[OT] Visa din gripengran...

42Hz

Aktiv medlem
Ja det vore intressant att veta mer om hur en luftstrid skulle utveckla sig nuförtiden. Svängradie spelar väl bara roll om man jagar varandra med kanonen, och en robot manövrerar lätt med många ggr fler g i svängarna än ett plan.

Det är nog viktigare hur långt borta man kan upptäcka fienden, hur långt ens robot når, målsökarens prestanda vs motmedel & störning osv. Taktik, och kännedom om detta i förväg, och hur man uppträder.

Bara köra dogfight i valfritt spel för att testa! ;)

Tomcat1

Aktiv medlem
Är alla fyrsists sk60 skrotade? (eller ombyggda kanske)

Aha det finns som en Grumman-version av den=)
Varje gång jag sett en 60 har jag bara sett två framsäten. Så där har man träningsmöjlighet för piloten.
Grummans fyra säten öppnar upp för spaning mycket mera men det är ju inte alls 60´ns roll.(trainer)

Bikzz

Aktiv medlem
Bara köra dogfight i valfritt spel för att testa! ;)

Ser coolt ut, men vore kul att veta mer om hur det funkar ! JAS Gripen har Meteor med en räckvidd på ca 10 mil, hastighet Mach 4, och en aktiv radarmålsökare.

Även IRIS-T för kortare avstånd, värmesökande, Mach 3, klarar extrema svängar med ca 60 G.

Från wikipedia såklart. 😀

Tomcat1

Aktiv medlem
Här är grumman a6 och jag har sett flera fyrsitsiga av den.

Det var en sån som klöv itu en kabellina till bergskabin i Italien, 20 i kabinen störtade nedåt och dog men planet kunde flyga hem faktiskt.

A-6E_VA-65_during_1991_Gulf_War.jpeg

marr

Moderator
Forumvärd
Aha det finns som en Grumman-version av den=)
Varje gång jag sett en 60 har jag bara sett två framsäten. Så där har man träningsmöjlighet för piloten.
Grummans fyra säten öppnar upp för spaning mycket mera men det är ju inte alls 60´ns roll.(trainer)
Fast 60ans roll har varit mycket mer än trainer en gång i tiden. Fanns både attack och spaningsversioner med.

Tomcat1

Aktiv medlem
Tusan, jag som trodde det hade att göra med en svengelsk version av den här katten. :sneaky:
Visa bilaga 457880

Började flyga F14 hemma med Joystick 1993 och 20 år senare spakade jag eget
flygplan första gången. Inte lika häftigt men jag var riktigt bra på det för något år, efter alla flygprov(hade aldrig pluggat så mycket tidigare) så var man i sin bästa form.
piper_pa-28_cherokee.jpg

Jag flög och landade på gräsfält, övade massa sidvindslandningar och även med sporrhjulsplan vilket var en nivå uppåt av flyglärande och än mer oförlåtande typ av plan.
Kom in i aerobatic-gänget på skå-edeby och övade med de, pressade G-krafter i loopar, hammerheads, roll och barrellroll(sista är fin)
Förlorade en flygkamrat under denna tid så cirkeln var sluten för mig inom flyget efter att ha varit med om "allt"
Arbetade på Arlanda flygplats samtidigt och lärde känna branschen och miljön men det är inget som jag saknar idag.
Trimmade och körde Porschen hårt samtidigt så för tre års tid var det 0 procent cykling och 100 maskin, tills jag tröttnade på allt en dag.

Idag cyklar jag, odlar och drömmer om segelbåt istället.

Senast ändrad:

johan44

Aktiv medlem
Här är grumman a6 och jag har sett flera fyrsitsiga av den.

Det var en sån som klöv itu en kabellina till bergskabin i Italien, 20 i kabinen störtade nedåt och dog men planet kunde flyga hem faktiskt.

Visa bilaga 457875
Den liften åkte jag för nåt år sedan. Väldigt högt mellan två berg, ingen chans att överleva. Vår guide berättade om olyckan, enligt honom hade piloten inte märkt nåt, skadorna på vingen upptäcktes efter landning. Undrar om det stämmer...

