[OT] Vilken stekpanna är "stekigast" :)?

staine sa:
Vi som är klena i armarna, jag fick en gång i julklapp en alu-panna, klädd med gjutjärn på insidan (Nilsjohan?)
Toppenbra panna, fjäderlätt och välfungerande. Slängde den tyvärr, "av misstag". Undrar om den kan skaffas igen?
Idag är ju formpressade gjutjärnspannor på tapeten. Vet att både Ronneby Bruk och OBH Nordica har. De senare har varierande kvalitet tyvärr.

evirob sa:
staine sa:
Vi som är klena i armarna, jag fick en gång i julklapp en alu-panna, klädd med gjutjärn på insidan (Nilsjohan?)
Toppenbra panna, fjäderlätt och välfungerande. Slängde den tyvärr, "av misstag". Undrar om den kan skaffas igen?
Idag är ju formpressade gjutjärnspannor på tapeten. Vet att både Ronneby Bruk och OBH Nordica har. De senare har varierande kvalitet tyvärr.
Jag har en sån från Ronneby Bruk, riktigt nöjd med den faktiskt, kommer köpa fler.

Såhär ser min stekpanna ut i närbild (fotat med mobilkameran). Intressant va? ;-)
Screenshot_20160927-182751.jpg

Senast ändrad:
Din är ju betydligt knaggligare än min ser det ut som. Dessutom tog jag nu min sämsta panna bortsett från min skeppshult.

Bilagor

• DSC_0801.JPG
    DSC_0801.JPG
    310.3 KB · Besök: 144
Jag tror inte man kan jämföra stekpannor med hjälp av närbilder. Tyckte det såg lite coolt ut bara, som ett månlandskap nästan. Förresten tror jag att jag hade mycket närmare zoom.

TK sa:
evirob sa:
staine sa:
Jag har en sån från Ronneby Bruk, riktigt nöjd med den faktiskt, kommer köpa fler.
Kul att höra, jag sneglar på en stekgryta från dem härnäst :)

OBHs pannor är väl också bra men de är oftast lite skeva i botten pga. Emaljerad utsida.

Jag testade förövrigt att diska den med diskmedel i går och märkte stor positiv skillnad i stekytan efteråt. Jag kommer fortsätta att diska mina gjutjärnspannor med diskmedel.

Lyfter den här tråden lite då jag skaffat en 24cm mauviel saute/traktör panna i aluminium som slår sig i botten när jag värmer upp den. Det räcker att jag ställer den på trean eller fyran av tolv på spisen en stund så tror jag det är mitten på pannan som buktar ut för den blir väldigt ostadig, ej platt längre, men när jag tar av den från plattan så är blir den som vanlig igen. Ska det vara såhär? Om jag har något i pannan och kör spisen på ex sjuan så händer inget med pannan men vill kanske kunna ha en ordentligt varm panna ibland innan man slänger på något men vill ju inte att botten ska slå sig för alltid.

lovet sa:
Lyfter den här tråden lite då jag skaffat en 24cm mauviel saute/traktör panna i aluminium som slår sig i botten när jag värmer upp den. Det räcker att jag ställer den på trean eller fyran av tolv på spisen en stund så tror jag det är mitten på pannan som buktar ut för den blir väldigt ostadig, ej platt längre, men när jag tar av den från plattan så är blir den som vanlig igen. Ska det vara såhär?

Nej, reklamera.

Nä, nu får ni ge er.

Ta den heta (fettet från stekningen skall ryka) pannan, slå av fettet någonstans passande, sätt pannan på plattan igen och slå i några deciliter vatten (du gör det under fläkten, därför har du inte i vatten från kranen, det kommer ånga ordentligt). Stormkoka 30 sec, häll av vattnet och skölj pannan med varmt vatten. Klart, torrt, fix färdigt.

Har du gjort något gräddigt i pannan så räcker det väl med varmvatten? Låt aldrig pannan kallna skitig bara.

Demeyere är ruskigt prisvärda om man ser till långa loppet. Så här ser min stora sauteuse ut efter mer än 10 års nästan daglig användning. Bra modell som kan användas till allt från stekning till pasta.
IMG_20170312_1717531.jpg

en stekpanna för över 2000 spänn kan väl aldrig kallas "ruskigt prisvärda"? Kanske om man jämför med en i plast, men det finns ju grader...

Är det nåt man använder ofta och som dessutom håller länge så, jo.
10år nästan daglig användning: 2000 spänn blir runt 55öre/dag.
Då skulle nog även jag kunna kalla det prisvärt. ;-)

Astraboy sa:
en stekpanna för över 2000 spänn kan väl aldrig kallas "ruskigt prisvärda"? Kanske om man jämför med en i plast, men det finns ju grader...
Håller den i 30år utan att bli förstörd eller förloras i en skilsmässa så är den iaf lika prisvärd som en ICA panna för 199kr. Dom brukar hålla runt 3år innan dom är dags att byta ut.

det är ju två ytterligheter, finns ju pannor för en femhunka som är nog så bra och håller flera generationer (gjutjärn)

Fast man får ju 3-4 Skeppshult eller de Buyer för samma peng. De håller också ett rätt bra tag. Det är väl där skon klämmer angående prisvärdhet.

Att billiga teflonpannor är jäkligt oprisvärda håller jag med om :-)

Rattnalle sa:
Fast man får ju 3-4 Skeppshult eller de Buyer för samma peng. De håller också ett rätt bra tag. Det är väl där skon klämmer angående prisvärdhet.

Att billiga teflonpannor är jäkligt oprisvärda håller jag med om :-)

Älskar min de Buyer och mina Skeppshult :D

Stumpy sa:
eketjall sa:
Astraboy sa:
det är ju två ytterligheter, finns ju pannor för en femhunka som är nog så bra och håller flera generationer (gjutjärn)
Japp, men gjutjärnspannan är vigd åt pannkakor.
Jag har för klena handleder för att vända pannkakorna i Skeppshultarna.
Pannkakslagg tycker jag är bäst i kolstål med riktigt låg kant, dom håller jämn värme då kanten inte kyler så mycket och går utmärkt att hantera med en hand, fin stekyta också.

toshiba sa:
Demeyere är ruskigt prisvärda om man ser till långa loppet. Så här ser min stora sauteuse ut efter mer än 10 års nästan daglig användning. Bra modell som kan användas till allt från stekning till pasta.

+1, älskar min sauteuse från Demeyere. Glöm allt vad vattenbad heter. Kör deras stekpanna också, vi är inte lika bra vänner dock.

salle sa:
toshiba sa:

+1, älskar min sauteuse från Demeyere. Glöm allt vad vattenbad heter. Kör deras stekpanna också, vi är inte lika bra vänner dock.
Hur hanterar ni rostfria stekpannor? Jag har en men tycker den är hopplös, vet ju att alla restaurangkök kör rostfritt så det handlar ju helt klart om min okunskap..

TK sa:
salle sa:
toshiba sa:

Hur hanterar ni rostfria stekpannor? Jag har en men tycker den är hopplös, vet ju att alla restaurangkök kör rostfritt så det handlar ju helt klart om min okunskap..

Häll upp maten på serveringsfat när du är klar. Häll i diskmedel å lite vatten å tillbaks med pannan på spisen. Ren på några sekunder.

ceel sa:
TK sa:
salle sa:
toshiba sa:

Häll upp maten på serveringsfat när du är klar. Häll i diskmedel å lite vatten å tillbaks med pannan på spisen. Ren på några sekunder.
Jo det har jag fattat men det svåra är att inte få saker att bränna fast?

Mina ankarsrum gjutpannor är över 30 000 dagar. Det kallar jag billiga pannor.

