Sambal Oelek
Aktiv medlem
[OT] Visa din 3D-print
Beställde lite Prusament, klickade runt lite och hamnade på denna sida ? haha, hoppas det är sant. Vore kul med en "Mini-XL" eller så.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Haha! Inte riktigt, men några hundringar närmare break-even kom jag.Bara den stoltheten har betalat hela skrivaren, eller hur?!
Spännande att fler har fixat kylskåpet!
Jag drabbades av akut kylskåpsdisaster när dörren bestämde sig för att falla av. Visade sig att det nedre gångjärnsfästet var helt kollapsat och hel dörren hängde på det övre.
Konstruktionen är att det är en axel över och under som sitter fäst i ett hål i övre och undre kanten. Dock är det en ganska stadig skalkonstruktion av frontplåten som håller ihop det hela.
Bestämde mig för att återskapa en skarvbit av det undre fästet med 3d printern. Gjorde en snabb kalkering av formen, fotade med referenssticka och modellerade en formpassande bit med nya fästen. Gjorde kanske 5 versioneringar tills jag hade en som passade supertight plus epoxi.
Har hållit i 6 månader hittills och visar inga tecken på att slitas, lossna eller glappa. Skönt att slippa pynta 5000 för en ny dörr eller 12000 för ny kyl. Visa bilaga 650163
Snyggt! Bra exempel på hur en 3d print kan lösa ett problem.Spännande att fler har fixat kylskåpet!
Jag drabbades av akut kylskåpsdisaster när dörren bestämde sig för att falla av. Visade sig att det nedre gångjärnsfästet var helt kollapsat och hel dörren hängde på det övre.
Konstruktionen är att det är en axel över och under som sitter fäst i ett hål i övre och undre kanten. Dock är det en ganska stadig skalkonstruktion av frontplåten som håller ihop det hela.
Bestämde mig för att återskapa en skarvbit av det undre fästet med 3d printern. Gjorde en snabb kalkering av formen, fotade med referenssticka och modellerade en formpassande bit med nya fästen. Gjorde kanske 5 versioneringar tills jag hade en som passade supertight plus epoxi.
Har hållit i 6 månader hittills och visar inga tecken på att slitas, lossna eller glappa. Skönt att slippa pynta 5000 för en ny dörr eller 12000 för ny kyl. Visa bilaga 650163

Fint fulmek! ?Ett annat lite kreativt användande av 3d printern var i somras när jag tyckte att baksvingen drog lite snett och efter att plockat isär upptäcker jag att ett av de 4 6801 lagren var helt sopslut. Alla kulor satt på ena sidan då ballcagen hade havererat. När jag väl hade fått ut allt så var dessutom en av 12 kulor spräckt i 2 halvor, så det var bara 11 fungerande.
Såklart beställde jag nya lager, men leveranstiden var 5 arbetsdagar och det var lördag, inga specialbutiker öppna. Jag vill ju cykla varje dag så vad göra under tiden? Jo, fram med printern, modellera upp en ny cage (en ring med 11 slots) och hey, presto, klart att rulla vidare. En viktig detalj var att när väl cagen var på plats värma PLA plasten på "baksidan" och trycka till så att ringslotsen slöt sig kring kulan (utan att fastna) och på så sätt kunde inte cagen falla ur och kulorna kunde inte röra sig sinsemellan.
Efter en vecka kom de nya lagren och när jag tar ut mitt reparerade var det hur funkis som helst förutom att det hade börjat samla lite rost pga att tätningarna såklart inte gick att få tillbaka (och de var havererade ändå). Men med rätt mängd fett och lite omsyn hade det nog gått att köra vidare på lagret ett bra tag till.
Visa bilaga 650302
Visa bilaga 650303
Visa bilaga 650304
www.instagram.com

Fick 9kg filament idag! ?
Visa bilaga 651906
Så nu ska det printas! ? har lådsystem på G t ex, då går det åt en del.
Sedan ska jag printa en klocka (mekaniskt urverk).
I jakt på den klockan såg jag en annan intressant klocka, perfekt för oss cykelnördar! ? (man borde göra med riktig kedja)
https://www.printables.com/model/39909-chain-clock
![]()
Coolt! Ja en fyrbultklinga har jag tänkt vore bra utgångspunkt. Där fick man lite inspiration ?
Finns några coola där :)
är det ett Electrolux-skåp där man skruvar fast ett lyftgångjärn utanpå?Spännande att fler har fixat kylskåpet!
Antar det är den här?Finns det någon tjänst på nätet där man kan beställa 3d-printade saker?
Skulle gärna vilja ha en läskburkshållare till cykeln!
Grymt!Antar det är den här?
CANCLAW
The shop to get the famous "Dosenbierhalter" can holder directly! 3D printed and in your preferred color or customized to fit your frame!canclaw.bigcartel.com
Eller stl: https://www.printables.com/model/427576-bike-beer-clip-for-330-ml-cans-can-claw
Snyggt som fan!Visa bilaga 650885
Visa bilaga 650883
Visa bilaga 650884
Login • Instagram
Welcome back to Instagram. Sign in to check out what your friends, family & interests have been capturing & sharing around the world.www.instagram.com
Det där har jag tänkt prova länge till en brevlådenyckel.ÄNTLIGEN får man posta något i tråden! ?
Inget cykelrelaterat men ändå.
Har gamla Volvonycklar som plasten mjuknat på och är alldeles klibbig, hittade modell på thingverse för att åtgärda detta. Drygast var att kniva sig in i nyckeln för att få loss metalldelen samt transpondern.
La in en paus precis innan nyckeln "bakas" in. Stack upp lite men skrivaren verkar ha lite flex. ?
Få se om man fixar båda, ska testa starta först så att transpondern funkar...
Högra nyckeln har jag karvat bort den mjuka plasten på:
Visa bilaga 656903
Fått loss metalldelen samt transpondern.
Visa bilaga 656902
Sticker upp pyttelite...
Visa bilaga 656904Visa bilaga 656905Visa bilaga 656906Visa bilaga 656908
50% infill känns ändå solid. :)
Va, det är väl bara att köra? :)Det där har jag tänkt prova länge till en brevlådenyckel.
Men vågar inte riktigt :p
Ser bara framför mig hur nozzlen repar sig fördärvad på nyckeln.Va, det är väl bara att köra? :)
Då ingen svarat än hoppar jag in för att få igång diskussionen – kanske finns det någon som tycker det är kul att berätta att jag har fel?ni som håller på med 3d prints, är det stadigt nog för ett garmin fäste?
skulle vilja ha ett längre och vinklat sådant, antingen helt printat eller bara en förlängning.
har cadprogram å sånt men vill inte ge mig på att designa det om det skulle vara för svagt
Visa bilaga 657489
Instämmer, borde funka fint. PETG är bra men flexar en del, du kan få designa vridfästet lite stabilare än tänkt för att få den att sitta ordentligt på plats.Då ingen svarat än hoppar jag in för att få igång diskussionen – kanske finns det någon som tycker det är kul att berätta att jag har fel?
Som glad amatör (använder TinkerCAD, har inte tagit mig tid att lära mig något annat) tror jag att det skulle funka fint, åtminstone med PETG och lite högre infill. Du kan ju rita in "reglar" för att minska flex om den ska bli längre tänker jag. Finns kolfiberförstärkta filament om det måste vara ännu starkare.
Så det vanliga PLA kommer inte funka? Känner lite folk med printers och har fått för mig att det är den vanligaste plasten?Instämmer, borde funka fint. PETG är bra men flexar en del, du kan få designa vridfästet lite stabilare än tänkt för att få den att sitta ordentligt på plats.
Pla tål inte speciellt mycket av vare sig kraft eller uv-ljus. Det går definitivt att göra ett fäste som fungerar men det kommer att behöva vara onödigt stort och kraftigt eller ge upp i förtidSå det vanliga PLA kommer inte funka? Känner lite folk med printers och har fått för mig att det är den vanligaste plasten?
Ah, kanske bara gör ett proof of concept med det då, är också bara 50g som skall fästas på det så kanske funkar ändåPla tål inte speciellt mycket av vare sig kraft eller uv-ljus. Det går definitivt att göra ett fäste som fungerar men det kommer att behöva vara onödigt stort och kraftigt eller ge upp i förtid
Ja.ni som håller på med 3d prints, är det stadigt nog för ett garmin fäste?
skulle vilja ha ett längre och vinklat sådant, antingen helt printat eller bara en förlängning.
har cadprogram å sånt men vill inte ge mig på att designa det om det skulle vara för svagt
Visa bilaga 657489
PLA är betydligt styvare.Minns jag helt fel att PLA är ett styvare material än petg?
Det där vill man ju prova! Ärdet PETG? Var hittade du den?Hittade en printfil för ett ”snabblåsbrytarverktyg”. De låsen är ju inte särskilt snabba numera utan brukar sitta stenhårt. Väger bara 9 g och ser lovande ut.
Håller också på att testa olika varianter av printade spärrskaft, men har inte hittat någon fullpoängare ännu. Målet är att skala bort något hekto i väskan genom att lämna multiverktyget hemma.
Har någon sett ett recept på ett riktigt funkis spärrskaft får ni gärna tipsa! Har en idé om att platta till ena änden så den kan användas som däckverktyg om det kniper.
Visa bilaga 658220
Visa bilaga 658221