(OT) Visa din elräkning

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
(OT) Visa din elräkning
Det mest rättvisa hade ju varit att sänka elskatten, då hade alla fått lindring och i förhållande till sin förbrukning. Nu premierar man de som slösar mest istället.

Jo det är väl sant. Detta handlar väl mer om att hjälpa de som har det svårt än att det ska vara så "rättvist" som möjligt. Nu är det ju dessutom själva elrpset som är det största problemet och inte skatter.

(OT) Visa din elräkning
Jo det är väl sant. Detta handlar väl mer om att hjälpa de som har det svårt än att det ska vara så "rättvist" som möjligt. Nu är det ju dessutom själva elrpset som är det största problemet och inte skatter.
Nu är jag inte säker på att de som förbrukar > 2000 kWh/månad har det så svårt. Det är nog många med spabad, pool, elbil, m.m. som kommer att kunna inkassera det här stödet.

(OT) Visa din elräkning
Det blir svårt att inte komma in på politik i den här diskussionen. Men som sagt, att sätta nivån baserat på förbrukning är ju helt åt väggarna när det stora problemet är att EO3 och EO4 har drabbats av helt oväntade prishöjningar. EO1 och EO2 har ju inte alls drabbats i samma utsträckning. Samtidigt är ju förbrukningen såklart antagligen högre i norr pga kallare. Så det är kanske inte ovanligt att man ligger över 2000 där och under 2000 i Skåne, men priset i Skåne har fyrdubblats. Fattar inte hur de tänker här faktiskt mer än "vi måste göra något så folk inte är så arga"!

(OT) Visa din elräkning
Det blir svårt att inte komma in på politik i den här diskussionen. Men som sagt, att sätta nivån baserat på förbrukning är ju helt åt väggarna när det stora problemet är att EO3 och EO4 har drabbats av helt oväntade höjningar. EO1 och EO2 har ju inte alls drabbats i samma utsträckning. Sen är ju förbrukningen såklart antagligen högre i norr pga kallare. Så det är kanske inte ovanligt att man ligger över 2000 där och under 2000 i Skåne, men priset i Skåne har fyrdubblats. Fattar inte hur de tänker här faktiskt mer än "vi måste göra något så folk inte är så arga"!
"Snart val" tror jag är grunden till det här... (lite samma som du säger med arga människor:)

(OT) Visa din elräkning
Det blir svårt att inte komma in på politik i den här diskussionen. Men som sagt, att sätta nivån baserat på förbrukning är ju helt åt väggarna när det stora problemet är att EO3 och EO4 har drabbats av helt oväntade prishöjningar. EO1 och EO2 har ju inte alls drabbats i samma utsträckning. Samtidigt är ju förbrukningen såklart antagligen högre i norr pga kallare. Så det är kanske inte ovanligt att man ligger över 2000 där och under 2000 i Skåne, men priset i Skåne har fyrdubblats. Fattar inte hur de tänker här faktiskt mer än "vi måste göra något så folk inte är så arga"!
Kan man tänka sig att man sitter i Norrland med 4000 Kwh och fastpris och nu får ut lite sköna slantar?

(OT) Visa din elräkning
Men jag fortsätter att leva mitt liv såhär eftersom jag litar inte på regeringar/myndigheter.
Det de serverar kan de lika väl dra tillbaka nästa år och jag tänker inte tillåta mig själv att hamna i en sån situation.

IMG_20220112_090929826 (3).jpg

(OT) Visa din elräkning
Tycker gott att man kan tvångsskatta elnätsägarna och elproducenterna istället och dela ut dom pengarna. För det är väl där pengarna hamnat såklart. Att sänka skatten hade ju varit en lösning men även den drabbar ju bara staten och oss själva i slutändan. Elproducenterna mår lika bra ändå

(OT) Visa din elräkning
Nu är jag inte säker på att de som förbrukar > 2000 kWh/månad har det så svårt. Det är nog många med spabad, pool, elbil, m.m. som kommer att kunna inkassera det här stödet.

Sitter säkert någon statistiker på regeringskansliet just nu och gör lite enkla regressioner för att se hur elförbrukning korrelerar med deklarerade inkomster.
Personligen skulle jag gissa att det är få väldigt få riktigt rika som sitter i 70-talshus med direktverkande elvärme, så det är inte säkert att bidraget slår helt snett om man vill stödja de med låga till medelinkomster. Spabad är i sammanhanget en rätt liten förbrukare ändå. Men elbil, stor bostadsyta etc korrelerar säkerligen med höga inkomster.

(OT) Visa din elräkning
Tycker gott att man kan tvångsskatta elnätsägarna och elproducenterna istället och dela ut dom pengarna. För det är väl där pengarna hamnat såklart. Att sänka skatten hade ju varit en lösning men även den drabbar ju bara staten och oss själva i slutändan. Elproducenterna mår lika bra ändå
Fast staten och kapitalet sitter i samma båt...

(OT) Visa din elräkning
Det jag önskar av denna tråd, är att få tips smarta strategier för oss som enskilda elkonsumenter. Naturligtvis är det intressant att höra vilka de STORA lösningarna kan vara också, men här och nu, lite semiakut, hur skall man göra? Solceller? Ackumulatortank? Vedeldning? Tjuvkoppla på grannen? Vad?!

(OT) Visa din elräkning
Det jag önskar av denna tråd, är att få tips smarta strategier för oss som enskilda elkonsumenter. Naturligtvis är det intressant att höra vilka de STORA lösningarna kan vara också, men här och nu, lite semiakut, hur skall man göra? Solceller? Ackumulatortank? Vedeldning? Tjuvkoppla på grannen? Vad?!

För det första inte satsa på återbäring, det gäller visserligen skatten men är ändå värt att nämna.

Kan man inte knipa några väldigt billiga paneler från Alibaba och montera upp outnyttjad o närbelägen kommunmark?

(OT) Visa din elräkning
Samma här!
Sitter i ett stort 70-talshus med tvåglasfönster uppvärmt av en luftvärmepump + elelement och braskamin. Gissar att ytterligare en luftvärmepump skulle vara det mest ekonomiska för oss. Men om nuvarande elpris håller kanske även fönsterbyte är ekonomiskt försvarbart...

(OT) Visa din elräkning

Är du bara intresserad av den ekonomiska biten? Eller även miljö?

Det är lite svårt att räkna på hur fort man drar in en investering nu, räknar man på decembers elpris så går det fort, men så kommer det klart inte att se ut.
Vedpriset kommer gå upp eftersom fler och fler börjar elda istället, vilket egentligen är vansinnigt. Fast jag gör så själv med.

(OT) Visa din elräkning
Eget mindre vindkraftverk på tomten?
Ska dock vara lite tuffare med tillstånd mera tätbelägen villaförort men om man kan det och att även ha solpaneler.

insandare.jpg

(OT) Visa din elräkning
Det primära är väl att komma bort fr elberoendet i uppvärmningen, framförallt om du har direktverkande el. Tilläggsisolera, byta till bättre fönster, energieffektiva vitvaror, etc. En modern vedpanna med ackumulatortank är väl bra om du har bra tillgång till ved, men kanske inget man bör hålla på med i tätbebyggt område (för grannsämjan och närmiljön). Finns fjärrvärme är det kanske nåt att kolla upp och räkna på, annars har väl bergvärme varit populärt de senaste åren. Det har ju också fördelen att du kan få passiv kyla på sommaren.

(OT) Visa din elräkning

Ja sånt här slår ju aldrig helt rätt. Men i detta fallet tror jag ändå att många som inte alls är direkt "slösiga" har fått rätt chockerande elräkningar enbart för värme. Har man någon form av värme som går på el är det ju oftast det som märks på elräkningen men det är klart spabad och pooler också drar en del. Jag känner ändå en del som bott i lägenheter på mndre orter t.ex som har direktel, det blir ju dyrt för sådana med.

(OT) Visa din elräkning
Är du bara intresserad av den ekonomiska biten? Eller även miljö?

Det är lite svårt att räkna på hur fort man drar in en investering nu, räknar man på decembers elpris så går det fort, men så kommer det klart inte att se ut.
Vedpriset kommer gå upp eftersom fler och fler börjar elda istället, vilket egentligen är vansinnigt. Fast jag gör så själv med.

Varför är det vansinnigt?

(OT) Visa din elräkning
Det finns många länder som haft höga energikostnader länge. Lösningen är att ha det kallt hemma. Värmen är lokal, man sitter vid en värmefläkt, har heltäckningsmatta i badrummet för gosiga fötter och sover med flanellpyjamas. Tänk England.

Senast ändrad:
(OT) Visa din elräkning
Det primära är väl att komma bort fr elberoendet i uppvärmningen, framförallt om du har direktverkande el. Tilläggsisolera, byta till bättre fönster, energieffektiva vitvaror, etc. En modern vedpanna med ackumulatortank är väl bra om du har bra tillgång till ved, men kanske inget man bör hålla på med i tätbebyggt område (för grannsämjan och närmiljön). Finns fjärrvärme är det kanske nåt att kolla upp och räkna på, annars har väl bergvärme varit populärt de senaste åren. Det har ju också fördelen att du kan få passiv kyla på sommaren.
ja, att en del fortfarande har direktverkande el är ju svårt att förstå, en LLVP tjänar man ju in snabbt tex.

(OT) Visa din elräkning
Varför är det vansinnigt?
Miljön, spridande av partiklar. Småskalig vedeldning är en verklig miljöbov ur det perspektivet, faktiskt värre än utsläppen från tung dieselteknik och arbetsmaskiner. Därför är det sällan lämpligt i tätbebyggda områden, men på landsbygden är väl mer rimligt.

(OT) Visa din elräkning
Det mest effektiva för att sänka uppvärmningskostnader är att sänka inomhustemperatur en och ha lite mer kläder på sig. Utöver det förbruka minimalt med tappvarmvatten. Det kan tex göras med en sluten dushkabin som inte är iskall när man stänger av vattnet och tvålar in sig. Jag behöver inget bidrag, håller med moros beträffande el och nätbolag. Rimligt är att nätbolagen borde tvingas lägga extra vinster i direkta förbättringar av undermåligt nät istället för att fördröja och vänta på någon slags nationell kris som staten sedan skall finansiera åt dem.

(OT) Visa din elräkning
Miljön, spridande av partiklar. Småskalig vedeldning är en verklig miljöbov ur det perspektivet. Därför är det sällan lämpligt i tätbebyggda områden, men på landsbygden är väl mer rimligt.

Jo det är väl sant. Ser man det ur ett resursperspektiv är det ju rätt vettigt att elda upp något man tar nära hemifrån och får det mesta av den värmen in i huset än att köpa el från ett kärnkraftverk som har 33% verkningsgrad. Alla kan ju inte ha fjärrvärme.

(OT) Visa din elräkning
Att tilläggsisoler vinden kan återbetala sig rätt snabbt om det från början är dåligt gjort. Äldre hus har ofta bara ett par dm isolering.

• Gilla
Reactions: Bsk
(OT) Visa din elräkning
Verkningsgraden är i ibland helt jävla meningslöst. Den spelar bara roll om man har alternativa metoder att utnyttja samma resurs. "Gratis vätgas är dumt för det har 50% verkningsgrad". Jaja.

(OT) Visa din elräkning
Se ooms svar. Men även att det såklart inte är hållbart att alla eldar med ved, men några kan göra det. Jag värmer själv mitt hus med ved, som jag hugger själv från vindfälle runt huset. Få bor som jag.

Det är ju sant. Det finns dock mycket ved som ligger och ruttnar här och var som ingen tar hand om. Alla kommer aldrig vara speciellt intresserade av vedeldning så jag tror snarast det är bra att de som kan gör det.

(OT) Visa din elräkning
Men vafan...
...jag tar mitt "elfaktura-straff".. inte gärna men jag tar det.
Bor i stor villa som sjävklart kostar mer att värma jämf tidigare, då vi bodde i lägenhet.
Inga konstigheter. Bita ihop bara och tänka på att villapriset stigit eller att det är fint skidföre...

Men jag gillar absolut inte att statskassan skickar ut sina pengar så här ogenomtänkt. Det är litet pengar relativt sett, men singnalvärdet är direkt demoraliserande för mig. Ska vi inte hushålla med energin för planetens skull ?!?

Jag liknar det vid att senaten på romartiden ordnade gladiatorspel och kastade ut bröd för att blidka pöbeln. (Källa: filmen Gladiator)

Men det finns verkliga fall där elräkningen för december kommer slå ut ett fåtal personer och företag. Sjukt komplicerat att kirurgiskt finna och hjälpa dessa med verkligt akut behov tror jag. Det får vägas in i det hela också tycker jag.
Kanske ändamålet helgar medlet ändå. Men man måste uppleva att det bränner till litet lagom. Annars lär man sig ju inte något av det hela. Då blir det ju bara en springnota.

.

(OT) Visa din elräkning
många bor ju i jättestora hus och borde kunna sänka temperaturen rejält i onödiga rum. köket kan vara varmt, sovrummen halvvarma och resten av huset kallt.

eller ännu bättre: flytta in fler människor i huset och dela på kostnaden.

(OT) Visa din elräkning
Men det finns verkliga fall där elräkningen för december kommer slå ut ett fåtal personer och företag. Sjukt komplicerat att kirurgiskt finna och hjälpa dessa med verkligt akut behov tror jag. Det får vägas in i det hela också tycker jag.
Kanske ändamålet helgar medlet ändå. Men man måste uppleva att det bränner till litet lagom. Annars lär man sig ju inte något av det hela. Då blir det ju bara en springnota.

