[OT] Vilken Champagne dricker du just nu?

Domestique sa:
Luzen sa:
En Dompa från 1999.

Ouch ser grymt ut! Har nån Krug och Salon liggande plus lite PR, Taittinger; LR osv.. Krug är för mig alltid det bästa jag provat. Finns såklart de bästa av de bästas presigechabangler. DP99 är tillräckligt bra för mig i de bäst fall.. :) Även i Jåhkåmåhkke. :)

Barolo.. jag är ju egentligen Bourgognesnubbe.. men de olika byarnna.. traditionellt räknas Serralunga d`Alba till de mer traditionella producenterna.. Som du vet så förändrades vinmakeriet i Barolo under 60-70-talet... snubbar som Aldo Conterno, Renato Ratti mfl jobbade i Bourgogne och funderade på varför de tog grymt bra för vinerna medan det i Barolo var svält.. Ratti gjorde den första vingårdskartan över Barolo.. och lite på den vägen är det.. långt från Bourgogne, men fjärran från många andra bra områden.. men.. din fråga.. ja det är olika skillnader/traditioner mellan Barolobyarna

Förtydliga.. Serralunga d´Alba räknas som ganska traditionell by.. La Morra.. lite mer åt det "modernistiska hållet".. men sen handlar det ju alltid om producenten i dig. :)

Domestique sa:
Domestique sa:
Luzen sa:
En Dompa från 1999.

Ouch ser grymt ut! Har nån Krug och Salon liggande plus lite PR, Taittinger; LR osv.. Krug är för mig alltid det bästa jag provat. Finns såklart de bästa av de bästas presigechabangler. DP99 är tillräckligt bra för mig i de bäst fall.. :) Även i Jåhkåmåhkke. :)

Barolo.. jag är ju egentligen Bourgognesnubbe.. men de olika byarnna.. traditionellt räknas Serralunga d`Alba till de mer traditionella producenterna.. Som du vet så förändrades vinmakeriet i Barolo under 60-70-talet... snubbar som Aldo Conterno, Renato Ratti mfl jobbade i Bourgogne och funderade på varför de tog grymt bra för vinerna medan det i Barolo var svält.. Ratti gjorde den första vingårdskartan över Barolo.. och lite på den vägen är det.. långt från Bourgogne, men fjärran från många andra bra områden.. men.. din fråga.. ja det är olika skillnader/traditioner mellan Barolobyarna

Förtydliga.. Serralunga d´Alba räknas som ganska traditionell by.. La Morra.. lite mer åt det "modernistiska hållet".. men sen handlar det ju alltid om producenten i dig. :)

:) Jag ska försöka.. är själv lite påverkad.. :)

Men, vi börjar i Bourgogne.. där finns i princip fyra nivåer - region, village, premier cru och grand cru.. Vinbönder som Renato Ratti m.fl. besökte Frankrike under 50-60-70 -talet och tog med sig kunskapen hem - hur kan de burgundiska vinbönderna i ex Vosne Romanée ta jättemycket betalt för vinerna än "mina" från "Serralunga d´alba"..

Utan att snurra in i det för mycket.. så ett par odlare.. skapade gårdar i Piemonte.. där dom odlar nebbiolo.. inte pinot noir.. där dom bara tar de bästa druvorna från de bästa lägena.. från de bästa vingårdarna.... och helt plötsligt så har man en karta över vingårdar i piemonte..

Senaste veckan har bjudit på en blandad kompott av halvflaskor. Precis lagom för två glas till kvällsfikat.

RH Coutier 08. Mogen men fortfarande mycket syra kvar.
27F76CEC-34E9-48FF-95A6-D84E379D5E01.jpeg

[edit: stavfel]

Senast ändrad:
Tekniskt sett är det inte Champagne, men jag gör fläderchampagne på sommaren och denna är från 2017. Konserverad sommar.

15890382285913858176431274249641.jpg

Här är receptet

Lyfter en av mina favorittrådar. Är en amatör på området men väldigt roligt att läsa alla inlägg. zinkpasta och clnr, saknar era inlägg
/Jari

Borde postat här förra helgen. Veuve Fourny Clos Fauborg 2002 och André Clouet Cuvee 1911. Inga bilder från den kvällen tyvärr. Vve Fourny mycket bra med krutighet och bra syra. Lite dålig mousse kvar. Andre Clouet var mycket trevlig. Pinot noir-en märktes av. AC 2012 kom för övrigt på små partier-släppet på bolaget förra veckan. F ö så bör du tagga in @Cujo här om du vill ha mer tips på champagne.

Vi körde Palmer Vintage 2015 till kammusslor med beurre blanc, löjrom och gräslök och Musar till wellington.
Blir standard cava till tolvslaget.

Fick ett gäng miniskumpor i present. Först ut en Palmer. Helt okej!

Bilagor

• A4038035-5AD5-4733-ACFA-C6437CDF1F83.jpeg
    A4038035-5AD5-4733-ACFA-C6437CDF1F83.jpeg
    493.8 KB · Besök: 45
Gremillets ekologiska skumpa. Äpplen, citrus och lite god torr avslutning. Riktigt bra!

Bilagor

• 20241231_171733.jpg
    20241231_171733.jpg
    414 KB · Besök: 28
Tillbaka
Topp