[OT] Vilken stekpanna är "stekigast" :)?

'Problemet', om du nu vill kalla det problem, är att kais01 påstod att det är en myt att gjutjärn rostar. Vilket är nonsens. Ytrosten i sig bekymrar jag mig inte nämnvärt över.

det har jag verkligen inte sagt.

däremot en myt att de skulle ta skada av detergerande rengöring. om det då uppkommer som det alltid är obetydlig alltså i sammanhanget ignorerbar ytrost är det som makten säger bara att fukta ett hushållspapper med lite matolja och torka bort det.

därmed åter startklart.

att våra avlopp effektivt proppas igen av allt nedsköljt matfett som kondenserar på dess väggar är däremot ingen myt.

'Problemet', om du nu vill kalla det problem, är att kais01 påstod att det är en myt att gjutjärn rostar. Vilket är nonsens. Ytrosten i sig bekymrar jag mig inte nämnvärt över.
Fast det påstod han inte alls, vad jag kan se. Bara att det inte förstörs, och ytrost är knappast "förstörande".

Ingen har nämn något om förstörande. Var får du det ifrån?
'myten att gjutjärn inte tål detergenter är minst sagt utbredd.' var vad kais01 skrev.

Jag fick skrubba min gryta ingående med stålull för att få bort all ytrost. Insida + utsida. Och sedan olja in den i omgångar. Visst, det bildades ingen gravrost och den blev inte 'förstörd' av det men att påstå att den 'tål' maskindisk bara för att den gick att återställa med ett par timmars arbetsinsats är att sträcka sig lite väl långt i mitt tycke.

Har man en välskött gjutjärnsgryta går det hur bra som helst att maskindiska den men att utifrån det tro att det alltid ovillkorligen gäller allt gjutjärn i köket är ju bara dumt.

Ingen har nämn något om förstörande. Var får du det ifrån?
'myten att gjutjärn inte tål detergenter är minst sagt utbredd.' var vad kais01 skrev.
Hur skulle du säga att "inte tål" kan anses innebära något annat än att man förstör vad-det-nu-är-man-pratar-om?
Det tjatas friskt om att gjutjärnspannor inte ska diskas i maskin eller för hand med diskmedel. Känns helt rimligt att ifrågasätta om man själv dessutom har erfarenheten att det funkar (jag har det inte).

Jag fick skrubba min gryta ingående med stålull för att få bort all ytrost. Insida + utsida. Och sedan olja in den i omgångar. Visst, det bildades ingen gravrost och den blev inte 'förstörd' av det men att påstå att den 'tål' maskindisk bara för att den gick att återställa med ett par timmars arbetsinsats är att sträcka sig lite väl långt i mitt tycke.

Har man en välskött gjutjärnsgryta går det hur bra som helst att maskindiska den men att utifrån det tro att det alltid ovillkorligen gäller allt gjutjärn i köket är ju bara dumt.
Det låter ganska extremt att det skulle kräva ett par timmars arbetsinsats måste jag säga.

Men jösses amalia har ni inte lärt er hantera rostfritt ännu?

Det handlar ju bara om teknik. Och så har man så klart en teflonbelagd CTX och en pannkakspanna oxå. Tefal med teflon in mitt fall. Fast det beror ju på att 10 och 12 åringen vill laga efter skolan ibland. Kanske skall man skaffa en kolstål omelettpanna till västa?

Ni tävlar som om det bara finns ett val... Alla vet ju att man cyklar till Cafe på Stål, till kontorsarbetsplatsen på en Brommie, till satteliten på en ALUCX, och runt stan snabbt på ev CF (PTV eller KSMB. whatever), I Sickla på en helstel från -90 och Nacka på en Hardtail från 2010. Till Åre åker man på en FS från 2022 och i alperna hyr man, HUR JÄVLA SVÅT SKALL DET VARA? Var för pratas det som att en panna räcker? Har ni en klocka och en parfym med?

Senast ändrad:
Men jösses amalia har ni inte lärt er hantera rostfritt ännu?

