsindustrin och annat.

Jag tycker det luktar populism och överförenkling kring den argumentation som förespråkar veganism av ekonomiska och miljömässiga skäl. Livsmedelsproduktionen ingår i ett större system och alla faktorer som går att styra, även befolkningsmängden som om en del tycks anse att det är tabu att ens diskutera, måste tas med. Hur djurhållningen samspelar med växtlivet är naturligtvis också viktigt.

Om man däremot av etiska skäl är emot köttätande, så kan jag förstå det argumentet. Jag kan ofta fundera över det själva. Fast det är ju en helt egen fråga.

[OT] Veganer
bllx sa:
Paco sa:
Luktapåblommorna sa:
Jag tycker en ska äta sina egna barn för det finns det exempel på i djurriket. Naturligt och det där.

Efter att ha läst dina inlägg i div trådar så tror jag att du behöver få prata med nån.

Oskar sa:

@bllx:
Vad har Luktapåblommorna's inlägg med Lyktstoplemedhjul att göra?

[OT] Veganer
Då det gäller veganism och sjukdomar, inte minst cancer, kan man ju också fundera över om det verkligen är bättre att vara vegan än köttätare. Även här har Lars Berns artiklar gjort mig uppmärksam på en stor diskussion som pågår angående sockrets och de snabba kolhydraternas eventuella skuld, och hur man kan äta för att minimera risken att sockergöda cancercellerna. Något åt lchf-hållet verkar vara bra för att motverka att man sockerdopar cancern, och en sådan kosthållning kan tydligen vara mycket svår åstadkomma om man är strikt vegan.

http://fof.se/tidning/2012/3/tumorens-enorma-sockersug

[OT] Veganer
Snuten sa:

Har nu läst hela artikeln lite mer noggrant och det är väl mest titeln som är lite provokativ. Sen förenklar han ju argumenten mot kött att det bara handlar om metangasen. Det är ju lite mer än så som är problematiskt. Han nämnder ju inte det direkt men det är ju en koppling till industrijordbruket, djurfodret är ju en del av detta och det finns ju en del tråkiga kopplingar till skövling av regnskog, transporter osv. I övrigt mycket intressant. Såg nån dokumentär på samma tema i våras men kommer inte ihåg vad den hette.

Är själv vegetarian sedan över 20 år tillbaka men har inte några problem med att folk äter kött på ett vettigt sätt. Vilt och naturbeteskött är ju helt ok. Det är den industriella köttproduktionen som är problemet, både etiskt och för miljön.

[OT] Veganer
iMats sa:
Snuten sa:

Har nu läst hela artikeln lite mer noggrant och det är väl mest titeln som är lite provokativ. Sen förenklar han ju argumenten mot kött att det bara handlar om metangasen. Det är ju lite mer än så som är problematiskt. Han nämnder ju inte det direkt men det är ju en koppling till industrijordbruket, djurfodret är ju en del av detta och det finns ju en del tråkiga kopplingar till skövling av regnskog, transporter osv. I övrigt mycket intressant. Såg nån dokumentär på samma tema i våras men kommer inte ihåg vad den hette.

Är själv vegetarian sedan över 20 år tillbaka men har inte några problem med att folk äter kött på ett vettigt sätt. Vilt och naturbeteskött är ju helt ok. Det är den industriella köttproduktionen som är problemet, både etiskt och för miljön.

Precis som att inte det veganer käkar odlas och gör så att regnskog skövlas.
Potato, potato!

[OT] Veganer
Konkret sa:
Potato, potato!

Jo, klart att vegetarisk/vegansk mat odlas. Men det är krävs ca. 10-30 gånger mer (beroende på vad man jämför med) för att gå omvägen till kött som livsmedel. Fundera lite på vad det gör för odlingsarealer, transporter, bekämpningsmedel osv.
Den skövling av regnskog som sker idag är främst pga odling av soja till djurfoder och betesmark men även annat såsom palmoljeplantager. Kopplingen till skövling av regnskog för odling av soja som livsmedel till människor är mycket svag.

Vill du argumentera vidare om detta kan du väl åtminstone försöka läsa på lite?

Senast ändrad:
[OT] Veganer
iMats sa:
Konkret sa:
Potato, potato!

Jo, klart att vegetarisk/vegansk mat odlas. Men det är krävs ca. 10-30 gånger mer (beroende på vad man jämför med) för att gå omvägen till kött som livsmedel. Fundera lite på vad det gör för odlingsarealer, transporter, bekämpningsmedel osv.
Den skövling av regnskog som sker idag är främst pga odling av soja till djurfoder och betesmark men även annat såsom palmoljeplantager. Kopplingen till skövling av regnskog för odling av soja som livsmedel till människor är mycket svag.

Eller ät inte det kött som kommer från skövling av regnskogar. Det är ett enklare sätt än att bli vegan.

[OT] Veganer
Snuten sa:
iMats sa:
Konkret sa:
Potato, potato!

Eller ät inte det kött som kommer från skövling av regnskogar. Det är ett enklare sätt än att bli vegan.

