Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Vilken testpilot syftar du på?Tomcaten sa:Utvecklades under 60-talet kanske förklarar en del. Testpiloten dog förklarade en för mig här på forumet faktiskt.
Det har du rätt i, jag blandade ihop med F15.Rholm sa:ooms sa:Enl denna artikel drar en Gripen-motor 4kg/s med ebk och 1.2kg/s utan. En gammal F14 drog nog betydligt mer än så, speciellt som de väl var/är tvåmotoriga.
https://www.nyteknik.se/popularteknik/sista-jas-motorn-fardigbyggd-6345583
Och här säger Illustrerad Vetenskap att ett F16 (som ju är tvåmotorigt) gör av med 500kg extra per minut med tänd ebk.
https://illvet.se/transport/flygplan/varfor-for-stridsflygplan-sadant-ovasen
F-16 är enmotorigt.
Självklart kan man se till att ingen är i vägen på marken heller.geologen sa:Det är inte omsorg om piloterna jag avser, utan oskyldiga på marken. Se filmen i mitt tidigare inlägg. 11 dog, piloten överlevde. Över havet hade kanske ingen dött, men som värst endast piloten.
Nu skulle jag inte lita på vare sig NT eller IV, men F16 har en (betydligt) starkare motor, så helt fel är det kanske inte.ooms sa:Om siffrorna ovan stämmer, betyder ju det då att F16-motorn bränner avsevärt mer än Gripen-motorn (mer än dubbelt). Kan det verkligen stämma?
ooms sa:Det har du rätt i, jag blandade ihop med F15.Rholm sa:ooms sa:Enl denna artikel drar en Gripen-motor 4kg/s med ebk och 1.2kg/s utan. En gammal F14 drog nog betydligt mer än så, speciellt som de väl var/är tvåmotoriga.
Och här säger Illustrerad Vetenskap att ett F16 (som ju är tvåmotorigt) gör av med 500kg extra per minut med tänd ebk.
F-16 är enmotorigt.
Om siffrorna ovan stämmer, betyder ju det då att F16-motorn bränner avsevärt mer än Gripen-motorn (mer än dubbelt). Kan det verkligen stämma?
ooms sa:Verkar som att flottiljerna flyger i sina ”närområden” bara. F21 över norra/mellersta Norrland, F7 över ”västsverige” och F17 över ”sydsverige”.DT sa:Har sett några maffiga filmer på Twitter från årets Gripen-gran över västsverige.
Varför fick Stockholm ingen gran i år? :-(
Vi får väl hoppas att F16 uppgraderas till flottilj igen (vet inte om beslutet är taget, el om det bara ligger som förslag) så att vi också kan få en gran.
DT sa:ooms sa:Verkar som att flottiljerna flyger i sina ”närområden” bara. F21 över norra/mellersta Norrland, F7 över ”västsverige” och F17 över ”sydsverige”.DT sa:Har sett några maffiga filmer på Twitter från årets Gripen-gran över västsverige.
Vi får väl hoppas att F16 uppgraderas till flottilj igen (vet inte om beslutet är taget, el om det bara ligger som förslag) så att vi också kan få en gran.
Det borde helt klart öppnas en flottilj i Stockholmstrakten igen. Här ligger vi ju helt oskyddade för ryssen! :-(
Kanske en Viggen-skvadron på Barkarby eller Tullinge, då skulle jag känna mig tryggare. Och så kan de dåna runt en gång per år och visa upp sig!
Älskar berättarrösten i den här filmen :-)DT sa:ooms sa:Verkar som att flottiljerna flyger i sina ”närområden” bara. F21 över norra/mellersta Norrland, F7 över ”västsverige” och F17 över ”sydsverige”.DT sa:Har sett några maffiga filmer på Twitter från årets Gripen-gran över västsverige.
Det borde helt klart öppnas en flottilj i Stockholmstrakten igen. Här ligger vi ju helt oskyddade för ryssen! :-(
Kanske en Viggen-skvadron på Barkarby eller Tullinge, då skulle jag känna mig tryggare. Och så kan de dåna runt en gång per år och visa upp sig!
AtEase sa:ooms sa:Det har du rätt i, jag blandade ihop med F15.Rholm sa:ooms sa:Enl denna artikel drar en Gripen-motor 4kg/s med ebk och 1.2kg/s utan. En gammal F14 drog nog betydligt mer än så, speciellt som de väl var/är tvåmotoriga.
F-16 är enmotorigt.
Om siffrorna ovan stämmer, betyder ju det då att F16-motorn bränner avsevärt mer än Gripen-motorn (mer än dubbelt). Kan det verkligen stämma?
Jag hade litat mer på NyTeknik är Illustrerad vetenskap vad gäller just de två uppgifterna. En snabb koll på Wikipedia ger att motorn i en F-16 har större dragkraft, men snarare ca 20% mer. Inte mer än 100% mer. De kanske också blandade ihop F-16 med F-15?
geologen sa:Skogling sa:Skönt med alla experter. Vad hade ni för uppgifter under i filmproduktionen?
Vad menar du? Peka gärna ut var i min uträkning jag har en faktor 20 fel, så att 50 000 USD för ett flygplan kan stämma.
