Här kommer ett 3d-print-projekt som work in progress... inte säker om det kommer funka så lika bra posta i förväg och sen hålla käften om delen inte visar sig hålla i verkligheten ?
Underdelen:
Överdelen:
Några exempel på hållfasthetssimuleringar:
Delarna tillsammans i det läge de ska sitta:
Prototypprintar i plast (för att testa passform) innan supportmaterial plockats bort:
Lyckas man gissa vad delarna är till för utan att läsa vidare gör man det bra.
Det är ett offset-sadelfäste som ska monteras på tandemcykeln, alltså en lastbärande del så det går inte göra i plast. Jag kommer beställa i binder jetting i 17-4PH-stål, för jag är för fattig att beställa det i titan. Stål kostar €125, titan €341 för dessa två delar. Designade först för aluminium, men printad aluminium som man kan få tag på som vanlig konsument är legeringen AlSi10Mg och den är ganska klen tyvärr, mindre än hälften av 7075-T6, och trots att 17-4PH-stålet har mycket högre densitet och att man inte får det i sin mest härdade form så har det nästan samma styrka/vikt-förhållande som print-aluminiumet.
Skulle jag få det att funka med aluminium skulle jag behöva biffa på delarna med så mycket material att det skulle väga nästan lika mycket som stål och kosta nästan lika mycket som titan att printa.
Jag är ingen konstruktör så det är en ren amatörkonstruktion gjord i FreeCAD, även FEM-simuleringarna är gjorda däri. Så återstår att se om det kommer hålla i verkligheten. Jag har designat för att hålla mig under 200 MPa och sträckgränsen på print-stålet är 620-700 MPa. Lasterna i simuleringarna motsvarar ungefär ISO-standard-testet för sadlar/sadelstolpar. Det går göra statiska lasttesterna i verkligheten hemma i garaget sen, det man inte kan göra är utmattningstester, men det är inget styrstam detta så jag vågar använda den om den klarar statiska testet.