[OT] Vilken smartphone?

[OT] Vilken smartphone?
Har alltid haft Sonytelefoner (Ericsson...) och varit nöjd med dom så jag köpte mig en Z3C i höstas, och själva handhavandet var jag nöjd med, allting flöt fint i menyer och bra prestanda i övrigt också menmed allt detta glas som Sony envisas med så kändes den fruktansvärt skör, och snorhal att hålla i är den också. Efter 2-3 månader så tog jag upp telefonen ur fickan och skärmen var fullständigt spräckt och mig veterligen så har jag inte slagit i någonting så den hade spruckit av sig självt. Sök lite på Sony och spruckna skärmar så blir du nog ganksa så avskräckt ifrån deras nyare telefoner, även vattentåligheten kan diskuteras, många som får in vatten i dom och Sony skyller bara ifrån sig och skyller på att man inte har haft luckorna stängda på telefonen. Min telefon hamnade hos ARN till slut, och väl där så backade dom och gav mig pengarna tillbaks så nu har jag en Samsung A3 istället, snarlik storlek ochprestanda som Sonyn men känns tusen gånger mer gedigen i byggkvalitén så mitt råd är att passa sig för Sony, tveksam byggklvalitè, och totalt urusel kundsupport.

[OT] Vilken smartphone?
Belse skrev:
-------------------------------------------------------
> allt detta glas som Sony
> envisas med så kändes den fruktansvärt skör,
> och snorhal att hålla i är den också.
>
Agree. Hal som en tvål, glas på baksidan är en styggelse. Ett skal är ett måste, rekommenderar Case-Mate "Barely There". Med ett sånt på blir den lite som en uppdaterad Xperia Go.

Senast ändrad:
[OT] Vilken smartphone?
Ja, efter ett tags användande är inte telefonen så fantastiskt vattentät längre och lyckas du då få in fukt/vatten tar det lång tid att få ut eländet..

[OT] Vilken smartphone?
Fast det har jag inte märkt. Att den förlorar vattentätheten, alltså. Fast jag öppnar aldrig luckorna å andra sidan, kör med magnetladdare istället.

[OT] Vilken smartphone?
Det underlättar om ni tvättar händerna efter allt chipsätande då slipper telefonen flyg er ur händerna, chipsnäve kan göra många saker hala :)
Kan hålla med om att z3c är något glatt, inget som stör mig allt för mycket. Är den telefon jag är mest nöjd med av de jag tidigare ägt. Uppskattar att den är vattentålig, slipper jag vara så försiktig. Har aldrig varit begränsad av telefonen och den har en så länge inte upplevt som seg. Känns som om det är en mobil som kommer att behållas tills den lägger av, faktiskt första mobilen som jag känner så med.

[OT] Vilken smartphone?
Ska snart byta jobb => ny nalle. Jag vill ha en tålig telefon med bra kamera. Iphone och lifeproof har jag haft, det var lite lunsigt. Just nu har jag en CAT, den är bra, men kameran är kass. Vad ska man välja då? Samsung S5 Active kanske? Är den tålig på riktigt eller bara cammofärgad?

[OT] Vilken smartphone?
Mr Orange skrev:
> Fast det har jag inte märkt. Att den förlorar
> vattentätheten, alltså. Fast jag öppnar aldrig
> luckorna å andra sidan, kör med magnetladdare
> istället.

Men det har jag på min Z1 compact. Och jag kör också med dockladdare och öppnar sällan luckorna. Jag är nöjd med telefonen men måste säga att den känns lite skör (två ggr har glaset spruckit, men då har jag tappat den i backen).

Men det jag är mest missnöjd med var faktiskt BT-uppkopplingen till både SmartWatch och BT-tillbehören (Sony allt). Den tappade lite för ofta för min smak.

Jag är inte missnöjd med Sonyn, det är en snabb och skön telefon med bra skärm (och extern SD-kort) men nästa blir nog inte en Sony.

[OT] Vilken smartphone?
Min Nokia är varken stöt eller vattentålig enligt säljmaterialet. Den har överlevt att få tekoppar välta över sig och vara ute i regn ändå. Dessutom har den åkt i både asfalt, golv och andra hårda ytor ett otal gånger utan att dö. Visst är plasten naggad i kanterna men det påverkar ju inte funktionen.

