[OT] Visa din 3D-print

[OT] Visa din 3D-print
Beställde lite Prusament, klickade runt lite och hamnade på denna sida ? haha, hoppas det är sant. Vore kul med en "Mini-XL" eller så.

Skärmbild 2023-08-27 220513.png

[OT] Visa din 3D-print
Spännande att fler har fixat kylskåpet!
Jag drabbades av akut kylskåpsdisaster när dörren bestämde sig för att falla av. Visade sig att det nedre gångjärnsfästet var helt kollapsat och hel dörren hängde på det övre.
Konstruktionen är att det är en axel över och under som sitter fäst i ett hål i övre och undre kanten. Dock är det en ganska stadig skalkonstruktion av frontplåten som håller ihop det hela.
Bestämde mig för att återskapa en skarvbit av det undre fästet med 3d printern. Gjorde en snabb kalkering av formen, fotade med referenssticka och modellerade en formpassande bit med nya fästen. Gjorde kanske 5 versioneringar tills jag hade en som passade supertight plus epoxi.
Har hållit i 6 månader hittills och visar inga tecken på att slitas, lossna eller glappa. Skönt att slippa pynta 5000 för en ny dörr eller 12000 för ny kyl.
sylskap.png

[OT] Visa din 3D-print
Jag drabbades av akut kylskåpsdisaster när dörren bestämde sig för att falla av. Visade sig att det nedre gångjärnsfästet var helt kollapsat och hel dörren hängde på det övre.
Konstruktionen är att det är en axel över och under som sitter fäst i ett hål i övre och undre kanten. Dock är det en ganska stadig skalkonstruktion av frontplåten som håller ihop det hela.
Bestämde mig för att återskapa en skarvbit av det undre fästet med 3d printern. Gjorde en snabb kalkering av formen, fotade med referenssticka och modellerade en formpassande bit med nya fästen. Gjorde kanske 5 versioneringar tills jag hade en som passade supertight plus epoxi.
Har hållit i 6 månader hittills och visar inga tecken på att slitas, lossna eller glappa. Skönt att slippa pynta 5000 för en ny dörr eller 12000 för ny kyl. Visa bilaga 650163

3D printing är så användbart till stort och smått. Problemet är bara att det kostar för mycket att betala någon för att rita delarna, och det är för stor tröskel för många att rita själva.

När alla kids får lära sig det här i skolan, som syslöjden och träslöjden… då kommer det ta fart :)

[OT] Visa din 3D-print
Fast i många fall är det ta mig tusan värt även det. Fallet med kylskåpsdörren är ju ett superbra exempel, det hade varit värt en tusenlapp eller två.

[OT] Visa din 3D-print
Det kommer hela tiden också nya material (filament) och ny teknik (skrivare) så i framtiden (10år?) Kommer nog 3D printning bli avsevärt mycket bättre också.
Nog en bra idé att lägga en CAD-kurs i högstadiet ?

[OT] Visa din 3D-print
Jag är så fruktansvärt sugen på en bambu labs x1 och printa lite grejer igen.

man vill ju gärna ha en nivå så man kan sälja grejer utan skam

[OT] Visa din 3D-print
Har hållit i 6 månader hittills och visar inga tecken på att slitas, lossna eller glappa. Skönt att slippa pynta 5000 för en ny dörr eller 12000 för ny kyl. Visa bilaga 650163
Snyggt! Bra exempel på hur en 3d print kan lösa ett problem.
Skulle lösningen inte hålla i längden så upptäckte jag när svärmor hade samma problem och hela dörren lossnade att det (iaf på hennes) fanns gångjärns features på andra sidan av dörren också. Visst, kylskåpet gick från högerhängt till vänsterhängt men det var helt okay i hennes kök.

