(OT) Vilken vegetarisk mat har du ätit idag?

Rätt bra mums per insats: spaghetti med stekt broccoli. Salt, peppar, några prickar sriracha (eller chiliflakes hade funkat) på min tallrik, olivolja hamnade på den andra tallriken.
Vansinnigt mycket godare att steka än att koka broccoli, tycker jag!

Rätt bra mums per insats: spaghetti med stekt broccoli. Salt, peppar, några prickar sriracha (eller chiliflakes hade funkat) på min tallrik, olivolja hamnade på den andra tallriken.
Vansinnigt mycket godare att steka än att koka broccoli, tycker jag!
Het panna, lite stekyta sen förånga en halv dl vatten så den blir lite ångkokt. Sedan lite cayenne eller chili flakes. Brukar också göra den. Mycket gott och enkelt.

De här blev rätt lyckade.
Hälsans köks Incredible Burger glaserade i ugnen med BBQ-sås. På surdegsbröd med gurka inlagd med pepparrot och senap, sallad och lite fransk senap. Nebbiolo och GT till.

Givetvis som after bike.

IMG_20200603_202927.jpg

Gott, men lite ful konsistens/grynighet pga att yoghurthelvetet skär sig, andra gången nu, trots olika sorters tjock-yoghurt på 10% fetthalt. Försökte vara lite mer Paul Svensson och använda mer av blast/stjälk också.

Surdegsbröd till burgare är någon slags raffinerat självplågeri oavsett vad det är för slags puck mellan bröden. Mjukt och fluffigt ska det vara.
Jag har ju någon sorts aversion mot 95% av brödet i vanliga affärer just för att det är för mjukt, fluffigt och smaklöst. Och sötat. Så nä jag ser det mest som en förbättring.

Jag har ju någon sorts aversion mot 95% av brödet i vanliga affärer just för att det är för mjukt, fluffigt och smaklöst. Och sötat. Så nä jag ser det mest som en förbättring.
Matbröd ska inte vara ljust och fluffigt (och absolut inte sött) men just till burgare tycker jag det är överlägset.

Böngryta med selleri, lök, tomat, ingefära, chilli och koriander. Lite surdegsbröd från bageriet till med lite olivolja och flingsalt. Så gott!
Fast det var ju igår till middag, så jag missade lite med timingen med hänsyn till trådens rubrik.

Äntligen! Årets första kantareller hittades i älgskogen i morse, som jag sen rensade ute på altanen på en gammal ÖP. Stekte senare upp svampen smarrigt och nästan krispigt med rapsolja, salt och vitpeppar och hade till en tidigare tillagad och långkokt tomatsås med lite nykokt fullkornsris till lunch. ??

IMG_20200727_082251783_HDR.jpg

Äntligen! Årets första kantareller hittades i älgskogen i morse, som jag sen rensade ute på altanen på en gammal ÖP. Stekte senare upp svampen smarrigt och nästan krispigt med rapsolja, salt och vitpeppar och hade till en tidigare tillagad och långkokt tomatsås med lite nykokt fullkornsris till lunch. ??

Visa bilaga 432084
Kräva dessa svampar vällagrad lokaltidning?

Alldeles för mycket! Smörstekta kantareller på focaccia med örtkräm, morotstårta, vietnamesiska pannkakor med diverse vegfyllning, chokladtårta med hallonsås.
Blev tvungen att ta en Fernet Branca som digestif före sänggående.

Bönpasta, pesto, balkongtomater, rostade solrosfrön.
Sallad på bladspenat, mynta, avokado, gurka, rödlök.

Visa bilaga 432084

Gott med kantareller! Jag och frun fick till en macka i förra veckan, plockade i mellersta Skåne.

OT: det där med att stordrift i jordbruket var på nedåtgående hade LRF-basen helt fel med. Gårdarna blir färre och färre, men större och större. Ett exempel: de sista tio åren har antalet mjölkbönder halverats, men antalet kor gått ner med ca 15% (källa: https://www.lrf.se/om-lrf/organisation/branschavdelningar/lrf-mjolk/svensk-mjolk-i-siffror/ ). Trist utveckling.

Även preppare borde vara intresserade av att stötta den inhemska matproduktionen och mobförråd inför atomvintrar och glasöknar.

Köp mer svenska matvaror och var beredd att betala för det. Personligen köper jag hellre svenskt än ekologiskt odlat i Spanien.

Svenska bananer?
Sånt som inte ”går” att odla i S i friluft är inte miljövänligt ur energisynpunkt. Även fraktens påverkan inräknat gör tex tomater odlade i ES miljövänligare än svenskodlade. EU räknar jag som mitt hem och närområde.
Men annars är härodlat att föredra där alternativet finns.

En sojaproteinshake. Det var nåt elände jag fyllde ut en order med för att få fri frakt när jag köpte Vitargo senast.

Self Omninutrition Soy Protein med påstådd "jordgubbssmak", mina smaklökar säger att det är en blandning av damm och sågspån, orsakar också stora mängder flatulens.

Svenska bananer?
Sånt som inte ”går” att odla i S i friluft är inte miljövänligt ur energisynpunkt. Även fraktens påverkan inräknat gör tex tomater odlade i ES miljövänligare än svenskodlade. EU räknar jag som mitt hem och närområde.
Men annars är härodlat att föredra där alternativet finns.
Så är det säkert, man kunde ju också försöka äta baserat på svensk säsong till viss del.

Leif Mannerströms köttfria *kött*bullar, med potatismos och lingonsylt. Enligt mig de godaste färdiga vegobullarna. just ja, och en brunsås på oatly..

Kan passa på att rekommendera Willys svampbullar ( finns i frysen) till mos o lingon. De är goda, smakar inte köttbulle utan... svampbulle.

Skånsk äggakaga med Halloumi istf rimmat fläsk. Till det lingonsylt och en Mariestads 3.5:a.

(Kan rekommendera Halloumi som ersättning för fläsket i fläskpannkaka också, om det är så att man vill skippa köttet. Funkar förvånansvärt bra, om det är så att man själv eller middagssällskapet föredrar djurfritt.)

Tillbaka
Topp