Lycka till att outsourca det som köttätare. Du vet inte var fodret kommer ifrån mer än att stor del kommer från utlandet. Närproducerat säger bara att djuret vuxit upp med omnejd inte var fodret kommer ifrån.

https://www.naturskyddsforeningen.s...ument-media/2009_jordbruk_mat_sojarapport.pdf

[OT] Veganer
BjornR sa:
Snuten sa:
iMats sa:
Konkret sa:
Potato, potato!

Lycka till att outsourca det som köttätare. Du vet inte var fodret kommer ifrån mer än att stor del kommer från utlandet. Närproducerat säger bara att djuret vuxit upp med omnejd inte var fodret kommer ifrån.

https://www.naturskyddsforeningen.s...ument-media/2009_jordbruk_mat_sojarapport.pdf

Nej lätt är det nog inte. Hela systemet är ju uppbyggt på ett annat sätt. Men om man köper och efterfrågar så brukar det hända saker på sikt. Det lär knappast ske en omställning över en natt.

[OT] Veganer
JTF sa:
bllx sa:
Paco sa:
Luktapåblommorna sa:

Oskar sa:

@bllx:

Han gjorde nog samma misstag som mig, dvs ta fel på användarnamnet;)

[OT] Veganer
En bit ned i texten under följande länk kan man läsa vad Peter Sylwans tidigare skrivit på SvD debatt:

https://www.google.se/amp/s/anthrop...-kottet-ha-en-given-plats-pa-julbordet-2/amp/

Ett litet utdrag:

"Att vilja lösa kött- och klimatfrågan genom en allmän köttskatt är lika meningsfullt som att vilja minska transportsektorns klimatpåverkan med en allmän hjulskatt. Det är nämligen lika stor skillnad på kött och kött som mellan en suv och en cykel. Och räknar man riktig noga kan till och med en blodig biff vara mer resurs- och klimatsmart än en biffig bönburgare."

[OT] Veganer
JTF sa:
bllx sa:
Paco sa:
Luktapåblommorna sa:

Oskar sa:

@bllx:

Ja där gick något slint för mig. Har verkligen för mig att jag skulle svara någon som klankade på Lyktstoplemedhjul igen...

[OT] Veganer
Luktapåblommorna sa:
Snuten sa:
geologen sa:
Hur kan denna tråden fortfarande vara olåst?

Varför undrar du det?

För att den lockar till sig det sämsta av happy, personangrepp och pajkastning. Jag säger inte att jag är bättre än någon annan men jag tycker att den här typen av OT-trådar mer hör hemma på sidor som familjeliv och flashback. :)

Du har kanske rätt men varför i h-e blir det så? Det handlar ju för tusan om mat och kosthållning och sådant som har med det att göra (tex prestation, hälsa, ekonomi, miljö etc). Blir folk 2017 fortfarande så provocerade av veganism?

[OT] Veganer
Snuten sa:
Du har kanske rätt men varför i h-e blir det så? Det handlar ju för tusan om mat och kosthållning och sådant som har med det att göra (tex prestation, hälsa, ekonomi, miljö etc). Blir folk 2017 fortfarande så provocerade av veganism?

Jag tror inte nån blir provocerad, däremot väcker ju det absolutistiska hållningsättet inom veganismen en del frågor hos oss nyfikna. Frågorna irriterar veganer som känner sig ifrågasatta... Om nån bara skulle skriva att man dragit ner på köttkonsumtionen pga hälso/miljö/djur-skäl skulle väl tråden dö direkt.

[OT] Veganer
geologen sa:
Jag tror inte veganismen är provocerande, utan missionerandet.

Nästan alla veganer och vegetarianer brukar genomgå en missionerande fas. Jag gjorde det nog i lightversion när jag blev vegetarian för en massa år sedan (är det inte längre). Det brukar växa bort med tiden.

Den andra sidans "missionerande" (köttätarnas) är av en annan karaktär och brukar kanske inte lika ofta växa bort av sig själv, vilket är lite tråkigt men inget att hänga upp sig på.

Jag försöker förhålla mig någorlunda betraktande och utvärderande till saken. Just nu reagerar jag negativt på hur vissa försöker använda frågan om mat i en större politisk strävan och hur man försöker förenkla frågan till att handla om de "goda" vegetarianerna och de "onda" köttätarna.

Men Luktapåblommorna har nog rätt, en diskussion om ämnet blir för komplicerad för att funka här. TS borde kanske smalat av frågan till att handla om hur veganer klarar träning och fysisk påfrestning.

[OT] Veganer
Snuten sa:
geologen sa:

Nästan alla veganer och vegetarianer brukar genomgå en missionerande fas. Jag gjorde det nog i lightversion när jag blev vegetarian för en massa år sedan (är det inte längre). Det brukar växa bort med tiden.

Kan inte missionerandet vara en reaktion på att de ofta blir ifrågasatta?

[OT] Veganer
Oskar sa:
Snuten sa:
geologen sa:

Kan inte missionerandet vara en reaktion på att de ofta blir ifrågasatta?
För vissa är det säkert det. Man tröttnar rätt fort på missionerande allätare.

Smöraromen i popcorn måste väl ändå vara rätt syntetisk f ö?

Tillbaka
Topp