[OT] Visa din gripengran...

42Hz sa:
geologen sa:
Alla flyguppvisningar borde ligga över vatten.

Slår du ner i vatten sådär hårt spelar det ingen roll om det vatten eller betong!

Det är inte omsorg om piloterna jag avser, utan oskyldiga på marken. Se filmen i mitt tidigare inlägg. 11 dog, piloten överlevde. Över havet hade kanske ingen dött, men som värst endast piloten.

sandos sa:
Grundregeln i uppvisningar är ju en flightline som delar publik från flygområde, så nej, normalt sett får de inte flyga över publiken nej.. :)

Tror inte den riskbedömingen hade gått igenom här, tyvärr. Dock finns det ju ett antal ganska otäcka olyckor som förklarar varför också...

Tjena!

Alpina VM i Åre 2007 fick överraskingsbesök av två Gripen som plötsligt kom lågsniffandes över sjön. Vi drog några hundra höjdmeter upp och tittade alltså ner på dom. Nån minut senare kommer dom från varsitt håll över sjön och precis innan dom möts så bränner dom på spikrakt uppåt. Rejält mäktigt.
Ytterligare några minuter senare så kommer dom söderifrån över Renfjället, rakt emot störtloppsbacken och drar på över skutan. Sjukt mäktigt att titta ner på två Gripen som är på väg upp rakt emot en och sniffar rakt över skallen.

Men nu var det ju egentligen inte en uppvisning så då kan man väl frångå vissa regler.

Kneecap sa:
sandos sa:
Grundregeln i uppvisningar är ju en flightline som delar publik från flygområde, så nej, normalt sett får de inte flyga över publiken nej.. :)

Tror inte den riskbedömingen hade gått igenom här, tyvärr. Dock finns det ju ett antal ganska otäcka olyckor som förklarar varför också...

Tjena!

Alpina VM i Åre 2007 fick överraskingsbesök av två Gripen som plötsligt kom lågsniffandes över sjön. Vi drog några hundra höjdmeter upp och tittade alltså ner på dom. Nån minut senare kommer dom från varsitt håll över sjön och precis innan dom möts så bränner dom på spikrakt uppåt. Rejält mäktigt.
Ytterligare några minuter senare så kommer dom söderifrån över Renfjället, rakt emot störtloppsbacken och drar på över skutan. Sjukt mäktigt att titta ner på två Gripen som är på väg upp rakt emot en och sniffar rakt över skallen.

Men nu var det ju egentligen inte en uppvisning så då kan man väl frångå vissa regler.
Med tanke på att de hade pilotens förklarande stämma via radio ut i liftanläggningens högtalarsystem, så kan det inte varit ett så överraskande besök.

weldion sa:
Med tanke på att de hade pilotens förklarande stämma via radio ut i liftanläggningens högtalarsystem, så kan det inte varit ett så överraskande besök.

Tjena!

Överraskande som i att det inte stod i schemat. Hörde dessutom att det bestämdes dagen innan att dom skulle svänga förbi, så inte så inplanerat heller.

Kneecap sa:
weldion sa:

Tjena!

Överraskande som i att det inte stod i schemat. Hörde dessutom att det bestämdes dagen innan att dom skulle svänga förbi, så inte så inplanerat heller.
Fast de var ju dit och testflög cirka en vecka innan, om jag inte kommer ihåg helt fel på tidspannet.

weldion sa:
Fast de var ju dit och testflög cirka en vecka innan, om jag inte kommer ihåg helt fel på tidspannet.

Tjena!

Kan mycket väl ha blivit felinformerad. Men är helt säker på att det inte stod med i programmet.
Någon testflygning märkte jag aldrig av. Borde inte varit iväg från byn nånting då heller.

Tjena!

Hmm... Måste blanda ihop två tillfällen. För på VM var det bevisligen bara ett plan. Men är helt säker på att jag sett två plan över Åresjön nån gång ungefär då. +- nått år.
Men flygningen upp över skutan gjordes iallafall, rakt över publiken.

Kneecap sa:
weldion sa:

Tjena!

Kan mycket väl ha blivit felinformerad. Men är helt säker på att det inte stod med i programmet.
Någon testflygning märkte jag aldrig av. Borde inte varit iväg från byn nånting då heller.

Man får ha fel gällande saker, det är helt okej. Har hänt även mig flera gånger faktiskt.

Kneecap sa:
Tjena!

Hmm... Måste blanda ihop två tillfällen. För på VM var det bevisligen bara ett plan. Men är helt säker på att jag sett två plan över Åresjön nån gång ungefär då. +- nått år.
Men flygningen upp över skutan gjordes iallafall, rakt över publiken.

Jag KAN ha postat denna lite högre upp. ?

Mycket tjat om flares här. Bör styras upp!

IMG_20191211_160759_366.jpg

IMG_20191211_160324_673.jpg

IMG_20191211_160621_031.jpg

Miss Lycka 2.0 sa:
Ungefär som filmen Top Gun. Den gjordes i rent reklamsyfte med benäget bistånd av US Army/Navy.

Det behövdes nog när flygbränslet för en styck F14 i normalt gaspådrag kostade 50.000 USD under inspelning.

Vila i frid för de två piloter som förolyckades under inspelningen.

Tomcaten sa:
Det behövdes nog när flygbränslet för en styck F14 i normalt gaspådrag kostade 50.000 USD under inspelning.

Eh, skulle inte tro det, va?

Uppräknat med amerikanskt konsumentprisindex skulle det innebära en bra bit över en miljon svenska kronor i dag.

Med ett literpris på ca 5 kr i dag, och en max bränslekapacitet på ca 10 000 liter, så skulle det alltså kosta runt 50 000 kr att fulltanka en F-14 i dag. Kronor, alltså, inte dollar, och med dagens priser "vid pump". Backar vi 33 år, räknar om till dollar, tar hänsyn till att de dels knappast tankade fullt, dels knappast körde tomt i tankarna, och utgår från att US Navy har lite mängdrabatt, så framstår 50 000 USD som en helt absurd siffra. Kanske var det den totala bränslekostnaden för hela inspelningen, för då låter det vettigt. Det skulle motsvara kanske 15-25 flygningar.

geologen sa:
Skogling sa:
Skönt med alla experter. Vad hade ni för uppgifter under i filmproduktionen?

Vad menar du? Peka gärna ut var i min uträkning jag har en faktor 20 fel, så att 50 000 USD för ett flygplan kan stämma.

Säger inte att någon har fel. Men en såndär kan nog bränna 600-700kg bränsle i minuten på fullt ös vid start eller så.

Vet inte om det hjälper eller stjälper något av de tidigare påståendena, men det här hittar jag på andra delar av nätet:

Filming

F-14A Tomcats of Fighter Squadrons VF-51 "Screaming Eagles" and VF-111 "Sundowners", and F-5E/F Tiger IIs of the Navy Fighter Weapons School
The Navy made several aircraft from F-14 fighter squadron VF-51 "Screaming Eagles" (which Tom Skerritt mentions in the scene at his home) available for the film. Paramount paid as much as US$7,800 per hour (equivalent to $18,200 today) for fuel and other operating costs whenever aircraft were flown outside their normal duties.

marr sa:
geologen sa:
Skogling sa:

Vad menar du? Peka gärna ut var i min uträkning jag har en faktor 20 fel, så att 50 000 USD för ett flygplan kan stämma.

Säger inte att någon har fel. Men en såndär kan nog bränna 600-700kg bränsle i minuten på fullt ös vid start eller så.

En personbil kan dra 20 liter/mil vid gas uppför en brant backe. Ska vi då räkna på att bilen drar 20 L/mil, och strunta i att det skulle innebära en räckvidd på 2-3 mil på full tank, eller ta bränslekapaciteten i beaktande?

marr sa:
geologen sa:
Skogling sa:

Det kör jag bil i över ett år på....

Senast ändrad:
Bengt-re sa:
marr sa:
geologen sa:
Skogling sa:

Så kommer du inte upp i mach 1 heller!

weldion sa:
Bengt-re sa:
marr sa:
geologen sa:
Skogling sa:

Så kommer du inte upp i mach 1 heller!

Nä. I stockholmstrafik är det inte ens självklart att det ens går snabbare än att cykla....

ooms sa:
Enl denna artikel drar en Gripen-motor 4kg/s med ebk och 1.2kg/s utan. En gammal F14 drog nog betydligt mer än så, speciellt som de väl var/är tvåmotoriga.
https://www.nyteknik.se/popularteknik/sista-jas-motorn-fardigbyggd-6345583
Och här säger Illustrerad Vetenskap att ett F16 (som ju är tvåmotorigt) gör av med 500kg extra per minut med tänd ebk.
https://illvet.se/transport/flygplan/varfor-for-stridsflygplan-sadant-ovasen

F-16 är enmotorigt.

WSMC sa:
Vet inte om det hjälper eller stjälper något av de tidigare påståendena, men det här hittar jag på andra delar av nätet:

Filming

F-14A Tomcats of Fighter Squadrons VF-51 "Screaming Eagles" and VF-111 "Sundowners", and F-5E/F Tiger IIs of the Navy Fighter Weapons School
The Navy made several aircraft from F-14 fighter squadron VF-51 "Screaming Eagles" (which Tom Skerritt mentions in the scene at his home) available for the film. Paramount paid as much as US$7,800 per hour (equivalent to $18,200 today) for fuel and other operating costs whenever aircraft were flown outside their normal duties.

Okej det här var med bra hänvisning men jag minns hur en talesperson ifrån USAF nämnde de "Fifty thousan dollar", jag hörde inte fel men det kan också ha gällt två flygplan och man syftade på scenen när de jagade varandra. Då går ekvationen sisådär ihop.

Hade jag planerat flygningarna hade jag gett uppdrag till flygplan som redan var ute på obligatoriska rundan för US tax payers räkning och sedan beordrat de en extra runda innan man åker hem. Kanske gjorde man redan så eller inte och gjorde man inte så så hade man behövt betala för taxi-fuel(på väg till startbana) för att sedan skicka upp de mot inspelningsplatsen.

Risken i uppgifterna att (50K usd/h) inte stämmer kan ha också ha att göra med stort kokain-intag av Bruckheimer under inspelningen.

Det gick åt mycket bränsle helt klart när en F14 drog i sig 0,8 t under fullt pådrag.

Tomcaten sa:
Tomcaten sa:
Risken i uppgifterna att (50K usd/h) inte stämmer kan ha också ha att göra med stort kokain-intag av Bruckheimer under inspelningen.

Det gick åt mycket bränsle helt klart när en F14 drog i sig 0,8 t under fullt pådrag.

per minut

0,8 ton kokain!? Wow!

300kSEK PER kg blir ju över 200 millar. Per minut!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp