[OT] Visa din 3D-print

[OT] Visa din 3D-print
Skulle behöva hjälp att få printat ett par grejjer till discgolf vagnen.
Sånna här avdelare.

Betalar såklart för mig om någon har möjlighet
Visa bilaga 568650
Hur många?

[OT] Visa din 3D-print
20220725_222230.jpg
20220725_225729.jpg

[OT] Visa din 3D-print
Köpte en cykel med Deemax hjul där frigången för baknavet inte fungerade bra, det var också lagt brickor mellan bromsskivan och navet för att få bromsskivan ett par mm. närmare bromsoket. Det luktade fulmek långa vägar.

Jag funderade ganska länge innan jag kom på att det kanske saknas något inne i navet, demonterade ett annat deemaxnav och såg då en bricka som saknas i bakhjulet på nya hojen.

Mätte upp och 3D printade en ny, och värmde lite med varmluftpistolen för att få den på plats.

Har fungerat bra en hel dag i backen, och efter en genomgång på lager och frihjul så fungerade navet som nytt igen.

Brickan såg ut såhär och mätte ID/OD 17/20mm och var 2mm tjock.
IMG_8048.JPG

Den 3D printade kopian var lik sånär som på 1/10mm som jag bommade när jag mätte räknade med passformen.
IMG_8049.JPG

Efter att ha värmt axeln lite med varmluftpistol gled den fint på.
IMG_8050.JPG

Sparade en tur på den mekaniska verktaden för att svarva en ny. Enkelt och bra! En får se hur länge den håller, men PETG tål både olja och värme + ganska mycket tryck så jag hoppas det håller.

//K

[OT] Visa din 3D-print
Kvällens fix, ett bussningspressarverktyg för 35mm dust-seals för gamla boxxer gafflar (2010 typ).

Den har efter några omdifikationer fått en klack som håller den precis mot stoppet för där flänsen på gamla dust-seal stoppade. Pressar ned kanske 1mm under kanten.

Får se hur länge det håller i backen.

Kul att 19g PLA och 15minuter i gratis CAD program kan göra ett verktyg som kostar flera hundra från fox.. Kanske inte riktigt lika snyggt och hållbart, men leveranstiden är iallafall kortare än tiden det tar att gå till butiken för att hämta ett paket man beställt.

//K

IMG_8117.JPG
IMG_8118.JPG

[OT] Visa din 3D-print
Kvällens fix, ett bussningspressarverktyg för 35mm dust-seals för gamla boxxer gafflar (2010 typ).

Den har efter några omdifikationer fått en klack som håller den precis mot stoppet för där flänsen på gamla dust-seal stoppade. Pressar ned kanske 1mm under kanten.

Får se hur länge det håller i backen.

Kul att 19g PLA och 15minuter i gratis CAD program kan göra ett verktyg som kostar flera hundra från fox.. Kanske inte riktigt lika snyggt och hållbart, men leveranstiden är iallafall kortare än tiden det tar att gå till butiken för att hämta ett paket man beställt.

//K

Visa bilaga 571325Visa bilaga 571326
Snyggt! Vill också ha en 3d skrivare?

Men…Boxxer och verktyg från Fox?
Och håller i backen?

[OT] Visa din 3D-print
Snyggt! Vill också ha en 3d skrivare?

Men…Boxxer och verktyg från Fox?
Och håller i backen?

Sorry, jag har bara fox gafflar annars. Och har köpt verktygen till FOX. De är för 36 och 40mm.

Boxxer är 35.. så jag fick göra själv. Men helt klart skulle det stå RS där :)

I backen (där jag cyklar) så kan allt hända. Man får se om tätningen sitter kvar efter några vändor. Av någon märklig grund så är jag rädd för att den nya typen inte skall sitta lika bra som den gamla typen. Helt obefogad rädsla då.

Det som inte framgår i posten (men som omtalats i tråden om dämprfrågor) är att jag har en gammal gaffel (2010) som får nya tätningar / dust seals från nyare generations gafflar.

Den gamla typen kunde lätt drivas in med en hylsa från en hylsnyckelsats. Men den nya typen är mycket svårare att driva in på ett bra sätt.

Får se om verktyget löser det eller om jag måste förlänga det med en styrare som glider i gaffelns bussning.
Jag har inte använt den här nya typen av dust seals förut, så jag är lite skeptisk. Men de är säkert bättre än den gamla typen ;)

//K

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
E61DC540-027A-4571-8E1A-3061D81A28C3.jpeg
B32E30FE-DC74-4C0F-8F7C-52071DCA8FAB.jpeg

Skillnaden i storlek mellan FOX verktyget och det jag printade är stor. Funktionen blir ju inte helt lika perfekt med den lilla men det funkar fint!

Sjukt mycket mindre plats i verktygslådan tar de också.

Jag hittade en 3D modell först som jag utgick från och anpassade till 35mm boxxer.

//K

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
Är helt ny på det här med 3D-print och konstruktion. Men sen köpte jag en Cervelo R5 och behövde en plupp till växelvajern där den går ut ur ramen bak

Först gjorde jag den i sugru / loctite kintsuglue

1659703757838.png

Sedan ritade jag upp den i Fusion360.

1659703346775.png

Polaren skriver ut den, får hoppas att den passar. Annars får jag göra om ;)

[OT] Visa din 3D-print
Det är kul att rita och printa saker.

En sak med passform, som jag använder mig av, är att jag räknar med halva munstyckets storlek, eller radien, som passformsmarginal. Och drar av detta på modellen när jag ritar. Då passar delarna som regel precis som de skall.

Om man mäter upp och ritar exakt som de skall vara så blir delarna lite för stora och passformen blir tight.

Hur använde du den där produkten från loctite? För att fixa problemet tillfälligt eller för att göra en mall att mäta på?

//Kn

[OT] Visa din 3D-print
Hur använde du den där produkten från loctite? För att fixa problemet tillfälligt eller för att göra en mall att mäta på?

//Kn
Både och faktiskt. Det är lättare att mäta utanpå en cylinder än inne i ett hål som sitter svårtillgängligt i ramen. Jag pressade in massan och drog ut den igen, lät den härda och mätte. Den blir som halvhård silikon dvs inte helt hård plast.

[OT] Visa din 3D-print
Det är kul att rita och printa saker.

En sak med passform, som jag använder mig av, är att jag räknar med halva munstyckets storlek, eller radien, som passformsmarginal. Och drar av detta på modellen när jag ritar. Då passar delarna som regel precis som de skall.

Om man mäter upp och ritar exakt som de skall vara så blir delarna lite för stora och passformen blir tight.

//Kn
Man kan göra så, men ...

Modellen i CAD bör inte vara anpassad till tillverkningsprocessen utan det gör man med fördel i CAM-steget, vilket för en 3D-printer består av slicern.
Jag ritar med exakt de dimensioner jag vill att delen skall ha i CAD och sedan justerar jag parametrarna i slicern så att den utskrivna delen stämmer med CAD-modellen.
Jobbar man så behöver man inte ändra CAD-modellen om man går från, säg 3D-print till CNC.

Är det fråga om två delar som skall passa i varandra, ja då måste ju man lämna lite mellanrum och dra tillbaka vissa ytor i CAD för att de inte skall suga fast i varandra. Men det gäller ju oavsett vilken process man sedan använder för att tillverka delen.

[OT] Visa din 3D-print
Man kan göra så, men ...

Modellen i CAD bör inte vara anpassad till tillverkningsprocessen utan det gör man med fördel i CAM-steget, vilket för en 3D-printer består av slicern.
Jag ritar med exakt de dimensioner jag vill att delen skall ha i CAD och sedan justerar jag parametrarna i slicern så att den utskrivna delen stämmer med CAD-modellen.
Jobbar man så behöver man inte ändra CAD-modellen om man går från, säg 3D-print till CNC.

Är det fråga om två delar som skall passa i varandra, ja då måste ju man lämna lite mellanrum och dra tillbaka vissa ytor i CAD för att de inte skall suga fast i varandra. Men det gäller ju oavsett vilken process man sedan använder för att tillverka delen.

Ja precis, men den där delen han gjorde behöver både ett större hål på insidan för att inte Wiren skall sitta för tight, och den behöver samtidigt vara mindre på utsidan för att komma in i ramen.

Jag vet inte hur man gör i slicern annat än att man kan ändra storleken på printen procentuellt, men då hade hålet blivit allt för litet.

Finns det funktioner för att kompensera för printprocessen direkt i slicern vore det kung!

Jag ritar alltid med hänsyn till hur printern funkar, kanske för att jag är helt värdelös på justeringarna i slicern :)

//K

[OT] Visa din 3D-print
Både och faktiskt. Det är lättare att mäta utanpå en cylinder än inne i ett hål som sitter svårtillgängligt i ramen. Jag pressade in massan och drog ut den igen, lät den härda och mätte. Den blir som halvhård silikon dvs inte helt hård plast.

Jag har haft en konisk bricka i bakaxeln på en cykel som pressar ut för att låsa bakaxeln. Denna är nu borta. Jag tänkte göra som du beskriver men med sernitlera, men den var så dyr och har så litet användningsområde så jag struntade i det.

När jag såg produkten du använder åkte jag iväg och handlade tre på en gång. Såg ju skitfiffigt ut!

Om jag lägger fett på insidan i axeln och pressar in det där så får jag ju en avgjutning precis som du gjort. Och kan modellera ut från den!

//K

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
Jag använder Prusas slicer. Den är grymt bra, trots att jag inte har en av deras printers. Rekommenderas varmt. Har en Anycubic Mega S. Vilket vackert namn på en printer va?!?!

Det var länge sedan jag trimmade in mina filament men vill minnas att de parametrar jag använda för att justera in var 'Default extrusion width' och 'Extrusion multiplier'. Bor under 'Print settings' resp. 'Filament settings'.

[OT] Visa din 3D-print
Ritade och printade en stabil styrändsplupp som sitter bättre än Ergos usla original.
Printad i PLA respektive TPU för delen som expanderar när man skruvar ihop pluppen.
IMG_2678.jpegIMG_2679.jpegIMG_2681.jpegIMG_2682.jpeg

Tanken med den räfflade kanten är att få lite grepp med handtagets gummi så att pluppen inte snurrar när man drar åt.

[OT] Visa din 3D-print
Ritade och printade en stabil styrändsplupp som sitter bättre än Ergos usla original.
Printad i PLA respektive TPU för delen som expanderar när man skruvar ihop pluppen.
Visa bilaga 572685Visa bilaga 572686Visa bilaga 572687Visa bilaga 572688

Tanken med den räfflade kanten är att få lite grepp med handtagets gummi så att pluppen inte snurrar när man drar åt.

Stiligt!

Jag har tänkt försöka lära mig printa i mjuka material, är det svårt?
(ABS var alldeles för svårt för mig, och PETG går men det är fan inte kul. PLA är en barnlek. - som referens)

Hur är TPU? Är det lätt att få till en bra profil på printern?

//K

[OT] Visa din 3D-print
Stiligt!

Jag har tänkt försöka lära mig printa i mjuka material, är det svårt?
(ABS var alldeles för svårt för mig, och PETG går men det är fan inte kul. PLA är en barnlek. - som referens)

Hur är TPU? Är det lätt att få till en bra profil på printern?

//K
Tack!

TPU har jag fått att funka någorlunda ok så länge modellen inte har överhäng. Blir lite ojämnt, skrovligt och trådigt jämfört med PLA. Vet inte om det går att trimma bort, har inte fördjupat mig i det. Får intrycket när printern skriver att TPU har lite mer eget liv än PLA så jag tror det är svårt att få lika perfekt.

[OT] Visa din 3D-print
Behövde lite nya snabba prototyper. Lite trött på att kablarna äter upp kolfibern på leftyn så fick bli ett skavskydd samt några lampdetaljer.

Bilagor

• 298765012_10160477754399415_6468372794720625404_n.jpg
    298765012_10160477754399415_6468372794720625404_n.jpg
    549.6 KB · Besök: 126
  • 298616611_10160477754934415_4132199743521395921_n.jpg
    298616611_10160477754934415_4132199743521395921_n.jpg
    204.3 KB · Besök: 120
  • 298492039_10160477753724415_3022431213875029308_n.jpg
    298492039_10160477753724415_3022431213875029308_n.jpg
    504.3 KB · Besök: 124
  • 298733421_10160477754709415_4959290230255248179_n.jpg
    298733421_10160477754709415_4959290230255248179_n.jpg
    346.4 KB · Besök: 132
[OT] Visa din 3D-print
Behövde lite nya snabba prototyper. Lite trött på att kablarna äter upp kolfibern på leftyn så fick bli ett skavskydd samt några lampdetaljer.
Jättefint, verkligen!

Kul lampa där med tentakler. Kanske är något som funnits länge och jag missat?
Håller de sig stabilt på knölig stig också?

//K

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
Gjorde en grej som sätts på reglaget på min twinloc för att enklare kunna trycka ner reglaget. Det har en skum vinkel och det är ganska slätt så inte superbra konstruktion.

Detta blev mycket bättre. Printade i TPU dels för att enklare kunna få på det. Skall testa svart Ninjaflex i helgen men har bara printat 95 så 85 kan bli en utmaning. Kan inte säga att min skrivare hanterar TPU helt 100. Brukar printa i 150-200 men nu är jag nere i 50 för att det skall funka vilket går ganska långsamt.

Bilagor

• 15B41206-1F4F-4584-8339-61A55862C13F.jpeg
    15B41206-1F4F-4584-8339-61A55862C13F.jpeg
    441.9 KB · Besök: 86
  • FF4601AF-9C3A-4751-B21A-3835B86A384F.jpeg
    FF4601AF-9C3A-4751-B21A-3835B86A384F.jpeg
    355.7 KB · Besök: 77
  • 7A87FD39-4348-4F85-B905-5CC1F87B8453.jpeg
    7A87FD39-4348-4F85-B905-5CC1F87B8453.jpeg
    613 KB · Besök: 89
  • 89F2351C-55D8-4A83-8807-65B1F6187126.jpeg
    89F2351C-55D8-4A83-8807-65B1F6187126.jpeg
    581.4 KB · Besök: 89
[OT] Visa din 3D-print
Hej,

Jag har printproblem och vänder mig hit, då jag inte riktigt vet vad jag ska googla på. Jag är användare av 3D-printer för andra hobbys men har inte helt nördat mig ner i alla detaljer så är definitivt fortfarande nybörjare.

I juni skulle jag printa en grej, men det gick plötsligt dåligt. Jag skulle beskriva det som att printen blev spröda, lagren hängde inte ihop, det var trådigt och allmänt kasst. Jag tänkte att det kanske var filamenten som blivit fuktigt, då det hade varit några varma veckor och det var ett tag sen senaste print. Öppnade ett nytt paket, men resultatet blev det samma. Jag glömde bort detta för en stund, men tänkte nu ta tag i det då jag vill kunna printa för några kvällsprojekt under hösten.

Så här såg det ut idag:
printproblem.png

Var ska jag börja min felsökning? Filamentet skulle kanske kunnat blivit fuktigt igen, men eftersom jag i juni testade med ny förpackning tror jag inte det är orsaken?
Vidare funderar jag på om något kan ha hänt när jag bytte PC och installerade ny version av Cura? Minns inte exakt om det sammanfaller, men skulle kunna göra. Kanske ska prova printa någon äldre fil senare ikväll.

På förhand tack :)

[OT] Visa din 3D-print
Min printer, kan man ju alltid skriva ut en test print.
Tänker om "test printen" fungerar så är problemet Cura, annars är de skrivaren

[OT] Visa din 3D-print
Min printer, kan man ju alltid skriva ut en test print.
Tänker om "test printen" fungerar så är problemet Cura, annars är de skrivaren
Vet inte om det finns en inbyggd testprint i med (Ender 3), har aldrig kollat. Alla tester jag skrivit har jag gjort gcode till själv via cura. Men för att utesluta cura så startade jag en print där jag vet att jag skapade gcode innan byte av laptop och cura-version. Samma problem uppstod dock.

Min magkänsla säger att det kommer ut för lite material, eller i fel takt. Kan det vara problem i munstycket? Z-axeln?

[OT] Visa din 3D-print
Vet inte om det finns en inbyggd testprint i med (Ender 3), har aldrig kollat. Alla tester jag skrivit har jag gjort gcode till själv via cura. Men för att utesluta cura så startade jag en print där jag vet att jag skapade gcode innan byte av laptop och cura-version. Samma problem uppstod dock.

Min magkänsla säger att det kommer ut för lite material, eller i fel takt. Kan det vara problem i munstycket? Z-axeln?
Munstycket var min första tanke. Till min ender 3 fick jag med ett extra, om du har det med så är det ju ganska lätt att testa.

När jag hade problem med z-Axeln hörde man att det var problem. Låter det annorlunda vid dina utskrifter än vad det gjorde tidigare?

[OT] Visa din 3D-print
Munstycket var min första tanke. Till min ender 3 fick jag med ett extra, om du har det med så är det ju ganska lätt att testa.

När jag hade problem med z-Axeln hörde man att det var problem. Låter det annorlunda vid dina utskrifter än vad det gjorde tidigare?
Nej tror inte jag reagerat på annorlunda ljud. Tror jag har extra munstycke liggandes, kan ju leta och pröva med det.

[OT] Visa din 3D-print
Hej,

Jag har printproblem och vänder mig hit, då jag inte riktigt vet vad jag ska googla på. Jag är användare av 3D-printer för andra hobbys men har inte helt nördat mig ner i alla detaljer så är definitivt fortfarande nybörjare.

I juni skulle jag printa en grej, men det gick plötsligt dåligt. Jag skulle beskriva det som att printen blev spröda, lagren hängde inte ihop, det var trådigt och allmänt kasst. Jag tänkte att det kanske var filamenten som blivit fuktigt, då det hade varit några varma veckor och det var ett tag sen senaste print. Öppnade ett nytt paket, men resultatet blev det samma. Jag glömde bort detta för en stund, men tänkte nu ta tag i det då jag vill kunna printa för några kvällsprojekt under hösten.

Så här såg det ut idag:
Visa bilaga 584654

Var ska jag börja min felsökning? Filamentet skulle kanske kunnat blivit fuktigt igen, men eftersom jag i juni testade med ny förpackning tror jag inte det är orsaken?
Vidare funderar jag på om något kan ha hänt när jag bytte PC och installerade ny version av Cura? Minns inte exakt om det sammanfaller, men skulle kunna göra. Kanske ska prova printa någon äldre fil senare ikväll.

På förhand tack :)
inte är det pga fukt i alla fall.
Partiellt stopp tror jag inte heller då det ser ut som runda rimligt tjocka strängar kommit ut men inte fastnat ihopsatt... väldigt tjock stringing loxom... Blir extrudern tillräckligt varm? Ser ut som att det inte smälter ihop utan att den bara drar ut och omkring långa trådar.

[OT] Visa din 3D-print
Lite åt det där hållet blev mina utskrifter också när mitt munstycke var lite igensatt så att det inte kom tillräckligt med material. Jag tog och värmde en liten insex-nyckel med en tändare och stoppade in i munstycket och snurrade runt så jag fick med mig delar av materialet som satt fast. Efter att ha gjort rent så ett antal gånger så blev utskrifterna bra igen.

[OT] Visa din 3D-print
Tack för svaren! ? Bytte munstycke och det blev väsentligt bättre, dock inte perfekt. Halvbra bild nedan. Till vänster med gamla munstycket, till höger efter byte.
DSC_2054.JPG

Som synes fortfarande lite sporadiska lager där det är liknande problem? Kan det betyda att det är problem med frammatningen?
Temp säger ni. Jag kör på 200 grader, ska jag pröva öka till 210? (PLA)
Ser också att jag har liten warp-effekt med att ena hörnet har lyft sig. Detta har hänt på någon enstaka print innan, men inte alltid.

Vill ha god kvalitet inför nästa projekt, så må väl försöka läsa in mig på div kalibrering etc ?

[OT] Visa din 3D-print
Brukar vara olika på olika filament och står oftast på rullen men jag har fått bra resultat mellan 190-210 på PLA. Har inte printat med annat mtrl…

Tillbaka
Topp