Senast ändrad:

Bikzz

Aktiv medlem
Fast 60ans roll har varit mycket mer än trainer en gång i tiden. Fanns både attack och spaningsversioner med.

Jag såg ett gäng SK60 simulera attack mot markmål med raketer för längesen, då kör dom låg anflygning, kanske 3 flygplan, ta upp lite en bit innan till högre höjd, lite svag dykning mot målet och fyra av. Sen snabbtaxning på vägbasen för att komma i skydd, lite som att se en racerbil (med vingar) som for förbi på vägen. Mäktigt !

https://sv.wikipedia.org/wiki/Saab_105

Senast ändrad:

Tomcat1

Aktiv medlem
Den liften åkte jag för nåt år sedan. Väldigt högt mellan två berg, ingen chans att överleva. Vår guide berättade om olyckan, enligt honom hade piloten inte märkt nåt, skadorna på vingen upptäcktes efter landning. Undrar om det stämmer...

Nu får de ju leva med konsekvenserna ändå för resten av livet.

Bengt-re

Aktiv medlem
Jaha, trodde du hade något konkret. Klart den är gammal, det är många flygplan. De kan vara bra ändå. Den är ganska väl anpassad till svensk stridspilot utbildning där man mer eller mindre hoppar över proppellern och går direkt på jet.
Men problemet är att den inte är bra längre. Skroven är slut och drabbas av fler och fler underliga uttmattningsskador. De har gått för länge och behöver avlösas. PC-21 låter lockande då önskevalet T-7 nog blir för dyrt, men coolt hade det varit!

PKJoacim

Aktiv medlem
Har för mej att jag läste någonstans att upphandlingen av nya skolflygplan avbrutits pga att inga anbud kommit in som motsvarade kraven. Kan det stämma?

Bengt-re

Aktiv medlem
Har för mej att jag läste någonstans att upphandlingen av nya skolflygplan avbrutits pga att inga anbud kommit in som motsvarade kraven. Kan det stämma?
Jo

Vi avbröt upphandlingen i augusti. Vi hade inte fått in något anbud som uppfyllde samtliga skall-krav.

Andreas Säf Pernselius
Projektledare, FMV

Just nu analyseras situationen hos såväl FMV som Försvarsmakten, där ett beredningsarbete pågår.

Behovet av ersättare till SK 60 kvarstår. Målsättningen är att utbildningssystemet ska stå klart på Malmen i Linköping för den första kullen pilotelever sommaren 2023.

ooms

Aktiv medlem
Den där julkulan med Hercules verkar ha avbrutits och vara på väg hemåt... skulle ha varit i Uppsala 13.09, men de verkar ha vikit av mitt över Mälaren...
CE06F21C-C8E7-4D43-98DA-D565547022F9.png

katten

Aktiv medlem
Först kom Hercules - riktigt snyggt!
20201216_114433.jpg

Sedan kom spridda Gripar här över Halmstad lite antiklimax...
20201216_145544.jpg

Som gammalt vapenvägrare så uppskattar har Hercules mer - dom gör ju nytta oxå :) men flygnörden i mig vill ändå se Gripanrna oxå. Jag är inte helt konsekvent!

Skogling

Aktiv medlem
Liite nytt från igår.

Bilagor

• LogoLicious_20210512_181946.png
    LogoLicious_20210512_181946.png
    512.2 KB · Besök: 27
  • LogoLicious_20210512_180804.png
    LogoLicious_20210512_180804.png
    741 KB · Besök: 27
  • LogoLicious_20210512_174700.png
    LogoLicious_20210512_174700.png
    1.3 MB · Besök: 26
  • LogoLicious_20210512_160357.png
    LogoLicious_20210512_160357.png
    573 KB · Besök: 27
  • LogoLicious_20210512_174039.png
    LogoLicious_20210512_174039.png
    621.4 KB · Besök: 24
  • LogoLicious_20210511_221442.png
    LogoLicious_20210511_221442.png
    829.5 KB · Besök: 27
Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer