[OT] Visa din gripengran...

Det kommer ju en ny top gun film nästa år... ✈ Diskutera gärna prislappen på bränsleåtgången och kostnaden för den. Hade jag chips hemma så hade det passat utmärkt till denna tråd. ?

Utvecklades under 60-talet kanske förklarar en del. Testpiloten dog förklarade en för mig här på forumet faktiskt.

Hon slutade att flyga 2006 efter 30 år i tjänst. En särskild fågel helt klart med sin swing-wing funktion som också gjorde den hangar-anpassad.

Rholm sa:
ooms sa:
Enl denna artikel drar en Gripen-motor 4kg/s med ebk och 1.2kg/s utan. En gammal F14 drog nog betydligt mer än så, speciellt som de väl var/är tvåmotoriga.
https://www.nyteknik.se/popularteknik/sista-jas-motorn-fardigbyggd-6345583
Och här säger Illustrerad Vetenskap att ett F16 (som ju är tvåmotorigt) gör av med 500kg extra per minut med tänd ebk.
https://illvet.se/transport/flygplan/varfor-for-stridsflygplan-sadant-ovasen

F-16 är enmotorigt.
Det har du rätt i, jag blandade ihop med F15.
Om siffrorna ovan stämmer, betyder ju det då att F16-motorn bränner avsevärt mer än Gripen-motorn (mer än dubbelt). Kan det verkligen stämma?

geologen sa:
Det är inte omsorg om piloterna jag avser, utan oskyldiga på marken. Se filmen i mitt tidigare inlägg. 11 dog, piloten överlevde. Över havet hade kanske ingen dött, men som värst endast piloten.
Självklart kan man se till att ingen är i vägen på marken heller.
Här kan du se att det kanske inte är riktigt tomt på folk vid flygning över vatten alltid:
Snabb båt säger du. Jag tror vrakdelar sjunker ganska fort. Men du kanske menar att man skall rädda folk med ubåt?

Däremot tycker jag det är ganska oansvarigt att göra förbiflygningar/uppvisningar lågt över tätbebyggt område som visades lite högre upp och som man ser mer och mer av idag. Det finns inga marginaler när något går fel. Men folk glömmer fort och historien kommer upprepa sig.

ooms sa:
Rholm sa:
ooms sa:
Enl denna artikel drar en Gripen-motor 4kg/s med ebk och 1.2kg/s utan. En gammal F14 drog nog betydligt mer än så, speciellt som de väl var/är tvåmotoriga.
Och här säger Illustrerad Vetenskap att ett F16 (som ju är tvåmotorigt) gör av med 500kg extra per minut med tänd ebk.

F-16 är enmotorigt.
Om siffrorna ovan stämmer, betyder ju det då att F16-motorn bränner avsevärt mer än Gripen-motorn (mer än dubbelt). Kan det verkligen stämma?

Jag hade litat mer på NyTeknik är Illustrerad vetenskap vad gäller just de två uppgifterna. En snabb koll på Wikipedia ger att motorn i en F-16 har större dragkraft, men snarare ca 20% mer. Inte mer än 100% mer. De kanske också blandade ihop F-16 med F-15?

ooms sa:
DT sa:
Har sett några maffiga filmer på Twitter från årets Gripen-gran över västsverige.

Varför fick Stockholm ingen gran i år? :-(
Verkar som att flottiljerna flyger i sina ”närområden” bara. F21 över norra/mellersta Norrland, F7 över ”västsverige” och F17 över ”sydsverige”.
Vi får väl hoppas att F16 uppgraderas till flottilj igen (vet inte om beslutet är taget, el om det bara ligger som förslag) så att vi också kan få en gran.

Det borde helt klart öppnas en flottilj i Stockholmstrakten igen. Här ligger vi ju helt oskyddade för ryssen! :-(

Kanske en Viggen-skvadron på Barkarby eller Tullinge, då skulle jag känna mig tryggare. Och så kan de dåna runt en gång per år och visa upp sig!

Här en SAAB som inte tillämpar ECO drive iaf.

IMG_20191211_233059_999.jpg

(1m3 / min med zon 3 pådrag)

Senast ändrad:
DT sa:
ooms sa:
DT sa:
Har sett några maffiga filmer på Twitter från årets Gripen-gran över västsverige.

Verkar som att flottiljerna flyger i sina ”närområden” bara. F21 över norra/mellersta Norrland, F7 över ”västsverige” och F17 över ”sydsverige”.
Vi får väl hoppas att F16 uppgraderas till flottilj igen (vet inte om beslutet är taget, el om det bara ligger som förslag) så att vi också kan få en gran.

Det borde helt klart öppnas en flottilj i Stockholmstrakten igen. Här ligger vi ju helt oskyddade för ryssen! :-(

Kanske en Viggen-skvadron på Barkarby eller Tullinge, då skulle jag känna mig tryggare. Och så kan de dåna runt en gång per år och visa upp sig!

Vänta ett par år så kan du åka till Uppsala och kolla på Gripar.

DT sa:
ooms sa:
DT sa:

Älskar berättarrösten i den här filmen :-)
”Vi är ett litet land med en stor granne”
Snart har vi dem tillbaka, men då Gripar istf Drakar.

AtEase sa:
ooms sa:
Rholm sa:
ooms sa:

F-16 är enmotorigt.

Jag hade litat mer på NyTeknik är Illustrerad vetenskap vad gäller just de två uppgifterna. En snabb koll på Wikipedia ger att motorn i en F-16 har större dragkraft, men snarare ca 20% mer. Inte mer än 100% mer. De kanske också blandade ihop F-16 med F-15?

Har ni inte blandat ihop flygplanen med F18? Den har ju två st motorer, varav Gripen använder en av dessa. I princip samma motor alltså.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/General_Electric_F404

Senast ändrad:
geologen sa:
Skogling sa:
Skönt med alla experter. Vad hade ni för uppgifter under i filmproduktionen?

Vad menar du? Peka gärna ut var i min uträkning jag har en faktor 20 fel, så att 50 000 USD för ett flygplan kan stämma.

En F22 kostar exempelvis 35 000 $ i timmen enligt Wikipedia, men den är erkänt dyr i drift. Timkostnad av ett flygplan beror också på serviceintervall, inköpspris och max antal flygtimmar.

bellasoda sa:
AtEase sa:
ooms sa:
Rholm sa:
ooms sa:

F-16 är enmotorigt.

Har ni inte blandat ihop flygplanen med F18? Den har ju två st motorer, varav Gripen använder en av dessa. I princip samma motor alltså.
Ni? Möjligtvis Illustrerad Vetenskap isf. Vi återger bara de siffror de, Ny Teknik och Wikipedia anger för Gripen och F16.

En kavalkad av Saabar...

Bilagor

• 933B7B81-B2EF-42E5-B615-FE084251FFC2.jpeg
    933B7B81-B2EF-42E5-B615-FE084251FFC2.jpeg
    272 KB · Besök: 259
  • 5C8BDD08-F961-49FF-BE30-A8C7C049A577.jpeg
    5C8BDD08-F961-49FF-BE30-A8C7C049A577.jpeg
    216.8 KB · Besök: 251
  • BF4A0FE3-CCF3-4132-A152-CC5DD74CAE96.jpeg
    BF4A0FE3-CCF3-4132-A152-CC5DD74CAE96.jpeg
    167.9 KB · Besök: 254
  • 8DA80742-2F9F-43C4-943B-D89AC0315B53.jpeg
    8DA80742-2F9F-43C4-943B-D89AC0315B53.jpeg
    229.3 KB · Besök: 256
  • F5B79BBB-6F64-4DB9-9044-4E266C7245B9.jpeg
    F5B79BBB-6F64-4DB9-9044-4E266C7245B9.jpeg
    206.2 KB · Besök: 236
Hehee, "Tunnan" och "Draken" är ju klart coolaste planen. :)
Nästan svårt att tro Draken utvecklades under 40-50 talet, den ser ju futuristisk ut än idag!

42Hz sa:
Hehee, "Tunnan" och "Draken" är ju klart coolaste planen. :)
Nästan svårt att tro Draken utvecklades under 40-50 talet, den ser ju futuristisk ut än idag!
Ja, den måste ha varit långt före sin tid. Första flygning 1955, i operativ drift ända till 2005 (om än inte i Sverige).

DT sa:
ooms sa:
DT sa:

Kan tänka mig att de som bor i nybyggena i Barkarby och Tullinge skulle kunna ha vissa invändningar.

