(OT) Vilken vegetarisk mat har du ätit idag?

När vi var i Kina så åt jag en del tofu, ingen liknade det vi kallade tofu här hemma.

Goodstore har för övrigt massa roliga vego-produkter. Bacon, salami osv :-)

Om nån mot förmodan är i Shanghai så MÅSTE man äta på Godly (功德林) som ligger rätt centralt i de roligare delarna av stan. Menyn ser ut som på alla andra krogar (det är anka, gris och grejor) men allt är helt vegetariskt (eller veganskt, vet inte?). Vi var tvungna att dubbelkolla för inget i menyn antydde att det var vegetariskt..

Inte alls som vegetarisk cheeseburgare med bacon som man kan få i USA utan väldigt gott och konstnärligt fina bitar av skivad anka osv :-)

Dessutom en rätt lugn restaurang vilket inte är vanligt i Kina, inte i de delarna av landet jag varit i iaf..

Dyrt med kinesiska mått men väldigt billigt med svenska.

Klipper lite från interväven:

Chinese name: 功德林 (gōng dé lín)
West Nanjing Road Branch: No. 445, West Nanjing Road, Jing'an District (near North Chengdu Road)
Specialties: This is an old vegetarian restaurant in Shanghai. It is decorated in an ancient Chinese style with engraved gate, wooden coiled curtain, and bluestone floor. The quiet and exquisite environment makes it popular with many old Shanghainese. Dishes served here are vegetarian versions of meat dishes such as mock chicken, duck and pork.

http://www.travelchinaguide.com/cityguides/shanghai/dining/vegetarian.htm

Vegetarisk Wok till lunch.

Fikasvettot skrev:
-------------------------------------------------------
> Ät vad djur producerar - kan ingå i någon form
> av vegetarisk kost. Ägg, mjölkprodukter t.ex.

Om djuret producerar ett annat djur, får jag äta det då?

;-)

Idag fick jag för mig att börja bli vegetarian efter att ha sett en film om hur illa grisar behandlas:

http://www.ettlivsomgris.se/

Blev en massa uppståndelse över detta från mina köttälskande vänner som ej sett filmen. Jag tycker kött är gott och bra men vill inte bidra till lidande bland djuren. Ett av mina vänners argument bekymrar mig lite extra.

Att man skulle dricka mjölk och äta ägg för att klara sig med protein hade jag tänkt. Men det finns ju faktiskt hönor som lever under hemska förhållanden medans de producerar våra ägg. hur korna som fixar vår mjölk har det vet jag dock inte så det kan jag inte uttala mig om.

men säg att hönsen far illa. då borde jag inte äta ägg av samma anledning jag inte vill äta kött.

men det finns ju ekologiska ägg och det finns motsvarande dyrare kött där djuren har det bra.

Min fråga är nu om jag är dum om jag äter ägg och mjölk om de djuren också far illa.
Ska man äta kött bara det är ekologiskt tro? (fast då kan jag ju ändå itne käka bajsköttet de serverar i skolan)

Ekologisk produktion av kött, ägg och mjölk har dessvärre ganska lite med djurhållning att göra, utan handlar snarare om gården som helhet när det gäller kretsloppstänkande och miljö. Djuren på ekologiska djurfabriker har det i bästa fall marginellt bättre, men inte alltför sällan lika illa.

När det gäller ägg så skulle jag nog vilja påstå att om man nu ska rangordna djurutnyttjande och lidande så ligger äggproduktion högt upp på denna lista. Tuppkycklingar som mals ner levande efter att ha blivit bortsorterade som icke-önskvärda och stora lokaler när halten ammoniak är så hög att människor som jobbar där måste använda skyddsmask ligger ganska långt från bilden av den nöjda pickande hönan som ger bort ett ägg till bonden då och då.

Var du drar din personliga gräns är förstås upp till dig, men gå inte på den gamla myten om att det skulle vara problematiskt att få i sig protein om man inte sätter i sig massa animaliska produkter.

ok tack, men på äggkartongen står det har jag för mig "från frigående höns"

Det kanske ändå är en stor lokal med alldeles för mycket höns/golvyta?

Egyptisk böngryta på restaurangen vid moskén vid Björns trädgård. Smaklig, men flatulent!

Senast redigerad av en moderator:
Jag är djuvän så jag äter inte upp djurens mat.. :-), därför blev lunchen igår liksom alla ándra dagar djur förädlad hö, grönsaker m.m
Smaken kan beskrivas som köttaktig och rikigt god !

Skogling skrev:
> Vegetariskt eller animaliskt spelar ingen roll. Bara det är kött. :)

Tzay är beroendeframkallande gott. Godare än djur-kött. Fast inte samma sak.

fredrikw skrev:
> erik h skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Tzay är beroendeframkallande gott.
>
> +1

+1

Oskar skrev:
> fredrikw skrev:
> -----
> > erik h skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tzay är beroendeframkallande gott.
> >
> > +1
>
> +1

Har bara provat en gång och de var sådär (Nån fryst historia på spett). Vad är rätt och fel när det gäller tzay? Nån god som finns att köpa på vanliga affärer för oss som inte åker till söder så ofta?

Är Jäger vegetariskt? Gissar att en del kommer att leva på vegetarisk kost under några timmar, tills kebaben i Strängnäs raserar allt.

Självfallet är Jägermeister vegetarisk. 56 Kräuter, Alkohol, Zucker und Wasser.

Jag tänkte leva på salt regn och våta drömmar tills falafeln i Strängnäs.

Najs att läsa Gurra, jag blir väldigt glad att du väljer den gröna vägen!

Mitt råd till dig är att börja med att bli vegetarian och om du senare vill, bli vegan.

Lycka till!

Vilken jäkla propaganda från "Bosse".. :/, låt alla välja sina egna vägar.
Lägg ner vegan snacket, kött behöver man för att må bra och ha en fungerande hjärna.

"Rädda Scan skjut en vegan" :D:D

Seriös, ja typ..

berra, vad fan vill du?

Var hittar din sjuka mördar hjärna någon propaganda?

Gurra har gjort ett eget aktivt val och tydligen blir det för mycket för din inskränkta svennbanan värld så du känner dig tvungen att börja snacka om att man ska skjuta folk. Stackare.

berra.n1 skrev:
> Vilken jäkla propaganda från "Bosse".. :/, låt
> alla välja sina egna vägar.

Hur rimmar det med nedanstående?

> Lägg ner vegan snacket, kött behöver man för
> att må bra och ha en fungerande hjärna.

Det verkar inte ha hjälpt dig.

Idag åt jag den vegetariska maten grillad squash (1 st) och paprika (2 st) ihop med kötträtten 400 gram grillad fläskfile. Kanon.

Veggisar ni får inte vara så instängda, testa lite fler maträtter!

Snart blir det grönsakspaj med västerbottenost och till det en helt vegetarisk Heineken (fast den är redan påbörjad) så det kan bli en "Wells Banana bread beer" till den sena middagen.

Återstår att se huruvida bananölen går ner...

Damned.. kycklingen var dålig... Kasta den o ta fram tofun istället. Marinera o ha den till en bönsallad. Ja lunchen var broccili soppa. Lite mycket vego tema på maten denna vecka. Nu ska det tas en slurk vitt så jag laga mat..

Idag blev det vitlöksbaguette med strimlad, marinerad och stekt tofu i. Tillsammans med lite alpro naturell sojghurt.

För de som bor i Örebro med omnejd och vill ha tag på Tzay eller dylikt, tipsar jag om min kära sambos nyöppnade affär www.orangialivs.se !

//Robin

ivehult,
kul med den nyöppnade butiken, hälsa din sambo lycka till!

idag var det vegomässan, vilket som vanligt betyder en massa mat
två vegokorvar med bröd
en vegoburgare
två julmust
en jättebit prinsesstårta
en chokladbiskvi
en skiva mjuk pepparkaka
ett wienerbröd
en mazarin
en mandarin (kan inte bara äta onyttigheter :)

som om inte detta var nog toppade vi det hela med julmiddag på Kokyo, som i vanlig ordning innebär sjuka mängder mat.

är mätt sedan flera timmar tillbaka, och kör nog mina två timmars cykling imorgon innan frukost :)

fredrikw skrev:
> som om inte detta var nog toppade vi det hela med
> julmiddag på Kokyo, som i vanlig ordning innebär
> sjuka mängder mat.

Kul tips, det skall jag prova med mina gamla föräldrar!

Om man ska göra ett försök att dra ner på mejeriprodukter ( i mitt fall gräddfil, yoghurt naturell och keso), finns det då något vegetariskt alternativ som innehåller B-vitaminer? Jag har absolut ingen koll. Hjälp! Och hur tillreder man tofu? Bara att skära i bitar och steka?

smiley skrev:
> Och hur tillreder man tofu? Bara att skära i
> bitar och steka?

Absolut!! Skär i bitar eller skivor och bara att steka riktigt gott!!

Leo skrev:
> Det finns soyaprodukter, som ersättning för
> yoghurt, grädde och mjölk:
> http://www.alprosoya.se/ourproducts7.html
>
> /Leo

Ja, men, innehåller de några B-vitaminer? Precis köpt Carlshamns soyoghurt med blåbärssmak och det står inget om B-vitaminer när man läser innehållsförteckningen.

Vilka B-vitaminer är det du är ute efter? Jag dricker Alpros sojamjölk med Kalcium, och den har B2, B12 samt D-vitamin tillsatt. B12 är egentligen det enda man inte får i sig på en helvegetabilisk kost.

Tofu kan man göra lite allt möjligt med, men naturell tofu har inte så mycket smak i sig utan är snarare en bra smakbärare, alltså krydda/marinera eller ha i grytor. Det finns även smaksatt tofu, framför allt från Viana och Taifun, som smakar riktigt bra och kan ätas naturella. Den rökta tofun från Viana har en riktigt rökig och god smak.

Jag är ute efter de B-vitaminer du nämner, men är tillsatta vitaminer lika bra som de som finns naturligt i t.ex. mejeriprodukter? Läst lite om sojaprodukter på nätet och man blir inte riktigt klok på all information. Liksom allt annat råder det delade meningar om hur bra sojaprodukter egentligen är. Förvirrande, minst sagt.

Det tillsätts en hel del vitaminer i mjölk också, så det behöver inte vara så stor skillnad (även om jag inte känner till vilket som ingår naturligt och vilket som är tillsatt). Vitamintillskott i livsmedel är ju ganska vanligt, så jag har svårt att tänka mig att det skulle vara dåligt på något sätt. Naturlighet är inte alltid en garant för varken nyttighet, effektivitet eller kvalitet, så man kan nog inte utgå från att det ena eller det andra är bättre (eller sämre). Jag har varit vegan i 10 år och har inte haft några problem med bristsjukdomar i alla fall.

Det finns gott om olika typer av propaganda förklädd i vetenskap där ute, som både hyllar och dissar sojabönan, men liksom det mesta annat är det snarare en överkonsumtion som är problematiskt, men det gäller ju inte bara sojabönor. Själv har jag ätit olika typer av sojaprodukter varje dag i 10 år, och sojaprodukter är ju mycket vanligt i asiatisk matlagning och kosthållning, och jag har aldrig hört talas om några larmrapporter om hälsoeffekter av detta.

I mjölk är enbart D-vitaminer tillsatt. Resten finns naturligt. Precis upptäckt sojan, så jag ska läsa mer om ämnet innnan jag eventuellt börjar med den som en naturlig del i min kost. Det som främst gjort mig nyfiken är att den är ett bra komplement till animaliska produkter och att den inte innehåller mättat fett som jag vill dra ner på.

Det låter som en bra idé tycker jag ;-)

Men som du säger är det svårt att bli klokare av att leta information på nätet, det finns gott om stöd för vilken åsikt man än väljer att ha =) För egen del nöjer jag mig med de anekdotiska "bevisen" i att jag själv har klarat mig alldeles utmärkt med dagligt intag av soja i över 10 år, har massor av vänner och bekanta som har samma erfarenhet, samt att sojaprodukter är stapelvara och äts dagligen av massor av människor i framför allt Asien.

Enklast är kanske att prova själv, testa några olika varianter och se hur det funkar för dig. Äter man en varierad kost så behöver man oftast inte oroa sig för bristsjukdomar (förutom B12 om man inte äter några animaliska livsmedel alls som jag).

Tillbaka
Topp