Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Fast det påstod han inte alls, vad jag kan se. Bara att det inte förstörs, och ytrost är knappast "förstörande".'Problemet', om du nu vill kalla det problem, är att kais01 påstod att det är en myt att gjutjärn rostar. Vilket är nonsens. Ytrosten i sig bekymrar jag mig inte nämnvärt över.
Hur skulle du säga att "inte tål" kan anses innebära något annat än att man förstör vad-det-nu-är-man-pratar-om?Ingen har nämn något om förstörande. Var får du det ifrån?
'myten att gjutjärn inte tål detergenter är minst sagt utbredd.' var vad kais01 skrev.
Det låter ganska extremt att det skulle kräva ett par timmars arbetsinsats måste jag säga.Jag fick skrubba min gryta ingående med stålull för att få bort all ytrost. Insida + utsida. Och sedan olja in den i omgångar. Visst, det bildades ingen gravrost och den blev inte 'förstörd' av det men att påstå att den 'tål' maskindisk bara för att den gick att återställa med ett par timmars arbetsinsats är att sträcka sig lite väl långt i mitt tycke.
Har man en välskött gjutjärnsgryta går det hur bra som helst att maskindiska den men att utifrån det tro att det alltid ovillkorligen gäller allt gjutjärn i köket är ju bara dumt.
Jag har varken klocka el parfym.Men jösses amalia har ni inte lärt er hantera rostfritt ännu?
Det handlar ju bara om teknik. Och så har man så klart en teflonbelagd CTX och en pannkakspanna oxå. Tefal med teflon in mitt fall. Fast det beror ju på att 10 och 12 åringen vill laga efter skolan ibland. Kanske skall man skaffa en kolstål omelettpanna till västa?
Ni tävlar som om det bara finns ett val... Alla vet ju att man cyklar till Cafe på Stål, till kontorsarbetsplatsen på en Brommie, till satteliten på en ALUCX, och runt stan snabbt på ev CF (PTV eller KSMB. whatever), I Sickla på en helstel från -90 och Nacka på en Hardtail från 2010. Till Åre åker man på en FS från 2022 och i alperna hyr man, HUR JÄVLA SVÅT SKALL DET VARA? Var för pratas det som att en panna räcker? Har ni en klocka och en parfym med?
Akta dig för kolstål. Det verkar vara en sekt,Jag har varken klocka el parfym.
Däremot kolstålspanna. Klassisk gjutjärn oxå. Samt några teflon när jag tänker efter.
det är ingen anekdot. det är decennier av erfarenhet. erfarenheten delas av andra, det här är inget eget påhitt.Och nu skrev du det igen. Du kan inte avfärda en myt med en anekdot.
Hur skulle du säga att "inte tål" kan anses innebära något annat än att man förstör vad-det-nu-är-man-pratar-om?
Det tjatas friskt om att gjutjärnspannor inte ska diskas i maskin eller för hand med diskmedel. Känns helt rimligt att ifrågasätta om man själv dessutom har erfarenheten att det funkar (jag har det inte).
Det låter ganska extremt att det skulle kräva ett par timmars arbetsinsats måste jag säga.
det är ingen anekdot. det är decennier av erfarenhet. erfarenheten delas av andra, det här är inget eget påhitt.
vi cirkulerar av gjutjärn två stora stora och två små stekpannor, därför att det händer att man behöver stekytan. sedan finns plättjärn, pannkaksjärn och stekgryta. ingen av dem har någonsin behövt rekondas efter handdisk med yes. maskindisk som jag håller med om är en smula udda i sammanhanget kan i värsta fall rendera en avtorkning med oljefuktat hushållspapper.
behövs mer än så tolkar jag det som den inte är instekt ordentligt. i exemplet med stekgrytan ovan lyckas alltså inte ens tre maskindiskar på raken påverka stekytan.
myt eller konstaterad verklighet? välj själv.
Köttbiten släpper från stekpannan när den fått en stekyta. Det går utmärkt att fixa stekyta på kött i en torr stekpanna. Det är därför rostfritt fungerar utmärkt till kött.Sen stekte jag en entrecote i talg (vilket tydligen ska vara vettigt att steka i). Samma sekund som jag la den rumsvarma köttbiten i stekpannan brände den fast. Ridå.
det som är bra i det här fallet är att det är så lätt för vem som helst att kolla om myten eller verkligheten stämmer.
Ja, men det sitter lik förbannat alltid mög kvar i pannan som inte går att torka bort. Var tvungen att skrapa med baksidan av diskborsten i det här fallet. Helt sjukt på en nyinstekt panna, när så många påstår att det är jättebra med gjutjärn och stål.Köttbiten släpper från stekpannan när den fått en stekyta. Det går utmärkt att fixa stekyta på kött i en torr stekpanna. Det är därför rostfritt fungerar utmärkt till kött.
Om proteinresterna inte är brända kan de användas till såsredning. Annars brukar det mesta lossna med lite vatten i en sjudvarm stekpanna.Ja, men det sitter lik förbannat alltid mög kvar i pannan som inte går att torka bort. Var tvungen att skrapa med baksidan av diskborsten i det här fallet.
Problemet är som sagt att det hyggliga rostskyddet försvinner väldigt snabbt när man måste skrubba pannan efter varje stekning. Jag ser tydligt när det blir ytrost i den, och det går ruggigt fort.Om proteinresterna inte är brända kan de användas till såsredning. Annars brukar det mesta lossna med lite vatten i en sjudvarm stekpanna.
Jag tror du förväntar dig lite för mycket av stelnade oljan. Den kan fungera som ett hyggligt rostskydd. Med fett i stekpannan kan äggrätter mm tillagas utan fastna, men det är inte superantislipp.
Det är nog svårt att hitta en stekpanna som är bra till allt och håller livet ut.
Slutsatsen är helt enkelt att du inte klarar av det som ganska många andra klarar. Det är inte gjutjärnet det hänger på, utan handlaget helt enkelt.Problemet är som sagt att det hyggliga rostskyddet försvinner väldigt snabbt när man måste skrubba pannan efter varje stekning. Jag ser tydligt när det blir ytrost i den, och det går ruggigt fort.
Edit: Jag steker alltid med rikligt med fett. Ägg är nästan omöjligt att inte få att totalfastna på varenda kvadratmillimeter.
Edit 2: Det som förvånar mest är att jag nog snarast har låga förväntningar, men inte ens dessa kan gjutjärnsskiten uppnå. ALLT är ju fasen bättre med en teflonpanna. Även om den slits så håller ytskiktet i storleksordningen hundra gånger längre än i järnpannan. Bara det att man inte kan återställa det utan måste köpa ny panna.
Då borde någon av alla de där andra kunna förklara vad jag gör för fel.Slutsatsen är helt enkelt att du inte klarar av det som ganska många andra klarar. Det är inte gjutjärnet det hänger på, utan handlaget helt enkelt.
Två förslag:Då borde någon av alla de där andra kunna förklara vad jag gör för fel.
Det är precis så jag gjort. Det vill säga "torkat ut" eventuella droppar.Två förslag:
1. Vid instekning använd mycket mindre olja än du tror. Smörj in med ett hushållspapper, ta sen ett nytt papper och torka bort ALLT fett. Om du börjar se nåt som liknar droppar när du hettar upp är det för mycket olja - torka igen.
Om 45 minuter med ett tjog smörjningar inte räcker så anser jag att det är helt ohållbart att hålla på med detta. Särskilt om lagret inte tål att diskas med vatten.2. Känn på ytan efter instekning, den ska vara hård, blank och hal - absolut inte klibbig. Om den känns klibbig så är det antingen för mycket olja, för låg temp, eller för kort tid. Om det fortfarande ryker om pannan så är fortfarande olja kvar som bara är delvis polymeriserad, fortsätt värma.
Om 45 minuter med ett tjog smörjningar inte räcker så anser jag att det är helt ohållbart att hålla på med detta. Särskilt om lagret inte tål att diskas med vatten.
Låter otroligt märkligt att det skulle kunna bli för många lager. Det understa lagret struntar rimligen i hur många lager som är ovanpå.OK, 20 lager på 45 minuter är alldeles för mycket och kan nog förklara varför din yta inte har bundit sig till järnet tillräckligt. Om du vill testa nåt mer innan du ger upp, smörj in 1 enda gång och låt pannan gå i ugnen 225 grader en timme, testa sen att steka nåt.
intressant bekymmer, har aldrig haft det. det är iofs ett antal decennier sedan jag satte igång något nytt i gjutjärn, och har inte minne av några debakler alls. ägg i våra stekpannor är ju fullständigt problemfritt.Då borde någon av alla de där andra kunna förklara vad jag gör för fel.
Häll rikligt med salt en varm panna och rör runt saltet. Saltet suger upp fettet och pannan blir silverfärgad. Ingen rost. Låter otroligt, men det fungerar och kräver liten ansträngning.Men visst, ugnen kan jag prova för att få jämnare värme om inte annat. Väldigt svårt på spisen där det mest blir varmt i mitten. Och jag kanske måste totalsanera pannan med stålborste och lut så att den är kliniskt ren innan jag ens börjar. Hmmm...
på loppis. synd men sant...
Vilken stekspade är stekigast?
Var hittar man välgjorda stekspadar?
Vill du ha nåt med flex, vass framsida och kontroll är en så kallad fisktekspade lämplig. Wusthof har en fin, finns en liknande från Victorinox jag ej har testat som förmodligen är mer prisvärd.
Exakt.du menar typ en sån här?
För att? Vad skulle fördelen vara om det bränner fast mer?Jösses... det är en stekpanna!
Klart man inte steker en entrecote i en teflonpanna. Det är ju rena hädelsen! Den kör man i grillpannan eller i rostfria pannan.
Direkt efter stekningen ska man ju äta. Finns inte att jag ställer mig och sanerar stekpannan då. Möjligen kan jag sträcka mig till att diska ur den på 15 sekunder under rinnande varmvatten, så att fettet inte hinner stelna.I bägge slår man i vatten och låter det stormkoka upp efter ha hällt ut eventuellt överskottsfett, direkt efter stekningen (om man inte skall göra sås). Då kan man antingen bara borsta av lätt om det är gjutjärn eller diska med handdisk (eller maskin) om det är rostfritt.
Uppenbarligen gör det inte det för mig.Jag har aldrig duttat runt med gjutjärn som ni håller på, det fixar ju sig självt.