[OT] Visa din 3D-print
Ett annat lite kreativt användande av 3d printern var i somras när jag tyckte att baksvingen drog lite snett och efter att plockat isär upptäcker jag att ett av de 4 6801 lagren var helt sopslut. Alla kulor satt på ena sidan då ballcagen hade havererat. När jag väl hade fått ut allt så var dessutom en av 12 kulor spräckt i 2 halvor, så det var bara 11 fungerande.
Såklart beställde jag nya lager, men leveranstiden var 5 arbetsdagar och det var lördag, inga specialbutiker öppna. Jag vill ju cykla varje dag så vad göra under tiden? Jo, fram med printern, modellera upp en ny cage (en ring med 11 slots) och hey, presto, klart att rulla vidare. En viktig detalj var att när väl cagen var på plats värma PLA plasten på "baksidan" och trycka till så att ringslotsen slöt sig kring kulan (utan att fastna) och på så sätt kunde inte cagen falla ur och kulorna kunde inte röra sig sinsemellan.
Efter en vecka kom de nya lagren och när jag tar ut mitt reparerade var det hur funkis som helst förutom att det hade börjat samla lite rost pga att tätningarna såklart inte gick att få tillbaka (och de var havererade ändå). Men med rätt mängd fett och lite omsyn hade det nog gått att köra vidare på lagret ett bra tag till.

PXL_20230715_190354345.jpg
PXL_20230716_081914830.jpg
PXL_20230716_082350033.jpg

Senast ändrad:
[OT] Visa din 3D-print
Ett annat lite kreativt användande av 3d printern var i somras när jag tyckte att baksvingen drog lite snett och efter att plockat isär upptäcker jag att ett av de 4 6801 lagren var helt sopslut. Alla kulor satt på ena sidan då ballcagen hade havererat. När jag väl hade fått ut allt så var dessutom en av 12 kulor spräckt i 2 halvor, så det var bara 11 fungerande.
Såklart beställde jag nya lager, men leveranstiden var 5 arbetsdagar och det var lördag, inga specialbutiker öppna. Jag vill ju cykla varje dag så vad göra under tiden? Jo, fram med printern, modellera upp en ny cage (en ring med 11 slots) och hey, presto, klart att rulla vidare. En viktig detalj var att när väl cagen var på plats värma PLA plasten på "baksidan" och trycka till så att ringslotsen slöt sig kring kulan (utan att fastna) och på så sätt kunde inte cagen falla ur och kulorna kunde inte röra sig sinsemellan.
Efter en vecka kom de nya lagren och när jag tar ut mitt reparerade var det hur funkis som helst förutom att det hade börjat samla lite rost pga att tätningarna såklart inte gick att få tillbaka (och de var havererade ändå). Men med rätt mängd fett och lite omsyn hade det nog gått att köra vidare på lagret ett bra tag till.

Visa bilaga 650302
Visa bilaga 650303
Visa bilaga 650304
Fint fulmek! ?

[OT] Visa din 3D-print
[OT] Visa din 3D-print
är det ett Electrolux-skåp där man skruvar fast ett lyftgångjärn utanpå?

Jag har en ett electrolux-skåp från 2007 som är sprucket där och funderar på om/hur jag ska laga...är det samma kanske jag skulle försöka tigga en fil...
Funderar på att tillverka en plåtbit i botten och fylla ev tomrum innanför den spräckta plasten med t ex knådepoxy (som jag aldrig tesat) eller nån snabbhärdande epoxy...men har inte klurat färdigt än... hoppas den inte rasar alltför snart...

[OT] Visa din 3D-print
[OT] Visa din 3D-print
ÄNTLIGEN får man posta något i tråden! ?

Inget cykelrelaterat men ändå.
Har gamla Volvonycklar som plasten mjuknat på och är alldeles klibbig, hittade modell på thingverse för att åtgärda detta. Drygast var att kniva sig in i nyckeln för att få loss metalldelen samt transpondern.

La in en paus precis innan nyckeln "bakas" in. Stack upp lite men skrivaren verkar ha lite flex. ?

Få se om man fixar båda, ska testa starta först så att transpondern funkar...

Högra nyckeln har jag karvat bort den mjuka plasten på:
IMG_20230928_074813.jpg

Fått loss metalldelen samt transpondern.
IMG_20230928_081435-01.jpeg

Sticker upp pyttelite...
IMG_20230928_114222.jpg
IMG_20230928_114213.jpg
IMG_20230928_123330.jpg
IMG_20230928_123400.jpg

50% infill känns ändå solid. :)

Bilagor

• IMG_20230928_123348.jpg
    IMG_20230928_123348.jpg
    484.4 KB · Besök: 57
[OT] Visa din 3D-print
ÄNTLIGEN får man posta något i tråden! ?

Inget cykelrelaterat men ändå.
Har gamla Volvonycklar som plasten mjuknat på och är alldeles klibbig, hittade modell på thingverse för att åtgärda detta. Drygast var att kniva sig in i nyckeln för att få loss metalldelen samt transpondern.

La in en paus precis innan nyckeln "bakas" in. Stack upp lite men skrivaren verkar ha lite flex. ?

Få se om man fixar båda, ska testa starta först så att transpondern funkar...

Högra nyckeln har jag karvat bort den mjuka plasten på:
Visa bilaga 656903

Fått loss metalldelen samt transpondern.
Visa bilaga 656902

Sticker upp pyttelite...
Visa bilaga 656904Visa bilaga 656905Visa bilaga 656906Visa bilaga 656908

50% infill känns ändå solid. :)
Det där har jag tänkt prova länge till en brevlådenyckel.
Men vågar inte riktigt :p

[OT] Visa din 3D-print
ni som håller på med 3d prints, är det stadigt nog för ett garmin fäste?
skulle vilja ha ett längre och vinklat sådant, antingen helt printat eller bara en förlängning.
har cadprogram å sånt men vill inte ge mig på att designa det om det skulle vara för svagt
K13-520_ob-1.jpg

[OT] Visa din 3D-print
skulle vilja ha ett längre och vinklat sådant, antingen helt printat eller bara en förlängning.
har cadprogram å sånt men vill inte ge mig på att designa det om det skulle vara för svagt
Visa bilaga 657489
Då ingen svarat än hoppar jag in för att få igång diskussionen – kanske finns det någon som tycker det är kul att berätta att jag har fel? :giggle:

Som glad amatör (använder TinkerCAD, har inte tagit mig tid att lära mig något annat) tror jag att det skulle funka fint, åtminstone med PETG och lite högre infill. Du kan ju rita in "reglar" för att minska flex om den ska bli längre tänker jag. Finns kolfiberförstärkta filament om det måste vara ännu starkare.

[OT] Visa din 3D-print
Då ingen svarat än hoppar jag in för att få igång diskussionen – kanske finns det någon som tycker det är kul att berätta att jag har fel? :giggle:

Som glad amatör (använder TinkerCAD, har inte tagit mig tid att lära mig något annat) tror jag att det skulle funka fint, åtminstone med PETG och lite högre infill. Du kan ju rita in "reglar" för att minska flex om den ska bli längre tänker jag. Finns kolfiberförstärkta filament om det måste vara ännu starkare.
Instämmer, borde funka fint. PETG är bra men flexar en del, du kan få designa vridfästet lite stabilare än tänkt för att få den att sitta ordentligt på plats.

[OT] Visa din 3D-print
En öppen (”vanlig”) printer klarar även att printa i PETG, som är en lite starkare plast. Skulle det kännas lite skört finns det firmor som printar på beställning. Då kan man välja bland alla möjliga material.

Sen spelar konstruktionen såklart stor roll.

[OT] Visa din 3D-print
Visa bilaga 657489
Ja.

Det som är lurigt är överhänget i själva garminfästet. Men det finns ju såna som man skruvar in. Sitter antagligen redan ett sånt i ditt nuvarande fäste?

sen får du nog dimensionera upp den lite ifall det ska sitta en lampa. Minsta vibration där förstärks ju och ger en fladdrig ljusbild.
Men det ska inte vara några problem.

Minns jag helt fel att PLA är ett styvare material än petg?

[OT] Visa din 3D-print
PLA är styvare och flexar inte så mycket. Det kan hålla bättre på vissa sätt. Men lagervidhäftningen är inte lika bra så det gör att det är lite skörare också. Dessutom tål det inte väder så bra (i längden, det är klart det funkar ett tag och skulle det gå sönder är det ju bara att printa en ny)

PETG är segt, det böjs om det går sönder. Det gör ju också att det flexar lite där man inte önskar, som t ex det här Garmin vridfäste-överhänget. Jag gjorde ett sådant en gång, en exakt kopia av Garmins egna, det blev inte så bra. Så gjorde jag den här i botten/mitten, vingen där, styvare så Garmin skulle sitta fast bättre. Det blev bättre. Men så gjorde jag just denna del i PLA och resten av fästet i PETG. Då blev det ännu bättre! Överhänget som någon nämnde är lite lurigt, det blev inte så bra med supports för mig så jag tog utan supports, fick rensa lite bara så blev det riktigt bra i slutändan ändå.

Man skulle ju kunna prova något annat material kanske, det finns ju material med fiber-tillsatser som är både starka och inte flexar. Men det blir lite miljöbetingade problem med sådana material så jag har inte orkat med sånt.

[OT] Visa din 3D-print
Hittade en printfil för ett ”snabblåsbrytarverktyg”. De låsen är ju inte särskilt snabba numera utan brukar sitta stenhårt. Väger bara 9 g och ser lovande ut.

Håller också på att testa olika varianter av printade spärrskaft, men har inte hittat någon fullpoängare ännu. Målet är att skala bort något hekto i väskan genom att lämna multiverktyget hemma.

Har någon sett ett recept på ett riktigt funkis spärrskaft får ni gärna tipsa! Har en idé om att platta till ena änden så den kan användas som däckverktyg om det kniper.

IMG_0743.jpeg

IMG_0745.jpeg

[OT] Visa din 3D-print
Hittade en printfil för ett ”snabblåsbrytarverktyg”. De låsen är ju inte särskilt snabba numera utan brukar sitta stenhårt. Väger bara 9 g och ser lovande ut.

Håller också på att testa olika varianter av printade spärrskaft, men har inte hittat någon fullpoängare ännu. Målet är att skala bort något hekto i väskan genom att lämna multiverktyget hemma.

Har någon sett ett recept på ett riktigt funkis spärrskaft får ni gärna tipsa! Har en idé om att platta till ena änden så den kan användas som däckverktyg om det kniper.

Visa bilaga 658220
Visa bilaga 658221
Det där vill man ju prova! Ärdet PETG? Var hittade du den?

Får ta tag i skrivandet igen, jobbet har sugit för mycket energi. Behöver rusta skrivaren för PETG, har köpt capricorn-slang men inte orkat meka på ett halvår...

[OT] Visa din 3D-print
3D-Printning är riktigt kul!!!

Är ju rätt färsk på 3-D printing,köpte en maskin i vintras,och mest lekt med den,lite leksaker till barnbarnen,någon pennhållare och liknande....inga "nyttiga" prylar....tills nyligen!!

Har ju svårt att tillverka mer komplicerade detaljer och former i min manuella fräs,svårt att göra saker som en 5-axlig fräs fixar,men saknat den möjligheten.

Men då slog det mej,printa fullskaliga mallar/pluggar och gjut det i aluminium!!

Ville bl.a ha ett nytt insug till "lekhojen",en Honda CRF110F,och fanns inga vettiga att köpa.
Så några kvällars mätande,räknande,funderande och ritande slutade i en design som borde funka.

Printade en "fullskalemodell",testade passform och sen printades mallarna.....tillverkade sandform,smälte lite alu och hällde i.
Sen bearbetning och montering....blev bättre än väntat,och svinkul att få fram något från ide till färdig aluminiumdetalj!
Så min printer har fått ett helt nytt "liv"....ingen hobbymaskin längre,utan en verkstadsmaskin!!
Har blivit några delar till gjutna med hjälp av ritprogramet och printern,helt suverän liten sak,och riktigt kul att lära sej lite "ny" teknik!!

Sneglat på cykeln och vill göra någon aludel till den...bara för att!! ?

IMG_20230311_152806_876.jpginsug2.jpeggjutform1.jpggjutform2.jpeggjutform3.jpginsug1.jpeginsug3.jpginsug4.jpg

Tillbaka
Topp