[OT] Vilken stekpanna är "stekigast" :)?

Syra, typ tomatsås, i en gjutgärnspanna är superbra för dem som av olika anledningar inte äter kött pga att käket får järninnehåll. Det som är lite trist är att tomatsåsen blir lite grådassig pga järnet som fälls ut från pannan, men hälsoskäl överväger estetik imho.

Ej heller jag får metallrent när jag lagar sura rätter. Men så har vi också stekgrytor och gjutjärnspannor som är arvegods med åtminstone 50 år på nacken. Där finns det bra injobbat polymeriserat fett.

Såhär ser den ut för övrigt. Komplett med stekfettet som återanvänts sedan i lördags. Hade vinäger i igår när jag gjorde balsamvinägerstekt brysselkål.
IMG_20200323_171857.jpg

Det där var en ful rackare.

vilket är bästa sättet att få rent en kolstålspanna så man kan bränna in den på nytt?

Jag har nämt salt i varm torr stekpanna tidigare i denna tråd. 2-3 matskedar salt som föses runt i stekpannan.
Det där provade jag iofs i några riktigt otäcka gjutjärnspannor som lämnats månader med fett i. Bet inte alls så jag tröttnade och slängde in dem på grovprogrammet i diskmaskinen med dubbel mängd medel. Sedan gick det att börja om..

Det där provade jag iofs i några riktigt otäcka gjutjärnspannor som lämnats månader med fett i. Bet inte alls så jag tröttnade och slängde in dem på grovprogrammet i diskmaskinen med dubbel mängd medel. Sedan gick det att börja om..
Jag har använt metoden med framgång i stekpannor med fastbränd mat. Du kanske inte värmde ordentligt?

Ugnsrengöring i pannan. Stoppa pannan i en plastpåse i 2 dygn. Spola av och börja om.
Rattnalles panna är kärlek!

Börjar få till bra non-stickiness på våra de Buyer också, ffa den större är det inga problem alls att steka t.ex. pannkakor eller fisk i. Kör även en del tomatsås. Den mindre är kanske mindre snygg så ev. skulle man kunna börja om där, men det är sällan problem med den heller så det blir nog inget med det.
1584994621488.png

Jag slänger både tomat och vinäger i min kolstålspanna (och gjutjärnsgrytorna) utan att märka av att det gör någon större inverkan. Lämnar man mat i kylen ett par dagar kan det märkas men det är inte katastrof då heller som regel.

Jag brukar inte tänka på vad som ska i när jag lagar mat så det mesta åker i stekpannan här också, igår gjorde jag köttfärssås.
7665BDC5-45A9-401D-A66F-5C48FDA70188.jpeg

Vad torra era ser ut? Ingen lyster liksom.

Den observante ser för övrigt en Bahco lutad mot min stekpanna. Sånt är ju viktigt har jag förstått.

Jag diskade ur min Buyer med stålull i helgen efter att den svarta ytan börjat flaga. Blev väldigt rent och fint och redo för att stekas in på nytt. Såg inte ut att repa ytan något särskilt heller.

Vad torra era ser ut? Ingen lyster liksom.

Den observante ser för övrigt en Bahco lutad mot min stekpanna. Sånt är ju viktigt har jag förstått.
Håller med. Antingen sparar man lite flott men det är inget jag brukar göra för det blir ju smak av det till nästa. Så jag skrubbar med varmt vatten och torkar. Sedan i med lite olivolja och gnid runt. Men gissar att det inte spelar så himla stor roll så länge de är torra. Dvs vatten gör ju att de rostar fort som attan.
FAAD1A14-A43C-4945-B45C-FE093470388A.jpeg

Har en De Buyer stekpanna i kolstål, såg också hur ren den blev efter att köttfärssåsen puttrat klart. Om jag vill bevara stekytan så lägger jag över i en emaljerad gryta eller rostfri panna och kör klart?

Har en De Buyer stekpanna i kolstål, såg också hur ren den blev efter att köttfärssåsen puttrat klart. Om jag vill bevara stekytan så lägger jag över i en emaljerad gryta eller rostfri panna och kör klart?
Antar det. Så gör jag nästa alltid åndå för jag vill inte att vätskan skall koka bort, inte så snabbt i alla fall. Visste faktiskt inte att syra rensar bort "stekytan".

Håller med. Antingen sparar man lite flott men det är inget jag brukar göra för det blir ju smak av det till nästa. Så jag skrubbar med varmt vatten och torkar. Sedan i med lite olivolja och gnid runt. Men gissar att det inte spelar så himla stor roll så länge de är torra. Dvs vatten gör ju att de rostar fort som attan.
Visa bilaga 407292
Jag diskar min med diskmedel, ställer uppochner på tork. Ställer undan. Rostade bara när den var ny, innan jag hade stekt in den.

vad det krånglas till :) ?

man får känslan att en stekgryta eller -panna i gjutjärn inte skulle tåla en av sveriges vanligaste rätter, köttfärssås med tomat.

eller diskmedel. funkar hur bra som helst.

vi har varit igenom det tidigare i tråden:)

Blasphemy! Vik hädan!
Skönt att man kan vara icke PK även i en sån här tråd.

Jag misstänkte att jag kanske hade postat en bild på samma panna tidigare och det hade jag mycket riktigt. Beläggningen kommer och går lite, det lossnar flagor när den blivit för tjock vilket syns lite på kanterna på min nya bild ovan.
WP_20170315_17_17_18_Pro.jpg

Jag känner mig också manad att visa mina kolstålspannor. Den nedre vänstra är en sautepanna vars skydd försvann med en sur sås. Ligger skyddsolja i den för tillfället.
IMG_0358.jpg

Skönt att man kan vara icke PK även i en sån här tråd.

Jag misstänkte att jag kanske hade postat en bild på samma panna tidigare och det hade jag mycket riktigt. Beläggningen kommer och går lite, det lossnar flagor när den blivit för tjock vilket syns lite på kanterna på min nya bild ovan.
Visa bilaga 407311
Du sköter om finns panna på samma sätt som din cykel. Bara låter den stå tills nästa gång den skall användas ?.

De Buyer liten panna, två blinipannor och en för pannkaka/crepes. Huvudsakliga pannorna som gått dagligen i flera år är mina belagda Scanpan CTX. Ej med här är en grillpanna och en svintung gjutjärnspanna från Skeppshult. Den är dessutom så värdelös att den har trähandtag så man kan inte ha den i ugn,
IMG_2156.JPG

De Buyer liten panna, två blinipannor och en för pannkaka/crepes. Huvudsakliga pannorna som gått dagligen i flera år är mina belagda Scanpan CTX. Ej med här är en grillpanna och en svintung gjutjärnspanna från Skeppshult. Den är dessutom så värdelös att den har trähandtag så man kan inte ha den i ugn,
Visa bilaga 407399
Vår skeppshult kan man skruva av hantaget på, trodde det gick på alla?
(Betydligt lättare att få plats med i ugnen då också)

Tillbaka
Topp