Miljöpartiet skulle älska den här. Hade de tydliga svarta rök-strimmorna efter sig när hon flög. Ingen smidig sak, raka motsatsen till F16 har piloter sagt men en ändå bra arbetshäst(Vietnam)

Bilagor

• OPXBFGXK4RGIHLKP7WCBMCODUQ.jpg
    OPXBFGXK4RGIHLKP7WCBMCODUQ.jpg
    42.4 KB · Besök: 243
Nu skall jag visa en filmsnutt ni aldrig har sett. Håll i er.

Det är inte ofta man får se att piloten görs en sk. "hard stop". Det gör man bara i nödlägen. Som detta. Men det finns mer manöverförmåga i SAABs modernare stridsplan. Det gäller även motorkraft. Finns mer att tillgå vid "behov".

Dags att cykla hem!

Skogling sa:

Det är inte ofta man får se att piloten görs en sk. "hard stop". Det gör man bara i nödlägen. Som detta. Men det finns mer manöverförmåga i SAABs modernare stridsplan. Det gäller även motorkraft. Finns mer att tillgå vid "behov".

Dags att cykla hem!

Det ser ut som att motorn stallar, det vill säga attackvinkeln är så stor att den "inte får luft", därav flamman bakom. Klart obra läge så nära marken:-O

geologen sa:
marr sa:
geologen sa:
Skogling sa:
Skönt med alla experter. Vad hade ni för uppgifter under i filmproduktionen?

Vad menar du? Peka gärna ut var i min uträkning jag har en faktor 20 fel, så att 50 000 USD för ett flygplan kan stämma.

Säger inte att någon har fel. Men en såndär kan nog bränna 600-700kg bränsle i minuten på fullt ös vid start eller så.

En personbil kan dra 20 liter/mil vid gas uppför en brant backe. Ska vi då räkna på att bilen drar 20 L/mil, och strunta i att det skulle innebära en räckvidd på 2-3 mil på full tank, eller ta bränslekapaciteten i beaktande?

En Viggen sörplar i sig 1 kubikmeter flygfotogen per minut på full EBK och det har lika hög maxvikt som F-14 väger tomt.

Varför skulle man inte tanka fullt förresten? Jag gjorde lumpen som flygmek och vi tankade alltid fullt (~6+1 kubik) och det var i stort sett tomt när planen kom hem igen efter trekvart eller så.

Edit: Som kuriosa tar det lika lång tid att fylla tankarna som att tömma dem:-) Då tankar man med en 200-kubiks tvåtaktsmotor på kanske 10 hästar eller så. Slurk!

Senast ändrad:
Makten sa:
Skogling sa:

Dags att cykla hem!

Det ser ut som att motorn stallar, det vill säga attackvinkeln är så stor att den "inte får luft", därav flamman bakom. Klart obra läge så nära marken:-O

Pumpar. Iskall pilot.

Skogling sa:
Flamman var en kombination av pumpning och grönsakerna. Samt lite panik-EBK på det.
Fast kärran såg inte ut att ha markkontakt, även om det var nära. Piloten hade sinnesnärvaro att rolla till näst intill horisontalläge, annars hade marken varit för nära. Men hur i h-lvete kom han i det läget från början, det var ju inte i en utgång från en looping precis? Flög han för sakta? Det var ju inga extrema anfallsvinklar inblandade i alla fall.

Jag satt och jämförde lite mellan Viggen och F16. Nog för att en F16 inte är speciellt tyst, men jag blev lite förvånad att den har mer dragkraft än vad en Viggen har. Det händer tydligen lite mellan generationerna.

Fältprästen sa:
Skogling sa:
Flamman var en kombination av pumpning och grönsakerna. Samt lite panik-EBK på det.
Fast kärran såg inte ut att ha markkontakt, även om det var nära. Piloten hade sinnesnärvaro att rolla till näst intill horisontalläge, annars hade marken varit för nära. Men hur i h-lvete kom han i det läget från början, det var ju inte i en utgång från en looping precis? Flög han för sakta? Det var ju inga extrema anfallsvinklar inblandade i alla fall.

Högra vingen skadades av träden.

Det är i utgången av en roll som han tappade nosen och han lyckas få tillräcklig lyftkraft trots allt.

Tillbaka
Topp