[OT] Vilken stekpanna är "stekigast" :)?

daikai1 sa:
riktigt bra att råsteka potatis i en debuyer kolstålpanna iallafall ;) och en slev duger att vända med xD
Den där ser ny ut ;-)

Bilagor

• WP_20170315_17_17_18_Pro.jpg
    WP_20170315_17_17_18_Pro.jpg
    193.8 KB · Besök: 180
Niklasberglund sa:
Men ska man råsteka potatis..

Då ska man tusan steka i ankfett.

Låter raljerande men det blir det särklass bästa och godaste restultatet:)
Ajfan, det förklarar varför det knappt gick att äta ;)

Rattnalle sa:
daikai1 sa:
riktigt bra att råsteka potatis i en debuyer kolstålpanna iallafall ;) och en slev duger att vända med xD
Den där ser ny ut ;-)

fick den i julas som jag tidigare skrivit i tråden ;) schnitzel fastnade inte iallafall ^^

Något år kanske. Men jag har en ful ovana att ställa in den i kylen med mat i typ stroganoff, tomatsås mm. Hade nog gått fortfare annars.

Nedersta hyllan är alltid tillgänglig för att ställa in rester. Är den full med rester äter vi resterna istället för att laga ny mat.

Vi försöker laga så mycket att det blir mer än två matlådor.

Nä vanlig kyl/frys kombination.

Veckohandlar gör vi också, det får plats ändå.

Rattnalle sa:
Något år kanske. Men jag har en ful ovana att ställa in den i kylen med mat i typ stroganoff, tomatsås mm. Hade nog gått fortfare annars.

Så pass, konstigt att det är så olika.
Jag får inte ens in min i ugnen men har iof 32cm varianten och även en bygel mitt emot handtaget.
debuyer.JPG

Luthman Photography sa:
Rattnalle sa:
Vi försöker laga så mycket att det blir mer än två matlådor.

Nä vanlig kyl/frys kombination.

Veckohandlar gör vi också, det får plats ändå.

Är ni väldigt små människor? Eller äter ni mycket torrvaror?
Inte extremt. Vi är väl bra på att packa kylen helt enkelt. Vi köper inte tio liter mjölk i veckan heller.

Nu har jag fått in vardagsrutinen (med inspiration av videon jag länkade till tidigare, och Atlas).

När det fortfarande är hett, bort med fettet någonstans, i med vatten, ev. skrapa bort något, häll av. Sedan tillbaka på plattan som nu svalnat något. När torr, på med fett, torka ur. Höj värmen, när det börjar ryka, klart.

Läste någonstans på Ronneby Bruks hemsida att anledningen till att gamla stekpannor har så gott rykte är att de sandslipades. Dagens är lite skrovligare. Då borde man kunna få en nyare ännu bättre om man slipar något? Det låter logiskt, när det är skrovligt så slits det skyddande lagret ner lättare på topparna, och det sitter dessutom lite skit i dalarna som förmodligen ger sämre egenskaper.

me.I.am sa:
Läste någonstans på Ronneby Bruks hemsida att anledningen till att gamla stekpannor har så gott rykte är att de sandslipades. Dagens är lite skrovligare. Då borde man kunna få en nyare ännu bättre om man slipar något? Det låter logiskt, när det är skrovligt så slits det skyddande lagret ner lättare på topparna, och det sitter dessutom lite skit i dalarna som förmodligen ger sämre egenskaper.

https://www.kickstarter.com/projects/field-company/the-field-skillet-lighter-smoother-cast-iron

jo det var ju en skandal i vintras om att linfrön gav förgiftningsfall med vätecyanid. risken skulle vara mindre med oljan än själva fröna. frågan är om man kan lita på att den giftiga fraktionen är borttagen i den här rekommenderade linfröoljan.

varför man skall ha en hård hinna på stekytan av järn verkar också oklart. det är väl porerna som skall fyllas, då räcker det med ett mjukare material.

linolja gör sig nog bäst i färgtillverkning.

http://www.vardagspuls.se/kropp--halsa/ar-det-farligt-att-ata-linfron/

Jag vet inte om det här passar bäst här eller i utekökstråden...

Jag har tidigare haft en billig IKEA-wok med teflon som ju inte tål värme något vidare. Har nu ersatt den med en massiv kolstolspjäs. Problemet nu är att spisen (vanlig järnspis) inte förmår värma den så mycket som jag vill eftersom botten på en wok är ganska liten och den inte står perfekt.

Jag är sugen på en riktig wok-gaslåga på typ 4 kW för inomhusbruk men har ingenstans att förvara varken den eller gastub.

Billig fullösning som tar lite plats skulle kanske kunna vara ett sånt där platt campingkök för 199 kr på Biltema. Någon som provat? 2 kW är ju fortfarande rätt mycket högre effekt än en järnsplatta på spisen lyckas förmedla tänker jag.

Tankar på det?

kais01 sa:
är kokplattan du använder ok då? rätt ofta är ett av elementen i dessa ur funktion..
Fick den stora bytt för inte jättelänge sen. Har effekt så det räcker och blir över till pastakok eller stekpannor som faktiskt har kontakt med hela ytan. Problemet med woken är att den har så liten kontaktyta med plattan i relation till ytan jag skulle vilja få varm. Resultatet är i princip identiskt på minsta plattan som fortfarande är större än wokens botten.

Bra läsning för den som vill fördjupa sig stekpannsmässigt :

http://www.test.se/stekpannor/

Gillade även bilden nedan som talar om vilka egenskaper är bra att hålla koll på vid val av stekpanna. Värmeöverföringsförmågan är min favorit.

Varning: att nörda till det hela ordentligt är min grej =)

20180328_230449.jpg

Rattnalle sa:
Luzen sa:
Kolla in Bodum Chambord wok istället. Grymt bra på spisen.
Ser inte direkt ut att lösa grundproblemet - liten yta på botten och stor yta som ska värmas på i sammanhanget rätt klen spis. Nu har jag ju dessutom en wok.

Undersidan är platt så den ligger bra mot plattan. Gjutjärn sprider sedan värmen riktigt bra I nedre delen.
(En wok skall vara mindre varm längre upp mot kanterna men det vet du förstås redan)

Jag tycker den är suverän.

Tjena!

Jag har en kolis från LeCreuset som tappat en flisa mitt i stekytan. Är det något man behöver oroa sig för? Det går ju fortfarande lika bra att steka, bara att det är ett några mm brett hål, typ 1mm djupt

Jensen sa:
Rattnalle sa:
Ja hade jag fått välja fritt hade jag haft gasspis men icke.

Idag med induktion finns ju inte nå jättestora fördelar med gas. Om ens några. Du kan inte få tag i en mindre induktionsplatta då?
IKEAs billiga induktionskokplatta är också ett alternativ jag övervägt, ja. Huvudproblemet är ju för lite effekt in i pannan.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp