[OT] Vilken (lagom) kall öl dricker du nu?

20160903_211310.jpg

When in Greece...

j3n5 sa:
Mange. sa:
j3n5 sa:
Mikkeller Beer Geek Vanilla Shake, 100p på ratebeer.com

Hur va den?
Riktigt speciell, fräsch vaniljdoft, smak som en snygg kaffe/vaniljdrink blandat med stout. Jag gillar den stenhårt! En av de roligaste jag någonsin smakat. Mycket roligare än t exOmnipollo Fata Morgana..

Bra beskrivning, kan bara hålla med =)
Hittade en flaska på en hylla och slog till.
Lite mycket vanilj för mig, men den kanske lägger sig lite efter lagring

Personligen tycker jag de är rätt så söta i början, men det försvinner med lagring. Ge dom iallafall 2år men det skadar inte med flera. Harris var ju en 09, den borde varit magiskt bra

Låter trevligt med att de blir bättre med lagring.
Jag köpte några flaskor av deras Indulgence, för att att dessa var lagrade på whisky fat.
Jag gillade Indulgence och blev därför intresserad när jag jag såg släppet på cuvee.

Bilagor

• 1473582660186102184136.jpg
    1473582660186102184136.jpg
    192.3 KB · Besök: 62
Kvalster sa:
En riktig öl istället för det belgiska sötslisket:

Riktig öl?!

Tror du ska läsa på lite innan du säger mer. :)
https://sv.wikipedia.org/wiki/Öl

Humlejuicen har bara funnits en kort tid jämfört med Riktig Öl.

Öl är en dryck (i huvudsak med visst innehåll av alkohol) som har producerats i uppskattningsvis 7 000 år. Det första ölet skapades troligtvis då stärkelse- och sockerrika bröd blöttes och jäste i kontakt med vilda jästsvampar. Den moderna bryggeritekniken utvecklades i huvudsak i kloster under medeltiden och de största tekniska framstegen i industrialiserandet av bryggprocessen skedde under 1700- och 1800-talen. Bryggeriindustrin är idag en multinationell miljardindustri med Kina som största producentland.[1]

Öl bestod ursprungligen av jäst, vatten och stärkelsebaserade ingredienser, i huvudsak malt men även vete, ris och majs. Humlens angenäma effekter upptäcktes under slutet av det första millenniet efter vår tideräkning och idag är humle en av huvudingredienserna i de allra flesta ölsorterna. Andra ingredienser kan vara potatis, kryddor och socker. Det finns flera olika öltyper, såsom spontanjäst öl, ale, lager och veteöl. Vissa öltyper är även regionspecifika och produceras utifrån de förutsättningar som finns i regionen. Processen kallas för bryggning. Idag produceras även ekologiskt öl och alkoholfritt öl.

Just det: "Humlens angenäma effekter upptäcktes under slutet av det första millenniet efter vår tideräkning och idag är humle en av huvudingredienserna i de allra flesta ölsorterna."

Kvalster sa:
Just det: "Humlens angenäma effekter upptäcktes under slutet av det första millenniet efter vår tideräkning och idag är humle en av huvudingredienserna i de allra flesta ölsorterna."

Vatten är en huvudingrediens också, även jäst, korn och malt. Sen kan du ju fundera på hur stor andel av respektive ingrediens som öl bestått av fram till modern tid... Påfundet att dränka ölsmaken med humle har en extremt kort historia i sammanhanget. Till och med jämfört med Belgisk ölhistoria. :)

Skillnaden mellan en bra ipa och en dålig är hårfin, dessutom måste de drickas färska. Annars blir det bittert som en tepåse som legat för länge. Torrhumling är svårt att hantera..
En "sötsliskig" öl ska lagras för att bli bra, då utvecklas något som är helt fantastiskt bra.
Nog för att man kan göra en hårt humlad öl bra, great divide yeti är ett bra exempel, närmare 80 ibu som knappt märks bakom malt och jäst. Jmf med lagunitas new dogtown som har drygt 60 ibu är det stor skillnad hur humlen uppfattas.

Blev ett fyrpack Efes efter sista turkietresan.
Är inte gravid eller körde bil så enligt flaskan var det fritt fram att dricka. ?

Bilagor

• image.jpeg
    image.jpeg
    233.5 KB · Besök: 49
Founders, Dark Penance.
Imperial Black IPA, 100 ibu..
Bäst före 14/7-16
Massivt med smak..
Den första ölen jag lagrat över bäst före.
=)

Bilagor

• _20160923_215854.JPG
    _20160923_215854.JPG
    206.4 KB · Besök: 39
Att man inte lär sig! Det står maltig på etiketten men det har jag ingen aning om då allt jag kände av smak överskuggades av hemsk humle!

WTF!?!

aviary-image-1474981327737.jpeg

Tillbaka
Topp