[OT] Vilken stekpanna är "stekigast" :)?

fhloston sa:
Problem : vi har en uthyrningslägenhet i fjällen. Hyresgästerna verkar använda stämjärn, eller liknande i teflonpannorna, så de ser ut som skit efter en säsong.
Ett alternativ skulle ju vara att ha en gjutjärnspanna, eller kolstål. Men, när jag tidigare hyrde lägenheter, så hade de oftast gjutjärnspanna med noll stekyta. Det såg ut som om gjutjärnet hade diskat hårt i maskin efter varje användning. Ytan var i samtliga fall "torrare" än en ny panna.

Finns det någon lösning? Eller ska man satsa på billigast möjliga teflon-älende och byta varje år?

Fiskars har en dyr "Hard face" som ska tåla metallredskap, har någon erfarenhet av den?

Rostfritt. Tål både stämjärn och diskmaskin.

wobblie sa:
fhloston sa:
Problem : vi har en uthyrningslägenhet i fjällen. Hyresgästerna verkar använda stämjärn, eller liknande i teflonpannorna, så de ser ut som skit efter en säsong.
Ett alternativ skulle ju vara att ha en gjutjärnspanna, eller kolstål. Men, när jag tidigare hyrde lägenheter, så hade de oftast gjutjärnspanna med noll stekyta. Det såg ut som om gjutjärnet hade diskat hårt i maskin efter varje användning. Ytan var i samtliga fall "torrare" än en ny panna.

Finns det någon lösning? Eller ska man satsa på billigast möjliga teflon-älende och byta varje år?

Fiskars har en dyr "Hard face" som ska tåla metallredskap, har någon erfarenhet av den?

Tål att tänkas på!

fhloston sa:
wobblie sa:
fhloston sa:

Tål att tänkas på!

Lägg dit ett stämjärn också. 9 av 10 kommer behöva det =)

kais01 sa:
glas känns som ett främmande och onödigt känsligt material under kastrullerna, och induktion rätt eller fel ger intryck av att ha en mikro som strålar rakt ut i rummet. det är helt andra frekvenser men ändå.

Hur ser du på lampor? Det är ju samma sak som en mikro fast helt andra frekvenser...

fhloston sa:

Vi har en stuga som hyrs ut och det, enligt mig, bästa är att köpa en eller två IKEA 365 eller liknande och räkna med att de fungerar ca två år. Fiskars är sådär, bättre än IKEA men inte värt pengarna - om du inte köper på rea, en bra sådan. Min erafrenhet är att vissa skrapar med vassa saker, andra värmer dem för hårt och de som inte skall diskas så mkt ja, de diskas i maskin. Således är en skaplig panna som IKEA el. dylikt bäst, för oss iaf.

fhloston sa:

Har sådan panna. O visst, utan lossnar inte trotts metallredskap används. Ett plus. MEN första tiden släpper ju allt. Efter nått år så är ju ytan inte alls lika ”hal” utan man får stå o mekaniskt skrapa pannan me baksidan av diskborsten. Så jag röstar nog på med på Ikea o byta ofta sett till ändamålet du ska ha den till

fhloston sa:

vilka tölpar det finns. jag skulle fortsatt med den torra gjutjärnspannan. den far inte illa av att bli torr, ser visserligen fult ut men det misärfritt att fetta in den vid ny användning. tar typ 10 sekunder med olja och hushållspapper. var snarare glad att gästerna inte förstör ditt avlopp genom att skölja ned fett från stekpannan.

vill du ha en egen välbehandlad stekpanna i gjutgärn går det väl att låsa undan en sådan tillsammans med andra grejor ni inte lämnar framme åt gäster att förstöra.

problemet du har visar väl hur värdelösa de plastklädda pannorna är? och rostfritt är inget vidare att steka i. ytan är kass och de brukar slå sig. det finns titan, men tycker inte det ger några fördelar.

kais01 sa:
... och rostfritt är inget vidare att steka i. ytan är kass och de brukar slå sig. ...

Det förklarar varför så många restaurangkök använder rostfria stekpannor. Det finns få saker som gör en kock så glad som en dålig stekpanna.

Snabb uppvärmning av stekpannor i kolstål och gjutjärn brukar vara effektivt för att få kupade bottnar. Aluminium som värms för hårt kan bli vågiga i botten. Finns nog inga stekpannor som är helt idiotsäkra.

ejma sa:
Snabb uppvärmning av stekpannor i kolstål och gjutjärn brukar vara effektivt för att få kupade bottnar. Aluminium som värms för hårt kan bli vågiga i botten. Finns nog inga stekpannor som är helt idiotsäkra.

sen finns det ju varianterna som från början är konkava, förmodligen tänkta att plana ut när de hettats upp. fungerar enligt min erfarenhet dåligt.

s sa:
kais01 sa:
... och rostfritt är inget vidare att steka i. ytan är kass och de brukar slå sig. ...

Det förklarar varför så många restaurangkök använder rostfria stekpannor. Det finns få saker som gör en kock så glad som en dålig stekpanna.

tror iofs att de gör annat än att direkt steka med de pannorna? typ raska uppfräs. någon som kan bättre kan säkert förklara..

Luthman Photography sa:
Jaha, jag har gått och blitt sugen på en kolstålspanna. Är det försvarbart när jag har en rostfri och en gjutjärnspanna?
Sen när är det ett kriterium?

För mig är kolstålspannan nr 1 i ordningen att användas den jag köpte den. Inget fet på en väl instekt gjutjärnspanna men det är bara nästan lika bra.

Nja, jag brukar ju inte direkt förespråka överdriven eller onödig konsumtion så det känns dumt att köpa nåt bara för at jag vill men antagligen inte behöver. Som det ser ut nu så använder jag den rostfria främst till grejer där det blir slabb (hällas i vätskor/grädde/annat kladd) och gjutjärnspannan till ren stekning. Vad ger mig en kolstålspanna som jag inte redan har?

Luthman Photography sa:
Nja, jag brukar ju inte direkt förespråka överdriven eller onödig konsumtion så det känns dumt att köpa nåt bara för at jag vill men antagligen inte behöver. Som det ser ut nu så använder jag den rostfria främst till grejer där det blir slabb (hällas i vätskor/grädde/annat kladd) och gjutjärnspannan till ren stekning. Vad ger mig en kolstålspanna som jag inte redan har?
Förmodligen inget. Kolstålet tycket jag är som gjutjärn fast lite bättre. Lite lättare att diska, mer förlåtande att steka in om jag diskat för noga, lite svårare att bränna fast. Men med betoning på lite.

Jag köpte en De Buyer efter många år med teflonpanna.

Krävs lite tillvänjning som jag ser det, lätt att det fastnar. Även om jag sköter den som anvisningarna.

Luthman Photography sa:
Jaha, jag har gått och blitt sugen på en kolstålspanna. Är det försvarbart när jag har en rostfri och en gjutjärnspanna?

Du kan köpa en storlek större eller mindre än de du har.

Jag tycker att kolstål har bäst släpp jämfört med gjutjärn och rostfritt, men givetvis måste pannorna användas med fett.

Luthman Photography sa:
Jag tänker även att lägre vikt gör det enklare att handledsflippa pannkakor. Det är ifs mer imponerande att göra det i gjutjärnspanna, men det är mkt svårare.

Försöker jag handledsflippa min de Buyer 30 cm viker sig nog handleden direkt!
Förövrigt håller jag med Rattnalle och lundatok. Man måste sköta den ordentligt, men då glider stekta ägg runt i den utan problem.
Just nu är det lite tjock ytbeläggning i mitten i min och det är dåligt. En lagom inbränd oljeyta funkar otroligt bra, men är rädd att min innehåller lite annat som är riktigt svårt att få bort.

dnleriksson sa:
Luthman Photography sa:
Jag tänker även att lägre vikt gör det enklare att handledsflippa pannkakor. Det är ifs mer imponerande att göra det i gjutjärnspanna, men det är mkt svårare.

Förövrigt håller jag med Rattnalle och lundatok. Man måste sköta den ordentligt, men då glider stekta ägg runt i den utan problem.
Just nu är det lite tjock ytbeläggning i mitten i min och det är dåligt. En lagom inbränd oljeyta funkar otroligt bra, men är rädd att min innehåller lite annat som är riktigt svårt att få bort.
Jag är ganska omild med min. Mer än att alltid värma upp den lagom långsamt. Diskar noga med diskmedel, råkar bränna fast saker osv. Den bara tar emot misshandeln och verkar inte bry sig särskilt mycket. Även sånt som knappt går att steka i andra pannor inklusive nonstick funkar, viss tofu t ex.

Jag brukar f ö slita ut nonstickpannor på nåt halvår och får skulden för all skadad beläggning i alla pannor trots att jag sedan länge lagt ner att ens försöka använda dem.

Senast ändrad:
Vårt De Buyer är nära nog lika tungt som vårt Skeppshult, men jag föredrar nog kolstålet vid stekning. Diskar det aldrig med medel utan kör bara varmt vatten. Än så länge är det fortfarande snygg ute på det. Ska fasas ut alla stekhärn med någon form av beläggning så det är inte omöjligt att det kommer in ett rostfritt i samlingen, iaf som traktörpanna. Föräldrarna har ett gammalt NilsJohan som inte kommer att fungera på deras blivande induktionshäll men på vår nära nog antika häll funkar ju allt...

dnleriksson sa:
Om du vill strippa pannan fungerar salt bra. Värm upp pannan på spisen och häll i salt som du föser runt.

Jag sanerade för övrigt två illa diskade, härskna och kladdiga gjutjärnspannor genom att köra dem på snabbprogrammet i diskmaskinen häromveckan. Funkade utmärkt och efter att ha bränt lite olja i dem efteråt funkade de som vanligt igen, minus den härskna doften.

Jag diskar alltid med diskmedel annars. Jag har för dåliga erfarenheter av hur det kan bli utan.

dnleriksson sa:
Luthman Photography sa:

Det är lättare att få ägg på kolstål.

Stärkelse/Kolhydratrika saker som potatis eller bönor är väldigt svårt. Kött är enkelt, förvärm ordentligt och inte för mycket olja. Använd bara lite olja först, tillsätt smör för smak när du fixat stekytan.

Stekytan får du genom att lägga ner det du steker i het panna och då "bränner" det fast. Sedan släpper den brända ytan. Då vänder du om du skall göra det och steker, helst på en ny yta av pannan så att den är riktigt het även där. Sedan steker du klart.

Olika saker i samma panna, som pyttipanna tex är jättesvårt.

Ägg är förvånandsvärt enkelt.

Diska alltid ur pannan ordentligt, ser ytan "torr" ut är det rester kvar som försvårar stekningen.

Som sagt, det tar sin tid att få in känslan. Men när det sitter är den oumbärlig. Med det sagt har jag oxå gjutjärn och "teflon" (Scanpan) till hands.

scottmtb sa:
Räcker väl med en stor teflonpanna ( IKEA's tex. ) funkar till allt , bara byta till ny när den börjar bli trött

Slit och släng. Det där tänket har förstört jorden.

Ang debuyer så brukar dom alltid slumpas på rea. Köp inte till ordinarie!
Köpte själv en på servera av deras märke "Anders Petter" av kolstål. Lyckades slå den tyvärr, men det är stekpanna nummer ett.

Raggamuffin sa:
scottmtb sa:
Räcker väl med en stor teflonpanna ( IKEA's tex. ) funkar till allt , bara byta till ny när den börjar bli trött

Det är lite som en MTB från Biltema, visst räcker den och är bara att byta när den är trött - men...
Blir dyrt i längden också med tanke på hur billig en De buyer brukar vara på rea. Går ju inte mer än ett par stycken Ikea som håller ett halvår på en sån.

Älskar min 30cm de buyer men inget man flippar pannkakor i, där kör jag med ett gjujärnslagg, hur är de buyers att steka pannkakor i? Har bara testat för skojs skull i 30cm men tyckte inte det funkade så bra.
Gjorde av med en del teflon pannor när man var yngre men använder nu bara kolstål plus gjutjärn. Inget diskmedel i närheten av mina pannor ;)

Jag föredrar kolstålspannor framför gjutjärn för pannkaksgräddning. Inga stora skillnader, men bättre släpp och lägre vikt är märkbar.
Stekytan beror till stor del på om fett finns i pannan eller inte. Med fett blir ytan frasig och lite bubblig, utan fett blir ytan mjuk och slät som ett pappersark.
Fräsljudet när pannkakssmet hälls i en kolstålspanna är speciell och kanske huvudorsaken till att jag föredrar dem.

att stekpannor inte skulle tåla diskmedel är alltså en välspridd myt. vi har varit igenom det längre upp i tråden.

avloppen tål däremot inte nedsköljt stekfett, som kondenserar på väggarna och effektivt sätter igen dem. onödiga stambyten blir följden.

vi kunde för någon månad sedan läsa om ett drastiskt exempel, en 9 ton fettklump som satt igen ett avlopp i london.

Tillbaka
Topp