Så det finns flera aspekter på det där med hållbarhet. Tur är en av dem :-)

[OT] Vilken smartphone?
Rattnalle skrev:
> Min Nokia är varken stöt eller vattentålig
> enligt säljmaterialet. Den har överlevt att få
> tekoppar välta över sig och vara ute i regn
> ändå. Dessutom har den åkt i både asfalt, golv
> och andra hårda ytor ett otal gånger utan att
> dö. Visst är plasten naggad i kanterna men det
> påverkar ju inte funktionen.
>
> Så det finns flera aspekter på det där med
> hållbarhet. Tur är en av dem :-)

3310?

[OT] Vilken smartphone?
Crossmax skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Min Nokia är varken stöt eller vattentålig
> > enligt säljmaterialet. Den har överlevt att
> få
> > tekoppar välta över sig och vara ute i regn
> > ändå. Dessutom har den åkt i både asfalt,
> golv
> > och andra hårda ytor ett otal gånger utan att
> > dö. Visst är plasten naggad i kanterna men
> det
> > påverkar ju inte funktionen.
> >
> > Så det finns flera aspekter på det där med
> > hållbarhet. Tur är en av dem :-)
>
>
> 3310?

Lumia 720. Också plast. :)

[OT] Vilken smartphone?
Belse skrev:
> Har alltid haft Sonytelefoner (Ericsson...) och
> varit nöjd med dom så jag köpte mig en Z3C i
> höstas, och själva handhavandet var jag nöjd
> med, allting flöt fint i menyer och bra prestanda
> i övrigt också menmed allt detta glas som Sony
> envisas med så kändes den fruktansvärt skör,
> och snorhal att hålla i är den också. Efter 2-3
> månader så tog jag upp telefonen ur fickan och
> skärmen var fullständigt spräckt och mig
> veterligen så har jag inte slagit i någonting
> så den hade spruckit av sig självt. Sök lite
> på Sony och spruckna skärmar så blir du nog
> ganksa så avskräckt ifrån deras nyare
> telefoner, även vattentåligheten kan diskuteras,
> många som får in vatten i dom och Sony skyller
> bara ifrån sig och skyller på att man inte har
> haft luckorna stängda på telefonen. Min telefon
> hamnade hos ARN till slut, och väl där så
> backade dom och gav mig pengarna tillbaks så nu
> har jag en Samsung A3 istället, snarlik storlek
> ochprestanda som Sonyn men känns tusen gånger
> mer gedigen i byggkvalitén så mitt råd är att
> passa sig för Sony, tveksam byggklvalitè, och
> totalt urusel kundsupport.

Tja, min Xperia-nånting är still going strong efter 2,5 år. Behöver laddas lite då och då men annars inga anmärkningar.
Jo, en. Efter någon "uppdatering" går det inte längre att bifoga signatur till mejlen. Orkar dock inte bry mig.
Kollegernas Ajfånes däremot pajar stup i kvarten.

[OT] Vilken smartphone?
Tycker det är tråkigt med så dominerande märken som samsung och deras android skinn. Går man in på Elgiganten tex, möts man av samsung skyltar i alla väderstreck oavsett om det är kylskåp, tv lr brödrostar. Sak samma med Iphone och deras egna sladdar som jämt sölas bort. Sony-Ericsson är inte heller nåt kul bolag, märklig design.
Sen tycks det vara uppenbara problem med att profilera sig, med i stort sett samma mjukvara i allihop, och närapå identiska utseenden. När man tittar i skyltfönstret är det nästan omöjligt att skilja på märken och modeller, om man inte är expert. Kan inte vara nån kul syssla att konstruera dessa anonyma apparater som förväntas självdestruera inom ett par år.

[OT] Vilken smartphone?
jonja skrev:
> Tycker det är tråkigt med så dominerande
> märken som samsung och deras android skinn. Går
> man in på Elgiganten tex, möts man av samsung
> skyltar i alla väderstreck oavsett om det är
> kylskåp, tv lr brödrostar. Sak samma med Iphone
> och deras egna sladdar som jämt sölas bort.
> Sony-Ericsson är inte heller nåt kul bolag,
> märklig design.
> Sen tycks det vara uppenbara problem med att
> profilera sig, med i stort sett samma mjukvara i
> allihop, och närapå identiska utseenden. När
> man tittar i skyltfönstret är det nästan
> omöjligt att skilja på märken och modeller, om
> man inte är expert. Kan inte vara nån kul syssla
> att konstruera dessa anonyma apparater som
> förväntas självdestruera inom ett par år.

