[OT] Vilken stekpanna är "stekigast" :)?

Funderar på en ny panna står och väger mellan gjutjärn och rostfri. Finns det några fördelar med rostfri egentligen. Tänker att det är mer jobb att hålla den ren.

Stekigast vet jag inte om den är men jag är helt impad av den Jamie Oliver cooks classic 28cm jag skaffat. Lite pinsamt märke möjligen men mkt prisvärd för hur bra den är imo.

Du vill inte göra sura saker i en kolstål/gjutjärn.

Typ en köttfärssås tar bort "seasoning"

Till det har jag en scanpan med keramisk yta. Nu är jag ute efter en som man kan steka hårt i, det kan vara att woka eller steka kött

Funderar på en ny panna står och väger mellan gjutjärn och rostfri. Finns det några fördelar med rostfri egentligen. Tänker att det är mer jobb att hålla den ren.
Skulle nog säga att en rostfri är enklare än en gjutjärn både i underhåll och rengöring, en rostfri behöver du inte bränna in som du måste på en gjutjärns panna och du kan köra den rostfria i diskmaskinen. Dock kräver rostfri ganska höga temperaturer för att fungera bra.

Det är en väldigt enkelt att göra rent en rostfri stekpanna. Så länge det inte är ägg med i leken. Jag låter den stå med vatten någon timma eller så och efter det behövs inte mycket mer än svepa ytan med diskborsten.
Kött steker jag på synnerligen hög värme och ja det blir en ytan av inbrända köttsafter i pannan efter det men även efter en sådan omgång så räcker det med blötläggning för att enkelt kunna göra rent.
Blir det kalkrester kan man ta bort dem med ättisksprit och skulle man misslyckas med ägg i pannan är det bara å gå på med stålull.

Apropå inbrända rester så inbillar jag mig att det snarare är en fördel att de partiklar som fått lite för lång exponering fastnar i stekpannan och blir kvar där istället för att hamna på tallriken.

För övrigt förstår jag inte formuleringen 'väger mellan'? Man har ju både rostfria, kolstål OCH gjutjärn.
I ärlighetens namn använder jag inte gjutjärnspannan längre utan det är i huvudsak de rostfria som åker fram och kolstålspannorna får rycka in när det är dags att steka ägg i olika former.

Tänker du köra pannan i diskmaskin så bör du kolla att aluminiumkärnan inte är exponerad i kanten utan istället är täckt av rostfri plåt även där. Hade en sauteuse där aluminiumet frättes bort i diskmaskinen med resultatet att kanten sedan bestod av två knivskarpa plåtkanter vilka gav upphov till mer än ett skärsår.

Är så less på att byta teflonpanna efter 1-2 år så har nu helt övergått till gjutjärn. En vanlig skeppshult och en lättare från Ronneyby, light nånting. Efter instekning funkar båda bra, men skeppshulten är överläget bäst, dock inte långt ifrån en militärcykel i vikt.

Det är en väldigt enkelt att göra rent en rostfri stekpanna. Så länge det inte är ägg med i leken. Jag låter den stå med vatten någon timma eller så och efter det behövs inte mycket mer än svepa ytan med diskborsten.
Kött steker jag på synnerligen hög värme och ja det blir en ytan av inbrända köttsafter i pannan efter det men även efter en sådan omgång så räcker det med blötläggning för att enkelt kunna göra rent.
Blir det kalkrester kan man ta bort dem med ättisksprit och skulle man misslyckas med ägg i pannan är det bara å gå på med stålull.

Apropå inbrända rester så inbillar jag mig att det snarare är en fördel att de partiklar som fått lite för lång exponering fastnar i stekpannan och blir kvar där istället för att hamna på tallriken.

För övrigt förstår jag inte formuleringen 'väger mellan'? Man har ju både rostfria, kolstål OCH gjutjärn.
I ärlighetens namn använder jag inte gjutjärnspannan längre utan det är i huvudsak de rostfria som åker fram och kolstålspannorna får rycka in när det är dags att steka ägg i olika former.

Har kört på Scanpan GTX i många år nu men en börjar ge upp och då blev det en kolstål. Men tänkte skaffa en till panna. Får ta saker i omgångar har två cyklar som ska servas också. Gäller att prioritera rätt. ;)

Jag kör bara kolstål till allt. Misshandlar grovt med sura vätskor t ex steker i citronpress men märker aldrig att det direkt påverkar funktionen så att saker bränner fast lättare eller så. Färgen förändras mest fram och tillbaka över tid. Ibland rostar nån fläck lite, särskilt på sauteusen där kanterna inte bränns in så effektivt, men det stör mig inte så mycket heller.

Hade jag haft ett stort kök hade väl rostfritt varit fint som komplement men som enda funkar detta fint för mig.

Slet ut teflonpannor på årsbasis tidigare eftersom jag ofta steker på hög värme, wokar o dyl.

3D09EDF7-DA4E-4041-968B-7EAC9D08033D.jpeg

Man har ju både rostfria, kolstål OCH gjutjärn.
Upplever samma sak. Kött, grönsaker och sura såser fixar rostfritt utmärkt och tar inte åt sig lukter. Omelett, pannkakor mm fixar kolstål bäst.
Gjutjärn är bra, men suger åt sig lukter.

om stekpannan med grillräfflor skänks bort? mest en bra metod att få oljestänk i hela köket. grillat blir det inte heller, snarare är känslan att maten blir som den vore kokt.
Testa med vax istället för olja så slipper du kladd!
Nä, skämt åsido jag brukar olja den ytterst sparsamt om ens alls så något stänk blir det inte fråga om. Maten släpper ändå när den börjar få färg.
En stekpanna måste vara riktigt varm och inte överlastas om man skall få bra stekyta. Samma gäller såklart även här föra att undvika att maten kokas i pannan.

Har en pannkakslagg från Skeppshult, rejält tung. Och f-n vad besvikna vi var i början, den var riktigt omöjlig att steka pannkakor i. Men nu är den fantastiskt, i luv it. Ett måste när man har pannkaksbarn.

Ja, jag fick ett plättlagg från Skeppshult av frun i julklapp. Börjar väl ta sig men kräver en hel del smör för att släppa taget om plättarna än så länge.

n+1 gäller som redan konstaterats även här.

Har flera gjutjärnspannor, varav en är dedikerad till omelette och pysslas om därefter. Sen nån kolstål och en rostfri till grejer som man inte vill utsätta gjutjärnet för. Men hade ju egentligen behövt nåt med lägre kanter till pankakor... nån riktigt stor panna osv osv.

Kan verkligen rekommendera de Buyers pannkakspanna. Lätt och smidig att jobba med. Tar ingen plats i kastrullskåpet. Kräver dock sin dos av smör mellan varje pannkaka, men man vill ju inte äta pannkakor utan i vilket fall.

Kan vi inte gräla om det heter plättar eller pannkakor, plättar steks i stekpanna eller?
pannkaka förknippar jag med tjockare ugnspannkaka? ?

Som du själv skriver så är tjock ungspannkaka en ugnspannkaka (ofta med fläsk i), ej att förväxla med pannkaka som stekts i järn.
Man kan även använda ett speciellt stekjärn med vanligast 7 små stekytor i och då steka plättar, det är små versioner av pannkaka som steks på spisen medels stekjärn - helst 280mm i diameter.

Små versioner av tjock ugnspannkaka som görs i form i ugn har jag inte sett, men borde vara görligt.

:)

Eftersom jag bor ihop med en galning (läs uppväxt norr om Hallandsåsen) så har hon sylt till ugnspannkaka (utan fläsk). Jag fick med mig ugnspannkaka i en matlåda till Göteborgsendurot för att inmundiga på fredag kväll när vi kom upp. Fröken hade då valt att även skicka med en liten låda drottningsylt.
Ugnspannkaka är något som för mig är salt snarare än sött och framförallt alltid har fläsk/bacon i sig varav vi hade vår andra äktenskapliga kris.

Det kanske är vanligare att säga plättar i övre halvan av landet tror jag, samtidigt säger man(jag) ju "ärtsoppa och pannkaka" och inte plättar i det fallet! Det kan ju fungera med bägge namnen iof? men plättar är nog som sagt små eg.

Det kanske är vanligare att säga plättar i övre halvan av landet tror jag, samtidigt säger man(jag) ju "ärtsoppa och pannkaka" och inte plättar i det fallet! Det kan ju fungera med bägge namnen iof? men plättar är nog som sagt små eg.

Ja jag tror att 28 centimeters spisstekta pannkakor i ett stekjärn kallas plättar längre upp i landet, detta är såklart helt felaktigt men vi låter dem säga fel som tröst för vintervädret. Samt att pannkaka görs i ugnen och ugnspannkaka är ett vilt främmande begrepp helt öppet för nya möjligheter.

Frågan är var gränsen går, norr om Rättvik?

Den borde gå längre norröver än gränsen mellan frallor/bullar.

Ja jag tror att 28 centimeters spisstekta pannkakor i ett stekjärn kallas plättar längre upp i landet, detta är såklart helt felaktigt men vi låter dem säga fel som tröst för vintervädret. Samt att pannkaka görs i ugnen och ugnspannkaka är ett vilt främmande begrepp helt öppet för nya möjligheter.

Frågan är var gränsen går, norr om Rättvik?

Den borde gå längre norröver än gränsen mellan frallor/bullar.
Undrar om det inte är nånstans i norra Västerbotten. Hemma i Östersundstrakten hette det iaf pannkakor även om tunna medan jag vet att Pitebor definitivt har fel för sig ;-)

Wikipedia hävdar att det är lite här och var.
"I delar av Småland, Skåne, Blekinge, Norrbotten, Finland och Västerbotten kallas alla typer som gräddas på spisen för plättar, oavsett hur stora de är.[2]"

Som du själv skriver så är tjock ungspannkaka en ugnspannkaka (ofta med fläsk i), ej att förväxla med pannkaka som stekts i järn.
Man kan även använda ett speciellt stekjärn med vanligast 7 små stekytor i och då steka plättar, det är små versioner av pannkaka som steks på spisen medels stekjärn - helst 280mm i diameter.

Små versioner av tjock ugnspannkaka som görs i form i ugn har jag inte sett, men borde vara görligt.

:)

Eftersom jag bor ihop med en galning (läs uppväxt norr om Hallandsåsen) så har hon sylt till ugnspannkaka (utan fläsk). Jag fick med mig ugnspannkaka i en matlåda till Göteborgsendurot för att inmundiga på fredag kväll när vi kom upp. Fröken hade då valt att även skicka med en liten låda drottningsylt.
Ugnspannkaka är något som för mig är salt snarare än sött och framförallt alltid har fläsk/bacon i sig varav vi hade vår andra äktenskapliga kris.
Nu anser jag dig ha rätt på alla punkter i detta inlägg, detta då efter min världsbild...

För att medla i det äktenskapliga kanske ni kan hitta samsyn i att byta drottningsylten mot lingonsylt?

Tillbaka
Topp