[OT] Visa din gripengran...
Bra liknelse mellan en amerikanare och modern sportbil......Otroligt spännande av Max och Stefan. Skönt att få ett slut på ältandet om 37 vs. 39. ?
Båda är mina följare. Såklart. ?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Bra liknelse mellan en amerikanare och modern sportbil......Otroligt spännande av Max och Stefan. Skönt att få ett slut på ältandet om 37 vs. 39. ?
Ingen aning, men färre lär det ju inte bli.Så himla läckra bilder. Kommer det bli oftare nu med nya inträdet?
Vilka maskiner!
Du har ett Insta-konto med flygplan man kan följa?Otroligt spännande av Max och Stefan. Skönt att få ett slut på ältandet om 37 vs. 39. ?
Flygopaten. ?Du har ett Insta-konto med flygplan man kan följa?
/A
Ja det hörde jag pillepilot säga på Bromma 1998. Sista flygdagen på Bromma.Bra liknelse mellan en amerikanare och modern sportbil......![]()
Självklart en f22!!!Barnens bidrag till flygvapnet….
Visa bilaga 685069
(Det är tydligen en F22 Raptor tillverkad av en galge och återvunnet tyg).
?
aha! ? ...jag skaffade nyligen ett par pilotbrillor från Oakley som heter Contrail. Det var värst, då vet jag vad ordet kom från, tack för den ?DM från en pålitlig källa. Inga konstigheter. Det var +1° där jag stod. Så säkert en minus 1 eller 2 på 3000 ft. ?
Skulle kunna googla, men vet du vad det är för typ av bestyckning som sitter under planet?Glad Påsk!
Skulle kunna googla, men vet du vad det är för typ av bestyckning som sitter under planet?
Det verkar stämma, har alltid trott att det var någon typ av beväpning.Jag gissar på bränsle.
För oss som inte är så insatta i stridsflyg; hur stor är originaltanken?Det är en "Drop tank" för extra soppa. Den rymmer 1100 L. Gripen kan bära 1, 2 eller 3 st. samtidigt. I folkmun "dunk". ?
Ser rätt strömlinjeformad ut, går att dumpa när bränslet är slut?För oss som inte är så insatta i stridsflyg; hur stor är originaltanken?
En drop tank, hur mycket förlänger det flygtiden?
Jag förstår att det beror på gaspådrag, men tänk marschhastighet.
3000 L intern tank enligt wikipedia, så en fördubbling känns som en bra killgissning.För oss som inte är så insatta i stridsflyg; hur stor är originaltanken?
En drop tank, hur mycket förlänger det flygtiden?
Tack, väntar ändå på att @Skogling ska bekräfta3000 L intern tank enligt wikipedia, så en fördubbling känns som en bra killgissning.
Vet du hur länge det går att flyga på 3 kubik bränsle i marschfart?Knappa 3 m3 invändigt.
Jag vet ingenting.
Sen lär ju det extra luftmotståndet och vikten av bränslet + tankarna förta en del av den teoretiskt dubbla räckvidden som bränslemängden tillför.Vet du hur länge det går att flyga på 3 kubik bränsle i marschfart?
Har själv noll koll, så bara lite nyfiken.
Har jag förstått det rätt att JAS kan ha 3x1100 liter extra i sk droptank, utöver originaltank på 3000 liter?
Synd om dig , INTE ??!Klart jag var där! Hängde med piloterna på air side / plattan hela tisdagen.![]()
medium.com
Johan och jag fikar och snackar lite skit i buskarna invid 44:an.Lvg-gripen
![]()
Här lyfter JAS-planen från riksväg 44 utanför Lidköping
Om kriget kommer kan vanliga bilvägar bli en start- och landningsbana. Den strategin övas regelbundet på Skaraborgs flygflottilj F 7. – Det är ett häftigt koncept, säger Johan Lindqvist, utbildningskoordinator.www.svt.se
Ser helt rätt ut. Halva mysteriet löst. Frågan är varför den cirklade över land och var osynlig.Troligen Kustbevakningen, https://www.kustbevakningen.se/bilder-och-fakta/fartyg/kbv-501-503/
med lite fantasi kan man säga att det är gripar. Så då blir det ju korrekt ?
Du menar att skarva lite?med lite fantasi kan man säga att det är gripar. Så då blir det ju korrekt ?
Det dånade och ylade till över söderort för några minuter sedan, såg inte planen men är inte förvånad över att det blev liv i den här tråden...Inga bilder, men det flygs lågt och tajt här över just nu. Flera varv med fyra gripar och maffigt ljud, ända tills magin bröts av glassbilens jävla tuta. Om vi skickar JAS till Ukraina kan vi väl skicka alla glassbilar till Ryssland.