Det handlar ju bara om teknik. Och så har man så klart en teflonbelagd CTX och en pannkakspanna oxå. Tefal med teflon in mitt fall. Fast det beror ju på att 10 och 12 åringen vill laga efter skolan ibland. Kanske skall man skaffa en kolstål omelettpanna till västa?

Ni tävlar som om det bara finns ett val... Alla vet ju att man cyklar till Cafe på Stål, till kontorsarbetsplatsen på en Brommie, till satteliten på en ALUCX, och runt stan snabbt på ev CF (PTV eller KSMB. whatever), I Sickla på en helstel från -90 och Nacka på en Hardtail från 2010. Till Åre åker man på en FS från 2022 och i alperna hyr man, HUR JÄVLA SVÅT SKALL DET VARA? Var för pratas det som att en panna räcker? Har ni en klocka och en parfym med?
Jag har varken klocka el parfym.
Däremot kolstålspanna. Klassisk gjutjärn oxå. Samt några teflon när jag tänker efter.

Enda anledningen att ha mer än en panna är om allt jag ska steka inte får plats. Eller för att teflon-skräpet inte håller så man måste plocka fram båtankaret (gjutjärn), vilket jag tyvärr inte heller får att funka.

Skulle jag använda parfym så skulle jag givetvis bara ha en, som på nåt sätt passar mig. Klocka har jag helst också bara en. Åtminstone i långa perioder.

Och nu skrev du det igen. Du kan inte avfärda en myt med en anekdot.
det är ingen anekdot. det är decennier av erfarenhet. erfarenheten delas av andra, det här är inget eget påhitt.

vi cirkulerar av gjutjärn två stora stora och två små stekpannor, därför att det händer att man behöver stekytan. sedan finns plättjärn, pannkaksjärn och stekgryta. ingen av dem har någonsin behövt rekondas efter handdisk med yes. maskindisk som jag håller med om är en smula udda i sammanhanget kan i värsta fall rendera en avtorkning med oljefuktat hushållspapper.

behövs mer än så tolkar jag det som den inte är instekt ordentligt. i exemplet med stekgrytan ovan lyckas alltså inte ens tre maskindiskar på raken påverka stekytan.

myt eller konstaterad verklighet? välj själv.

Senast ändrad:
Hur skulle du säga att "inte tål" kan anses innebära något annat än att man förstör vad-det-nu-är-man-pratar-om?
Det tjatas friskt om att gjutjärnspannor inte ska diskas i maskin eller för hand med diskmedel. Känns helt rimligt att ifrågasätta om man själv dessutom har erfarenheten att det funkar (jag har det inte).

Förstörd betyder i min värld skadad bortom all räddning. 'Inte tål' är en skala från kosmetisk skada till förstörd.
Att ifrågasätta är alltid rimligt men att avfärda något som myt bara för att det går på tvärs med ens personliga erfarenheter är det inte.

Det låter ganska extremt att det skulle kräva ett par timmars arbetsinsats måste jag säga.

Det som tar tid är inbränningen då grytan behöver svalna mellan appliceringarna.

det är ingen anekdot. det är decennier av erfarenhet. erfarenheten delas av andra, det här är inget eget påhitt.

vi cirkulerar av gjutjärn två stora stora och två små stekpannor, därför att det händer att man behöver stekytan. sedan finns plättjärn, pannkaksjärn och stekgryta. ingen av dem har någonsin behövt rekondas efter handdisk med yes. maskindisk som jag håller med om är en smula udda i sammanhanget kan i värsta fall rendera en avtorkning med oljefuktat hushållspapper.

Du gör ett konstaterande baserat på egna och några andras erfarenheter men saknar vetenskaplig grund för att det skall vara allomfattande utanför din 'fakta'-insamling. Alltså anekdotisk bevisföring.

Är det verkligen så svårt att ta in att jag har andra erfarenheter?

behövs mer än så tolkar jag det som den inte är instekt ordentligt. i exemplet med stekgrytan ovan lyckas alltså inte ens tre maskindiskar på raken påverka stekytan.

myt eller konstaterad verklighet? välj själv.

Eh, nu blev det konstigt på riktigt. Du är alltså öppen för att skadan kan bli större och behöva mer än oljat papper för att återställa men är inte villig att säga att de då inte tål diskmaskin i dessa fall? Fast du antyder det ändå.
Om skadan blir så pass omfattande och arbetskrävande att återställa att man drar sig för att göra om det då har den verkligen inte 'tålt' det.

Ungefär som att rekommendera skärbrädor av betong. Kniven 'tål' det. Bara å skärpa upp lite efteråt. Med en bra kniv behövs bara några snabba tag på ett bryne så är den som ny. Var lätt på handen när du skär så tål den det ännu bättre.

det som är bra i det här fallet är att det är så lätt för vem som helst att kolla om myten eller verkligheten stämmer.

vi tar alla till oss tipset om skärbrädor i betong. diskade i maskin?

Jag gjorde en insats ikväll och ägnade ungefär 45 minuter åt att omsorgsfullt och vid inte alltför hög värme steka in min gjutjärnspanna. Satte värmen så att det bara smårök lite, och applicerade rapsolja medelst fuktad papperstuss. Det såg ut att "dunsta" och lämna små droppar, vilket jag antar snarare var polymerisering. Ytan såg fin ut.

Sen stekte jag en entrecote i talg (vilket tydligen ska vara vettigt att steka i). Samma sekund som jag la den rumsvarma köttbiten i stekpannan brände den fast. Ridå.

Varför ens försöka när man kan köpa en teflonpanna om året och slippa detta?

----

Edit: "Brände fast" är en lätt överdrift. Köttbiten satt inte fast, men det sitter fastbränt protein i pannan som jag – precis som vanligt – kommer behöva skrubba loss med vatten och diskborste i några minuter. Och det har instekningen aldrig förr hållit för.

Sen stekte jag en entrecote i talg (vilket tydligen ska vara vettigt att steka i). Samma sekund som jag la den rumsvarma köttbiten i stekpannan brände den fast. Ridå.
Köttbiten släpper från stekpannan när den fått en stekyta. Det går utmärkt att fixa stekyta på kött i en torr stekpanna. Det är därför rostfritt fungerar utmärkt till kött.

det som är bra i det här fallet är att det är så lätt för vem som helst att kolla om myten eller verkligheten stämmer.

Precis, det är bara att komma förbi och låna hem min gryta för ett bad i den egna diskmaskinen så får ni fakta, bokstavligen, på bordet om vad den tål eller ej.

Köttbiten släpper från stekpannan när den fått en stekyta. Det går utmärkt att fixa stekyta på kött i en torr stekpanna. Det är därför rostfritt fungerar utmärkt till kött.
Ja, men det sitter lik förbannat alltid mög kvar i pannan som inte går att torka bort. Var tvungen att skrapa med baksidan av diskborsten i det här fallet. Helt sjukt på en nyinstekt panna, när så många påstår att det är jättebra med gjutjärn och stål.

Ja, men det sitter lik förbannat alltid mög kvar i pannan som inte går att torka bort. Var tvungen att skrapa med baksidan av diskborsten i det här fallet.
Om proteinresterna inte är brända kan de användas till såsredning. Annars brukar det mesta lossna med lite vatten i en sjudvarm stekpanna.

Jag tror du förväntar dig lite för mycket av stelnade oljan. Den kan fungera som ett hyggligt rostskydd. Med fett i stekpannan kan äggrätter mm tillagas utan fastna, men det är inte superantislipp.

Det är nog svårt att hitta en stekpanna som är bra till allt och håller livet ut.

Om proteinresterna inte är brända kan de användas till såsredning. Annars brukar det mesta lossna med lite vatten i en sjudvarm stekpanna.

Jag tror du förväntar dig lite för mycket av stelnade oljan. Den kan fungera som ett hyggligt rostskydd. Med fett i stekpannan kan äggrätter mm tillagas utan fastna, men det är inte superantislipp.

