[OT] Visa din 3D-print

[OT] Visa din 3D-print
Ingen alls, men man måste nog skriva i något vettigt material eftersom du ska dra det med 40Nm. Så jag skulle tro att ABS och PLA går bort.
Lyckades dra fast ett FSA 386 externt lager med PLA-hylsa gjord med classes PLA. Höll däremot bara en gång, men det som sprack var 1/2" fyrkantsfäste vilket jag tycker ändå är lite positivt att veta. Så jag tror helt ärligt att två slangklämmor, en för hylsan och en för vevlagret så kommer plasten hålla.

[OT] Visa din 3D-print
Efterlyser givetvis ett på K&S, men folk som har dom verkar ju själv behöva dom. Har letat efter andra tillverkare än CK på webben.
Snålar in å det slutar med att jag drar åt med knipexen!

[OT] Visa din 3D-print
Efterlyser givetvis ett på K&S, men folk som har dom verkar ju själv behöva dom. Har letat efter andra tillverkare än CK på webben.
Snålar in å det slutar med att jag drar åt med knipexen!
Synd på ett dyrt och bling lager... 3D printa en adapter som du drar med en oljefiltertång/burköppnare - det lär hålla även i pla.

[OT] Visa din 3D-print
Även att printa verktyget med ett stort utvändigt sexkantsgrepp för vanlig hylsa borde hjälpa. Betydligt större area som är med och delar på belastningen jämfört med ett 1/2" fyrkantsgrepp. Det ger dessutom en mer komprimerande belastning istället för fyrkantshålet där ingreppskrafterna vill bända isär och spräcka verktyget.
1635517392828.png

[OT] Visa din 3D-print
Mätte med skjutmått så gott det gick och sen omvandlade det till ett antal cirklar som jag modifierade så det passade hyfsat. Plasten är ganska mjuk så den anpassar sig efter styrrörets form till viss del.

Den är utskriven i PLA, det är väl inte det bästa materialvalet för utomhusbruk men får väl se hur den klarar väder och vind till sommaren. Degraderar den så får jag väl prova med något annat material.

[OT] Visa din 3D-print
Mätte med skjutmått så gott det gick och sen omvandlade det till ett antal cirklar som jag modifierade så det passade hyfsat. Plasten är ganska mjuk så den anpassar sig efter styrrörets form till viss del.

Den är utskriven i PLA, det är väl inte det bästa materialvalet för utomhusbruk men får väl se hur den klarar väder och vind till sommaren. Degraderar den så får jag väl prova med något annat material.
Kul projekt. Så tokigt är inte PLA. Jag har en telefon till garminadapter jag gjorde i PLA. Den lever efter iaf ett års bruk på cykel. Iofs förvaras cyklarna innomhus så uv-ljuset hinner inte döda plasten

[OT] Visa din 3D-print
Köpte ny cykel så var tvungen att fixa ett nytt fäste till randolampan

Visa bilaga 528146
Elegant
Har du provat hur det lyser? Jag undrar ffa hur stadigt lampan sitter och mkt av ljuset som skyms av däck+hjul

Pga sådana funderingar valde jag att sätta lampan högre upp på en av mina cyklar
Lamphållare.jpg

Men det är köpefästen, inte alls lika snygga hemkonstruerade och hemprintade

[OT] Visa din 3D-print
Vilken programvara använder ni för att skapa 3D-modellerna?

Jag körde Fusion 360 till de få grejer jag orkat göra men det var ett tag sedan nu och min gratis ett års-licens har löpt ut.

[OT] Visa din 3D-print
Jag använder Fusion 360. @Joham, Det är bara att förlänga/skapa ny när licensen går ut.
Som slicer kör jag PrusaSlicer. Har också en licens för Simplify3D 4 men den känns helt frånåkt idag av gratisprogrammen från Prusa m.fl.

[OT] Visa din 3D-print
Jag använder Fusion 360. @Joham, Det är bara att förlänga/skapa ny när licensen går ut.
Som slicer kör jag PrusaSlicer. Har också en licens för Simplify3D 4 men den känns helt frånåkt idag av gratisprogrammen från Prusa m.fl.
Jasså? Då får jag titta på det, vore ju skönt att slippa lära sig nya program! Som slicer kör jag Cura, jag har hittills inte hittat något negativt med den men jag har heller inte testat någon annan. Jag kör en Ender 3 så det är ju inte den vassaste hårdvaran heller…

[OT] Visa din 3D-print
Mmm, det var lurigt värre att hitta hur senast jag förlängde men faq:n säger i alla fall 'Fusion 360 är kostnadsfritt för hobbyanvändare, icke-kommersiell användning och för kvalificerade startups.' så det är bara å leta =)

[OT] Visa din 3D-print
Mmm, det var lurigt värre att hitta hur senast jag förlängde men faq:n säger i alla fall 'Fusion 360 är kostnadsfritt för hobbyanvändare, icke-kommersiell användning och för kvalificerade startups.' så det är bara å leta =)
Verkar finnas lite guider på youtube så jag får testa det ikväll. Att jag inte ens försökt med det tidigare…

[OT] Visa din 3D-print
Vilken programvara använder ni för att skapa 3D-modellerna?

Jag körde Fusion 360 till de få grejer jag orkat göra men det var ett tag sedan nu och min gratis ett års-licens har löpt ut.
Jag kör ProgeCad. Köpt licens - hyggligt billig och helt okej för 3D ritning med bra STL export. Jag ritar mest 2D och hade jag inte haft behovet av ett bra 2D CAD så kanske jag valt något annat. Meeeen jag gillar ProgeCad eftersom jag är van vid AutoCad och diverse E-cad mjukvaror. ProgeCad är exttemt enkelt att lära sig om man kommer ifrån det hållet.

[OT] Visa din 3D-print
[OT] Visa din 3D-print
Jasså? Då får jag titta på det, vore ju skönt att slippa lära sig nya program! Som slicer kör jag Cura, jag har hittills inte hittat något negativt med den men jag har heller inte testat någon annan. Jag kör en Ender 3 så det är ju inte den vassaste hårdvaran heller…
Äh, enkel skrivare spelar inte så stor roll. Väljusterat, välkalibrerat och med pysslande med kylning samt en bra bowdentub så skriver de flesta skrivare bra med bra filament. Det behövs inte så flådiga prylar för att få bra utskrifter.

[OT] Visa din 3D-print
Det här skulle jag ju vilja veta mer om. Är det en 3D-printad sadelstolpe som du lagt kolfiber runt så den blir stadig nog att använda sen?

Jag har själv kikat lite på Easy Composites-videos på youtube som visar lite olika sätt man kan göra kolfiberkomponenter hemma i garaget... lite sugen blir jag ju. Svårt att göra nåt som är tillräckligt stadigt för en cykeldel enbart med 3D-print.

[OT] Visa din 3D-print
Har visat denna förr i andra sammanhang, så ursäkta upprepningen för den som redan sett den.

Dessa är printade i aluminium. Gjorde prototyper i plast först och beställde sen en aluminiumprint från shapeways. Det är spacers för naven så jag kan få in liiite större däck i min gamla racer. De är tillräckligt tunna så att säkerhetsläpparna på framgaffeln fortfarande har effekt. Har kört med dem ett par år nu.

Det blir förstås lite fippligare att få in hjulet då man måste se till att brickorna är orienterade rätt, men det är enklare än man tror.

signal-2021-11-22-152938_001.jpeg

signal-2021-11-22-152958_001.jpeg

signal-2021-11-22-153027_001.jpeg

[OT] Visa din 3D-print
Snyggt!
Men säkerhetsläpparna på framgaffeln har du väl ingen nytta av med fälgbroms?
Jo hade jag varit cool hade jag ju filat bort dem redan. Blir hursomhelst av förståeliga skäl lite diskussioner runt säkerhet med dessa typer av moddar så jag tänkte för att göra den lite mer acceptabel för fler än mig själv så är det bra om den inte ändrar den funktionen.

[OT] Visa din 3D-print
okej, skumt, nu är jag inte så insatt i det där. Men de jag använder vill ha STL iaf :)
Vad är det för skrivare?
Kan ju tänkas att den har inbyggd programvara för att göra om STL till processinstruktioner. Men det verkar väldigt opraktiskt att behöva stå vid skrivaren och pilla med alla miljarder inställningar.

[OT] Visa din 3D-print
Har visat denna förr i andra sammanhang, så ursäkta upprepningen för den som redan sett den.

Dessa är printade i aluminium. Gjorde prototyper i plast först och beställde sen en aluminiumprint från shapeways. Det är spacers för naven så jag kan få in liiite större däck i min gamla racer. De är tillräckligt tunna så att säkerhetsläpparna på framgaffeln fortfarande har effekt. Har kört med dem ett par år nu.

Det blir förstås lite fippligare att få in hjulet då man måste se till att brickorna är orienterade rätt, men det är enklare än man tror.

Visa bilaga 528272

Visa bilaga 528273

Visa bilaga 528274
Hur gör de där brickorna att du får in större däck i ramen? Frågar av ren nyfikenhet!?

[OT] Visa din 3D-print
Hur gör de där brickorna att du får in större däck i ramen? Frågar av ren nyfikenhet!?

I många gamla racers som är gjorda för 23mm-däck är bredden i framgaffeln fullt tillräckligt för ett större däck, men sätter man i en 25:a som är lite stor i storleken så tar däcket i taken i gaffeln (eller i taket i fälgbromsen). Denna spacer lägger på 1,5mm extra avstånd uppåt i gaffeln vilket är allt som behövs för att kunna köra vilket 25mm-däck som helst, även de som är lite stora i storleken.

Spacern funkar bak också på samma sätt, men där finns redan tillräckligt med utrymme på den här cykelramen (en Colnago EPS).

Just nu kör jag dock udda dimensionen 24mm däck som ryms ändå så jag behöver egentligen inte spacern, men har haft dem inne hela tiden ändå för att se om de håller eller om de skulle spricka. Än så länge har de hållt (två år).

[OT] Visa din 3D-print
I många gamla racers som är gjorda för 23mm-däck är bredden i framgaffeln fullt tillräckligt för ett större däck, men sätter man i en 25:a som är lite stor i storleken så tar däcket i taken i gaffeln (eller i taket i fälgbromsen). Denna spacer lägger på 1,5mm extra avstånd uppåt i gaffeln vilket är allt som behövs för att kunna köra vilket 25mm-däck som helst, även de som är lite stora i storleken.

Spacern funkar bak också på samma sätt, men där finns redan tillräckligt med utrymme på den här cykelramen (en Colnago EPS).

Just nu kör jag dock udda dimensionen 24mm däck som ryms ändå så jag behöver egentligen inte spacern, men har haft dem inne hela tiden ändå för att se om de håller eller om de skulle spricka. Än så länge har de hållt (två år).
Tack för svar! Trodde distansen bara var för att bredda navet, men då förstår jag fullt ut! Smart!?

[OT] Visa din 3D-print
En till liten 3D-print på samma vis, prototyp i plast sen beställt i aluminium, och målad med sprejburk och pensel. Det är ett styrlager-lock för en styrstam med vinkel-shim (så man kan ställa styrstammens vinkel) vilket gör att skruvskallen hamnar lite på sidan om mitten. Jag köpte styrstammen från ett restlager och locket hade kommit bort. Eftersom det är en Colnago så passade jag på att göra en Colnago-klöver på sidan som har lite mer utrymme.

Prototypen i plast, behövde göra 1-2 justeringar och nya printar innan det passade perfekt.
1639402367592.png

Rå utskrift i aluminium, direkt ur lådan från shapeways. Antar att de tumlar den eller nånting innan leverans för det syns inga trappsteg från printen.
1639402420937.png

Målad och monterad på plats. Guldfärgen ser lite dassig ut i bilden, skyller på kameran. Svarta akrylfärgen matchade väldigt bra med styrstammen. Sådan färg är emellertid inte superhållbar, och locket har senare blivit skrapad mot en hyllkant (det var inte jag) så färgen lossnat lite så behöver spreja om den. Har skjutit det framför mig för att måla den där klövern och få bra form på löven var riktigt knepigt, fick göra om ett par gånger. Eller rättare sagt, sambon fick göra om det ett par gånger, jag var helt enkelt för darrhänt.

