[OT] Vilken (lagom) kall öl dricker du nu?

Norrland när det är som bäst 😍
IMG_5168.webp

Brew York Ghost Dimension. Mycket söt. Doft av fikon. Chokladbitter. Viss kryddighet, diskret chilisting. Trevlig om än på gränsen till knasöl.

De kallar ölet för "Mexican Mole Imperial stout" och jag tror att de har haft chili con carne i tankarna när det har smaksatts. När jag drack förra burken för ett år sedan så associerade jag, märkligt nog, till trappistöl! Jaja, det var gott i alla fall. 12 %.

20250207_182900.webp

Det blev några fler öl i helgen.

Engelszell Gregorius 2020. Förvånansvärt bittert, mer likt en stout än en kvadrupel. Lätt doft av portvin och torkad frukt. Lätt sötma. Viss spritighet. Inte så mycket kolsyra.

Jag har ingen aning om hur ölet smakade då, 2020, när jag köpte det. Jag köpte det förmodligen enligt principen "åh, en kvadrupel, den tar jag två av". Sedan blev flaska 2 stående.

Engelszell är Österrikes enda trappistkloster och de lägger ner nu. Så inga mer österrikiska trappister på ett tag.
20250208_212414.webp

Övriga öl:

20250207_221809.webp
20250208_233225.webp

Min kära hustru dricker bara den men p.g.a. ägarens antifackliga attityd och Musk-anstrykning så tar jag gärna emot tips på likvärdiga ipor att köpa istället.
Köper normalt inte den själv längre, var bjudöl denna gången. Så kul tycker jag varken den eller Brewdogs övriga sortiment är. Har däremot helt missat kopplingen till Musk så det får jag googla lite på

Bättre eller likvärdigt (om man skall hålla sig till vanlig IPA i standarsortimentet) tycker jag nog Brooklyn East Ipa är. Vill man ha mer likvärdig alkoholstyrka med punk ipa så kan man testa Brooklyns defender. (men jag tycker East är godare). Man behöver ju inte ha importerad öl heller. Galgbacken IPA eller S:t Eriks IPA tycker jag är bra även om jag har hört varierande omdömen från andra. Bron IPA kan man hålla sig från dock

Tillbaka
Topp