[OT] Vilken kompressor till slip

Funderar på att köpa en vinklad slip (lufttrycksdriven) och undrar vilken kompressor man ska köpa för att driva den? Räcker det med en liten eller blir det inte tillräcklig "snurr" på slipen isåfall?

Kolla vad slipen vill ha för luftmängd? Skulle gissa att du behöver ca 2-300l/minuten för en slip, titta efter valfri kompressor som klarar den mängden.

Agnanaurion skrev:
-------------------------------------------------------
> Att slipa med luft brukar kräva ganska mycket
> luftmängd. Kan ingen siffra, men den "normala"
> garagekompressorn får gå konstant.

+1

Tryckluftsverktyg för "konstant" drift brukar inte funka så bra med hobbykompressorer.
Mutterdragare, borr- och kapmaskiner brukar gå bra ifall man har en hygglig tankvolym. Men slipar som ofta körs längre stunder i taget brukar bli jobbigt.

Jag anväder en del luftverktyg, och man behöver i allmänhet större pump än man skulle tro.
Hemma har jag en abac kompressor på runt 400l/min. Den orkar driva roterande fil och mindre verktyg. Inte en chans att nöta på med min Mirka excenterslip. Kompressorn går tills den överhettas och stannar.. :)

Svårt att säga då det inte specificeras vad slipen kräver. Men rent generellt skulle jag satsa på en större kompressor, typ 450-500l/min.

Jag har inte hittat någon liknande liten och smidig slip som är elektrisk, vinkelslip är ganska klumpig.
Jag vill använda roloc systemet, och då passar en luftdriven bra.

Tillbaka
Topp