Jag tror inte pannan var konkav, när man hettar upp olja så gör viskositeten att oljan rinner bort från det hetaste stället (mitten) till de mindre heta ställena (kanterna). Mats kunde nog inte hantera en så snabb panna och han hade nog för liten platta. Tillsammans med att han nog tyckte att han förköpt sig blev det fel. Så kan det gå.
Alla mina kastruller (bortsätt hummerkastrullen), två sauteuser och multipannan är av typen flerlagers rostfria med ordentlig alukärna och samma tjocklek hela vägen upp längs hela kärlen. Så har jag förstås en teflon (Jamie Oliver, den är rätt ok hållbar till lagom peng, all teflon är slit och släng på 2-3 år eller så), gjutjärnsgrillpanna, två gjutjärnsstekpannor, pannkakslagg, emaljgryta och porslinsgyta.
Använder allihopa, flitigt. Mellan-sauteusen är den som alltid står framme uppe på spisen.
Steka i rostfritt är lite knixigt men funkar fint, bättre med gjutjärn för kött dock. Teflon för fisk och rostfritt för grönt och fågel.
Steker sällan klart i pannan däremot. Då får man för mycket värme i ytan och för lite kärna. Det är ju därför man har ugn... (eller multipanna med dome-lock).
Sammanfattat då: N+1 men en större kastrull, en lagom stor gjutjärnspanna och en mellanstor Demeyre sauteuse med lock och bläck med bottengaller till ugnen så har du en superstart.