Ni? Möjligtvis Illustrerad Vetenskap isf. Vi återger bara de siffror de, Ny Teknik och Wikipedia anger för Gripen och F16.bellasoda sa:AtEase sa:ooms sa:Det har du rätt i, jag blandade ihop med F15.Rholm sa:ooms sa:Enl denna artikel drar en Gripen-motor 4kg/s med ebk och 1.2kg/s utan. En gammal F14 drog nog betydligt mer än så, speciellt som de väl var/är tvåmotoriga.
F-16 är enmotorigt.
Jag hade litat mer på NyTeknik är Illustrerad vetenskap vad gäller just de två uppgifterna. En snabb koll på Wikipedia ger att motorn i en F-16 har större dragkraft, men snarare ca 20% mer. Inte mer än 100% mer. De kanske också blandade ihop F-16 med F-15?
Har ni inte blandat ihop flygplanen med F18? Den har ju två st motorer, varav Gripen använder en av dessa. I princip samma motor alltså.
Skogling sa:Inga bilder på någon gripengran? Eller en bild på en SAAB som ni tagit?
Skogling sa:Inga bilder på någon gripengran? Eller en bild på en SAAB som ni tagit?
Ja, den måste ha varit långt före sin tid. Första flygning 1955, i operativ drift ända till 2005 (om än inte i Sverige).42Hz sa:Hehee, "Tunnan" och "Draken" är ju klart coolaste planen. :)
Nästan svårt att tro Draken utvecklades under 40-50 talet, den ser ju futuristisk ut än idag!
Kan tänka mig att de som bor i nybyggena i Barkarby och Tullinge skulle kunna ha vissa invändningar.DT sa:ooms sa:Verkar som att flottiljerna flyger i sina ”närområden” bara. F21 över norra/mellersta Norrland, F7 över ”västsverige” och F17 över ”sydsverige”.DT sa:Har sett några maffiga filmer på Twitter från årets Gripen-gran över västsverige.
Läge för MP att införa krav på överljudsstridståg!?Skogling sa:Här en SAAB som inte tillämpar ECO drive iaf.
(1m3 med zon 3 pådrag)
Sällan sett Skogling så aktiv och modererande som i denna tråd!Skogling sa:Hehe...
I vanlig ordning mynnar tråden ur i tuppfäktning och mer eller mindre ovesentligheter. Men det är ju Happy. ??
GoranS sa:Läge för MP att införa krav på överljudsstridståg!?Skogling sa:Här en SAAB som inte tillämpar ECO drive iaf.
(1m3 med zon 3 pådrag)
Skogling sa:Nu skall jag visa en filmsnutt ni aldrig har sett. Håll i er.
Det är inte ofta man får se att piloten görs en sk. "hard stop". Det gör man bara i nödlägen. Som detta. Men det finns mer manöverförmåga i SAABs modernare stridsplan. Det gäller även motorkraft. Finns mer att tillgå vid "behov".
Dags att cykla hem!
geologen sa:marr sa:geologen sa:Skogling sa:Skönt med alla experter. Vad hade ni för uppgifter under i filmproduktionen?
Vad menar du? Peka gärna ut var i min uträkning jag har en faktor 20 fel, så att 50 000 USD för ett flygplan kan stämma.
Säger inte att någon har fel. Men en såndär kan nog bränna 600-700kg bränsle i minuten på fullt ös vid start eller så.
En personbil kan dra 20 liter/mil vid gas uppför en brant backe. Ska vi då räkna på att bilen drar 20 L/mil, och strunta i att det skulle innebära en räckvidd på 2-3 mil på full tank, eller ta bränslekapaciteten i beaktande?
Makten sa:Skogling sa:Nu skall jag visa en filmsnutt ni aldrig har sett. Håll i er.
Det är inte ofta man får se att piloten görs en sk. "hard stop". Det gör man bara i nödlägen. Som detta. Men det finns mer manöverförmåga i SAABs modernare stridsplan. Det gäller även motorkraft. Finns mer att tillgå vid "behov".
Dags att cykla hem!
Det ser ut som att motorn stallar, det vill säga attackvinkeln är så stor att den "inte får luft", därav flamman bakom. Klart obra läge så nära marken:-O
Skogling sa:Pumpar. Iskall pilot.
Fast kärran såg inte ut att ha markkontakt, även om det var nära. Piloten hade sinnesnärvaro att rolla till näst intill horisontalläge, annars hade marken varit för nära. Men hur i h-lvete kom han i det läget från början, det var ju inte i en utgång från en looping precis? Flög han för sakta? Det var ju inga extrema anfallsvinklar inblandade i alla fall.Skogling sa:Flamman var en kombination av pumpning och grönsakerna. Samt lite panik-EBK på det.
Fältprästen sa:Fast kärran såg inte ut att ha markkontakt, även om det var nära. Piloten hade sinnesnärvaro att rolla till näst intill horisontalläge, annars hade marken varit för nära. Men hur i h-lvete kom han i det läget från början, det var ju inte i en utgång från en looping precis? Flög han för sakta? Det var ju inga extrema anfallsvinklar inblandade i alla fall.Skogling sa:Flamman var en kombination av pumpning och grönsakerna. Samt lite panik-EBK på det.