[OT] Veganer

[OT] Veganer
Håller med. Just nu kan jag inte ens tänka tanken på att äta kött. En förändring som skett snabbt. Vet inte varför.
Jag har nu varit vegetarian sedan årskiftet.. utan ett egentlig beslut - det har bara blivit så... och mår bättre än någonsin.
  1. Sover bättre
  2. Vikten hålls under kontroll lättare
  3. Blodtrycket har sjunkit
  4. Lugnare mage
  5. Känner mig mer skärpt, fokuserad & lugnare i kroppen på något sätt.
Har dock inte märkt någon skillnad avseende prestation på cykeln.. tyvärr...

Hur mycket har blodtrycket ändrats?

[OT] Veganer
Det är stor skillnad på olika vegofärser, Anammas formbara färs är helt överlägsen tycker jag. Inte minst för att den enkelt går att hantera och forma som animalisk färs om man vill göra olika typer av biffar t ex.

När jag gör köttfärssås så steker jag färsen tillsammans med lite soja och tomatpure och kör i en buljongtärning med umamismak. Och sen i med allt annat man vill ha (rödvin är ett måste både i såsen och som måltidsdryck :-)).

[OT] Veganer
Inte ett enda halvfabrikat jag har i frys eller kyl innehåller härdad palmolja. Vet inte vad "grejor" är dock ?

Det är kanske mest desserter som har härdat palmfett, andra härdade fetter är basen i t.ex veganost. Desserter som t.ex. vegantårta som serverats på jobbet några gånger känns som att äta typ vaselin med lite 'hundmatskänsla' för mig (typ bismaker, dofter som är unkna). Med grejor menar jag mest fyllnad-och-konsistensmedel man aldrig annars äter såsom stärkelse / modifierad stärkelse, guarkärnmjöl, karragenan, xantangummi, talk, m.m.

Men min syn på det färgas av att jag inte tål bönor och därmed är alla soja/bön, lins etc. ingredienser också oönskade grejor för mig. Även smakförstärkare och jästextrakt är jobbigt för mig, rent smakupplevelse-mässigt.

Ofta är innehållsförteckningen på vegankäk iaf minst lika långt ifrån hemlagat som halvfabrikaten med kött, vilket är logiskt, men veganer jag känt tenderar att se på allt de kan äta som nyttigt och fint...

[OT] Veganer
Det är stor skillnad på olika vegofärser, Anammas formbara färs är helt överlägsen tycker jag. Inte minst för att den enkelt går att hantera och forma som animalisk färs om man vill göra olika typer av biffar t ex.

När jag gör köttfärssås så steker jag färsen tillsammans med lite soja och tomatpure och kör i en buljongtärning med umamismak. Och sen i med allt annat man vill ha (rödvin är ett måste både i såsen och som måltidsdryck :-)).
Du menar vegofärssås?
:-)

[OT] Veganer
Det är kanske mest desserter som har härdat palmfett, andra härdade fetter är basen i t.ex veganost. Desserter som t.ex. vegantårta som serverats på jobbet några gånger känns som att äta typ vaselin med lite 'hundmatskänsla' för mig (typ bismaker, dofter som är unkna). Med grejor menar jag mest fyllnad-och-konsistensmedel man aldrig annars äter såsom stärkelse / modifierad stärkelse, guarkärnmjöl, karragenan, xantangummi, talk, m.m.

Men min syn på det färgas av att jag inte tål bönor och därmed är alla soja/bön, lins etc. ingredienser också oönskade grejor för mig. Även smakförstärkare och jästextrakt är jobbigt för mig, rent smakupplevelse-mässigt.

Ofta är innehållsförteckningen på vegankäk iaf minst lika långt ifrån hemlagat som halvfabrikaten med kött, vilket är logiskt, men veganer jag känt tenderar att se på allt de kan äta som nyttigt och fint...