Det är nog svårt att hitta en stekpanna som är bra till allt och håller livet ut.
Problemet är som sagt att det hyggliga rostskyddet försvinner väldigt snabbt när man måste skrubba pannan efter varje stekning. Jag ser tydligt när det blir ytrost i den, och det går ruggigt fort.

Edit: Jag steker alltid med rikligt med fett. Ägg är nästan omöjligt att inte få att totalfastna på varenda kvadratmillimeter.

Edit 2: Det som förvånar mest är att jag nog snarast har låga förväntningar, men inte ens dessa kan gjutjärnsskiten uppnå. ALLT är ju fasen bättre med en teflonpanna. Även om den slits så håller ytskiktet i storleksordningen hundra gånger längre än i järnpannan. Bara det att man inte kan återställa det utan måste köpa ny panna.

Problemet är som sagt att det hyggliga rostskyddet försvinner väldigt snabbt när man måste skrubba pannan efter varje stekning. Jag ser tydligt när det blir ytrost i den, och det går ruggigt fort.

Edit: Jag steker alltid med rikligt med fett. Ägg är nästan omöjligt att inte få att totalfastna på varenda kvadratmillimeter.

Edit 2: Det som förvånar mest är att jag nog snarast har låga förväntningar, men inte ens dessa kan gjutjärnsskiten uppnå. ALLT är ju fasen bättre med en teflonpanna. Även om den slits så håller ytskiktet i storleksordningen hundra gånger längre än i järnpannan. Bara det att man inte kan återställa det utan måste köpa ny panna.
Slutsatsen är helt enkelt att du inte klarar av det som ganska många andra klarar. Det är inte gjutjärnet det hänger på, utan handlaget helt enkelt.

Då borde någon av alla de där andra kunna förklara vad jag gör för fel.
Två förslag:
1. Vid instekning använd mycket mindre olja än du tror. Smörj in med ett hushållspapper, ta sen ett nytt papper och torka bort ALLT fett. Om du börjar se nåt som liknar droppar när du hettar upp är det för mycket olja - torka igen.
2. Känn på ytan efter instekning, den ska vara hård, blank och hal - absolut inte klibbig. Om den känns klibbig så är det antingen för mycket olja, för låg temp, eller för kort tid. Om det fortfarande ryker om pannan så är fortfarande olja kvar som bara är delvis polymeriserad, fortsätt värma.

Senast ändrad:
Två förslag:
1. Vid instekning använd mycket mindre olja än du tror. Smörj in med ett hushållspapper, ta sen ett nytt papper och torka bort ALLT fett. Om du börjar se nåt som liknar droppar när du hettar upp är det för mycket olja - torka igen.
Det är precis så jag gjort. Det vill säga "torkat ut" eventuella droppar.

2. Känn på ytan efter instekning, den ska vara hård, blank och hal - absolut inte klibbig. Om den känns klibbig så är det antingen för mycket olja, för låg temp, eller för kort tid. Om det fortfarande ryker om pannan så är fortfarande olja kvar som bara är delvis polymeriserad, fortsätt värma.
Om 45 minuter med ett tjog smörjningar inte räcker så anser jag att det är helt ohållbart att hålla på med detta. Särskilt om lagret inte tål att diskas med vatten.

Om 45 minuter med ett tjog smörjningar inte räcker så anser jag att det är helt ohållbart att hålla på med detta. Särskilt om lagret inte tål att diskas med vatten.

OK, 20 lager på 45 minuter är alldeles för mycket och kan nog förklara varför din yta inte har bundit sig till järnet tillräckligt. Om du vill testa nåt mer innan du ger upp, smörj in 1 enda gång och låt pannan gå i ugnen 225 grader en timme, testa sen att steka nåt.

OK, 20 lager på 45 minuter är alldeles för mycket och kan nog förklara varför din yta inte har bundit sig till järnet tillräckligt. Om du vill testa nåt mer innan du ger upp, smörj in 1 enda gång och låt pannan gå i ugnen 225 grader en timme, testa sen att steka nåt.
Låter otroligt märkligt att det skulle kunna bli för många lager. Det understa lagret struntar rimligen i hur många lager som är ovanpå. :unsure:
Men visst, ugnen kan jag prova för att få jämnare värme om inte annat. Väldigt svårt på spisen där det mest blir varmt i mitten. Och jag kanske måste totalsanera pannan med stålborste och lut så att den är kliniskt ren innan jag ens börjar. Hmmm...

Alltså man behöver inte gå helt bananas med underhållet. Lite som med köksknivar; sköter man dom rimligt och undviker dom värsta kniv-synderna så har man helt ok knivar under låång tid.

Gjutjärnspannan diskar jag bara om det behövs. Beroende på mat kan det gå bra att bara torka med hushållspapper. Är det fastbränd mat diskar jag den ren och värmer den sen på en platta tills den är torr varpå jag smörjer med liite olja. Sura livsmedel / såser har jag rostfritt till (billig från ikea som fungerar fantastiskt bra).

Att koka upp lite vatten i en gjutjärnspanna precis innan handdisk är ett bra knep för att kunna handdiska utan diskmedel med bra resultat, även om det är hårt fastbrända restprodukter efter tex köttstekning med kryddor +annat sedan innan. Men med det sagt så använder jag även Yes i gjutjärn i vissa extrema fall nån gång i månaden typ, och sköljer och borstar sen efteråt i hett vatten noga flera ggr innan den får eftertorka lite på medelvarm platta. Den pannan ser ut att må bra.

Då borde någon av alla de där andra kunna förklara vad jag gör för fel.
intressant bekymmer, har aldrig haft det. det är iofs ett antal decennier sedan jag satte igång något nytt i gjutjärn, och har inte minne av några debakler alls. ägg i våra stekpannor är ju fullständigt problemfritt.

men som antytts kanske du överdriver insatsen?

mitt förslag i det här läget skulle vara att få bort dina lager och börja om? koka vatten en bra stund i pannan, rengör mekaniskt men inte med metallborste, man vet aldrig vilka galvaniska händelser det kan utlösa. kanske till och med komplettera med maskindiskmedel i pannan, som nollställning ad modum rattnallle. ytan bör bli torr, kanske till och med får den lite ytrost att torka bort. sedan rapsolja eller majsolja påstruket i några få omgångar med varm absolut inte het panna. lämna den sedan någon vecka så det får 'polymerisera' eller härda eller vad som nu händer. ytan blir motståndskraftigare iaf. och som försiktighetsåtgärd självsmörjande rätter som korv och bacon några gånger inledningsvis, på låg värme. det bör bli en ytterligare komplettering av ytan innan den utsätts för de svårare objekten?

hoppas det ordnar sig!

men en slamkrypare; är du säker på att du har gjutjärn och inte kolstål? det brukar nämligen bete sig precis som du beskriver på just kött och ägg. bättre till annat...

Senast ändrad:
Som ni ser har alla olika recept på vad som funkar. Jag gissar att det inte borde vara särskilt noga eftersom ingen jävel lär ha "stekt in" nån stekpanna nånsin innan det blev trendigt.
Min panna är uråldrig och definitivt gjutjärn. Har funnits i föräldrarnas hushåll sen jag var liten, alltså minst 40 år. Fanns nog inga kolstålpannor att köpa då, annat än wok-dito.

Men visst, ugnen kan jag prova för att få jämnare värme om inte annat. Väldigt svårt på spisen där det mest blir varmt i mitten. Och jag kanske måste totalsanera pannan med stålborste och lut så att den är kliniskt ren innan jag ens börjar. Hmmm...
Häll rikligt med salt en varm panna och rör runt saltet. Saltet suger upp fettet och pannan blir silverfärgad. Ingen rost. Låter otroligt, men det fungerar och kräver liten ansträngning.

Ugnsmetoden som nämnts tidigare för polymerisering fungerar bäst för mig och HELA stekpannan blir rostskyddad. I ca 40 minuter osar oljan och resterande 20 min svartnar den. Bäst att utföra arbetet när köket kan vädras lite extra.
Som ”toshiba” nämner är det viktigt att torka av överflödig olja innan stekpannan placeras i ugnen. Den skall vara så torr att inga fettfläckar lämnas på hushållspappret. Om du har för flödigt med olja bildas små noppar och ojämnheter när oljan krymper och bildar en seg massa. Det härdade lagret skall vara så slätt och blankt som möjligt.

Om lagret kan diskas bort har oljan inte härdat ordentligt eller är bränt. Däremot kan sura maträtter lösa upp den härdade oljan, tex tomatsåser och därför är det bra att ha en alternativ stekpanna i tex rostfritt.

Jösses... det är en stekpanna!

Klart man inte steker en entrecote i en teflonpanna. Det är ju rena hädelsen! Den kör man i grillpannan eller i rostfria pannan.

I bägge slår man i vatten och låter det stormkoka upp efter ha hällt ut eventuellt överskottsfett, direkt efter stekningen (om man inte skall göra sås). Då kan man antingen bara borsta av lätt om det är gjutjärn eller diska med handdisk (eller maskin) om det är rostfritt. Jag har aldrig duttat runt med gjutjärn som ni håller på, det fixar ju sig självt.

Ägg steker man med fördel på teflon. Om man inte vill lägga extra kärlek (smör, olja) för då kan man ju steka i vilken panna som helst.

Stekigast är fortfarande rostfritt med alukärna, för det är både svårast och blir bäst om man lärt sig hur det funkar :)

Har följt tråden lite sådär de senaste sidorna. Men ingen som nämnt eld för gjutjärnspannor (på dom sidorna)? Använder på grillen och de blir riktigt fina då.
Hade först tänkt ha en separat panna för det, men nu försöker jag snarare cirkulera pannorna för att hålla dom fina.

Nu när vi har löst frågan om vilken stekpanna som är stekigast, och det råder fullständigt konsensus, ? så har jag en följdfråga.

Vilken stekspade är stekigast?

Jag har en gammal ärvd no-name spade i rostfritt som är jättebra. Den har ett lagom fjädrande blad som går från ca 0,8 mm på det tjockaste stället, till ca 0,25 ute vid spetsen. Jag ska renovera den med nytt trähandtag vid tillfälle. 20 års diskande i diskmaskin har dödat handtaget.

Jag köpte en snarlik stekspade exxent, som är värdelös. Stel som en helstel på massiva gummihjul. Den är ca 0,8 mm tjock hela vägen.

Var hittar man välgjorda stekspadar?

20240119_125529.JPG

En kort grilltång är bra att hantera köttbitar och grönsaker I stekpannan.

Finns bra noname tänger till ett lågt pris.

Fiskstekspaden som nämndes tidigare fungerar också bra till äggrätter och färsbiffar. Mindre bra till pyttipanna och annat smått som lätt fastnar i håligheterna.

Jösses... det är en stekpanna!

Klart man inte steker en entrecote i en teflonpanna. Det är ju rena hädelsen! Den kör man i grillpannan eller i rostfria pannan.
För att? Vad skulle fördelen vara om det bränner fast mer?

I bägge slår man i vatten och låter det stormkoka upp efter ha hällt ut eventuellt överskottsfett, direkt efter stekningen (om man inte skall göra sås). Då kan man antingen bara borsta av lätt om det är gjutjärn eller diska med handdisk (eller maskin) om det är rostfritt.
Direkt efter stekningen ska man ju äta. Finns inte att jag ställer mig och sanerar stekpannan då. Möjligen kan jag sträcka mig till att diska ur den på 15 sekunder under rinnande varmvatten, så att fettet inte hinner stelna.

Jag har aldrig duttat runt med gjutjärn som ni håller på, det fixar ju sig självt.
Uppenbarligen gör det inte det för mig.

Jag köpte ett par svindyra icke-teflon-men-nåt-annat pannor från WMF. Det enda som inte bränner fast i dom är vatten. Däremot är jag ganska nöjd med en kolstålspanna från Kockums. Och den lilla DeBuyer som får sköta äggrätterna. Och blinierna, såklart.

Tillbaka
Topp