Dessutom slår det allt annat jag sett eller testat på marknaden.

TK sa:
ceel sa:
TK sa:
salle sa:
toshiba sa:

Det är oxå lätt. Mer smör! :)

TK sa:
ceel sa:
TK sa:
salle sa:
toshiba sa:

Snåla ej på fettet. Riktigt hög värme. Dröj med att vända det du steker då det som steks i rostfritt brukar klistra initialt för att sedan släppa.

Vår relativt nya Skeppshult gjutjärnspanna med höga kanter och trähandtag är riktigt bra att steka i.

Annars fick jag en de buyer kolstålspanna i julas, krävdes några inbränningar där maten fastnade, kräver mycket mer fett än gjutjärnspanna dock.

daikai1 sa:
Vår relativt nya Skeppshult gjutjärnspanna med höga kanter och trähandtag är riktigt bra att steka i.

Annars fick jag en de buyer kolstålspanna i julas, krävdes några inbränningar där maten fastnade, kräver mycket mer fett än gjutjärnspanna dock.
Jag tycker inte det är någon som större skillnad på fettåtgången. Om något klarar sig kolstolet med mindre tycker jag. Men innan den hade blivit ordentligt svart i finishen krävdes lite extra.

Jag låter alltid pannan blir stekvarm på medeleffekt på spisen först. Sedan i med fettet och låta det blir lika varmt som pannan vilket iofs går fort. Sen bränner inget fast tycker jag. För kall panna som fortfarande håller på att bli varm och fett som därmed inte är varmt däremot bränner fast.

Rattnalle sa:
daikai1 sa:

Jag tycker inte det är någon som större skillnad på fettåtgången. Om något klarar sig kolstolet med mindre tycker jag. Men innan den hade blivit ordentligt svart i finishen krävdes lite extra.

Jag låter alltid pannan blir stekvarm på medeleffekt på spisen först. Sedan i med fettet och låta det blir lika varmt som pannan vilket iofs går fort. Sen bränner inget fast tycker jag. För kall panna som fortfarande håller på att bli varm och fett som därmed inte är varmt däremot bränner fast.
Håller fortfarande på att bränna in den, det är smidigare att bara ta gjutjärnspannan även om den är tråkig :P

alla tycks inte övertygade. vissa pannor är konkava under för att kompensera en temperaturkoefficient i godset.

vet inte om det som det antyds i artikeln i råd och rön är en finess hos demeyere, men ser du vilken panna som helst med konkav undersida, undvik om du inte råkar köra med gas eller möjligen induktion. uppvärmningen tar tre evigheter. extremt irriterande egenskap.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    302.9 KB · Besök: 237
  • image.jpg
    image.jpg
    399.7 KB · Besök: 231
kais01 sa:
alla tycks inte övertygade. vissa pannor är konkava under för att kompensera en temperaturkoefficient i godset.

vet inte om det som det antyds i artikeln i råd och rön är en finess hos demeyere, men ser du vilken panna som helst med konkav undersida, undvik om du inte råkar köra med gas eller möjligen induktion. uppvärmningen tar tre evigheter. extremt irriterande egenskap.

Nu vill man ju inte att oljan ska samlas på ett ställe, men om man har varken gas eller induktion så borde man lägga pengarna på att fixa det problemet först - det kommer att göra större skillnad än en ny stekpanna för 2000.

Bor msn i hyresrätt har man inte alltid alternativet.

Jag tycker en bra stekpanna är en jäkla skillnad även på en gjutjärnsspis. Men då kolstol eller gjutjärn för mindre än 2000. Rostfritt lyckas jag aldrig hantera.

Jag tror inte pannan var konkav, när man hettar upp olja så gör viskositeten att oljan rinner bort från det hetaste stället (mitten) till de mindre heta ställena (kanterna). Mats kunde nog inte hantera en så snabb panna och han hade nog för liten platta. Tillsammans med att han nog tyckte att han förköpt sig blev det fel. Så kan det gå.

