[OT] Vilken (lagom) kall öl dricker du nu?

Var till Omnipollos hatt i lördags, klockan 16 en lördag trodde jag att det skulle vara lugnt, det var det inte. Packat med fol så blev en öl på stående fot i dörren, fick flytta på mig när folk skulle in eller ut ?
Jag tog en Aganemnonmnmnokn eller vad den heter och frugan en Devin.
Min var riktigt god men väldigt lik Noa.
846238CF-22A5-4FB3-9FB4-C83839E8611D.jpeg

Apropå Omnipollo...

Som du sa marr, jag gillar skarpt. Fantastiskt exceptionell syrlig rackare!
20190204_211342-01.jpeg

Även den här en riktigt bra sur doning!
20190204_200828-01.jpeg

En Göteborgsk mörk lakrits-äpple-sur, oväntat bra.
20190204_215848-01.jpeg

Ett In Flames-originals session, trevlig!
20190204_224447-01.jpeg

Från en måndag i skuggan av ett examensarbete...

Loftberg sa:
Apropå Omnipollo...

Som du sa marr, jag gillar skarpt. Fantastiskt exceptionell syrlig rackare!

Även den här en riktigt bra sur doning!

En Göteborgsk mörk lakrits-äpple-sur, oväntat bra.

Ett In Flames-originals session, trevlig!

Från en måndag i skuggan av ett examensarbete...

Kul :)

Ohhoh, så söt den var, har inget emot sötare öl, detta var precis på gränsen, övriga flaskor får stå på hyllan ett par år, minst. :)

Gulden Draak Imperial Stout - Browerij van Steenberge

IMG_20190205_195633_192.jpg

Någon som har tips på riktigt syrlig suröl? Eller tips på godingar överhuvudtaget inom genren. Har börjat gilla sorten skarpt på senare tid, men ofta blir jag besviken just på att de inte smakar ännu surare.

42Hz sa:
SGS sa:
OK. Möjligtvis var åttan för kall, för denna tia var kanonbra. Mycket söt. Ändå inte sliskig.

Oh, letar fortfarande efter en godare öl men jag har gått bet. :)
Synd att man nu mer måste köpa 24 st för att köpa på bolaget!

Åhå, synd. Fast det kan nog ändå bli så någon gång för den var riktigt jäkla god.

Själv fick jag den från någon "belgobox" med ett antal belgiska ölsorter i. Present (lyckad sådan) från svärfar :-)

SGS sa:
Någon som har tips på riktigt syrlig suröl? Eller tips på godingar överhuvudtaget inom genren. Har börjat gilla sorten skarpt på senare tid, men ofta blir jag besviken just på att de inte smakar ännu surare.

Jämmerdalen grand cru.
Firestone walker feral one.
Brekeriet har några olika.
Klackabackens hallon berliner är fin.

Fyller på med fler när ja kommer på :p

marr sa:
SGS sa:

Jämmerdalen grand cru.
Firestone walker feral one.
Brekeriet har några olika.
Klackabackens hallon berliner är fin.

Fyller på med fler när ja kommer på :p
+nästan allt från Tempel.

Tack för alla tips! Kollar upp allihopa och kommer troligtvis lägga en beställning på merparten av dem.

Just Tempel kan vara en bra referenspunkt faktiskt. De jag testat från Tempel har visserligen gett mersmak, men de har inte gett den där riktigt sura känslan jag främst är ute efter.

SGS sa:
Tack för alla tips! Kollar upp allihopa och kommer troligtvis lägga en beställning på merparten av dem.

Just Tempel kan vara en bra referenspunkt faktiskt. De jag testat från Tempel har visserligen gett mersmak, men de har inte gett den där riktigt sura känslan jag främst är ute efter.
Jag har druckit Klackabackens Hjortron-Berliner, det kanske kan vara något att spana in om inte annat?

För övrigt måste jag bara få flika in med en snabb varning.

Provade Electric Nurse Ipa #4 idag. Såg ut att vara helt nyinkommen (Systemet, Sisjön). Jag har tidigare testat #2 men inte #3. Men denna #4 var tamefan så illa att jag till och med var tvungen att skriva direkt till Electric Nurse och ifrågasätta. Och då är jag verkligen så långt ifrån 'gnällig kund' man kan komma. Men den här varken smakade, luktade eller såg ut som en ipa. Det var som en avslagen Sofiero. Jag har hittills nog aldrig blivit så besviken på en öl tidigare. Ett varningens finger till alla juice-älskare alltså!
20190206_195946-01.jpeg

När både du och 42 säger samma sak vill jag nästan att ni försöker testa den estniska Pöhjala jag visade längre upp, små partier osv. Den sötman satte sig i hela käften, och höll i sig bra länge efteråt.

Loftberg sa:
När både du och 42 säger samma sak vill jag nästan att ni försöker testa den estniska Pöhjala jag visade längre upp, små partier osv. Den sötman satte sig i hela käften, och höll i sig bra länge efteråt.

Gick tyvärr inte att beställa...

SGS sa:

Morgondagen Calypso, något avd eg suraste jag provat.

Bilagor

• BC7BC649-CF57-4581-8335-E128D3B54C2D.jpeg
    BC7BC649-CF57-4581-8335-E128D3B54C2D.jpeg
    178.6 KB · Besök: 124
Jaha, nu ska ölet va surt? På hemmasystemet hade de t.o.m. möblerat om och skapat en särskild hylla för ”Syrligt öl”.

Nej syrligt är inte min grej.

Korkar upp en Poppels West Coast, den är bra. En Eko Bulldog slank ner medan man stökade lite efter jobb, mellanmjölksbärs. Sen får man se hur mycket man orkar en fredagskväll som den här...

20190208_195611.jpg

20190208_180334.jpg

20190208_172206.jpg

Ja polisölen är fin. Ena nyheten i påsen, från Brewski/Finback, Merkaat Madness, god fruktig humlejuice som nog ändå kunde varit snäppet vassare.

Bilagor

• 20190208_210710.jpg
    20190208_210710.jpg
    173.9 KB · Besök: 153
En Nothing says Florida like a Scandinavian winter från Beerbliotek. Lagom fruktig och syrlig, riktigt fin.

Bilagor

• 20190209_181343.jpg
    20190209_181343.jpg
    210.9 KB · Besök: 127
Först vill jag säga att jag fick ett långt och välskrivet svar från Electric Nurse angående min besvikelse över Ipa #4. Grymt!

Sen har även jag hunnit prova igenom ett gäng under veckan:

God men hade gärna fått smaka... Mer av allt. Kändes lite för tam och snäll.
20190206_190939-01.jpeg

Citra är sällan dåligt, och denna var inget undantag.
20190206_202415-01.jpeg

Mumsig medelsuring.
20190206_214850-01.jpeg

Marmelad-ale? Denna var det mer smak i!
20190207_000256-01.jpeg

Polisölen som tidigare nämnts i tråd. Tycker den var riktigt trevlig. Härlig fusion av weiss och ipa.
20190207_174009-01.jpeg

En underdog-lager som Shrue tipsade mig om förut. Passande namn med tanke på hur många punkteringar jag haft under åren.
20190207_193040-01.jpeg

Är helt säker på att jag druckit denna förut, men nu smakade den nästan lite... Syltigt!? Minns inte att den smakade så sist.
20190209_185751-01.jpeg

Vet faktiskt inte om jag provat Norn från Hedemora förut, men god och lagom.
20190209_193603-01.jpeg

Blivit lite gott och blandat i helgen. Dessa två var de bästa hittills:

_20190209_204747.JPG

Lite av en favorit i tråden verkar det som. Var helt OK. Smakade precis som en Guinness fast med Left Hands karaktäristiska rökiga stil.

_20190209_204821.JPG

Riktigt, riktigt goda körsbär i denna. Passade mig perfekt, även om den gärna hade kunnat få vara lite torrare.

Fan detta vore en tråd för mig men kör med extremlowcarb. ÄLSKAR ÖL! Finne är jag också.... Säger inget mer........
///quattroman

Tillbaka
Topp