[OT] Vilket Mesh-nätverk?

Intressant... Jag kör på kanal 36 (dvs utan DFS) utomhus, jag hade inte en aning om att det inte är tillåtet... vilken rebell jag blev plötsligt ..

Detekterade och ändra kanal för första gången nu på utomhus apn.

Enligt flightradar passerade det ett plan rätt precis då med. (vilket det gör ofta, men aldrig skiftat kanal innan)

Bilagor

• Screenshot_20260102_052021_UniFi.webp
    Screenshot_20260102_052021_UniFi.webp
    62.7 KB · Besök: 26
Ska byta ut svärföräldrarnas wifi-grejer när de är borta några veckor nu i vår för att enkelt kunna tunnla deras trafik via vårt nät hemma. Nu drar barnen dit med sina datorer och plattor och har helt fritt blås + lite andra skäl. Billigast möjliga Unifi med inbyggd AP känns som en enkel lösning = Unifi Express (UX). Tyvärr är ju begagnatmarknaden på unifigrejer helt trasig och gamla grejer kostar som nya eller ibland mer.

Ska byta ut svärföräldrarnas wifi-grejer när de är borta några veckor nu i vår för att enkelt kunna tunnla deras trafik via vårt nät hemma. Nu drar barnen dit med sina datorer och plattor och har helt fritt blås + lite andra skäl. Billigast möjliga Unifi med inbyggd AP känns som en enkel lösning = Unifi Express (UX). Tyvärr är ju begagnatmarknaden på unifigrejer helt trasig och gamla grejer kostar som nya eller ibland mer.
Det är sånt man skall ha mirror till va?
Om unifi express räcker så är det väl en toppenlösning.
Personligen skulle jag inte gärna göra mig själv till en större del av svärisarnas itsupport stack än nödvändigt.

Hej,
Lånar expertisen i tråden för frågor om dragning av nätverkskabel.
Jag har ett Deco meshsystem med trådlös backhaul som fungerar dåligt i kontoret.
Nu har jag lyckats hitta hur de gamla VP-rören för telefon är dragna och skulle vilja använda dem för att dra nätverkskabel.

- Jag skulle vilja ha ett nät för trådad backhaul mellan meshenheterna. Det behöver tydligen seriekopplas mellan enheterna.
- Samt ett eller två separata nät till kontoret och till barnens gamingdatorer.

Hade helst önskat solida kablar med infällda uttag, men misstänker att kablarna inte tål att böjas 180 grader vilket skulle krävas för att passera genom dosa 3. (Hoppas mjuka kablar tål det?)

Här är ett förslag, kom gärna med råd!

LAN Nätverk.webp

Hej,
Jag har ett Deco meshsystem med trådlös backhaul som fungerar dåligt i kontoret.
Nu har jag lyckats hitta hur de gamla VP-rören för telefon är dragna och skulle vilja använda dem för att dra nätverkskabel.

- Jag skulle vilja ha ett nät för trådad backhaul mellan meshenheterna. Det behöver tydligen seriekopplas mellan enheterna.

Hade helst önskat solida kablar med infällda uttag, men misstänker att kablarna inte tål att böjas 180 grader vilket skulle krävas för att passera genom dosa 3. (Hoppas mjuka kablar tål det?)

Visa bilaga 812007
Ska de serie kopplas eller ska de kopplas till närmsta switch ovsett om det är föregående node eller inte?

Lite osäker på hur du menar...
Det funkar med en switch efter första noden. Skulle det gå att göra en enklare lösning så?

Decos beskrivning nedanför, de två första varianterna funkar men inte den tredje.

1768249576466.webp

Ja det var meningen, behöver det inte vara så?
Trodde Deco behövde vara i en egen slinga.
Jag antar att en av dem är en router och kopplar du inte de andra på LAN sidan av den är de inte på samma nät.
Normalt ersätter man, eller bryggar, befintlig router och kopplar allt innanför den nya routern. Då kan noderna kopplas in mot valfri switch och själv användas som switch

Ja det var meningen, behöver det inte vara så?
Trodde Deco behövde vara i en egen slinga.
Rimligen borde de kunna vara på samma nät som resten. Bara main får sitta ytterst och dela ut ipadresser.
Tycker det ser ut som om ritningen skulle fungera om du tog bort de gröna och blåa från modemet och dra dem från main istället.

Normalt bygger man datanät som stjärnnät, dvs alla uttag (iaf när man pratar om en bostad) leder till en patchpanel centralt där man placerar routern, switch osv och där kommer fiberanslutning in.

Precis, det har jag läst mig till och därav mitt första förslag med flera kablar från routern.

Men från svaren tolkade jag det som att en kabel räcker lika bra?

Jag tror inte att en exra switch i mitten spelar så stor roll..... möjligen om ni försöker få 10G throughput wan till varje client samtidigt eller försöker optimera lan-lan

Jag tror inte att en exra switch i mitten spelar så stor roll..... möjligen om ni försöker få 10G throughput wan till varje client samtidigt eller försöker optimera lan-lan

Nä det är sällan ett problem skulle jag säga. Ställ en switch i de rum det behövs. Om inte deco-mesh-grejerna klarar att sitta på det sättet hade jag bytt ut dem :-)

Nä det är sällan ett problem skulle jag säga. Ställ en switch i de rum det behövs. Om inte deco-mesh-grejerna klarar att sitta på det sättet hade jag bytt ut dem :-)
Switchen i mitten var mest för att kunna dra fasta linor till barnens gamingburkar, inte för att öka hastigheten. Den andra switchen behövs nog inte alls eftersom noden kan användas.

Det visade sig att Deco-noderna kan konfigureras som rena Accesspunkter, hade ingen aning om det! 😂 Det borde väl innebära att de kan placeras var som helst i systemet oberoende av ordning, eller hur?

Switchen i mitten var mest för att kunna dra fasta linor till barnens gamingburkar, inte för att öka hastigheten. Den andra switchen behövs nog inte alls eftersom noden kan användas.

Det visade sig att Deco-noderna kan konfigureras som rena Accesspunkter, hade ingen aning om det! 😂 Det borde väl innebära att de kan placeras var som helst i systemet oberoende av ordning, eller hur?
Vad betyder det exakt? Om det står bokstavligen så så är det inte det du vill.

Om du kan konfa deco routern som "mesh router in ap mode" eller vad TP kallar det, så är det möjligen det du vill.

Att konfa alla 3 som AP ger inget mesh nät

Men om alla är trådade så är det väl inte något mesh man vill ha ändå.
Du kan kalla det vad du vill men 3 AP vill man nog inte ha. Då får man sätta upp WDS men på konsumentprodukter kallar man väl den lösning som erbjuds för mesh.

Jag har för mig att frågan varit uppe tidigare och att jag slog upp def av mesh

Så här beskrivs det:
Access Point mode aims to extend the existing wired network and expand the wireless coverage for a home network. At this time, the Deco system will not create its own subnet but purely forward data between the root router and the clients.

Det man främst behöver bekymra sig är om är om routern skapar ett nytt nätverk på insidan eller eller om wifi och alla portar är på samma nät.

Om de är på samma nät brukar man kalla det AP annars router.
Ska man sen ha flera AP så vill man att de sammarbetar / roamar och what ever. Med mesh får man detta + att ap funkar-ish utan kabel.

Normalt har man inte två routers på ett LAN / hemma nät. Speciellt inte om man inte vet varför.

Sen kan man även konfa upp en bridge som funkar som en AP fast tvärtom. Oftast med portar och wifi på samma nät men går också att ha ett annat nät. Då är det i princip en router med wifi wan i client mode

Så här beskrivs det:
Access Point mode aims to extend the existing wired network and expand the wireless coverage for a home network. At this time, the Deco system will not create its own subnet but purely forward data between the root router and the clients.
Ja, det låter som det du ska ha om du vill ha kvar den gamla routern också.

Sen är olika mode mest en förpackning av pre-config.

AP mode är väl oftast bara att det mesta, speciellt dhcp, är avstängt och som bonus att wan mappas till lan för en extra port.

I min värld är mesh att accesspunkterna pratar trådlöst med varandra för att utöka nätet, AP är om de sitter bakom en router. Men olika tillverkare verkar kalla allt möjligt för mesh (det säljer kanske?) så det är svårt att veta.

Jag tycker AP Mode låter som det du vill ha. Då kan de vara anslutna hur som helst till ditt nätverk, bara det finns en väg till routern kommer det funka. Och rent generellt är det trådade nätet aldrig en begränsning för wifi-hastigheten.

Rent generellt överskattas också behovet av bandbredd hemma skulle jag säga, både på uppkoppling och trådat/trådlöst nät. Men trådat är alltid bäst, då s slipper man att Netflix hackar av att grannen kör sin micro t.ex :-)

Ja, definitionen av mesh verkar oklar och visst kunde man kalla det för "AP with WDS plug-n-play" istället för wired mesh".
Men då blir det svårt när skiten skiftar automatiskt mellan wired och wifi :)

Det viktiga är att identifiera vilken mode man vill använda och förstå vilka mode som bildar ett separat subnet på LAN sidan.
Om man redan har en router så ska man antingen
1) Ersätta den med Mesh routern i router mode
2) Brygga möget och koppla in mesh routern i router mode
3) Koppla in mesh routern i AP mode
EDIT2 - antar att detta kräver att wifi stängs av på gamla routern

(EDIT 3) är troligen bäst för performance eftersom arbetet sprids över mer hårdvara. Jag vill påstå att det är ett störe problem än hur sladdarna är dragna)

för 1) och 2) ligger resten av nätverket inkl wired mesh nodes innanför mesh routern. för 3) ligger allt innanför den gamla routern utan inbördes ordning

Så här ser det på asus. Tvärtom vad jag påstod eller antydde så är "AP mode" samma som mesh router i AP mode.
Möjligen hade det varit lättare att fatta om man kallade det "Mesh master" istället för "Mesh router".
(Router Router eller AP Router är i alla fall för mig inte solklart.)

Idag har jag en i wireless router mode - men med wifi avstängd och en i AP mode. Inga mesh noder. Detta pga att en vanlig sket rt86 inte orkar rulla router, wifi och mesh. Om jag ville ha en mesh node så skulle jag alltså lägga till den till AP inte till routern. (fan vet om man kan lägga till noder till en router med wifi av)

1768313750453.webp

Senast ändrad:
Jag fick en enorm förbättring när jag stängde av wifi och mesh på routern. Wifin hänger aldrig och kameror och larm får inte spel när routern startar om.

Ja, jag har också funderat på vad man kallar "normal" setup med trådade APs som faktiskt samarbetar.

"Mesh with ethernet backhaul" ser jag nämnas ibland, men det är ju ett lite omständigt namn.

Samarbetar på vilket sätt? Val av AP görs av klienten om de har samma SSID - sen kan man puffa lite på dem på olika sätt, men det sker inget aktivt i backend som styr det (om man inte låser till specifik AP).

Ja, jag har också funderat på vad man kallar "normal" setup med trådade APs som faktiskt samarbetar.

"Mesh with ethernet backhaul" ser jag nämnas ibland, men det är ju ett lite omständigt namn.
Möjligen är det "bara" WDS. Jag är inte 100% klar över exakt hur det funkar mer än att det är svårt att få det att funka med blandade hemma grejor. Kanske har ett wired mesh mer optimering än ett vanligt sket WDS, vet ej.

men frågan är då om man måste döpa om sitt nät när man drar ut sladden på en nod och det blir ett mesh tills sladden kommer i igen.

Jag har också funderat på hur det funkar om några noder har wired och andra inte. DVS finns det en risk att jag hamnar på en node som har bra kontakt med mig men sämre kontakt med resten av världen?

Samarbetar på vilket sätt? Val av AP görs av klienten om de har samma SSID - sen kan man puffa lite på dem på olika sätt, men det sker inget aktivt i backend som styr det (om man inte låser till specifik AP).

Är det bara vägen ut från node som optimeras av mesh inte vägen från client?
Då hamnar jag ju i frågan ovan. Om jag har en kass node i garaget så vill jag inte ansluta till den bara för att den har en stark signal till mig om jag har andra möjligheter med starkare signal eller sladd till omvärlden

EDIT. Det jag skulle vilja göra är att ha en separat AP med wifi client. Jag vill inte mesha eller repeata en existerande SSID utan plocka ner en SSID som client (bridge) och servera upp en annan SSID som AP (eller som router med wifi WAN möjligen)
Jag har visserligen inte testat ASUS bridge mode men tvivlar på att det går. Det kräver troligen custom/"riktig" firmware och lite relevant kompetens-

Senast ändrad:
Det är inga problem med unifi, där assignar du SSID till varje AP, antingen samma till flera eller ett unikt till vissa, eller både och.

Hej,

Visa bilaga 812007

Tjena!

Deco behöver inte seriekopplas.
Min setup är Media omvandlare -> Main Deco -> Switch (+patchpanel) -> fyra olika Deco. En av dessa har jag använt andra uttaget till att koppla in en dator, en annan har jag en switch efter som går till dator, ps5 och tv.

Däremot kan man seriekoppla om man inte har en switch t.ex. I ditt fall så blir det ju mindre kabeldragning, men byter du system sen så kan det ju bli dumt.

Edit: Jag har inte orkat läsa igenom alla svaren på vägen. Det blev helt plötsligt massa diskussion om vad som är mesh eller inte och jag är lite för seg för att hänga med.

Tillbaka
Topp