Alla mina kastruller (bortsätt hummerkastrullen), två sauteuser och multipannan är av typen flerlagers rostfria med ordentlig alukärna och samma tjocklek hela vägen upp längs hela kärlen. Så har jag förstås en teflon (Jamie Oliver, den är rätt ok hållbar till lagom peng, all teflon är slit och släng på 2-3 år eller så), gjutjärnsgrillpanna, två gjutjärnsstekpannor, pannkakslagg, emaljgryta och porslinsgyta.

Använder allihopa, flitigt. Mellan-sauteusen är den som alltid står framme uppe på spisen.

Steka i rostfritt är lite knixigt men funkar fint, bättre med gjutjärn för kött dock. Teflon för fisk och rostfritt för grönt och fågel.
Steker sällan klart i pannan däremot. Då får man för mycket värme i ytan och för lite kärna. Det är ju därför man har ugn... (eller multipanna med dome-lock).

Sammanfattat då: N+1 men en större kastrull, en lagom stor gjutjärnspanna och en mellanstor Demeyre sauteuse med lock och bläck med bottengaller till ugnen så har du en superstart.

Älskade mina de Buyer fram tills vi flyttade till lägenhet med induktionshäll. Nu är jag inte så säker längre. Det är ett evigt jävla roterande av stekpannorna för att få något sånär jämn temperatur i dom. Tex. Creuset-grytan blir betydligt jämnare varm.

Mårten sa:
Älskade mina de Buyer fram tills vi flyttade till lägenhet med induktionshäll. Nu är jag inte så säker längre. Det är ett evigt jävla roterande av stekpannorna för att få något sånär jämn temperatur i dom. Tex. Creuset-grytan blir betydligt jämnare varm.

Precis mitt problem... Är det någon som her ett tips på stor stekpanna främst utifrån vilken som har bäst värmespridning? För små stekpannor funkar det bra, men för större stekpannor blir det ett väldigt roterande. Det är alltså metall jag letar efter, Inte intresserad av tefal etc.

Intressant. Det är inget jag märkt av när jag haft deBuyern på föräldrarnas induktionshäll. Kan det vara skillnad på olika hällar också tro?

Säker är det så... Jag kan fötydliga det var alltså ingen de Buyer jag hade problem med dock utan en anonym ärvd historia, Den hade funkat perfekt på "vanlig" häll tidigare.

Inget jag heller har märkt av med induktion och de Buyer, men däremot så blir dom svalare ute i kanten men det beror nog främst på att kanterna i standardpannorna är så höga och kyler mycket.

Väldans vilka problem det verkar vara med vissa prylar.
Typ 20år gammal "gjutjärnsspis" och 200-kronors Teflonpanna lagar min mat varje dag. Den blir dessutom varm. Maten alltså.
Nackdelen är väl att spisen tar lite tid på sig att bli varm, men den blir varm, Pannan blir varm ända ut i kanten dessutom.

eketjall sa:
Väldans vilka problem det verkar vara med vissa prylar.
Typ 20år gammal "gjutjärnsspis" och 200-kronors Teflonpanna lagar min mat varje dag. Den blir dessutom varm. Maten alltså.
Nackdelen är väl att spisen tar lite tid på sig att bli varm, men den blir varm, Pannan blir varm ända ut i kanten dessutom.
Och om du vill steka en dyr fin hängmörad entrecote, hur gör du då?

Alltså det går ju att laga dyr mat på billiga redskap, det blir inte nödvändigtvis sämre. Det är väl bara att erkänna att folk tycker att det är kul att ha fina grejer. På samma sätt som man inte blir en starkare cyklist för att man har fräsigare hojar.

Jag har stekt dyrt kött på en varmeldad bit granit ute i skogen en gång. Det blev väldigt gott.

Tillbaka
Topp