Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du vill inte göra sura saker i en kolstål/gjutjärn.Funderar på en ny panna står och väger mellan gjutjärn och rostfri. Finns det några fördelar med rostfri egentligen. Tänker att det är mer jobb att hålla den ren.
Du vill inte göra sura saker i en kolstål/gjutjärn.
Typ en köttfärssås tar bort "seasoning"
Skulle nog säga att en rostfri är enklare än en gjutjärn både i underhåll och rengöring, en rostfri behöver du inte bränna in som du måste på en gjutjärns panna och du kan köra den rostfria i diskmaskinen. Dock kräver rostfri ganska höga temperaturer för att fungera bra.Funderar på en ny panna står och väger mellan gjutjärn och rostfri. Finns det några fördelar med rostfri egentligen. Tänker att det är mer jobb att hålla den ren.
Det är en väldigt enkelt att göra rent en rostfri stekpanna. Så länge det inte är ägg med i leken. Jag låter den stå med vatten någon timma eller så och efter det behövs inte mycket mer än svepa ytan med diskborsten.
Kött steker jag på synnerligen hög värme och ja det blir en ytan av inbrända köttsafter i pannan efter det men även efter en sådan omgång så räcker det med blötläggning för att enkelt kunna göra rent.
Blir det kalkrester kan man ta bort dem med ättisksprit och skulle man misslyckas med ägg i pannan är det bara å gå på med stålull.
Apropå inbrända rester så inbillar jag mig att det snarare är en fördel att de partiklar som fått lite för lång exponering fastnar i stekpannan och blir kvar där istället för att hamna på tallriken.
För övrigt förstår jag inte formuleringen 'väger mellan'? Man har ju både rostfria, kolstål OCH gjutjärn.
I ärlighetens namn använder jag inte gjutjärnspannan längre utan det är i huvudsak de rostfria som åker fram och kolstålspannorna får rycka in när det är dags att steka ägg i olika former.
Upplever samma sak. Kött, grönsaker och sura såser fixar rostfritt utmärkt och tar inte åt sig lukter. Omelett, pannkakor mm fixar kolstål bäst.Man har ju både rostfria, kolstål OCH gjutjärn.
I ärlighetens namn använder jag inte gjutjärnspannan längre utan det är i huvudsak de rostfria som åker fram och kolstålspannorna får rycka in när det är dags att steka ägg i olika former.
om stekpannan med grillräfflor skänks bort? mest en bra metod att få oljestänk i hela köket. grillat blir det inte heller, snarare är känslan att maten blir som den vore kokt.Inventerade köksskåpet för att se om det finns plats för ytterligare ett stekdon. Svaret är förmodligen inte...
Visa bilaga 609195
Testa med vax istället för olja så slipper du kladd!om stekpannan med grillräfflor skänks bort? mest en bra metod att få oljestänk i hela köket. grillat blir det inte heller, snarare är känslan att maten blir som den vore kokt.
Det såg så gott ut att jag också stekte plättar igår kväll! ?
Utan smör får de ingen struktur. Lukten av fräst smör tycker jag är halva upplevelsen med goda pannkakor och plättar.Ja, jag fick ett plättlagg från Skeppshult av frun i julklapp. Börjar väl ta sig men kräver en hel del smör för att släppa taget om plättarna än så länge.
Kan vi inte gräla om det heter plättar eller pannkakor, plättar steks i stekpanna eller?
pannkaka förknippar jag med tjockare ugnspannkaka? ?
Pannkaka görs i långpannaPlättar steks i plättlagg.
Det kanske är vanligare att säga plättar i övre halvan av landet tror jag, samtidigt säger man(jag) ju "ärtsoppa och pannkaka" och inte plättar i det fallet! Det kan ju fungera med bägge namnen iof? men plättar är nog som sagt små eg.
Du menar rundstycken? :DDen borde gå längre norröver än gränsen mellan frallor/bubullar.
Du menar rundstycken? :D
Nej, det kan vi inte. Du har fel bara helt enkelt och är i behov av upplysning.Kan vi inte gräla om det heter plättar eller pannkakor, plättar steks i stekpanna eller?
pannkaka förknippar jag med tjockare ugnspannkaka? ?
Undrar om det inte är nånstans i norra Västerbotten. Hemma i Östersundstrakten hette det iaf pannkakor även om tunna medan jag vet att Pitebor definitivt har fel för sig ;-)Ja jag tror att 28 centimeters spisstekta pannkakor i ett stekjärn kallas plättar längre upp i landet, detta är såklart helt felaktigt men vi låter dem säga fel som tröst för vintervädret. Samt att pannkaka görs i ugnen och ugnspannkaka är ett vilt främmande begrepp helt öppet för nya möjligheter.
Frågan är var gränsen går, norr om Rättvik?
Den borde gå längre norröver än gränsen mellan frallor/bullar.
Göteborg, men det är nog vanligare i äldre generationer.Så säger man i Danmark, men inte i Skåne vad jag vet vilket sabbar logiken. Var i Sverige säger man rundstycke?
Nu anser jag dig ha rätt på alla punkter i detta inlägg, detta då efter min världsbild...Som du själv skriver så är tjock ungspannkaka en ugnspannkaka (ofta med fläsk i), ej att förväxla med pannkaka som stekts i järn.
Man kan även använda ett speciellt stekjärn med vanligast 7 små stekytor i och då steka plättar, det är små versioner av pannkaka som steks på spisen medels stekjärn - helst 280mm i diameter.
Små versioner av tjock ugnspannkaka som görs i form i ugn har jag inte sett, men borde vara görligt.
:)
Eftersom jag bor ihop med en galning (läs uppväxt norr om Hallandsåsen) så har hon sylt till ugnspannkaka (utan fläsk). Jag fick med mig ugnspannkaka i en matlåda till Göteborgsendurot för att inmundiga på fredag kväll när vi kom upp. Fröken hade då valt att även skicka med en liten låda drottningsylt.
Ugnspannkaka är något som för mig är salt snarare än sött och framförallt alltid har fläsk/bacon i sig varav vi hade vår andra äktenskapliga kris.
Piteå vet i fan men Skellefteborna säger plättar om pannkakor.Undrar om det inte är nånstans i norra Västerbotten. Hemma i Östersundstrakten hette det iaf pannkakor även om tunna medan jag vet att Pitebor definitivt har fel för sig ;-)
edit: väl uppe i Luleå har de koll på språket igen och säger plättar