[OT] Vilket Mesh-nätverk?

Jag har haft express och express7.
Jag hade undvikit express. Den kan vara rejält slö i gränsnitt osv... Men UX7 är ruskigt kompetent.

Läs lite reviews på UX, det är inte jättekul läsning.

Tänker du överhuvdtaget köra mesh, undvik unifi. Det är ostabilt. Har testat, det blev inte alls bra.
Så jag tolkar dig rätt: Undvik Express men Express 7 är bra?
Inga planer på mesh så det är oväsentligt.

Jag har också läst en del reviews att ffa UI:t på Express är sjukligt slött, att de eventuellt stoppat för många funktioner i en för klen burk.

Jag har också läst en del reviews att ffa UI:t på Express är sjukligt slött, att de eventuellt stoppat för många funktioner i en för klen burk.
Jag har en Cloud Gateway ultra med samma processor i en av mina installationer och den fungerar toppen. Sen är man ju inte så mycket och härjar i interfacet när det väl är uppsatt ändå.
Har en annan installation med Dream machine pro och de är rappare men inte väsenskilt.
Det enda jag reagerat på att det är segt är initiala laddningen av interfacet när man är remote.

Ja precis, express räknar ja som den gamla. Tror den hette så iallafall.

Express 7 är riktigt bra :) framtidssäker med.

Mitt nätverk som först var tänkt att vara mesh, men sen.

Köpte en dreamrouter 7 och två stycken express 7. Tanken var att köra mesh mellan dessa. Dålig mottagning gjorde det hela ostabilt. Byggde ut med två express, men de var riktigt labila. Så lämnade tillbaka dem.
Köpte kabel för pengarna. La en semester vecka på att spika ethernet kabel.
Köpte lite switchar och bytte ut arlo kamerorna mot unifi när jag ändå höll på.
Satt 2 aps i källaren och kör dr7 ihop med de två ux7 som aps på ovanvåningen.
En outdoor 7 utomhus (hade obefintlig mobilmottagning så behövde wifi samtal, nu har de satt upp 5g här....) den täcker in ett förråd en bit bort med en termometer och ett element som frostvakt också. Samt att jag har 500mbit trådlöst på stora delar av tomten.
Blev en brggad cloudkey 2plus med 4tb hårddisk som sköter protect med 10st kameror.
Har ett litet 4g modem också som failover om fibret lägger av.

Hade jag vetat allt jag vet nu, så hade ja gjort väldigt annorlunda från början. Men det är så man lär sig. 20250821_100534.webpScreenshot_20251214_173705_UniFi.webp

Jag slår också ett slag för Unifi's prylar. Jag har inte en uppsjö av hårdvara som en del andra men efter installation av en USG 3P -> Edge Swtich -> 2 AP (en innomhus + en utomhus) så har det funkat klockrent i 6 år utan att behöva pilla... förr om åren har jag behövt starta om Netgear och Asus routrar titt som tätt... Unifi prylarna tuggar på..

Sen ska man komma ihåg att fler AP än nödvändigt kan skapa problem det också, med kanalöverlappning och dylikt. Less is more… (impossible!) Om man inte kan köra allt trådat kan det vara idé köra en luftbrygga och sedan köra vidare på trådat om topologin tillåter. Allt för att ha så bra spektral miljö som möjligt.

Ni som tycker setup and forget är bra, hoppas ni byter admin och lösenord! Ubiquiti är ett av fabrikaten vars kunders utrustning ofta används i cyber attacker pga de inte bryr sig om att stänga dörren.

Ni som tycker setup and forget är bra, hoppas ni byter admin och lösenord! Ubiquiti är ett av fabrikaten vars kunders utrustning ofta används i cyber attacker pga de inte bryr sig om att stänga dörren.
Nu var det ett tag sen jag satte upp mina men jag tror inte det fanns någon möjlighet att lämna något defaultlösen igång öht.

Unifi är väl en typisk ”prosumer”-produkt som kräver (och ger) lite mer än vad en vanlig konsument klarar av. Andra tillverkare som riktar sig mot konsumenter har ju börjat hålla användaren i handen för att komma bort från problemen. Unify vill ju gärna cosplaya enterprise men blir glappet för stort mellan kundgrupp och målgrupp så blir det problem.

Unifi är väl en typisk ”prosumer”-produkt som kräver (och ger) lite mer än vad en vanlig konsument klarar av. Andra tillverkare som riktar sig mot konsumenter har ju börjat hålla användaren i handen för att komma bort från problemen. Unify vill ju gärna cosplaya enterprise men blir glappet för stort mellan kundgrupp och målgrupp så blir det problem.
Nej, Ett enkelt unifi-system är busenkelt att sätta upp och med "sensible defaults". Vill du krångla till det så kommer du ju billigare undan med att länka ihop ett gäng openwrt/tomato routrar eller någon annan hackig lösning, men då är det inte enkelt längre.

Jag testade med ett "enkelt" mesh system innan unifi. Det funkade inte. Det finns andra konsumentsystem som tydligen fungerar bra, tex de finare från TP-Link men unifi har länge varit stående rekommendationen för de som vill ha ett nätverk som funkar.

Det var så förr. Med edge router osv.
Unifi serien är väldigt enkla att sätta upp.

Det var så förr. Med edge router osv.
Unifi serien är väldigt enkla att sätta upp.

Skojar du, när jag satte upp Edgerouter första gången 2014 var inlärningskurvan klart brant, ingen DHCP, ingen routing ut på internet, ingenting som default! Fast extremt stabilt och bra grejer. Men den blev också enklare sedan med lite wizards för att sätta upp routing mellan LAN och WAN.

Unifigrejerna nu tycker jag är kanon för hemmabruk om man vill ha lite mer, och vill man inte det låter man saker vara default så funkar det fint.

Skojar du, när jag satte upp Edgerouter första gången 2014 var inlärningskurvan klart brant, ingen DHCP, ingen routing ut på internet, ingenting som default! Fast extremt stabilt och bra grejer. Men den blev också enklare sedan med lite wizards för att sätta upp routing mellan LAN och WAN.

Unifigrejerna nu tycker jag är kanon för hemmabruk om man vill ha lite mer, och vill man inte det låter man saker vara default så funkar det fint.
Exakt. Edge höll ja mig ifrån.. Orkade inte.

Nuförtiden är det lika bra som skivat bröd.

Edge har väll fått samma gui nu har ja för mig? Tyckte ja läste det nånstans. Eller man kanske måste ha cloudkey fortfarande.

Edgerouter har aldrig behövt någon controller. Men de har fått fina gui-wizards nu, inte samma såvitt jag vet, produktlinjen är väl nerlagd i stort sett, utan vanliga klassiska webgränssnitt.

Edgerouter har aldrig behövt någon controller. Men de har fått fina gui-wizards nu, inte samma såvitt jag vet, produktlinjen är väl nerlagd i stort sett, utan vanliga klassiska webgränssnitt.
RIP enda routern som jag aldrig behövt starta om.
Hoppas min rullar på länge än, vet inte vad jag skulle skaffa istället.
(En daglig blandning av tillverkare på nätverket)

Ja verkligen, den lilla Edgerouter X för några hundralappar är extremt kompetent, klarar 1Gbit throughput. De verkar ha blivit dyrare nu iofs, kostar 700 kr. Vill man ha något "rock solid" som verkligen bara tuffar på i år efter år så är det ett klockrent val. Den har en POE-ut också och kan drivas via POE.

Jag har ett Unify mesh här på min lilla gård på landet för att få täckning runt alla byggnader. Den fungerar generellt bra och var superenkelt att sätta upp. Jag får också trådat nät ute vid meshpunkterna för andra apparater, smidigt.

Men jag har märkt att vid vissa typer av väder så blir hela meshnätet helt utslaget. Det är någon mekanism för att undvika att 5GHz ska störa radar som tvingar accesspunkterna att byta kanal, en del av WIFI standarden. Meshen tar mycket lång tid på sig att koppla upp igen. Kommer det för mycket radarstörningar så fungerar det knappt alls.

Jag bor ute på landet med långt till närmsta väderradar eller flygplats. Antagligen så studsar radarsignalerna på något sätt i atmosfären och rör sig långa sträckor. Det händer typiskt när det är mycket klart väder, på vår och höst. Som tur vad är det ganska ovanligt.

Det tog mig lång tid att fatta vad det var som hände.

Jag har ett Unify mesh här på min lilla gård på landet för att få täckning runt alla byggnader. Den fungerar generellt bra och var superenkelt att sätta upp. Jag får också trådat nät ute vid meshpunkterna för andra apparater, smidigt.

Men jag har märkt att vid vissa typer av väder så blir hela meshnätet helt utslaget. Det är någon mekanism för att undvika att 5GHz ska störa radar som tvingar accesspunkterna att byta kanal, en del av WIFI standarden. Meshen tar mycket lång tid på sig att koppla upp igen. Kommer det för mycket radarstörningar så fungerar det knappt alls.

Jag bor ute på landet med långt till närmsta väderradar eller flygplats. Antagligen så studsar radarsignalerna på något sätt i atmosfären och rör sig långa sträckor. Det händer typiskt när det är mycket klart väder, på vår och höst. Som tur vad är det ganska ovanligt.

Byt kanal.

Använd inte dfs kanaler.

Det är någon mekanism för att undvika att 5GHz ska störa radar som tvingar accesspunkterna att byta kanal, en del av WIFI standarden. Meshen tar mycket lång tid på sig att koppla upp igen. Kommer det för mycket radarstörningar så fungerar det knappt alls.
Låter som mesh noderna inte får information om vilken frekvens grannarna byter till. Jag kör förvisso inte mesh, men det syns ganska ofta i loggarna att någon ap byter från dfs.

Antar att du klickat i kontrollern att du kör mesh? Nätverksoptimering aktivt?

Det är lite konstigt med DFS, jag har aldrig avaktiverat DFS och bor precis vid en farled vid havet men har aldrig sett varningar om det i mina loggar.

Använd inte dfs kanaler.
Mina APer (U7 Outdoors) kan inga kanaler som är lagliga i Sverige som inte är DFS. Tyvärr.

Jag försökte konfigurera de sladdkopplade att använda 2.5Ghz för meshen, men det verkar inte möjligt utan att helt stänga av 5GHz.

Låter som mesh noderna inte får information om vilken frekvens grannarna byter till. Jag kör förvisso inte mesh, men det syns ganska ofta i loggarna att någon ap byter från dfs.

Antar att du klickat i kontrollern att du kör mesh? Nätverksoptimering aktivt?

Som jag har förstått DFS så måste en AP stänga genast om den upptäcker radar, sen vänta ett par minuter innan den letar upp en ny kanal.

Vanliga klienter, telefoner och annat, brukar snabbt hitta en annan AP att koppla till.

Typisk log:
DFS.gif

Mina APer (U7 Outdoors) kan inga kanaler som är lagliga i Sverige som inte är DFS. Tyvärr.

Jag försökte konfigurera de sladdkopplade att använda 2.5Ghz för meshen, men det verkar inte möjligt utan att helt stänga av 5GHz.

Som jag har förstått DFS så måste en AP stänga genast om den upptäcker radar, sen vänta ett par minuter innan den letar upp en ny kanal.

Vanliga klienter, telefoner och annat, brukar snabbt hitta en annan AP att koppla till.

Typisk log:
Visa bilaga 808203
Ja satte min u7 outdoor i uterummet och valde inomhus.

Men de kommer kanske o hämtar mig.

Ja satte min u7 outdoor i uterummet och valde inomhus.

Men de kommer kanske o hämtar mig.
Det fungerar ju finfint! Jag ser att det blir rätt trångt där nere i de låga frekvenserna som inte är DFS (som man egentligen bara får köra inomhus). Men bandbredden för mer än ett par klienter är inte intressant. Det blir bra.

Nu kommer kanske väderradarn tro att det regnar hemma hos mig ibland.

Det fungerar ju finfint! Jag ser att det blir rätt trångt där nere i de låga frekvenserna som inte är DFS (som man egentligen bara får köra inomhus). Men bandbredden för mer än ett par klienter är inte intressant. Det blir bra.

Nu kommer kanske väderradarn tro att det regnar hemma hos mig ibland.
Jag ska ändra min till utomhus. Sätta den på en dfs kanal och pusha meddelandet om den träffar nån radar. Kul o se om händer här.

Jag ska ändra min till utomhus. Sätta den på en dfs kanal och pusha meddelandet om den träffar nån radar. Kul o se om händer här.
Normalt är det inga problem i flera veckor, men vissa dagar är det katastrof. Som loggen ovan visar.
Jag misstänker att det är flygplats/väderradar/båtar som har radar som studsar i atmosfären vid vissa specifika väder. Jag bor mycket öppet, ganska högt i Skåne. Bygger jag ett 20m torn så kan jag säkert se det mesta av västra Skåne och halva Själland.
Hmmm, ett eget vindkraftverk kanske...

Normalt är det inga problem i flera veckor, men vissa dagar är det katastrof. Som loggen ovan visar.
Jag misstänker att det är flygplats/väderradar/båtar som har radar som studsar i atmosfären vid vissa specifika väder. Jag bor mycket öppet, ganska högt i Skåne. Bygger jag ett 20m torn så kan jag säkert se det mesta av västra Skåne och halva Själland.
Hmmm, ett eget vindkraftverk kanske...
Glumslöv? :p

Är ju omöjligt att hålla koll på, det var rätt vanligt att köra AC Lite utomhus under taknock osv förr i alla fall, den fixar det utmärkt. Men verboten! :D
Omöjligt vet i attans.

Google bilarna samlar väll alla wifi nätverk de hittar när de kör. PTS kanske köper datan. Sen hämtar de oss :p

Det läcker ju ut en del ur många hus, jag kör ju mesh mellan två APs som sitter "inne" i varsin byggnad och det letar sig helt klart utanför husets väggar :-)

Edit: Jag kör inte 80/160mhz bandbredd på mitt 5ghz-nät, det är nog därför jag slipper problemet inser jag när jag läst på. Har inte optimerat för maxprestanda utan för stabilitet och räckvidd.

Senast ändrad:
Jag frågade chatGPT om Unifi mesh och det tycks som vi i Europa kör ETSI CAC vilket innebär att en Mesh nod skall vara tyst i 60 sekunder på den länk där radar detekteras innan den börjar sända åter. En mesh nod som har förbindelse mot två AP kan behålla den ena länken uppe.
ChatGPT rekommenderar som tidigare rekommenderats i tråden att inte köra DFS mot meshnoder, men väl mot klienter.

Fast om du har en AP som är mesh parent så är den med största sannolikhet också värd för klienter. Varför skulle man inte vilja köra DFS-kanaler för mesh?

Fast om du har en AP som är mesh parent så är den med största sannolikhet också värd för klienter. Varför skulle man inte vilja köra DFS-kanaler för mesh?
För att om de träffar på radar så stänger det av nätet etr tag.

Såhär i efterhand. Undra om det var detta som totalt sänkte mitt mesh ganska random.
Minns inte vilka kanaler jag körde.

Tillbaka
Topp