[OT] Visa din gripengran...

Fältprästen

Ny medlem
Skogling sa:
Visst.
Men det är huvuddelen av vad virvelgeneratorn, i detta fall en strake, åstadkommer som är det intressanta. En kraftig virvel.
Turbulens har du på stora delar av flygplanet (eller vad nu luften strömmar kring) alltid, oavsett anfallsvinkel.
Ibland sätter man strakes på noskonen också, mest för att förse fenan/orna med bra luft vid höga/mycket höga anfallsvinklar.

Även andra delar av FV skickar sina julhälsningar. Idag flaggar vi för drottningen samt att julen är på gång. HKP14 i Karlskrona idag.

Bilagor

• 5EA014FA-6FB4-48DB-A3EE-E83F92AA6B7E.jpeg
    5EA014FA-6FB4-48DB-A3EE-E83F92AA6B7E.jpeg
    98.8 KB · Besök: 200

Niklasberglund

Aktiv medlem
Igår (tror jag det var) dundrade det ett låg&snabbflygande plan precis över mig (strax norr om Köping) och sedan 1-2 till en bit bort i nord/nordvästlig riktning.

sen flög de tillbaka någon timma senare..

Finns det någonstans man kan ta reda på vad det var för plan så här i efterhand?
En luftdatabas?

marr

Moderator
Forumvärd
Igår (tror jag det var) dundrade det ett låg&snabbflygande plan precis över mig (strax norr om Köping) och sedan 1-2 till en bit bort i nord/nordvästlig riktning.

Finns det någonstans man kan ta reda på vad det var för plan så här i efterhand?
En luftdatabas?
Griparna flyger sällan med transponder igång.

fhloston

Aktiv medlem
I morgon kl två i Göttlaorrrg, ladda kameran!
(Verkar iofs bli mulet enl SMHI...)

/T

Hela tidtabellen:

Även Herkules och SK60-flygningar

kais01

Aktiv medlem
Att den är 50 år gammal!

Måste vara retrofittad så in i helvete nu.

Jag tror inget annat land i världen sett sitt flygförsvar degradera så mycket som det svenska. Från position 4a till 78a?
det är väl iaf ett bra betyg till den ursprungliga konstruktionen av sk60; att den visade sig livsduglig så länge. även usa har lika gamla plan i luften, t ex b52.

och den nya generationens skolflygplan byggs gemensamt av boeing och saab. helt fantastiskt intressant att usa låter detta ske.

sen är gripen e ett här hemma underskattat plan där usa egentligen bara har f22 som kan mäta sig i en dogfight. inte så degraderat alltså. och fysisk stealth har enligt uppgift kommit att bli mindre intressant än den elektroniska stealth som gripen har. gripen har också en i sammanhanget ovanlig datamässig arkitektur som tillåter snabb utveckling i takt med att nya vapensystem utvecklas. usa har ungefär tre gånger så många f22 som svenskbeställda gripen e, vilket jag tycker är en oväntat liten skillnad. men det amerikanska superplanet som slutade tillverkas 2011 står mest på marken, och servas typ nio timmar av tio. man hoppas kunna använda dessa plan en längre evighet, fram till 2050. typ som sk60 alltså:)

efter det utdragna debaclet med det mer standardbetonade f35 har det framförts i usa att man borde köpa ----- gripen:)

4C7A9635-E7DF-4B86-A5F6-50B4869A3258.jpeg

marr

Moderator
Forumvärd
Att den är 50 år gammal!

Måste vara retrofittad så in i helvete nu.

Jag tror inget annat land i världen sett sitt flygförsvar degradera så mycket som det svenska. Från position 4a till 78a?

Jaha, trodde du hade något konkret. Klart den är gammal, det är många flygplan. De kan vara bra ändå. Den är ganska väl anpassad till svensk stridspilot utbildning där man mer eller mindre hoppar över proppellern och går direkt på jet.

MtbIte

Aktiv medlem

En luftdatabas?

Brukar gå att se med appen flightradar24
Griparna flyger sällan med transponder igång.

Brukar sitta med lite programm och appar och har sett gripen några enstaka gånger .

EDIT: dom är ute och åker i just nu i skrivande stund ( såg nu att det var sk60 my bad)

Bilagor

• Screenshot_20201209-091838_Flightradar24.jpg
    Screenshot_20201209-091838_Flightradar24.jpg
    287.9 KB · Besök: 118
Senast ändrad:

kais01

Aktiv medlem
om man vill läsa mer om gripen rekommenderas denna länk som handlar om rävsaxen som canada sitter i där de förväntas köpa det tekniska och praktiska fiaskot f35, och om man inser att det inte är bra eller ens i närheten av användbart som alternativ har antikviteterna f16 och f18 att välja på.

även australien har ett liknande dilemma. den här rapporten klär av f35 fullständigt, och framhåller även den gripen som det vettiga alternativet. ladda ner rapport nr 8 och förundras.

Tomcat1

Aktiv medlem
Men F35 och Gripen har helt annorlunda tänk. F35 ska ersätta en rote med F22 och avfyra nästintill bortom klotets rundning. Således motiveras prislappen att vara mycket större, ersätter man 3-9 plan blir det ändå ekonomiskt försvarbart.
Inte heller behöver man därmed ha samma svängförmåga som gripen med det mantrat, jag förstår inte varför ni klassindelar de två på samma ställe men jag antar att det är lätt att sitta och söka info på wikipedia.
Även, hur ball eller taktiskt är en gran-flygning? Kanske lite kul att följa kollegans vingspets slaviskt en stund men är det inte flygning på 30 meters höjd, spana på fartyg och annat så känns det inte som riktig militär-flygning.

kais01

Aktiv medlem
nej granenflygning är förstås show:)

det lär vara sant att f35 fungerar som portabel avfyrningsramp så länge man inte är i närheten av fiendeflyg. men till det bör man kunna använda enklare grejor, och t ex inte kräver lättsaboterade flygplatser av en längd som det rapporteras finnas bara 5 stycken av i hela australien.

ett citat ur rapporten jag länkade till:

To use a fighter as a fighter-bomber when the strength of the fighter arm is inadequate to achieve air superiority is putting the cart before the horse. Lt. General Adolph Galland, Luftwaffe
The F-35 first flew in 2006 and, ten years later is still in the development phase though some 200 of the type have been built under Low Rate Initial Production. Full Rate Production is scheduled to begin in 2019. Every aircraft built to date is different. Retrofitting them to the same standard, once the final design is settled on, may cost of the order of US$30 million per aircraft. Some capabilities will not be fully developed until early next decade, with the delay due to software development.
The F-35 has a test schedule using aircraft based at Eglin Air Force Base in Florida. Until at least recently F-35 aircraft based at Eglin were forbidden from doing following things1:
 Descent rates of more than 30 meters per second
 Airspeed above Mach 0.9 (compared to advertised top speed of Mach 1.6)
 Angle of attack beyond -5 and +18 degrees (compared to advertised +50
degrees)
 Manoeuvres beyond -1 and +5 g (compared to advertised 9 g for A version)
 Take-offs or landings in formation
 Flying at night or in bad weather
 Using real or simulated weapons
 Rapid stick or rudder movements
 Air-to-air or air-to-ground tracking manoeuvres
 Refuelling in the air
 Flying within 40 kilometres of lightning
 Use of electronic countermeasures
 Use of anti-jamming, secure communications or datalinks
 Electro-optical targeting
 Using the Helmet Mounted Display as “primary reference”
 A high proportion of low-level flying due to fuel temperature.
 Night IMC flying (instrument meteorological conditions)
 Flight above 500 knots at low altitude because the aircraft overheats

Bikzz

Aktiv medlem
Ja det vore intressant att veta mer om hur en luftstrid skulle utveckla sig nuförtiden. Svängradie spelar väl bara roll om man jagar varandra med kanonen, och en robot manövrerar lätt med många ggr fler g i svängarna än ett plan.

Det är nog viktigare hur långt borta man kan upptäcka fienden, hur långt ens robot når, målsökarens prestanda vs motmedel & störning osv. Taktik, och kännedom om detta i förväg, och hur man uppträder.

Köp & Sälj

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer