[OT] Visa din entusiastbil

Grejar lite med 911an
IMG_4462.jpeg

Det är väl tveksamt om andra tyska bilar än Oplar kan kvala in som entusiastfordon, va? Eller också är det jag som är skadad av att bo i det värsta tyskträsket i Sverige (Kungsbacka). Mercedes, BMW och Audi överallt, uppblandat med folkvagnar. Högst oentusiastiskt.

Pratade med en ung kille i snabbköpet häromdagen som berättade att han köpt en dyr sportbil.
- (Jag, entusiastiskt) Vad roligt!
- (Han, mycket nöjd) Ja, det är den coolaste bilen som finns!
- (Jag, förväntansfull) Oj! Vad är det för nån?
- (Han) En BMW M5 -16. Med V8.
- (Jag) Du, jag måste hem till ungarna nu. Ha det fint.

PS. En folkabubbla hade jag kunnat tänka mig. När en sådan axar står blixten stilla, det är sen gammalt. DS.

?

Tjena!

Glömde att kommentera detta.

Kan ju rabbla en del tyska märken som kanske inte förknippas med mellanchefer boendes i Kungsbacka.

Borgward, Goggomobil, NSU, Messerschmitt, Auto Union och inte minst, en bil som verkligen kräver en entusiast för att hålla igång, Trabant!

Tjena!

Kan ju rabbla en del tyska märken som kanske inte förknippas med mellanchefer boendes i Kungsbacka.

Borgward, Goggomobil, NSU, Messerschmitt, Auto Union och inte minst, en bil som verkligen kräver en entusiast för att hålla igång, Trabant!

Du hade väl en NSU? Ränderna går aldrig ur helt ;)

Har en gammal quattro i en lada också, en dag så.... Har köpt på mig i stort allt som behövs men samlar mod för att ge mig på rosten.

Tjena!

Och DKW! Och Heinkel! Eller varför inte EMW, den östtyska varianten av BMW.

En TT med bakluckan öppen :)

Edit: NSU då, inte frisörskan.

Tjena!

Just nu är bakluckan på min TT allt annat än öppen. När jag skruvade i torsdags så skruvade jag av pluspolen. Sen stängde jag bakluckan när jag var klar.
Nån som vill ta en bild gissning på om det går att öppna TTns baklucka utifrån mekaniskt?
Det blir till att krypa genom bilen.

Visa bilaga 643847
Visserligen såld, men jag lyckades få på ett cykelställ på GT86-an. Tanken var att kunna ha den som andrabil med ”full” praktisk funktion.
Trevlig bil, men ändå inte tillräckligt kul för att ersätta motorcykel så den fick lämna hushållet. Visa bilaga 643849

Tjena!

GT86 är grym i kurvorna men behöver mer effekt eller bantning. Blir en helt annan bil om man turbokonverterar.

Måste vara något japanskt bakom motviljan att göra motorstarka varianter av både MX-5 och GT86/BRZ.
Tror snarare de handlar om europa/övriga världen. Vet inte om de gäller just brz/gt86 men just subaru har väldigt mycke roliga alternativ i Japan, som aldrig kommer därifrån av nån anledning. Hört nått om att "de inte finns en marknad" här borta, vilket känns konstigt. Bara kolla på tex nissan skyline, såldes aldrig utanför Japan.. Suprorna hade en helt annan spec på dom som såldes utanför om ja inte missminner mig. Kan komma ihåg galet då de va ett par år sen man va insatt i dedär

Jovisst, både Subaru och Toyota har ju gjort massa andra motorstarka bilar. Men just de modellerna envisas de med att ha rätt små motorer i. I USA har det funnits turbomiator (Mazdaspeed) men jag tror de byggdes om på plats.

Nej, vet skillnaden på exige och cup. Såvitt jag vet finns åtminstone en i Halmstad och en i Helsingborg. Men jag kan ha fel.
Njae... Exige och Cup är inte två olika modeller. Min är en Exige 380 Cup och är en av 60 tillverkade varav jag tror att två finns i Sverige.
Sen finns det ju även Exige 360 och 430 Cup. Även Elisen finns i Cuputförande.

Jag har ingen entusiastbil för tillfället men två porschar har passerat i min ägo. Den första var en Cayman S 2009, en mycket trevlig bil för pengarna. Två år senare köpte jag en GT4CS som jag sålde sommaren 2022. När jag vet vad jag vill göra med mitt liv (läs hus) så ska jag skaffa en ny bil.

Bilagor

• 280072529_1141527733360490_4339301380719271298_n.jpg
    280072529_1141527733360490_4339301380719271298_n.jpg
    199.6 KB · Besök: 102
Tjena!

Just nu är bakluckan på min TT allt annat än öppen. När jag skruvade i torsdags så skruvade jag av pluspolen. Sen stängde jag bakluckan när jag var klar.
Nån som vill ta en bild gissning på om det går att öppna TTns baklucka utifrån mekaniskt?
Det blir till att krypa genom bilen.
du löste det väl genom att förse bilen med ström baklänges från t ex tändaruttaget?

Tjena!

Funkar inte, man får krypa igenom baksätet.
det är ju inte det värsta, men du kanske kan utveckla varför inte detta förekommande trix inte skulle funka just på din bil. så vitt jag vet brukar audi ha 12v-uttagen inkopplade permanent fast med en spänningsvakt. annars kan man lösa det genom att koppla in sig på något annat tillgängligt, t ex varselljuskopplingen.

på äldre tesla som ju är döare än död med platt 12v batteri lär man visst gärna gå via vänstra framlyktan så man får upp framhuven. nyare finns en särskild lucka.

det är ju inte det värsta, men du kanske kan utveckla varför inte detta förekommande trix inte skulle funka just på din bil. så vitt jag vet brukar audi ha 12v-uttagen inkopplade permanent fast med en spänningsvakt. annars kan man lösa det genom att koppla in sig på något annat tillgängligt, t ex varselljuskopplingen.

på äldre tesla som ju är döare än död med platt 12v batteri lär man visst gärna gå via vänstra framlyktan så man får upp framhuven. nyare finns en särskild lucka.

På de tidiga Model S lyfter man bara på noskonen för att koppla in 12V. Gå genom framlyktan har jag inte hört talas om.

Många bilar har inte 12V-uttagen aktiverade när tändningen är avstängd. På Tesla är det avstängt om bilen "sover". Det gör den när den stått en stund, om man inte gör något som hindrar den från att somna.

Tjena!

Eller så tar det inte så många sekunder att kravla sig igenom bilen. Men visst, är man smällfet så är det inte så roligt.
Men nej, 12v är inte inkopplat på min när tändningen är av.

Tillbaka
Topp