Allt är relativt. Man gör ju mycket för att få folk som är vana med en sak gå över till den växtbaserade. Men det kommer ju aldrig bli samma sak. Beror helt på vad man gillar och orsaken att man äter växtbaserade.

Det är ju också en myt att veganer bara är hälsosamma. Med tanke på alla negativa aspekter och cancerogena effekter med att äta kött så är det intressant jämförelse med att man använder t.ex. stärkelse i veganost. Sen tycker jag alltid det är spännande med att många ifrågasätter innehållet i växtbaserade produkter när animaliska produkter ofta består av likrester, ofta pumpade med antibiotika eller produkter som kommer från vidriga förhållanden.

Men förstår att det är komplicerat när man är känslig för soja, bönor och linser. Det är ju en bra källa av näring och proteiner i växtbaserad kost.

Senast ändrad:
[OT] Veganer
Är det någon som sitter på något kul recept där man kan få till lite go långkokskönsla utan att ha en massa kött i. Jag lagar gärna grytor som får koka i ett gäng timmar och bli mustiga. Men den känslan man får i sådana köttgrytor har jag aldrig sett röken av i vegmat.

[OT] Veganer
Är det någon som sitter på något kul recept där man kan få till lite go långkokskönsla utan att ha en massa kött i. Jag lagar gärna grytor som får koka i ett gäng timmar och bli mustiga. Men den känslan man får i sådana köttgrytor har jag aldrig sett röken av i vegmat.
Testa bolognesen jag länkade. Det blev helt ok i mustighetsgrad. Kött har ju som sagt väldigt mycket umami, man får därför ersätta med andra umami-rika livsmedel och se till att man maximerar maillard-reaktionen på ingånde grejer.

Har lagat en gryta med rotsaker, svamp etc i samma stil som en boeuf bourguignon, då låter jag de första grönsakerna koka sönder (som i en vanlig boef) under tid, sen steker/grillar man mer grönsaker/rotfrukter/svamp som får koka med på slutet. Det blir bra. Inte som en riktig boef, men bra.

[OT] Veganer
@Örjan Lax
@Drosa

Missade ett ord, skulle stått "ofta består av..". Och vidriga förhållanden var riktade mot de flesta animaliska produkterna, främst ur en industriell vinkel (vilket är majoriteten av produktionen).

Senast ändrad:
[OT] Veganer
Ost görs ju med löpe som framställs genom att skrapa insidan på komagar, så nog är det lite lik i ost alltid :)
(Jo, det finns vegetabilisk löpe, men för det mesta styr priset vilken sort som används vid produktionen)

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Jag äter inte veganskt för att det skulle vara nyttigare, utan för att jag kan, utan att må sämre av det. När man väl kommer till den insikten så är det svårt att göra något annat val tycker jag.

Sen är jag inte religiös, skulle jag hamna i ett sammanhang där det inte finns vegansk mat att tillgå så brukar jag välja ett (lakto eller lakto-ovo) vegetariskt alternativ istället.

[OT] Veganer
Testa bolognesen jag länkade. Det blev helt ok i mustighetsgrad. Kött har ju som sagt väldigt mycket umami, man får därför ersätta med andra umami-rika livsmedel och se till att man maximerar maillard-reaktionen på ingånde grejer.

Har lagat en gryta med rotsaker, svamp etc i samma stil som en boeuf bourguignon, då låter jag de första grönsakerna koka sönder (som i en vanlig boef) under tid, sen steker/grillar man mer grönsaker/rotfrukter/svamp som får koka med på slutet. Det blir bra. Inte som en riktig boef, men bra.
Den står på att göra listan

[OT] Veganer
Jag äter inte veganskt för att det skulle vara nyttigare, utan för att jag kan, utan att må sämre av det. När man väl kommer till den insikten så är det svårt att göra något annat val tycker jag.

Sen är jag inte religiös, skulle jag hamna i ett sammanhang där det inte finns vegansk mat att tillgå så brukar jag välja ett (lakto eller lakto-ovo) vegetariskt alternativ istället.
Plusett på alltihop.