Det är svårt att pricka in rätt mellan det paret där den ena är sjukskriven i cancer och de inte har medel och ork att investera i bättre system och de som glömde stänga av sin ute-jaccuzi när de drog till sommarhuset i spanien över jul.

(OT) Visa din elräkning
Det är svårt att pricka in rätt mellan det paret där den ena är sjukskriven i cancer och de inte har medel och ork att investera i bättre system och de som glömde stänga av sin ute-jaccuzi när de drog till sommarhuset i spanien över jul.
Ja och därför får man intrycket av att det här är fjäsk, ingen annat. Jag har svårt att tro att fattigpensionärerna som rapporterats om som knappt kan ha värmen på förbrukar över 2000kwh , men däremot kan jag räkna upp ett antal bekanta som lätt förbrukar mer men definitivt inte behöver en enda spänn i "bidrag"

(OT) Visa din elräkning
Här är ju nån som inte borde ha en spänn i stöd, men som säkert får...
(UNT har intervjuat folk på stan, Damberg har inget med det att göra)
E8149E3E-CA4C-4981-9928-E8F1C2481C60.png

(OT) Visa din elräkning
många bor ju i jättestora hus och borde kunna sänka temperaturen rejält i onödiga rum. köket kan vara varmt, sovrummen halvvarma och resten av huset kallt.
Frågan är vilka rum som är onödiga, när man är två personer som jobbar hemifrån och en som studerar. Blir svårt att få till vettiga arbetsplatser åt alla. Vi har för övrigt inte dörrar på andra ställen än till sovrum och bad/toalett, så svårt att ha olika värme i olika delar av huset.

eller ännu bättre: flytta in fler människor i huset och dela på kostnaden.
Har varit sex personer i huset under tre veckor vid jul och nyår. Då har det å andra sidan till och från stått tomt i ett hus i Malmö, en lägenhet i Lund och en lägenhet i Göteborg. De kunde kanske sänkt temperaturen när de var borta, men svårt iallafall i lägenheterna.

(OT) Visa din elräkning
Ja och därför får man intrycket av att det här är fjäsk, ingen annat. Jag har svårt att tro att fattigpensionärerna som rapporterats om som knappt kan ha värmen på förbrukar över 2000kwh , men däremot kan jag räkna upp ett antal bekanta som lätt förbrukar mer men definitivt inte behöver en enda spänn i "bidrag"
Det där är dock bara anekdotisk "bevisning", för mig är det inte självklart om åtgärden totalt sett är regressiv eller progressiv ur ett fördelningsperspektiv. Jag skulle gissa att det trots allt är en del fattigpensionärer som sitter i hus som läcker som såll och trots att de ställt elementen på 15 grader kommer upp över 2000kwh samtidigt som det finns många rika i nära passivhus med bergvärme som inte når 2000kwh trots tesla och spabad (för det senare har hag själv anektdotisk "bevisning").

(OT) Visa din elräkning

Jo lite så. Jag bor i ett äldre hus och är nog betydligt mer sparsam med värmen än de flesta och brukar landa strax under eller runt 2000 kWh om det är kallt.

(OT) Visa din elräkning
ja, det blir ju svårt att rikta "bidraget" rätt, vi får väl iaf hoppas att folk tänker till i fortsättningen avseende elavtal, uppvärmning mm, själv bor jag i SE1 så får väl inte klaga även om årets vinter varit betydligt kallare/dyrare, har fastpris på 37öre (lyckades binda i nov före uppgången!)
(2020=12000kwh)
(2021=14000kwh)

(OT) Visa din elräkning

Vi ligger ju lätt över 2000 kWh/mån dec-mars, men inte fasen ska ju vi ha något bidrag. Men jag förstår ju problematiken i att pin-pointa dom som faktiskt behöver det. Men det här är ju bara valfläsk, jag har bundet på 36 öre + moms, så får vi 2000:-/mån i bidrag blir det ju gratis..

(OT) Visa din elräkning
Det blir ju spännande. Möjligen löser de detta men de kunde ju lugnat sig lite med pressträffen om de är helt clueless

(OT) Visa din elräkning
Knappt 1900kWh för ca 2800kr. Mixpris så jag är halvdrabbad.

Får bränna på lite extra nu i januari beroende på hur dagens utspel ska tolkas…

Köra kupévärmare i bilen ger ju nästan 1kwh per timme den går. Hmm…

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp