[OT] Visa din 3D-print

[OT] Visa din 3D-print
ol__ sa:
Jag har en annorlunda fundering/förfrågan. Jag har en gammal golvlampa från min mormor men plastringar som skruvas fast mot lampsockeln för att hålla fast skärmarna. Två av dessa ringar saknas, och de har en annan gänga en alla andra sådana plastringar jag testat med. Så slog det mig, skulle det gå att scanna och 3d-printa? Eller är en gänga en alltför svår sak?

(tips om andra lösningar mottages gärna)

8871955333150.jpg

En sådan ring alltså.

[OT] Visa din 3D-print
ol__ sa:
Jag har en annorlunda fundering/förfrågan. Jag har en gammal golvlampa från min mormor men plastringar som skruvas fast mot lampsockeln för att hålla fast skärmarna. Två av dessa ringar saknas, och de har en annan gänga en alla andra sådana plastringar jag testat med. Så slog det mig, skulle det gå att scanna och 3d-printa? Eller är en gänga en alltför svår sak?

(tips om andra lösningar mottages gärna)
Det ska gå bra att printa gängor. Scanna gängor låter inte som någon bra ide men det är enkelt att mäta stigning och diameter med ett skjutmått för att sedan CAD'a upp.

[OT] Visa din 3D-print
Ok, låter bra. CADa upp gängor har jag inte gjort på 10-15 år, tips på freeware för detta? Någon som kan tänka sig printa åt mig? Eller kanske även CADa om jag mäter?

[OT] Visa din 3D-print
Som sagt borde lättast vara att ta fram skjutmåttet och mäta gängan... OnShape har vi kört lite grand på jobbet för enklare grejer... Webbaserat

[OT] Visa din 3D-print
Lite tester inför hösten :)
Har gjort ett mer low-profile fäste till min Magicshine-lampa som passar GoPro fästet på hjälmen. Har ritat CAD-filen och 3d-printat.

Gopro-mount.jpg

[OT] Visa din 3D-print
Hejsan!
Jag tänkte cadda ihop ett fäste för en mobiltelefon, för att sätta någonstans på styret/ramen. Skulle gärna få lite idéer på lyckad design...Ett Topeak Ridecase (https://www.topeak.com/global/en/products/ridecase) ser ju fint ut, men inte direkt skyddat, lär dra sönder något om man har närkontakt med träd/sten.

Funderar på att istället ha något som sitter ner mot toppröret.

Sen vet jag inte om jag ska även printa själva case:et för mobilen, eller köpa ett case som jag skruvar fast i det printade...

Tacksam för förslag!

[OT] Visa din 3D-print
Gjorde ett enkelt skräddarsytt till min Sony tidigare, har inga bra appar för cykling så har faktiskt inte använt det så mycket, men tar bara en sekund att sätta på /ta av Sitter med rejäla O-ringar.

Även luren säkras med en sådan. Sitter bra.

[OT] Visa din 3D-print
Fältprästen sa:
Turesson sa:
Väcker liv i tråden då jag har skaffat mig en printer. Första cykelrelaterade prylen blev ett fäste till en Garmin edge.
Fungerade inte den medföljande hållaren?

Självklart fungerar den, men jag har så kort styrstam att min garmin tar i styrstam och top capen. Att sätta den på styret var inte ett alternativ, alldeles för fult ;)

[OT] Visa din 3D-print
Någon som kan tänka sig att hjälpa mig med ett projekt?
Självklart mot betalning.

Mugghållarna i min bil är för små, jag behöver adaptrar till min termosmugg.

Typ en cylinder med lämplig diameter med en mindre cylinder under som passar i mughållaren :p

[OT] Visa din 3D-print
marr sa:

Typ en cylinder med lämplig diameter med en mindre cylinder under som passar i mughållaren :p

Här är annars en howto för Mercedes och större termosmuggar i mittkonsollen.
;-)

[OT] Visa din 3D-print
Mheel sa:
marr sa:

Finns färdiga att köpa. https://www.amazon.com/Cup-Holder-Insert-Accessory-Universal/dp/B004GNAI5Y

Tack! Men det var jäkligt ful och onödigt stor tror jag.

[OT] Visa din 3D-print
slimm sa:
marr sa:

;-)

Synd man inte kör merca :p

[OT] Visa din 3D-print
marr sa:
slimm sa:
marr sa:

;-)

Tekniken kan vara överförbar till andra märken, inte helt säker dock.

[OT] Visa din 3D-print
slimm sa:
marr sa:
slimm sa:
marr sa:

;-)

Tekniken kan vara överförbar till andra märken, inte helt säker dock.

Chansar inte på den.

[OT] Visa din 3D-print
marr sa:

Pma mig så kan vi kolla på det ?

[OT] Visa din 3D-print
Det är ju inte bara sakerna i sig man kan skriva ut, en minst lika intressant del är ju fixturer, formar eller andra hjälpmedel för att tillverka annat. Ett litet off topic som kanske kan inspirera var denna kolfiberform jag gjorde nyligen. Håller på att trimma en kinaATV och behöves en liten värmesköld till nya systemet så jag inte bränner benet, har sett att en del sporthojar har sådana i kolfiber, härdplast smälter ju iaf inte. Skrev ut en form i ABS, blir ganska ruff yta till en början, så hällde på lite aceton, slipper man slipa så mycket :)

Andra svängen, Blir som pianolack

Smörjde sen bara in formen med lite däckglans, i med epoxi och 3 lager väv. Sen smyglånad jag farsans vacuumpackare för kött :) bakar Like a BOSS

Nu är det bara att såga rent och borra hål, i det stora kommer det hamna en polerad Lambdamutter.

[OT] Visa din 3D-print
När tråden ändå är uppe...
Har blivit sjukt sugen på en 3D-skrivare på sista tiden. Har väl iofs inget riktigt behov, men det är ju kul med prylar.
Tips på skrivare som inte är allt för dyra men ändå ger hyfsad kvalité?
Prusa i3 Mk2 verkar ju vara rätt lovordad så här i början iaf. Om man vill komma billigare undan vad gäller då? Tidigare version av i3 eller kanske tom någon av alla kloner? Eller annat?

[OT] Visa din 3D-print
emmer sa:
eketjall sa:
Har blivit sjukt sugen på en 3D-skrivare på sista tiden. Har väl iofs inget riktigt behov, men det är ju kul med prylar.
Alternativet är ju att modellera själv och leja bort själva printandet.
Typ: https://www.3dhubs.com/3dprint/Sweden#?place=Sweden
För egen del ligger det nog närmare till hands att göra precis tvärt om ;-)
Köper gärna en skrivare i byggsats. Hade nog gjort en själv utifrån open source, men jag vet hur sånna projekt aldrig brukar sluta för mig...

[OT] Visa din 3D-print
eketjall sa:
Prusa i3 Mk2 verkar ju vara rätt lovordad så här i början iaf. Om man vill komma billigare undan vad gäller då? Tidigare version av i3 eller kanske tom någon av alla kloner? Eller annat?

Skulle absolut lägga pengarna för originalet eller då mk2 som är senaste versionen.
Helt fantastisk printer.
Visst den kostar lite mer än klonerna, men du märker varför när du väl börjar printa med den, lätt värt de extra kronorna.

[OT] Visa din 3D-print
Håller tråden vid liv.

Har printat några mobilskydd och improviserat fram en hållare för filamentet.

Skal till Iphone 5s
DSC_0002.JPG

XT 785 filamentshållare :)
DSC_0023.JPG

[OT] Visa din 3D-print
IMG_20170221_035930593.jpg

scad.jpg

Caddade upp en adapter som skruvas fast på K-edge garminfästet där framlampan sitter snyggt integrerat, centrerat och väl synligt. Finns absolut inget annat ställe där lampan kunde sitta utan att bli blockerad från något håll. Gjorde även en täckbricka att byta ut när lampan inte behövs. Lampan passerar precis garminfästet med någon halv mm marginal.

~7,7g tror jag utan M3-skruvarna.

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
Använder Freecad för mina 3Dprints och printar det mesta som jag har behov att fästa på något... ;-)

Här gårdagens alster, en telefonhållare till min nya racer.

Bilagor

• Jmlove.jpg
    Jmlove.jpg
    50.9 KB · Besök: 241
  • hallare.jpg
    hallare.jpg
    97.5 KB · Besök: 254
Tillbaka
Topp