[OT] Veganer
Som om inte den växtbaserade maten kommer fr industriella förhållanden...?

Det motsätter ju knappast någon? Jämför dock förhållanden för en industriell miljö för produktion av växtbaserade produkter kontra kött/animalier så förstår du nog, förhoppningsvis. Kan länka lite vetenskapliga rapporter annars om du vill förkovra dig?

[OT] Veganer
För mig är de etiska argumenten mot att äta kött mkt svåra att avfärda, trots att jag inte är vegan eller vegetarian. Det går liksom inte att snacka bort hursomhelst.

[OT] Veganer
Gick över till att helt äta växtbaserat i höstas. Innan var det mycket växtbaserat med inslag av animaliskt lite nu och då. Tycker inte övergången var allt för svår då det finns så mycket att välja på i de livsmedelsbutiker jag besöker. Böner och linser är en bra grund i det mesta, tyckte jag även när jag åt animaliskt. Hade varit bra om fler varit lite mer liberal kring sin kosthållning och testat på lite alternativ, det kan till och med förhöja smakupplevelsen.

Som många redan skrivit är det svårt att jämföra en köttfärssås med en växtbaserad färssås, lite som att jämföra en hamburgare med en fiskburgare.

[OT] Veganer
Synd att dom goda Cashewnötterna ska vara så förbaskat dyra jämt! Dom är ju rätt så trevliga och smakrika att ha som "köttersättning" till t.ex. kokt ris, förutom att ha dom som mellanmål, snacks eller till sallad.

[OT] Veganer
Synd att dom goda Cashewnötterna ska vara så förbaskat dyra jämt! Dom är ju rätt så trevliga och smakrika att ha som "köttersättning" till t.ex. kokt ris, förutom att ha dom som mellanmål, snacks eller till sallad.

Ja det är synd! Jag kör mer ofta jordnötter faktiskt eller olika typer av frön. Solrosfrön är ju ett ganska bra substitut som man kan göra mycket på.

[OT] Veganer
Om nu vegan är ett moraliskt val är inte Cashew-nötter lite tveksamt då?

Finns väl säkert fairtrade såklart, hur pass man nu kan lita på det.

Absolut, precis som mycket annat måste man räkna in förhållanden det kommer ifrån. Lite som avokado också. En stor grej som många tar upp är att sojabönor är det värsta som finns för skövling av regnskogen. Det man bortser ifrån är att över 80% av all odling av sojabönor som odlas för skövling går till djurfoder inom köttindustrin. Som enligt rapporter från t.ex. WWF skulle kunna mätta större delen av världens hunger.

Det mesta som används för människor kommer från odlingar i Europa. Och det finns även för annat om man kikar på ursprunget.

[OT] Veganer
Vi som hållit på med det här lite längre har inga hämningar och njuter av de upprörda känslorna när man använder vanliga namn för maträtter utan att krångla till det.

Håller med, det blir bara besvärligt och onaturligt att säga vegokorv med bröd, vegofärssås, vego and chips, vegoburgare etc. Om nån tycker att det är jobbigt så får de helt enkelt deal with it *solglasögon glider på*.

[OT] Veganer

Kolla jävligtgott.se och receptet på palak paneer, det finns två varianter och nu menar jag långkoksvarianten, helt jävla galet gott. Man förundras över mängden kryddor man öser i men sen utbrister man i lovsång! Halleleleluja!

Indierna har många bra grytrecept á la långkok. En mexikansk/amerikansk chili är också bra. Väljer man att ha nått sojabaserat, färs eller bitar, så är mitt tips att steka det vid sidan om och blanda i det i tallriken i efterhand, annars tenderar det att bli svampigt och tråkigt. Det är så vi gör det generellt med sojaprodukter, även i soppor och liknande. En variant av det tillvägagångssättet när det gäller köttfärssås är att steka färsen vid sidan av med torr kryddning, göra såsen och blanda ihop det på slutet. Då undviker man att färsen blir kokt och svampig.

[OT] Veganer
Bara plöjandet, vända jorden på modernt sätt, står för 20% av världens CO2 utsläpp.
Skulle man däremot odla naturligt, går det bara tappa en gnutta produktivitet och helt eliminera det och troligen en massa kemikalier för att det som är nu, odla i helt död jord.
Så, grönsaksmecket är inte allt det hyllas för att vara.

Hur dör en gnu som fångats av en flock av hyenor? Det är brutalt på riktigt. De har ätit en hyfsad bit av den innan den dör.
Är vår djurhållning bättre eller sämre än det?

Jag äter väldigt lite kött, men har nog mer moraliska problem med fisket.
Ponera att vi slängde ner trålar i skogen för att fånga "rådjur", alla bifångster, döda björnar, rävar, älgar, vargar,harar och så vidare, kastas bort, döda. Hela skogen är också jämnad med marken.

Det är precis det vi gör i havet.

Vi har så höga tankar om oss själva men är bara enkla djur som bara klarar av att se till oss själva, som vilken varg som helst.

[OT] Veganer
Bara plöjandet, vända jorden på modernt sätt, står för 20% av världens CO2 utsläpp.
Skulle man däremot odla naturligt, går det bara tappa en gnutta produktivitet och helt eliminera det och troligen en massa kemikalier för att det som är nu, odla i helt död jord.

Hur dör en gnu som fångats av en flock av hyenor? Det är brutalt på riktigt. De har ätit en hyfsad bit av den innan den dör.

Ponera att vi slängde ner trålar i skogen för att fånga "rådjur", alla bifångster, döda björnar, rävar, älgar, vargar,harar och så vidare, kastas bort, döda. Hela skogen är också jämnad med marken.

Vi har så höga tankar om oss själva men är bara enkla djur som bara klarar av att se till oss själva, som vilken varg som helst.

Ööh, nej på typ allt. Det långa svaret orkar jag inte med här. Men om nån annan gör det så hejar jag på!

[OT] Veganer
Kolla jävligtgott.se och receptet på palak paneer, det finns två varianter och nu menar jag långkoksvarianten, helt jävla galet gott. Man förundras över mängden kryddor man öser i men sen utbrister man i lovsång! Halleleleluja!

Indierna har många bra grytrecept á la långkok. En mexikansk/amerikansk chili är också bra. Väljer man att ha nått sojabaserat, färs eller bitar, så är mitt tips att steka det vid sidan om och blanda i det i tallriken i efterhand, annars tenderar det att bli svampigt och tråkigt. Det är så vi gör det generellt med sojaprodukter, även i soppor och liknande. En variant av det tillvägagångssättet när det gäller köttfärssås är att steka färsen vid sidan av med torr kryddning, göra såsen och blanda ihop det på slutet. Då undviker man att färsen blir kokt och svampig.
Inte lagat just dessa varianter men håller med om att indiska välkryddade grytor kan vara grymt god vegetarisk mat.

[OT] Veganer

Jämförde du just hur en flock hyenor dödar en gnu med människans djurhållning? Är du en sån som också argumenterar för att äta kött för att lejon gör det?

Grönsaksmecket? Mer än 90% av all skövling i Amazonas går till foder/farmer för djur som sedan dödas för kött. Det krävs ungefär 20 gånger mer landmassa att producera kött som än växtbaserat för en person. För att inte tala om vattenmängden som är ungefär 9000 liter för att producera 500gram kött mot 900 liter för 500gram tofu.

Men ja, utfiskningen av världshaven är minst lika oroväckande som köttindustrin.

Senast ändrad:
[OT] Veganer
Jämförde du just hur en flock hyenor dödar en gnu med människans djurhållning? Är du en sån som också argumenterar för att äta kött för att lejon gör det?

Grönsaksmecket? Mer än 90% av all skövling i Amazonas går till foder/farmer för djur som sedan dödas för kött. Det krävs ungefär 20 gånger mer landmassa att producera kött som än växtbaserat för en person. För att inte tala om vattenmängden som är ungefär 9000 liter för att producera 500gram kött mot 900 liter för 500gram tofu.

Men ja, utfiskningen av världshaven är minst lika oroväckande som köttindustrin.
Ja jämförde med en grym natur, vi är djur vi är inte upplysta, tyvärr.
Jag argumenterar inte för något, jag ställde en fråga. Jag menar att svaret inte är så enkelt.
Vi är ju naturligt gjorda för en blandkost om man nu ska gå den vägen, men det är lite ointressant.
Det jag inte gillar är en "holier than thou" attityden vissa har.

Men jag lider med er, jag åt en vegansk semla nyligen, det var en skymf mot allt vad smak heter, då går jag hellre hungrig, i just det fallet.

Min tjej är vegetarian, sån där med visst missbruk kvar, så mjölk och fisk går bra, men man kan kalla sig vegetarian då, det övergår mitt förstånd. Men det blir väldigt lite kött för egen del.

Jag får lite problem av det här exemplet också. Kossor springer rakt genom elstängsel när de vill.
Tar gräset slut i i hagen, då går de rakt ut, så de kan, men gör inte, så länge det finns mat.

Jag tycker det rent filosofiskt och existensiellt är intressant.

[OT] Veganer
Jag argumenterar inte för något, jag ställde en fråga. Jag menar att svaret inte är så enkelt.
Vi är ju naturligt gjorda för en blandkost om man nu ska gå den vägen, men det är lite ointressant.

Men jag lider med er, jag åt en vegansk semla nyligen, det var en skymf mot allt vad smak heter, då går jag hellre hungrig, i just det fallet.

Min tjej är vegetarian, sån där med visst missbruk kvar, så mjölk och fisk går bra, men man kan kalla sig vegetarian då, det övergår mitt förstånd. Men det blir väldigt lite kött för egen del.

Jag får lite problem av det här exemplet också. Kossor springer rakt genom elstängsel när de vill.
Tar gräset slut i i hagen, då går de rakt ut, så de kan, men gör inte, så länge det finns mat.

Om kossan var medveten om att den snart skulle hamna i kyldisken på ICA skulle den kanske inte vara lika sugen på att bli kvar. Tror inte den har möjlighet att göra ett informerat val helt enkelt. Det finns absolut argument för att äta kött men det där är verkligen inte ett.

[OT] Veganer

Till skillnad från djur kan vi tänka efter och ta beslut om vad vi kan äta, djuren har en instinkt och inte samma hjärnkapacitet som människor (tur förmodligen).

Jag håller med om att vi är gjorda för blandkost. Men effekten som kött och animalier har på vår planet, oss som människor och djurens lidande (i många fall utrotning) och den biologiska mångfalden är och blir värre för varje år som går.

Jag vill inte domdera över vad folk äter, men att man tar sin tid, sätter sig in i vad effekten av de beslut man tar faktiskt ger för konsekvenser istället för att vara så himla egocentriska hela tiden och sluta blunda för verkligheten för det är bekvämt.

Jag har varit vegan i 10+ år för så mycket skit av människor som förlöjligar en och ser ner på en. (På tal om holier than thou).

Lider med oss för att du åt en dålig semla? Spännande. Kom hem till mig så bjuder jag på den godaste semla du ätit ?

Vet inte vad du vill säga med ditt koss-exempel? Att kossorna själva valt att vara där? Det är ju väldigt naivt om du verkligen tror det.

En vegetarian äter inte kött/fisk men lakto-ovo produkter. En som äter fisk är en så kallad Stockholmsvegetarian. Man behöver inte sätta något epitet på sig själv heller.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp