[OT] Vilken stekpanna är "stekigast" :)?

Vill isf ha en 28cm.
Kollade på prisjakt, där står bl.a. "Material: PTFE", men det är kanske inte farligt?
Ingen aning om evt farlighet, den lär vara god för mycket höga temperaturr.
Läs själv

Säkert en korkad fråga, men diametern som anges för stekpannor, är det i botten innan rundning uppåt av kanterna. Alltså diametern för den plana stekytan? Borde vara iaf.

Kanten.
Vilket gör att exvis kolstålspannor har mindre yta än nonstick pannor givet samma angedda diameter.

Jo såg det nu när jag var inne på Bagaren & Kockens sida:
Psst! Tänk på att storleken på stekpannan alltid mäts ovanifrån, det är alltså från kant till kant och inte stekdiamtern.
Lite märkligt kan jag tycka, det är ju ganska olika med tanke på modell/märke hur stor själva stekytan blir. Iaf jag tycker det är den intressanta siffran, hur stor diametern är vid kanten spelar mindre roll.

Jo såg det nu när jag var inne på Bagaren & Kockens sida:

Lite märkligt kan jag tycka, det är ju ganska olika med tanke på modell/märke hur stor själva stekytan blir. Iaf jag tycker det är den intressanta siffran, hur stor diametern är vid kanten spelar mindre roll.
S.k. traktörpannor har oftast raka sidor. Även Kockums kolstålspannor har (nästan) raka sidor.

Jag köpte en Fiskars nyligen, de anger geometrin:
1774979005231.webp

snacka om oinsatt reporter och intervjuobjekt.

"på fyrtiotalet hade man ämnen i diskmedlet som löste upp fettet, men de finns inte kvar"😵‍💫

men slutsatsen blev ändå riktig; diska på bara.

"på fyrtiotalet hade man ämnen i diskmedlet som löste upp fettet, men de finns inte kvar"😵‍💫

Håller med, tycker det där inslaget är lite so and so.

Men oavsett vad - det som fungerar fungerar ju. Om man har en fungerande lösning MED diskmedel och en UTAN diskmedel tycker jag man kan ägna sig åt den UTAN för allas bästa.

Det man kan betänka är att vi i vissa delar är långt mycket mer renliga än vad vi behöver var, medan i andra fall har väldigt stor nytta av det. Att duscha varje dag är fullständigt meningslöst, medan att tvätta händerna flera gånger om dagen är extremt effektivt för att slippa bli sjuk.

Att få en fullständigt sanerad stekpanna, som 20 sekunder efter att man tagit fram den ur skåpet är varm nog att döda allt "farligt" är en ganska meningslös grej. Diskmedel i gjutjärnspannan är som hängslen till livremmen. Oavsett vad Joel säger.

...
Att få en fullständigt sanerad stekpanna, som 20 sekunder efter att man tagit fram den ur skåpet är varm nog att döda allt "farligt" är en ganska meningslös grej. Diskmedel i gjutjärnspannan är som hängslen till livremmen. Oavsett vad Joel säger.
Det är inte bara levande saker man bör undvika att få i sig. Brända rester är cancerogena och det blir inte bättra av att hettas upp ytterligare en gång

metoden utan diskmedel får fett att kondensera på avloppets väggar. vilket årligen orsakar stambyten för miljardbelopp....

Nja. Inom rimliga gränser har du förstås rätt men har man en panna man t ex inte använder så ofta kan eventuellt kvarvarande fett härskna och då finns det en rätt stor nytta med det. Inte för hygienens skull utan för smakens.

Det är inte bara levande saker man bör undvika att få i sig. Brända rester är cancerogena och det blir inte bättra av att hettas upp ytterligare en gång
Sådana har jag aldrig lämnat i stekpannan.
Nja. Inom rimliga gränser har du förstås rätt men har man en panna man t ex inte använder så ofta kan eventuellt kvarvarande fett härskna och då finns det en rätt stor nytta med det. Inte för hygienens skull utan för smakens.
Så kan det säkert vara! Jag har en gryta som sällan kommer till användning, fast det innebär väl ändå att den tas fram en gång i månaden åtminstone. Räknas nog knappas som "inte så ofta" kanske...

Sen, om jag inte är felinformerad, så härsknar inte olivolja, vilket är vad jag använder nästan alltid.

metoden utan diskmedel får fett att kondensera på avloppets väggar. vilket årligen orsakar stambyten för miljardbelopp....
Fettet torkar man såklart ur innan man diskar stekpannan! Lite följer ju ändå med såklart, men det bör man nog förvänta sig att ledningsnätet kan hantera på ett rimligt sätt (även om just ledningsnätet är lite skruttigt här och var). Mvh Avloppsbytaren.☺️

Diskmedel under 60-talet lär varit ännu mer problematiska än under 40-talet, men bättre aggressivare mot fetter. Syntetiska tensider, fosfater etc. Gissar att ett diskmedel från 60-talet även strippade polymeriserad olja som dagens diskmedel inte rår på.

