[OT] Vilken bil för billig pendling.
Försök inte. De som inte får möjligheten att ligga skarpt, det som i amerikanska medier så fint benämns som "redistribution of sex", har väl frikort på alla andra punkter? Köra penisförlängare, ägna sig åt "Rolling coal" osv.Luthman Photography sa:Rattnalle sa:Det är väl inte direkt en nyhet att vi håller på att bli lite för många. Eller redan är för många för nuvarande livsstil.ooms sa:Jag har inga barn, så j-vlar vad jag kan käka biff, resa och köpa bilar innan nån med barn med gott samvete kan peka finger åt mig!Jimel sa:Luthman Photography sa:ooms sa:Det är ok att flyga till Asien och/eller Afrika alltså? Eftersom bara transatlantiska flygresor skall undvikas? Men så kommer ju råden från ett pajasuniversitet också :-)JojjeM sa:emigus sa:Någon kommer få betala för ett smartare elnät och jag är ganska så säker på att det blir du och jag!
Lite läsning om att det även är en bra affär att satsa på klimatåtgärder (istället för att vänta) finns här: https://voxeu.org/article/cost-delaying-action-stem-climate-change-meta-analysis (med referenser).
Tyvärr vinner man inga val på det (än).
Visst elbilar är inte helt oproblematiska, källsortering funkar lite halvdåligt och många miljöpolicies är inte mycket mer än fina ord från marknadsavdelningen. Men alla initiativ, även med tveksam faktisk effekt, som hjälper till att driva utvecklingen mot ett mer hållbart och mindre fossilberoende samhälle behövs. (Tycker i alla fall jag som väljer att tro på en relativt enig forskarkår).
/Johan (extrem miljöbov med fyra barn och bensinbil)
Men om siffrorna stämmer så är det ju intressant att växla till vegetarisk kost som det hojtas så mycket om, inte ger mer per år än att strunta i resan till Thailand eller Kanarieöarna...
Problemet är väl att folk inte är så intresserade av att skippa nåt på listan. Svensson har ju nån form av idé om att det är en mänsklig rättighet att åka på solsemester.
Jag ska inte skaffa fler barn så jag sparar som tusan!
Barnfamiljerna, klimatbovarna utan dess like :-)
Problemet är väl också att man kan liksom inte kan kompensera en sak med en annan och säga att det är bra så. Vi skulle alla behöva sluta ligga skarpt, äta kött, flyga och köra fossilbilar. Man kan liksom inte klappa sig på axeln bara för att man gör en av grejerna.
Visst det är bra att anstränga sig, men att göra det halvvägs är liksom inte tillräckligt.
Sen sägs det ju samtidigt att det föds för få barn i sverige.....