1639402472234.png

[OT] Visa din 3D-print
Kom nu på att jag också har gjort styrlager-lock, jag gjorde dem dock inte i kolfiber utan i en ren 3D-print i nåt plastmaterial jag glömt namnet på.

Våran tandemcykel har en 15 mm hög kon som styrlager-lock, och om det ska sitta en kort person fram kan man vilja trycka ned styrstammen i botten. Coolast är förstås att ta bort locket helt och dunka styrstammen direkt på kompressionsringen, men om man vill ha nåt slags regnskydd så gjorde jag två varianter, en 3 mm utan o-ring, och en 5 mm med spår med o-ring.

signal-2021-12-14-204055_001.jpeg

signal-2021-12-14-204055_002.jpeg

Och här en bild på original-konen som är installerad just nu.

signal-2021-12-14-204055_003.jpeg

[OT] Visa din 3D-print
Ber om ursäkt ifall frågan varit uppe nyligen, har inte läst igenom hela tråden men försökt att söka..

Om man behöver hjälp med att 3d-printa en pryl, vad för tjänst är bra att använda? Jag har försökt att söka men en del tjänster som folk använde sig av tidigare verkar ha stängt ner eller har slutat vända sig till privatpersoner.

Vad blir kostnaden för en mindre pryl, typ top cap, spacers eller liknande? Jag har ingen brådska men känns väl lite onödigt att beställa från Kina?

[OT] Visa din 3D-print
Ber om ursäkt ifall frågan varit uppe nyligen, har inte läst igenom hela tråden men försökt att söka..

Om man behöver hjälp med att 3d-printa en pryl, vad för tjänst är bra att använda? Jag har försökt att söka men en del tjänster som folk använde sig av tidigare verkar ha stängt ner eller har slutat vända sig till privatpersoner.

Vad blir kostnaden för en mindre pryl, typ top cap, spacers eller liknande? Jag har ingen brådska men känns väl lite onödigt att beställa från Kina?
Först printar jag prototyper i plast privat. Har ingen 3D-skrivare själv utan printar hos en kompis. När jag är nöjd med prototypen så brukar använda shapeways eller i.materialise för att printa i aluminium eller nån plast typ PA12 beroende på vad det är för del.

Kostnaden blir hög, printar man en top cap i aluminium får du räkna med cirka 500 kr med frakt, lite billigare med plast, så det är ju en grej jag gör för att jag tycker det är kul eller det är en del som inte går göra på något annat sätt. Billigt är det definitivt inte.

[OT] Visa din 3D-print
Först printar jag prototyper i plast privat. Har ingen 3D-skrivare själv utan printar hos en kompis. När jag är nöjd med prototypen så brukar använda shapeways eller i.materialise för att printa i aluminium eller nån plast typ PA12 beroende på vad det är för del.

Kostnaden blir hög, printar man en top cap i aluminium får du räkna med cirka 500 kr med frakt, lite billigare med plast, så det är ju en grej jag gör för att jag tycker det är kul eller det är en del som inte går göra på något annat sätt. Billigt är det definitivt inte.
Jag tror att det jag behöver göra går att ordna med en 3d-skrivare för hemmabruk men jag äger ingen och känner inte till någon som har tillgång till en. Tänkte mer om det finns några sådana tjänster för enklare prototyper?

Edit: typ det här var ungefär vad jag sökte, hittade en länk på sweclockers men sidan fungerade inte i mobilen så jag trodde att det vad en död länk. Man kan få pris om man laddar upp en 3d-modell och innan man sätter sig och ritar kan man ju ladda ner något liknande från nätet för att se vad det landar på...

[OT] Visa din 3D-print
Jag tror att det jag behöver göra går att ordna med en 3d-skrivare för hemmabruk men jag äger ingen och känner inte till någon som har tillgång till en. Tänkte mer om det finns några sådana tjänster för enklare prototyper?

Edit: typ det här var ungefär vad jag sökte, hittade en länk på sweclockers men sidan fungerade inte i mobilen så jag trodde att det vad en död länk. Man kan få pris om man laddar upp en 3d-modell och innan man sätter sig och ritar kan man ju ladda ner något liknande från nätet för att se vad det landar på...
Är det enstaka prylar så testa om någon i tråden nappar.

Tillbaka
Topp