Domestique
Aktiv medlem
[OT] Vilken Champagne dricker du just nu?
Domestique sa:Luzen sa:En Dompa från 1999.
Ouch ser grymt ut! Har nån Krug och Salon liggande plus lite PR, Taittinger; LR osv.. Krug är för mig alltid det bästa jag provat. Finns såklart de bästa av de bästas presigechabangler. DP99 är tillräckligt bra för mig i de bäst fall.. :) Även i Jåhkåmåhkke. :)
Barolo.. jag är ju egentligen Bourgognesnubbe.. men de olika byarnna.. traditionellt räknas Serralunga d`Alba till de mer traditionella producenterna.. Som du vet så förändrades vinmakeriet i Barolo under 60-70-talet... snubbar som Aldo Conterno, Renato Ratti mfl jobbade i Bourgogne och funderade på varför de tog grymt bra för vinerna medan det i Barolo var svält.. Ratti gjorde den första vingårdskartan över Barolo.. och lite på den vägen är det.. långt från Bourgogne, men fjärran från många andra bra områden.. men.. din fråga.. ja det är olika skillnader/traditioner mellan Barolobyarna
Förtydliga.. Serralunga d´Alba räknas som ganska traditionell by.. La Morra.. lite mer åt det "modernistiska hållet".. men sen handlar det ju alltid om producenten i dig. :)