Diskmedel under 60-talet lär varit ännu mer problematiska än under 40-talet, men bättre aggressivare mot fetter. Syntetiska tensider, fosfater etc. Gissar att ett diskmedel från 60-talet även strippade polymeriserad olja som dagens diskmedel inte rår på.
när det gäller maskindiskmedel är mitt intryck att de blivit mildare, och att vi efterhand fått klara utan en rad miljöfarliga tillsatser.

men handdiskmedel? dagens tensider löser väl på det hela taget lika bra som gårdagens??

en tillsats som möjligen modererats kan vara metanol. en del förgiftningsfall har man ju läst om när det gäller yes..

Det kunde du frågat AI om. Jo, olivolja härsknar i en stekpanna efter ett par dagar.
Superinlägg! Man skulle ju kunna fråga om allt där och skita i forum och allt annat ickeväsentligt. Givet de ypperligt källkritiska och genomtänkta svaren man ofta verkar få känns det som ett bra sätt att ta sig framåt i livet.

Frågan nu då, utifrån ditt inlägg, är hur vi går vidare framöver. Är mina stekpannor redo för tippen såhär en 15 år in i att enbart diska med vatten och sen dra på lite olivolja ibland? Och kommer man behöva slänga sina olivoljeflaskor efter ett par dagar också? Jag tycker nästan det verkar lite farligt att använda olivolja.

Nyans är en bra grej. Du får fråga AI om vad det betyder.

Superinlägg! Man skulle ju kunna fråga om allt där och skita i forum och allt annat ickeväsentligt. Givet de ypperligt källkritiska och genomtänkta svaren man ofta verkar få känns det som ett bra sätt att ta sig framåt i livet.

Frågan nu då, utifrån ditt inlägg, är hur vi går vidare framöver. Är mina stekpannor redo för tippen såhär en 15 år in i att enbart diska med vatten och sen dra på lite olivolja ibland? Och kommer man behöva slänga sina olivoljeflaskor efter ett par dagar också? Jag tycker nästan det verkar lite farligt att använda olivolja.

Nyans är en bra grej. Du får fråga AI om vad det betyder.
Du skrev "Sen, om jag inte är felinformerad, så härsknar inte olivolja, vilket är vad jag använder nästan alltid."

Enkel fråga, enkelt svar. Ja. Nyans: När stekpannan värms upp förstärks den härskna doften som kan upplevas otrevlig. Polymeriserat fett fungerar som rostskydd och löses ej upp av vanligt handdiskmedel.

Du har svårt att ta kritik?

Du skrev "Sen, om jag inte är felinformerad, så härsknar inte olivolja, vilket är vad jag använder nästan alltid."

Enkel fråga, enkelt svar. Ja. Nyans: När stekpannan värms upp förstärks den härskna doften som kan upplevas otrevlig. Polymeriserat fett fungerar som rostskydd och löses ej upp av vanligt handdiskmedel.

Du har svårt att ta kritik?
Fast att posta AI-svar är ju faktiskt rätt ohjälpsamt, med tanke på hur ofta den bommar på enkla faktagrejer.

Däremot håller jag med i sak, visst härsknar olivolja. Men inte på ett par dagar. Det är väl snarare om man t ex är på semester eller har en panna i en sommarstuga jag upplever det där som ett faktiskt problem.

Ja, vi borde gå tillbaka till rännstens-orienterad hantering. Lite mer allvarligt så är det väl mest normalt med stamrenoveringar efter runt 50 år och då av gjutjärns-stammar som inte hade klara så värst många ytterligare år oavsett diskmedel eller inte?

För något år sedan så spolades avloppsrören genom i vår förening, kommer väl att behövas om några år igen. Hade kanske varit bättre med stambyte med jämna mellanrum i stället för att spola genom rören?

Jag kan erkänna att den pryl som står och dammar mest i köksskåpen och aldrig används är gjutjärns-grillpannan. Kanske delvis för att jag större delen av året har gasol-grillen typ 8 steg från spisen.

+1 på att grillpanna är rätt värdelöst/står oanvänd här med. Man kan få hyfsade ränder, men däremellan blir köttet mest ångkokt.

Bättre med en plan yta för bättre värmeöverföring och Maillardreaktion.

Tillbaka
Topp