[OT] Vilken mobil?

[OT] Vilken mobil?
En varning bara för nexusprylarna. De har inte så hårt glas som övriga premiumtelefoner och plattor.
Både min nexus7a och nexus5a har repats lätt vilket jag inte lyckats med på någon av mina tidigare telefoner eller plattor.

I övrigt är de riktigt bra produkter men just glaset är ingen höjdare. Jag antar att de var tvungen att snåla någonstans för att hålla ner priset.

[OT] Vilken mobil?
Får nog säga att WP sparkar rumpa med både Android och Iphone. Mycket trevligt och lättanvänt gränssnitt, smolket är utbudet av appar som inte riktigt hänger med, men det är ju inget nytt under solen. Nästa steg är att fixa så att Strava fortfarande kan användas.

[OT] Vilken mobil?
Kan inte säga att det är någon skillnad i apputbudet mellan Ios och Android. Vissa saker finns bara för ena, men ingen självklar vinnare.

Min fru hade stora problem med att samtal alltid bröts på vissa ställen på vägen hem med sin Iphone, med Z1 så fungerar det utan problem.

Om man kör Exchange och Office 365 på jobbet hade jag dock inte valt Android idag. Det fungerar bra, men det fungerar ännu bättre med Ios- och WP-apparna.

[OT] Vilken mobil?
Kiske skrev:
-------------------------------------------------------
> En varning bara för nexusprylarna. De har inte
> så hårt glas som övriga premiumtelefoner och
> plattor.
> Både min nexus7a och nexus5a har repats lätt
> vilket jag inte lyckats med på någon av mina
> tidigare telefoner eller plattor.
>
> I övrigt är de riktigt bra produkter men just
> glaset är ingen höjdare. Jag antar att de var
> tvungen att snåla någonstans för att hålla ner
> priset.

Låter konstigt. Både nexus 5 och 7 har gorilla glass från corning. Samma glas som sitter i nästan alla samsungs, htcs och nokias finare telefoner. Anses vara det bästa glaset på marknaden. Så inga pengar sparade där inte.
Min nexus 5 är ett halvår gammal och har inte en enda repa.

[OT] Vilken mobil?
Atlas skrev:
> Jag har nu beställt laddkablar och stationer
> från DX. Får se om de är kompatibla med
> Compact, det säger att de är för andra
> Xperia-modeller men någon sida sålde andra
> kablar som kunde användas till flera modeller så
> jag chansade. Skall jag skämmas för att inte
> kollat med er kännare först?
>
> DX:
> Charging Dock Station w/ USB Cable for Sony L39H -
> Black (10cm)-254196
> USB Data Sync / Charging Extension Cable for Sony
> Xperia Z Ultra XL39h - Black (20cm)-292644
> CMI USB Magnet Data Sync / Charging Cable for Sony
> Xperia Z Ultra XL39h - Black (94cm)-293793

Så nu har alla sakerna kommit. Laddkablarna kom separat först nu. Alla sakerna fungerar tillfredsställande men skriker inte passform och kvalitet. Över lag så är det milsvid ifrån Applekänsla i magnetkontakten.

I övrigt så tycker jag att apparna till Android är av ojämn kvalitet och att det är mekigt att hitta de bra i djungeln. Jag är fortsatt sådär nöjd med telefonen och android i sig.

Jag skall roota den och sortera och vara väldigt nogrann i appval när det sker. Så får vi se om det ändrar saken.

[OT] Vilken mobil?
rouster skrev:
> Låter konstigt. Både nexus 5 och 7 har gorilla
> glass från corning. Samma glas som sitter i
> nästan alla samsungs, htcs och nokias finare
> telefoner. Anses vara det bästa glaset på
> marknaden. Så inga pengar sparade där inte.
> Min nexus 5 är ett halvår gammal och har inte en
> enda repa.

När jag läst lite mer så verkar det inte vara Gorillaglaset som är problemet utan att ovanpå glaset så finns det ett oljeavstötande lager för att minimera fingeravtryck. Det lagret är inte lika reptåligt som själva Gorillaglaset och det är där som de verkar ha snålat in lite vilket gör att man lättare får ytliga repor. Djupare repor slipper man däremot för då skyddar Gorillaglaset.

[OT] Vilken mobil?
Yes! Slapp skicka iväg Z1:an, uppdaterade till 4.4.2. och slog på loggning av droppade samtal, inte ett avbrutet samtal(!) efter det! Happy joy!

[OT] Vilken mobil?
Är egentligen stor motståndare till "smartphones". Otroligt trött på alla gamnackar som
går omkring och glor konstant ner i luren.
Men, har märkt att vissa funktioner som finns skulle passa in i mina önskemål om en ny lur.
Vill ha en hyfsat bra kamera. Vill ha GPS som fungerar med kartor när man är ute och
cyklar på okänd mark. Tålig, vattentät.

Har kollat lite på en Samsung Xcover 2.
Är det något att ha?

Är inte intresserad av nån supermordern (läs skitdyr) stor telefon.

Shit, såg att den var stor den med.

Vad skall jag ha?

PS! Har inte orkat läsa genom hela tråden så ber om ursäkt om frågan varit uppe tidigare.

[OT] Vilken mobil?
Xcover 2 har en lite jobbig begränsning i sitt internminne som gör att man bara kan ha ett begränsat antal appar. Bortsett från det så verkar det vara en riktigt bra telefon och folk runtikring mig som har en verkar nöjda med sina.

Frid!

[OT] Vilken mobil?
Jag försöker utan framgång föra över filer till min Z1 från datorn. Kopplar jag in USB-kabeln så säger telefonen att jag ska installera en app för trådlös överföring (jättelogiskt när man har en kabel). Installerar jag appen kan jag se allt på telefonen, men det går inte att föra över något eftersom "minnet är fullt", vilket det inte på långa vägar är:-/

Tänk att mjukvaruutvecklare ska vara så förbannat klåfingriga och krångla till att så mycket som möjligt. Hur svårt hade det varit att bara hantera den som en extern lagringsenhet, precis som alla andra USB-grunkor?

*ruttnar*

[OT] Vilken mobil?
Makten skrev:
> Tänk att mjukvaruutvecklare ska vara så
> förbannat klåfingriga och krångla till att så
> mycket som möjligt.

Du menar alla idioter på mjukvaruföretag som vill vara viktiga och bestämma över programmerare som egentligen är dom enda som förstår hur saker borde fungera?

Jag hade inte kallat dom för utvecklare.

[OT] Vilken mobil?
Makten skrev:
> Jag försöker utan framgång föra över filer
> till min Z1 från datorn. Kopplar jag in
> USB-kabeln så säger telefonen att jag ska
> installera en app för trådlös överföring
> (jättelogiskt när man har en kabel). Installerar
> jag appen kan jag se allt på telefonen, men det
> går inte att föra över något eftersom "minnet
> är fullt", vilket det inte på långa vägar
> är:-/
>
> Tänk att mjukvaruutvecklare ska vara så
> förbannat klåfingriga och krångla till att så
> mycket som möjligt. Hur svårt hade det varit att
> bara hantera den som en extern lagringsenhet,
> precis som alla andra USB-grunkor?
>
> *ruttnar*

kanske inte är rätt väg, men kan du föra över till ett micro-sd-kort som du sen stoppar in i luren ?

[OT] Vilken mobil?
hm skrev:
> kanske inte är rätt väg, men kan du föra över
> till ett micro-sd-kort som du sen stoppar in i
> luren ?

Jo, men varför ska jag behöva köpa en kortläsare när telefonen ÄR en kortläsare? Superidiotiskt:-(

[OT] Vilken mobil?
nu när jag tänkt ett tag till, undrar jag om inte jag hade samma på min Z när den var ny .
isf gjorde jag något för nu funkar det med sladden som man vill.
tyvärr tror jag inte jag kommer på vad ,även om jag tänker på det ett tag till :)

[OT] Vilken mobil?
Makten skrev:
> hm skrev:
> -----------------------------------------------------
> > kanske inte är rätt väg, men kan du föra över
> > till ett micro-sd-kort som du sen stoppar in i
> > luren ?
>
> Jo, men varför ska jag behöva köpa en
> kortläsare när telefonen ÄR en kortläsare?
> Superidiotiskt:-(

Androidlurar ska gå att sätta i MTP-läge men för Xperiorna har Sony valt att man ska göra detta via deras program "PC Companion". Kör du MacOS X kan du istället installera Android File Transfer

[OT] Vilken mobil?
matteboy skrev:
> Får nog säga att WP sparkar rumpa med både
> Android och Iphone. Mycket trevligt och
> lättanvänt gränssnitt, smolket är utbudet av
> appar som inte riktigt hänger med, men det är ju
> inget nytt under solen. Nästa steg är att fixa
> så att Strava fortfarande kan användas.

Detta skrev jag i april och nu har jag fimpat WP och gått tillbaka till Android och en Xperia V. Nokian hängde sig konstant och avsaknaden av vissa appar blev för stor helt enkelt. Ingen mer WP för min del.

[OT] Vilken mobil?
Lustigt att den hängde sig. Jag har haft lite strul men inget sådär utan källa. Ett kasst minneskort gav en hel del skumma fel tills jag kom på vad det var.

Fått en iPhone som jobbtelefon och efter att ha pillat på den parallellt med wp så kan jag med lätthet säga att jag inte kommer att skaffa en sådan privat. Visst funkar den bra men allt känns lite gammalt, lite tråkigt och lite omständigt. Sen hoppas jag att den totalt urusla batteritiden beror på det är en äldre modell (4s) som kör nyaste ios för annars förstår jag inte hur någon kan ha stått ut :-)

[OT] Vilken mobil?
iPhone 6 skulle ha kommit idag men det blev fel för UPS så den kommer imorgon. Är egentligen mest ute efter bättre kamera men min tre år gamla 4S börjar kännas ålderstigen nu. Och lite segare med iOS 8.0.2. Rattnalle, du ska nog inte döma iPhone baserat på en rätt gammal telefon med gammalt OS.

[OT] Vilken mobil?
nikasp skrev:
> iPhone 6 skulle ha kommit idag men det blev fel
> för UPS så den kommer imorgon. Är egentligen
> mest ute efter bättre kamera men min tre år
> gamla 4S börjar kännas ålderstigen nu. Och lite
> segare med iOS 8.0.2. Rattnalle, du ska nog inte
> döma iPhone baserat på en rätt gammal telefon
> med gammalt OS.

Fast ios8 som jag har är väl senaste om jag inte missat något stort. Det är alltså inte prestandan jag har några problem med (batteritiden undantaget) utan hur saker funkar. Jag jämför inte med något flaggskepp heller utan en mellanklasslur, Lumia 720.

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle skrev:
> Lustigt att den hängde sig. Jag har haft lite
> strul men inget sådär utan källa. Ett kasst
> minneskort gav en hel del skumma fel tills jag kom
> på vad det var.
>
> Fått en iPhone som jobbtelefon och efter att ha
> pillat på den parallellt med wp så kan jag med
> lätthet säga att jag inte kommer att skaffa en
> sådan privat. Visst funkar den bra men allt
> känns lite gammalt, lite tråkigt och lite
> omständigt. Sen hoppas jag att den totalt urusla
> batteritiden beror på det är en äldre modell
> (4s) som kör nyaste ios för annars förstår jag
> inte hur någon kan ha stått ut :-)

Den dummade sig i tid och otid i bla webläsaren. Jag blev utslängd, länkar fungerade inte samt lite andra småhyss, det och att det saknas appar blev för mycket för mig.

[OT] Vilken mobil?
Vad säger ni om Sony Z3 compact och Sony Z1 compact, är det stor skillnad och är det en bra telefon.
Gämför med en HTC M8 som jag är supernöjd med men vill ha en extra telefon i skogen.

A

[OT] Vilken mobil?
Prophet skrev:
> Vad säger ni om Sony Z3 compact och Sony Z1
> compact, är det stor skillnad och är det en bra
> telefon.
> Gämför med en HTC M8 som jag är supernöjd med
> men vill ha en extra telefon i skogen.
>
> A

Är riktigt nöjd med med min Z3 Compact efter att ha haft den i en vecka. Men som extratelefon så kanske http://www.sonymobile.com/global-en/products/phones/xperia-m2-aqua/ är bättre, billigare men fortfarande vattentät.

[OT] Vilken mobil?
OK, 8 är latest och jag tycker att det är rätt trevligt. Om det inte är en helt ny gammal telefon så kan ju batteritiden bero på att batteriet börjar krokna. Jag har hyfsad batteritid men sämre än för 2½ år sedan.

Rattnalle skrev:
> Fast ios8 som jag har är väl senaste om jag inte
> missat något stort. Det är alltså inte
> prestandan jag har några problem med
> (batteritiden undantaget) utan hur saker funkar.
> Jag jämför inte med något flaggskepp heller
> utan en mellanklasslur, Lumia 720.

[OT] Vilken mobil?
Det är en fabriksny lur men den kan ju såklart ha legat någonstans ett tag.

Allt är ju relativt men den är verkligen grymt mycket sämre än Nokian vad gäller batteritid. Övrigt prestanda känns rätt likvärdig.

Men primärt är jag bara inte kompis med hur ios är uppbyggt. Kul att prova men tur det finns annat att välja på.

[OT] Vilken mobil?
Jag kan iallafall rapportera att Z1 Compact inte är helt mountainbike säker. Stöttåligheten gäller tydligen inte vid mountainbikevurpor.

[OT] Vilken mobil?
matteboy skrev:
> Detta skrev jag i april och nu har jag fimpat WP
> och gått tillbaka till Android och en Xperia V.
> Nokian hängde sig konstant och avsaknaden av
> vissa appar blev för stor helt enkelt. Ingen mer
> WP för min del.

Jo, jag hade ju motsatt erfarenhet. Min Motorola Defy var bra opålitlig och startade om närsomhelst så därför bytte jag till WP när det var dags.

Nokia 925 som jag har haft i ett år snart går som tåget och har dessutom fått uppdateringar med många praktiska funktioner och förbättringar längs vägen.

matteboy skrev:
> Den dummade sig i tid och otid i bla webläsaren.
> Jag blev utslängd, länkar fungerade inte samt
> lite andra småhyss, det och att det saknas appar
> blev för mycket för mig.

Jo, jag kunde bli utslängd fån webläsaren jag med. Speciellt när jag surfade på Happymtb. :(
Den stora uppdateringen som kom i samband med semestern löste dock det problemet permanent. :)

Jag kör vidare med 925:an ett tag till. Om det blir en ny WP nästa gång eller inte är lite tidigt att säga tycker jag för utvecklingen går ju bra fort nuförtiden.
Jag är dock väldigt nöjd med min och har hittat bra appar för det få extrafunktioner jag behöver.

Frid!

[OT] Vilken mobil?
Nu när jag har en mobil med trådlös laddning funderar jag på att klicka hem ett par qi-laddplattor. Är de billiga som finns på dx något att ha?

Att det laddar långsammare än 1,5A laddaren med sladd helt oavsett dyr eller billig platta är jag med på.

Senast ändrad:
[OT] Vilken mobil?
Rattnalle skrev:
> Nu när jag har en mobil med trådlös laddning
> funderar jag på att klicka hem ett par
> qi-laddplattor. Är de billiga som finns på dx
> något att ha?
>
> Att det laddar långsammare än 1,5A laddaren med
> sladd helt oavsett dyr eller billig platta är jag
> med på.

Inte svar på frågan, men jag förstår inte riktigt vitsen med induktionsladdning.
Typiskt "laddningsscenario" för mig är i soffan på kvällen när man sitter och "slösurfar" lite samtidigt som man kollar på något halvintressant på dumburken. Eller när man går och lägger sig och "bara" ska kolla av vad som hänt sedan sist man kollade till internettet.
I inget av dessa fall funkar det ju med induktionsladdning på en "platta" eftersom jag vill använda telefonen samtidigt.

För en "surfplatta" skulle det dock fungera bättre eftersom det är en enhet man inte alltid bär med sig eller använder.

[OT] Vilken mobil?
Normalt laddar jag bara telefonen på natten. Vid sängen är det skit samma för där rör jag den inte. Men tänkte ha en i köket, där sitter en vanlig laddare nu som jag använder ibland när jag lagar mat och märker att batteriet börjar tryta. Men där ligger telefonen sällan orörd så det blir en massa i och ur med sladden där.
Kanske en på jobbet också bara för att det är lite nytt och häftigt, inte för att jag egentligen behöver kunna ladda här :P

Laddkretsen sitter ändå i telefonen redan.

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle skrev:
> Normalt laddar jag bara telefonen på natten. Vid
> sängen är det skit samma för där rör jag den
> inte. Men tänkte ha en i köket, där sitter en
> vanlig laddare nu som jag använder ibland när
> jag lagar mat och märker att batteriet börjar
> tryta. Men där ligger telefonen sällan orörd
> så det blir en massa i och ur med sladden där.
> Kanske en på jobbet också bara för att det är
> lite nytt och häftigt, inte för att jag
> egentligen behöver kunna ladda här :P
>
> Laddkretsen sitter ändå i telefonen redan.

Du är inte rädd att något går fel? händer ibland att det blir brand i laddaren.

[OT] Vilken mobil?
andersen skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Normalt laddar jag bara telefonen på natten.
> Vid
> > sängen är det skit samma för där rör jag
> den
> > inte. Men tänkte ha en i köket, där sitter
> en
> > vanlig laddare nu som jag använder ibland när
> > jag lagar mat och märker att batteriet börjar
> > tryta. Men där ligger telefonen sällan orörd
> > så det blir en massa i och ur med sladden
> där.
> > Kanske en på jobbet också bara för att det
> är
> > lite nytt och häftigt, inte för att jag
> > egentligen behöver kunna ladda här :P
> >
> > Laddkretsen sitter ändå i telefonen redan.
>
>
> Du är inte rädd att något går fel? händer
> ibland att det blir brand i laddaren.

Inte särskilt. Nej. Jag är mer orolig för att till exempel välta ett levande ljus.

[OT] Vilken mobil?
Återknyter lite,
Var i våras på jakt efter ny telefon, att ha då man vill stänga av jobbtelefonen. Mina krav: enkel, fickstorlek, rimligt pris, skapligt snabb och pålitlig.
Gillade Sony Z3 compact då jag har en sådan som jobbtelefon men ville inte betala 4000:-.

Vad det blev? Microsoft Lumia 532 för 800:-. Tveksam till en början då win8 inte har varit mitt favorit op på datorn. Men mobilversionen är så mycket enklare att hantera och den kommer att uppdateras till win10 när det släpps. Den gör vad den ska och den gör det snabbt och klanderfritt. Den är några mm tjockare än de nya men i övrigt är formatet perfekt. En annan fördel är att den inte är nedlusad av en massa appar som aldrig används och som inte går att avinstallera. Visst känns den plastig och displayglaset(plast) känns väl sådär, men med skydd på så ska det nog funka.
Funktionsmässigt så slår den min gamla HTC one, och till under 1/4 av priset på den nyare telefonerna så är jag nöjd. Utbudet av appar är begränsat jämfört med android, men jag har vad jag behöver so what. Och till det priset så behöver man inte gråta när den åker i backen.

[OT] Vilken mobil?
Köpte nyss en xperia Z1 compact.
Det blev Android därför Viewranger inte finns till WP + den är vattentät.
Sonen har haft sin i över ett år utan krångel.

//Ulf

[OT] Vilken mobil?
sikkel skrev:
> Köpte nyss en xperia Z1 compact.
> Det blev Android därför Viewranger inte finns
> till WP + den är vattentät.
> Sonen har haft sin i över ett år utan krångel.
>
> //Ulf

Den bliru nog nöjd med! Min har funkat klanderfrit i snart ett år!

[OT] Vilken mobil?
Jag har en Sony på jobbet som klagar på att minnet är fullt hela tiden. Massa sonyappar som vill ha uppmärksamhet och att jag aktiverar funktioner jag inte vill ha också.

Går det verkligen inte att städa utan root? Nu har jag tre fulla sidor appar varav jag använder kanske tio. Allt som gick att avinstallera från applistan är redan borta.

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle skrev:
> Jag har en Sony på jobbet som klagar på att
> minnet är fullt hela tiden. Massa sonyappar som
> vill ha uppmärksamhet och att jag aktiverar
> funktioner jag inte vill ha också.
>
> Går det verkligen inte att städa utan root? Nu
> har jag tre fulla sidor appar varav jag använder
> kanske tio. Allt som gick att avinstallera från
> applistan är redan borta.

Jag tycker jag har användning för nästan alla appar.

[OT] Vilken mobil?
Rattnalle skrev:
> Jag har en Sony på jobbet som klagar på att
> minnet är fullt hela tiden. Massa sonyappar som
> vill ha uppmärksamhet och att jag aktiverar
> funktioner jag inte vill ha också.
>
> Går det verkligen inte att städa utan root? Nu
> har jag tre fulla sidor appar varav jag använder
> kanske tio. Allt som gick att avinstallera från
> applistan är redan borta.

Det beror lite på vilken version av Android du har. Om den inte är stengammal så bör du åtminstone kunna inaktivera det mesta som du inte vill ha. Då tar det mindre plats, även om appen inte försvinner helt.

[OT] Vilken mobil?
Den är hyfsat ny tror jag. M4 Aqua heter den.

Jag har manuellt stängt av någon process som störde mig med meddelanden om att jag skulle slå på deras telefonspårningsfunktion varannan dag.

I övrigt handlar det mest om att den verkar ha ett vansinnigt underdimensionerat internminne. På min privata WP har jag typ 3 av 8 GB ledigt efter att jag installerat massa appar. Sonyn verkar ha varit typ full från början för jag har bara lagt in Spotify och Word.

Tillbaka
Topp