Ot: Vilket vitt vin gillar du bäst?

Alfsomfan skrev:
-------------------------------------------------------
> Pontus,vad ska du mäta? Kuken?

Fan, jag misstänkte att jag inte skulle fixa norskan.. Jämt blir det så! Men jag skulle ju inte mäta. Ok. 'ikke male' då..

Du ska dricka J.P Chenet eller Gallo! Bra skit som är trevligt nu när det är ljust o varmt ute. Sist blev det dock en pava mousserande Chapel Hill; höjdarvin till priset sett. Ikväll blir det dock öl o annat kul ;P

/J

TigerMale skrev:
> i min kyl står de 24 chang från en polares
> thailandsresa, osså mellanmjölk, what to choose,
> what to choose8-)

Häftigt!

Monteccillo vitt ger åtminstone mycket bang for the buck... men visst finns det betydligt bättre, fast just nu pimplar jag billigt rötjut Mauro... snik snik :)

Jag har två flaskor som väntar rätt tillfälle:

2002 Domaine Carneros Brut

Men det som jag väntar mest är en flaska Selosse som en viss Champagne-expert är skyldig mig.

Mosel Riesling? Ja tack!

Image-E4AA53ECC8A911D7.jpg

Photo%2034%20of%2040.jpg

Image-E4AA8646C8A911D7.jpg

Senast redigerad av en moderator:
Najs Daner!
Jag har åkt runt med husbuss i södra tyskland och vi följde moseldalen på småvägar och tittade då in hos vinmakare mest hela tiden. Detta var innan sverige gick med i eu så det var med viss nervositet vi körde genom tullen in i sverige igen...

Tjena!

Daner.. Selosse är alltid sjukt bra..

Mårten.. Champange skall vara Kall, Torr och Svindyr!

Mina favoriter är följande..

Vardags: Penfolds Rawsons Retreat
Lite mer fest: Samma som dillen..
Rejäl fest: Penfolds Yattarna, valfri årgång..
Champagne till vardags: Bollinger
Champange till fest: Jaques Selosse Brut Initial
Champange till fetfest: Jaques Selosse Substance (det är riktig mumma, fy fan..)

Orv skrev:
> TigerMale skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > i min kyl står de 24 chang från en polares
> > thailandsresa, osså mellanmjölk, what to
> choose,
> > what to choose8-)
>
> Häftigt!

du kan ju göra narr av mig, men de visar bara att du inte druckit chang;) SKÅL på dig orv;)

Bilagor

• left_frame1.jpg
    left_frame1.jpg
    9.7 KB · Besök: 24
köper du denna blir alla glada, mycket gott och inte så dyrt.
Har alltid minst 1 flaska hemma till när man får oväntat besök ;).

Penfolds Rawson's Retreat Riesling (nr 16406).
(se till att inte köpa Semillon Chardonnay, dom heter samma sak men den är inte så god)

Alkohol och idrott hör inte ihop. Alkoholen orsakar skador för mer än en miljon kronor varje år i Sverige. Barn och kvinnor och husdjur far illa på grund av alkohol. SPOLA KRÖKEN!

Jag tror Lennart35 har missuppfattat tråden, vitt vin var frågan inte HB och supa.
Det är inte spriten som skadar barn, kvinnor och djur utan döskallen till gubbe som inte kan hålla
på sriten eller HB som är problemet.

Och för att följa tråden så röstar jag för Champagne och Chablis som bästa vita vin och då skall dom vara unga med hög syra, passar bra till gräddsåsen tycker jag.

Lennart,

Jag har varit gift i snart 17 år och min fru har sett mig berusad bara en gång (när vi var på semester i Barcelona 1999.)

Man behöver inte vara absolutist för att vara en ansvarig person, och man behöver inte supa sig full för att njuta.

"...although their hostess drank wine with the rest of them, Hel's glass was little more than moistened with each bottle, so that in total he drank less than a full glass.
"You don't drink, Mr. Hel?" he asked.
"But I do, as you see. It is only that I don't find two sips of wine more delicious than one."

-- From Shibumi, by Trevanian

Lennart35 skrev:
> Alkohol och idrott hör inte ihop. Alkoholen orsakar skador för mer än en miljon kronor varje
> år i Sverige. Barn och kvinnor och husdjur far illa på grund av alkohol. SPOLA KRÖKEN!

Daner skrev:

> -- From Shibumi, by Trevanian

Mycket märkligt sammanträffande. Jag tog fram den boken igår för att läsa den igen (för femte? gången). Det är nästan ingen som jag känner som har läst den eller ens hört talas om den.

Jag har lånat ut den och The Summer of Katya till några på Happy, men de börjar bli för trasiga att låna ut mer. Läste också The Eiger Sanction, The Loo Sanction och The Main en gång i tiden, men har inte kvar dem.

Helt fantastiskt skrivare. Man blir aldrig nöjd med Ludlum et al efter Shibumi.

http://en.wikipedia.org/wiki/Trevanian

Nu ligger det en flarra Lanson på kylning. Födelsedagen (20) ska firas ståndsmässigt. (man fick med en fin påse till den, därför den valdes.)

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Det är ganska så fjolligt att trippa ut ifrån
> systemet med en rosa påse runt sin flarra..

Ja eller hur .), men det känns helt rätt.. lixom

Kneecap skrev:
> Tjena!
>
> Det är ganska så fjolligt att trippa ut ifrån
> systemet med en rosa påse runt sin flarra..

En brun papperspåse är modellen ;)

Mange/Kneecap: Ödö, black label faktiskt serru. Svart påse! Pink label fanns det inte chans i helvete att det skulle bli.

Veuve Cliquot hade ju en ännu fjolligare orange neoprentröjka på sig. Den dissades därmed också. :P

Tjena!

Mårten.. Säger du ja.. Kollade på flaskbeståndet i dina regioner.. Pink Label har minskat närmvärt sista tiden.. :P

Veuve Cliquots jacka får mig att tänka på Jaques Costeau.. Det är riktigt pimp..

Tillbaka
Topp