Vad är det för telefon du är ute efter egentligen? Det är väl inte så konstigt att du inte hittar några "spännande" telefoner på elgiganten, på samma sätt som att du sällan hittar några exotiska cykelmärken på Intersport.

Mjukvarumässigt så har ju tillverkarna inte särskilt mycket att välja på. IOS, Android och Windows Phone har väl nästan hela marknaden. Oneplus One sticker väl ut lite med CyanogenMod. Kör du android kan du köra med andra ROMs om du är less på standard android.

Att telefonerna ser ut som det gör har väl en anledning, att marknaden efterfrågar det. Stora skärmar, små ramar och tunna telefoner. Hur vill du att de ska se ut?

[OT] Vilken smartphone?
jonja skrev:
> märklig design.
> Sen tycks det vara uppenbara problem med att
> profilera sig, med i stort sett samma mjukvara i
> allihop, och närapå identiska utseenden. När
> man tittar i skyltfönstret är det nästan
> omöjligt att skilja på märken och modeller, om
> man inte är expert. Kan inte vara nån kul syssla
> att konstruera dessa anonyma apparater som
> förväntas självdestruera inom ett par år.

Ja, saknar lite min gamla Nokia-vattentät- stringtrosestylade dumbphone. Det var tider det.

Men köpte nyligen en z3 compact. Rekommenderas inte. Känns som kvalité till en början, men sen kryper det fram att den nog är billig att tillverka. (Köpte min för 2000:- med massa Tele2-rabatter. Nån vinst finns väl kvar?) Dåligt sprakigt ljud vid samtal, något som serviceverkstan inte klarat av att göra något åt. Bortsett från det klart värd 2000:-, men inte 4500:-....

[OT] Vilken smartphone?
Hämtade ut en htc one m9 för ett par dagar sen. Kom från en sony xperia s.
Finns mycket att gilla men tre saker sticker ut.

Högtalarna låter ok, för en telefon då, så att använda högtalartelefonen för "högtalartelefonsamtal" fungerar hur bra som helst.

Sen, det finns ett skal/fodral till den som gör telefonen bättre, inte sämre som alla andra skal.

Den är välbyggd, känns bra i handen. Samsungs nya edge ser ut som en enkel kinaleksak i jämförelse.

Lite mer ovanlig, inte så "me too" är bra det med.

Sen är det bara en "vanlig" android, med htc skin på, sense, som är helt ok, men allt är ju "samma" som de andra toplurarna. Sammar prolle och så vidare.

Att inte skärmen erbjuder 4k går att strunta i rakt av, det spelar INGEN roll alls.

[OT] Vilken smartphone?
Jag har bytt två skärmar på min Xperia z1 compact, den ena hade nog inte någon telefon klarat. Jag hade telefonen i fickan när benet krockade med en sten. Den andra ett tapp i asfalt tar jag som ren otur, det var vasst grus på marken och det ser ut som ett korn har gått som en syl in i skärmen.

[OT] Vilken smartphone?
jonja skrev:
> märklig design.

Men köp en kinalur då. Då har du garanterat något udda :) jag kör på en Lenovo K910 (Vibe Z). Grymt bra lur med Snapdragon 800, dubbla sim, bra skärm 5.5" och senaste Android. Finns t om med svenskt språk om man orkar med. Många som blivit imponerade av min lur, min hittils har bara en köpt likadan efter att ha sett den :) många som väljer telefon av bekvämlighet känns det som.

[OT] Vilken smartphone?
Har haft ett flertal Androidtelefoner senaste åren, blev därefter pålurad en iPhone 5s efter att ha fått reklamera diverse Samsung och Sonytelefoner som pajat efter 3-10 veckor.
En sak är säker och det är att jag aldrig mer kommer att gå över till android igen, de blir långsamma och sega, hakar upp sig och krånglar i mjukvaran.
Har haft iPhone nu i över ett år och inte märkt av ett endaste fel.

[OT] Vilken smartphone?
Min Samsung galaxy s2 bara går och går. Tror dock att en del appar påverkar prestanda och batteritid ganska negativt. Misstänker att Chromecast är det senaste exemplet på en sådan app. Kanske testa att köpa nytt batteri snart.

Annars hatar jag verkligen de små j-liga pekskärmarna. Drar en djup suck av lättnad varje gång jag får sitta vid en riktig dator.

[OT] Vilken smartphone?
Har en sony nånting m2? Tror jag i jobbet och en samsung s4 privat. S4an har jag haft i två år och är supernöjd förutom med kameran som är urusel i allt annat än optimala ljusförhållanden. Min sambos iphone 4s är magisk i jämförelse.

Tänkte byta snart och s6 ligger bra till men det stör mig att de tagit bort externt minneskort (htc m9 har det kvar).

Lg lär komma med en dräpare senare i år som också skulle ha minneskort kvar så jag väntar lite till.

[OT] Vilken smartphone?
Har fortfarande min Z1C sen den släpptes. Det är inga som helst problem med den (och har tappat den i golvet fler ggr än jag orkat räkna). Däremot har jag läst om Z3C och skärmsprickor. Det är synd, för jag gillar compact serien.

[OT] Vilken smartphone?
Lulle skrev:
>
> Vad är det för telefon du är ute efter
> egentligen? Det är väl inte så konstigt att du
> inte hittar några "spännande" telefoner på
> elgiganten, på samma sätt som att du sällan
> hittar några exotiska cykelmärken på
> Intersport.
>
Men utbudet ser ju likadant ut var du än går, om du inte handlar nåt special på nätet. Elgiganten är inte tråkigare än Phonehouse eller nån annan.

> Mjukvarumässigt så har ju tillverkarna inte
> särskilt mycket att välja på. IOS, Android och
> Windows Phone har väl nästan hela marknaden.

Nä det är just det, hur ska de profilera sig?
>
> Att telefonerna ser ut som det gör har väl en
> anledning, att marknaden efterfrågar det. Stora
> skärmar, små ramar och tunna telefoner. Hur vill
> du att de ska se ut?

Nä det är just det, det går nästan inte att införa några egna design element, det är ju bara en skärm och en ram. LG försöker profilera med att lägga volymknappen i bakstycket, det är ungefär vad det finns utrymme för. Det blir tråkiga likformiga produkter, helt enkelt, som det är svårt att tända på, eller förorda nåt visst märke av, precis som också gäller plattor och laptops. På vad sätt är tex Dell en roligare produkt än Lenovo eller HP?

För egen del gillar jag bra ljud hos en telefon, ngt som inte är nån prio på smartphones, där ju tfn-funktionen bara är en parentes. Frontriktat stereoljud är kul, så moto g och htc m8 får mitt gillande. Att batteriet bonkar så fort man använder den som dator är ett ordentligt nerköp, ingen fån borde säljas med mindre än 3000 mAh batteri.

[OT] Vilken smartphone?
jonja skrev:
> Nä det är just det, det går nästan inte att
> införa några egna design element, det är ju
> bara en skärm och en ram. LG försöker profilera
> med att lägga volymknappen i bakstycket, det är
> ungefär vad det finns utrymme för. Det blir
> tråkiga likformiga produkter, helt enkelt, som
> det är svårt att tända på
Det var lite kul med min första smartphone, Sony Xperia S. Den hade som ett stycke nertill i genomskinlig plast med lysdiodindikering. Klart udda designtrick som man antingen gillade eller hatade. Tyckte det var fräckt.
http://www.soyacincau.com/wp-content/uploads/2012/04/120403-sony-xperia-s.jpg

[OT] Vilken smartphone?
Ja det blir ju lätt såna grejer de försöker sticka ut med. En kul grej på moto x är att du kan när som helst prata med den, tex 'hello google <sökbegrepp>' eller att den vet om när den åker bil och försöker läsa upp inkommande mess istf att du ska läsa på skärmen.

En annan sak i önskelådan är att kunna ta emot samtal på vintern när man cyklar/skidar/går med handskar på händerna. Att va tvungen att ta av handskarna när vinden viner känns inte rätt.

[OT] Vilken smartphone?
Det som jag saknar mest med dagens telefoner är att det inte finns någon lite mindre telefon som har bra prestanda, dom flesta telefoner idag är alldeles för stora tycker jag som har små händer och vill kunna styra telefonen med en hand och ha den i en byxficka.

En telefon med 4" skärm, bra processor och minne och med lite gummerad yta så den inte är så snorhal att hålla i som t ex Sonys telefoner med bara glas i, vattentäthet är en bonus men inte ett måste. Gärna designad så man kan byta skal på telefonen själv på ett enkelt sätt så man kan få ett fräscht glas på den utan att behöva lämna i den för flera tusen. Den som släpper en sån telefon har en kund i mig iaf...

Senast ändrad:
[OT] Vilken smartphone?
jonja skrev:
> Ja det blir ju lätt såna grejer de försöker
> sticka ut med. En kul grej på moto x är att du
> kan när som helst prata med den, tex 'hello
> google ' eller att den vet om när den åker bil
> och försöker läsa upp inkommande mess istf att
> du ska läsa på skärmen.
>
> En annan sak i önskelådan är att kunna ta emot
> samtal på vintern när man cyklar/skidar/går med
> handskar på händerna. Att va tvungen att ta av
> handskarna när vinden viner känns inte rätt.

Det där sista har Nokia haft i några år nu. Fast nu står det ju Microsoft på mobilerna men funktionen lär finnas kvar.

[OT] Vilken smartphone?
Svårighet att sticka ut designmässigt ser vi fö även på cykelområdet. En cykel med diamantram i stål/alu/bongoplast med komponenter shimano/sram/ campa och gaffel rs/fox/marzocci. På vad sätt är en cannondale bättre än en Trek eller Spech eller Canyon eller Radon?

På ramarna ser vi lite olika rörprofiler: runda, fyrkantiga, hydroformade, två små istf ett stort, på andra ledden syns raka rör och s-formade, förr fanns double- och tripple butted, men svårigheten att sticka ut från de andra märkena på ett avgörande sätt är fortfarande monumental.

[OT] Vilken smartphone?
Jag vill nog ändå påstå att det går att utmärka sig utseendemässigt om man vill. De här två midstar man ju inte för varandra direkt.

Nokia-Lumia-920-vs-Apple-iPhone-5-001.jpg

[OT] Vilken smartphone?
jonja skrev:
> Kosmetiskt ja, konceptuellt är det ju ingen
> skillnad.

Det gäller ju allt. Alla bilar bygger på samma koncept. Alla hus. Alla båtar. Alla soffor. All konst för delen. Samma koncept.

[OT] Vilken smartphone?
Rattnalle skrev:
> jonja skrev:
> -----
> > Kosmetiskt ja, konceptuellt är det ju ingen
> > skillnad.
>
> Det gäller ju allt. Alla bilar bygger på samma
> koncept. Alla hus. Alla båtar. Alla soffor. All
> konst för delen. Samma koncept.

Båda bygger på att trycka på en fyrkant. Finns det inget annat sätt att starta en app? Tex: titta på den, göra en ögonrörelse, munrörelse, ljud, fingerrörelse ovanför skärmen etc

[OT] Vilken smartphone?
Mr Orange skrev:
> Steve Jobs försökte ju vara nytänkande med
> HumanicentIpad, men den floppade.

Revolutionary product:)

Det krävs en ny Steve Jobs för att det ska hända nåt ordentligt med mobila produkter! Tills dess får världen nöja sig med små steg framåt på en redan utstakad stig.

Kan hända Google glass kan bli nåt när tid o teknik är mogen?? Gärna tankestyrda!

[OT] Vilken smartphone?
jonja skrev:
> Rattnalle skrev:
> -----
> > jonja skrev:
> >
>
> > -----
> > > Kosmetiskt ja, konceptuellt är det ju ingen
> > > skillnad.
> >
> > Det gäller ju allt. Alla bilar bygger på
> samma
> > koncept. Alla hus. Alla båtar. Alla soffor.
> All
> > konst för delen. Samma koncept.
>
> Båda bygger på att trycka på en fyrkant. Finns
> det inget annat sätt att starta en app? Tex:
> titta på den, göra en ögonrörelse,
> munrörelse, ljud, fingerrörelse ovanför
> skärmen etc

Är du seriös eller?

Både Google Now, Siri och troligtvis även cortana kan öppna appar.

[OT] Vilken smartphone?
robrob skrev:
> Mr Orange skrev:
> -----
> > Steve Jobs försökte ju vara nytänkande med
> > HumanicentIpad, men den floppade.
>
>
> Revolutionary product:)
>
> Det krävs en ny Steve Jobs för att det ska
> hända nåt ordentligt med mobila produkter! Tills
> dess får världen nöja sig med små steg framåt
> på en redan utstakad stig.
>
> Kan hända Google glass kan bli nåt när tid o
> teknik är mogen?? Gärna tankestyrda!

Steve Jobs gjorde inte ett skit förutom att sno andras ideer.

[OT] Vilken smartphone?
Lulle skrev:
>
> Är du seriös eller?
>
>
> Både Google Now, Siri och troligtvis även
> cortana kan öppna appar.

Jag spånade lite och håller inte rätt på vad av det som redan är realiserat och med vilket namn.
Det får du göra.

Tillbaka
Topp