[OT] Vilket elbolag?

[OT] Vilket elbolag?
Så Oskar, om du fick välja åt mig, vilket elbolag skall jag byta till? Jag har oxå införskaffat lite mer teknik hem som kommer att sänka förbrukningen något. Det är ju alltid bra.

I övrigt är det ju intressant att läsa om nätavgifterna och transportavgifterna. Det gör mig riktigt förbannad. Att plocka ut miljardvinster och samtidigt ta ut höjda avgifter för infrastruktursunderhåll och utbyggnad är ju helt sjukt. I min värd tar man ut vinst efter sagda investeringar...

[OT] Vilket elbolag?
Atlas skrev:
> införskaffat lite mer teknik hem som kommer att sänka förbrukningen något.

Har du stängt ner VAX-servern nu alltså? De är riktiga energitjuvar...

Vax780.jpg ht=309

[OT] Vilket elbolag?
Jag är med i http://www.kundkraft.se som automatiskt varje år förhandlar fram ett nytt elavtal åt mig (och 1000 tals andra). Eller var 2-3 år om man vill det.

Dom skickar ut offert till alla elhandelsbolag och den som bjuder billigast får leverera elen till alla som är med i upphandlingen.

Jag kör på rörligt pris och då gäller att lågsta påslag på börspriset vinner.

Det har fungerat kanon i flera år och då har jag ändå flyttat unde tiden också.

[OT] Vilket elbolag?
Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Så Oskar, om du fick välja åt mig, vilket
> elbolag skall jag byta till?

Jag köper vattenkraftsel från Storuman Energi (se ursprungsdeklarationen på förra sidan). Pris, ägande, arbetstillfällen i glesbygd osv var saker som påverkade.

Sen får jag nån e-faktura då och som jag trots mina närmare 200 högskolepoäng sitter som ett fån och glor på en stund innan jag klickar på "godkänn". Men det är ju lika illa oavsett bolag.

[OT] Vilket elbolag?
Jag kikade på mina elräkningar hur mycket extra jag betalar för att min elförbrukning (ca 2 MWh) skall täckas av vattenkraft. Det kostar 10-15 kronor. Per år. Så lite kostar det att ställa krav på förnyelsebar energi.

Den som är intresserad av olika länders "carbon footprint" om man räknar in konsumtion kan kolla här: http://www.carbonfootprintofnations.com/content/calculator/82/

Eller så startar vi upp Ågestareaktorn igen. Närproducerat är hett!

[OT] Vilket elbolag?
Jag hade förväntat mig en kommentar i stil med "om alla valde förnyelsebar energi skulle det inte räcka till" och liknande gnäll. Ditt inlägg var faktiskt betydligt tristare än så, och det vill inte säga lite.

[OT] Vilket elbolag?
Spelar ingen roll vad man tror på eller om man är insatt i ämnet. Allt står iaf på sida 1. Du får gärna tro att du gör en skillnad genom att köpa dyrare el. Men vill du göra en verklig skillnad så får du tänka betydligt mer än att köra greenpeaceapplikationer. Dom är nämligen politiskt aktiva med en klar agenda. De kommer aldrig ta hänsyn till rön som inte stämmer med deras politiska ideologi.

Detsamma gäller för FNs klimat"forskare" (tillåt mig att gapflabba på golvet) osv. Men hursomhelst står allt på sidan ett..

Men, Good for youu.

[OT] Vilket elbolag?
Aha. Du är en sån där "klimatförnekare". ja det förklarar en del. "tillåt mig att gapflabba på golvet", om jag får låna ett citat.

Det är lite komiskt med folk som säger nåt i stil med "människans koldioxidutsläpp påverkar inte klimatet, det är bara en bluff!!!111! Men vi måste ha mer kärnkraft för att minska koldioxidutsläppen!"

Förresten: vad gör man när man "kör greenpeaceapplikationer"?

[OT] Vilket elbolag?
Klimatförnekare? För att jag vill att man tänker efter vad som egentligen är energieffektivt istället för att köpa allt från populistiska politiker med hull och hår? FNs klimat"forskare" har på förhand låst en hel del sanningar ifrån sina uppdragsgivare. De kan därför inte bedriva forskning, bara härleda nya data utan att någonsin tänka på korelation vs kausalitet. Även om en hel del dom säger är sant kan man aldrig förutsätta det pga att dom inte bedriver vetenskap utan lobbyism.

Greenpeaceapplikationer är sådant som berätta om hur bra man är för att man tycker som dom.

[OT] Vilket elbolag?
Atlas skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag förbrukar tydligen som ett småhus...
> 4500kwh/år Kanske dags att kolla lite på det
> där...

Passa dig. Bängen trålar i Söderort...
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_3802685.svd

- Hemodling blir allt vanligare. Det går att köpa allt från specialgödsel till belysning helt lagligt på nätet. En indikation är ofta höga elräkningar, säger Hans Olofsson, kriminalinspektör vid Tekniska rotelns fältgrupp.

Tillbaka
Topp