OT: Vika fel har du gjort idag?

Jag skulle byta trampor på brukscykeln. Naturligtvis fick jag för mig att "förarsidans" skulle lossas medsols, så att säga. Suck! Nu behövs nog ett kilometerlångt förlängningsrör till nyckeln, för att få loss trampan. - Måste sluta styrketräna!

Jag skulle byta trampor på brukscykeln. Naturligtvis fick jag för mig att "förarsidans" skulle lossas medsols, så att säga. Suck! Nu behövs nog ett kilometerlångt förlängningsrör till nyckeln, för att få loss trampan. - Måste sluta styrketräna!
För h-e, nu gjorde du fel igen, det heter pedal!!

För fasen! Höger är högergängad, vänster är vänstergängad.

Ja, det är det som komplicerar saken, hihi! Och sen är det väl en bäbissak jag gör: Fortsätter dra för jag har svårt att lägga ifrån mig verktyget: Gripreflex liksom.

Min hemmaknåpade minnesregel: Skruva framåt när du ska cykla, dvs montera pedalerna. Skruva bakåt när du ska bromsa och skruva av pedalerna.

Vet inte om det är enklare att minnas än än höger/vänster regel.

Ett annat sätt är att minnas är att man kan skruva på pedalerna genom att spinna en vevarm bakåt och hålla fast pedalen (spinna framåt går inte pga frihjulet). Lossna är åt andra hållet.

Missbedömde djupet på v-bromsfästet och skruvade av hela fästet. Till min förvåning är dessa också avtagbara.. Så nu är det till att leta sådan.

IMG_20221118_115042.jpg

Det går inte att se gängorna...:sneaky: Problemet löst nu; det var inte så svårt som jag fruktade.
Jag har som minnesregel, att män kan bara göra en sak i taget. Kvinnor kan göra två, men inte särskilt bra.

Höll mig hemma hela dagen för att invänta Bring-leveransen mellan 8 och 17 då jag enligt instruktion var tvungen att vara på plats. 18:38 levererades paketet till min sambo utan kvittens.

Tillbaka
Topp